Standpunten van Chris Stoffer (SGP) over Gaza - waar is de empathie?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Johan37
Verkenner
Verkenner

Standpunten van Chris Stoffer (SGP) over Gaza - waar is de empathie?

Berichtdoor Johan37 » 23 jul 2025 14:03

Ik wil iets kwijt over SGP-leider Chris Stoffer en zijn standpunten over de oorlog in Gaza. Wat hij hierover zegt, vind ik eerlijk gezegd stuitend. Hij herhaalt steeds: “Israël heeft het recht om zich te verdedigen.” Op zichzelf ben ik het daarmee eens — een land mag zich verdedigen. Maar we weten inmiddels al geruime tijd dat wat er in Gaza gebeurt, echt onmenselijk is.

Toen de eerste berichten naar buiten kwamen over het optreden van de meest rechts-radicale regering die Israël ooit gehad heeft, was Stoffers reactie ronduit hard: “Als Israël wil, kunnen ze heel Gaza platgooien.” Geen enkele empathie. Alleen maar herhalen: “Israël heeft het recht om zich te verdedigen.”

Laat ik helder zijn: wat er op 7 oktober 2023 gebeurde was verschrikkelijk. Hamas pleegde gruweldaden, dat veroordeel ik ten diepste. De leiders van Hamas moeten verantwoordelijk worden gehouden. Maar wat Israël sindsdien doet, is het collectief straffen van een heel volk. Vrouwen, kinderen — duizenden doden. Mensen die geen kant op kunnen, die onder een schrikbewind van Hamas leefden en geen keus hadden. En als Israël één Hamas-lid wil doden, wordt vaak een hele familie mee uitgemoord.

In een EO-interview werd aan Chris Stoffer gevraagd hoe hij tegen deze situatie aankijkt. Weer diezelfde reactie: “Israël heeft het recht om zich te verdedigen.” Geen enkel medeleven met de slachtoffers in Gaza. De interviewer was zichtbaar geschokt, en ik was dat ook.

Het leed in Gaza is met geen pen te beschrijven. Er is een schrijnend tekort aan alles. Kinderen sterven niet alleen door bommen, maar ook van honger en uitdroging. Moeders smeken om water of een beetje eten. En zelfs bij voedselposten wordt zonder pardon geschoten, waarbij honderden mensen omkomen.

Ik herinner me een gesprek met een kerklid van de Gereformeerde Gemeente na een aanslag in Israël. Zijn reactie: “Israël moet ze allemaal afmaken, dat volk plat bombarderen.” Ik schrok toen al. Maar inmiddels hoor ik dit geluid vaker, ook in hoe Chris Stoffer spreekt. Geen onderscheid tussen strijders en onschuldigen. Geen ruimte voor verdriet om álle slachtoffers.

Wat me ook raakt: deze man is opnieuw gekozen met een grote meerderheid. Veel van jullie zullen (weer) op de SGP gaan stemmen. En velen zullen het roerend met hem eens zijn. Misschien wordt er gedacht aan het Oude Testament, waar God opdracht gaf tot het uitroeien van hele volken. Misschien komt daar de onvoorwaardelijke steun aan Israël vandaan. Maar we leven nu, en we zien het leed op ons scherm. Duizenden vrouwen en kinderen zullen waarschijnlijk nog sterven — en het lijkt alsof dit gewoon als “collateral damage” wordt geaccepteerd.

Ik hoor het tegenargument al: “Hamas moet de gijzelaars vrijlaten.” Mee eens. Natuurlijk. Maar wat kunnen die vrouwen en kinderen daarvoor? Zij zijn óók slachtoffers. Maar Chris Stoffer blijft bij zijn standpunt: “Israël heeft het recht om zich te verdedigen.”

En ik blijf achter met verdriet. Want waar blijft de empathie?

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: Standpunten van Chris Stoffer (SGP) over Gaza - waar is de empathie?

Berichtdoor benefietdiner » 23 jul 2025 14:29

Omdat je geen broninformatie vermeldt, krijg ik de indruk dat je vooral geïnformeerd bent via de mainstreammedia. Mijn ervaring is dat die niet altijd het volledige of juiste beeld geven.

Johan37
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johan37 » 23 jul 2025 14:51

benefietdiner schreef:Omdat je geen broninformatie vermeldt, krijg ik de indruk dat je vooral geïnformeerd bent via de mainstreammedia. Mijn ervaring is dat die niet altijd het volledige of juiste beeld geven.
Ik snap je terughoudendheid als het gaat om berichtgeving van de mainstreammedia. Dat wantrouwen zie je breder terug, en dat mag ook besproken worden. Maar ik baseer mijn mening niet alleen op krantenkoppen of nieuwsflarden — ik heb de betreffende EO-uitzending zelf gezien waarin Chris Stoffer werd geïnterviewd. Dat was geen verdraaid fragment of suggestieve montage. De vragen werden hem rechtstreeks gesteld voor de camera, en zijn antwoorden waren heel duidelijk. Ook zijn eerdere uitspraken over Gaza zijn publiek terug te vinden, o.a. in Kamerdebatten en andere media-optredens. Het beeld dat ik schets is dus geen opgeklopt verhaal van eenzijdige media, maar gebaseerd op zijn eigen woorden.

En zelfs als de media soms gekleurd zijn, dan nog: de beelden uit Gaza, de rapporten van o.a. Artsen zonder Grenzen, Rode Kruis en VN-organisaties zijn overweldigend en onweerlegbaar. Daar kijk ik ook naar. De menselijke ellende die daar gaande is, is geen “narratief van de media” — dat is gewoon de gruwelijke realiteit, bevestigd door hulpverleners ter plaatse.

Dus nee, mijn verontwaardiging is niet gebaseerd op een filterbubbel. Die komt voort uit wat ik zelf heb gehoord, gezien en gelezen — en uit mijn geweten.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 23 jul 2025 16:39

Nu Johan27 lees eerts ‘Israël Today’ maar eens om de waarheid te achterhalen.
https://israeltoday.nl/read/oorlog-in-israel/
want wat we zien en horen in de mainstreammedia over Gaza en Israël is vaak sterk gekleurd, afhankelijk van wie het nieuws brengt, welk perspectief ze hanteren, en welk deel van het conflict wordt belicht.
‘Israel Today’ is een bron die een heel ander geluid laat horen dan wat je vaak in de westerse mainstreammedia ziet. Het is goed en waardevol om zulke bronnen bewust te raadplegen, juist om meerdere perspectieven te horen en tot een meer gebalanceerde kijk te komen.
Israel Today is een Messiaans-Joodse nieuwssite (ook in het Nederlands), met wortels in Israël.
Ze willen Israël steunen vanuit een bijbels-christelijk perspectief.
Hun artikelen combineren actualiteit, opinie en profetisch Bijbelinzicht.
Ze zijn doorgaans pro-Israëlisch, maar wél kritisch waar nodig (bijv. op seculiere politiek of religieus extremisme).
Ze geven een Israëlisch geluid dat je in Nederlandse media vaak niet hoort.
Ze schrijven vanuit een christelijke betrokkenheid bij Israël (bijv. Rom. 11).
Ze brengen ook verhalen van gelovige Joden en Arabieren die je elders nauwelijks tegenkomt.
Ze bieden context bij Bijbelse profetieën en hoe die mogelijk in deze tijd vervuld worden.
Omdat het een bewust pro-Israëlisch platform is, is het goed om hun berichten naast andere bronnen te leggen.
Net als bij pro-Palestijnse media b.v. zoals Al Jazeera https://www.aljazeera.com/middle-east/ is bewust meelezen én kritisch blijven de beste houding.
Lees ‘Israel Today’ eens – zeker als je verlangt naar een bredere blik dan de eenzijdigheid van veel grote media. Maar net als bij elke bron geldt: toets het aan feiten, context, en – als je gelooft – ook aan het Woord van God.
En jazeker de SGP-leider Chris Stoffer leest ook Israël Today.

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 23 jul 2025 18:28

Er wordt gevraagd om empathie met de burgerslachtoffers. Is die ook ongeclausuleerd verkrijgbaar?
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 24 jul 2025 07:56

Erik1960 schreef:Er wordt gevraagd om empathie met de burgerslachtoffers. Is die ook ongeclausuleerd verkrijgbaar?

Wanneer je voornamelijk afgaat op wat de zogenoemde mainstreammedia (zoals de grotere, gevestigde kranten, tv-zenders en online platforms) berichten, krijg je vaak slechts één kant van het verhaal te zien. Deze media spelen weliswaar een belangrijke rol in de publieke opinievorming, maar zijn niet vrij van bepaalde aannames of invalshoeken.

Het lijkt erop dat de topicstarter vooral vanuit dit perspectief is beïnvloed, terwijl dat beeld niet altijd volledig of feitelijk juist hoeft te zijn. Zelf verwijs ik liever naar alternatieve media. Hoewel deze een kleiner publiek bereiken, bieden ze vaak een andere invalshoek en gaan dieper in op aspecten die in de reguliere berichtgeving onderbelicht blijven. In mijn ervaring sluiten die bronnen vaak beter aan bij een bredere en meer waarheidsgetrouwe kijk op de werkelijkheid.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 24 jul 2025 12:28

@Johan37, mijn eerlijke reactie is dat ik merk dat ik momenteel toch maar weinig empathie voor de Gazanen heb. Het is verder een interessante vraag in hoeverre je disproportioneel kunt handelen jegens een groep die genocide op jou als hoogste doel nastreeft.

Het staat overigens buiten kijf dat Israëls oorlogvoering buitengewoon onverstandig is, al is het maar omdat het een hele generatie traumatiseert die zich ongetwijfeld op de langere termijn vijandig richting Israël zal opstellen. En Netanjahoe is een corrupte crimineel die de bak in moet.
"Een libelle zweeft over het water..."

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 24 jul 2025 13:17

Pcrtje schreef:@Johan37, mijn eerlijke reactie ist.

Je bent tenminste eerlijk. ‘Het doel heiligt de middelen’, is dat samenvattend wat je zegt?
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 24 jul 2025 13:27

benefietdiner schreef:Wanneer je voornamelijk afgaat op wat de zogenoemde mainstreammedia

Ik weet dat je niet zoveel van wat jij mainstreammedia noemt moet hebben. Houd je er wel rekening mee dat het medium wat jij liever raadpleegt ook niet objectief zou kunnen zijn, heel misschien?
Maar de vraag waar het om draait, is of het teveel gevraagd is blijk te geven van enige empathie voor de burgerslachtoffers in dit wespennest. Ongeacht hun naam, nationaliteit of geloof.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 24 jul 2025 15:17

Erik1960 schreef:‘Het doel heiligt de middelen’, is dat samenvattend wat je zegt?
Nee, dat is niet wat ik zeg. Aan mensen die vinden dat Israël n.a.v. de terreuraanval van Hamas disproportioneel hard terugslaat stel ik nu hardop de vraag of je überhaupt wel disproportioneel terug kunt slaan als de tegenpartij jouw uitroeiing beoogt en actief nastreeft.

Als een huurmoordenaar de opdracht heeft om jou te vermoorden en alles dat aan je bestaan herinnert te verbranden, kun je dan jegens hem disproportioneel handelen als hij gewapend en met een vat benzine in je huiskamer staat?
"Een libelle zweeft over het water..."

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 24 jul 2025 16:23

Pcrtje schreef:Nee, dat is niet wat ik zeg. Aan mensen die vinden dat Israël n.a.v. de terreuraanval van Hamas disproportioneel hard terugslaat stel ik nu hardop de vraag of je überhaupt wel disproportioneel terug kunt slaan als de tegenpartij jouw uitroeiing beoogt en actief nastreeft.

Als een huurmoordenaar de opdracht heeft om jou te vermoorden en alles dat aan je bestaan herinnert te verbranden, kun je dan jegens hem disproportioneel handelen als hij gewapend en met een vat benzine in je huiskamer staat?

Ja, dat kan zeker: wanneer je verblind door haat en angst niet alleen de huurmoordenaar om zeep helpt, maar ook zijn vrouw, zijn kinderen en hun partners, hun kinderen, de mensen in de straat waar deze huurmoordenaar woont, de
Wijk, het dorp.., moet ik verder gaan?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 24 jul 2025 17:39

benefietdiner schreef: In mijn ervaring sluiten die bronnen vaak beter aan bij een bredere en meer waarheidsgetrouwe kijk op de werkelijkheid.

Waar toets jij de waarheidsgetrouwheid van 'jouw' bronnen dan aan?
Het lijkt me dat jouw zogenaamde 'ervaring' niks anders is dan je eigen overtuiging, die (deels?) gebaseerd is op je interpreatie van de Bijbel.
Erik1960 schreef:Ja, dat kan zeker: wanneer je verblind door haat en angst niet alleen de huurmoordenaar om zeep helpt, maar ook zijn vrouw, zijn kinderen en hun partners, hun kinderen, de mensen in de straat waar deze huurmoordenaar woont, de

Helemaal mee eens.

"Weinig empathie voor de Gazanen." Alsof de de Gazanen alleen maar uit Hamas met hun sympathisanten bestaat:

"Uit peilingen bleek destijds dat een grote meerderheid van de Gazaanse kiezers Hamas niet steunde vanwege zijn doel om de Israëlische staat weg te vagen (en zelfs vond dat de groepering daarvan moest afstappen). De kiezers zagen Hamas simpelweg als minder corrupt en bestuurlijk incompetent dan Fatah."

"We gaan terug naar het heden. Gaza is geen gebied waar je vrijelijk en uitgebreid kunt onderzoeken hoe burgers denken over het Hamas-regime. De groepering duldt geen politieke tegenstand, dus het is riskant voor gewone Gazanen om zich kritisch uit te spreken."

Bron: https://www.nu.nl/vragenuur/6294817/wat ... hamas.html
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 jul 2025 07:55

Erik1960 schreef:Ja, dat kan zeker: wanneer je verblind door haat en angst niet alleen de huurmoordenaar om zeep helpt, maar ook zijn vrouw, zijn kinderen en hun partners, hun kinderen, de mensen in de straat waar deze huurmoordenaar woont, de
Ja, doe dat vooral. ](*,) Want ik vraag me af hoeveel verder je wil gaan om dit beeld nog schever te trekken.
Want je veronderstelt een bepaalde emotie (haat en angst) en bovendien een bepaalde motivatie (iedereen ombrengen die gelieerd is aan die huurmoordenaar).
Ik merk dat heel veel mensen er zo instaan: er zit geen rem meer op de boosaardigheid die aan de Joodse staat wordt toegeschreven. De vraag is in hoeverre dit nog gezond en normaal is en of dit te rijmen valt met de feiten.
Je kunt mijns inziens terecht vinden dat Israel deze oorlog te ver doorvoert en er goed aan doet om deze oorlog af te ronden en meer humanitaire hulp toe te laten. En dat het doorgaan op dezelfde voet moreel gezien behoorlijk problematisch is.
Je moet daarbij wel maat kunnen houden en dat mis ik nogal eens. Zeker als daar de woorden "genocide" en "Auschwitz" worden gebruikt om de situatie in Gaza mee te beschrijven, zoals ik regelmatig in de media tegenkom. Dat is een vorm van begripsinflatie die feitelijk nergens op slaat, zeker als je de oorlog in Gaza met andere lopende conflicten in de wereld (waar veel minder focus op is) gaat vergelijken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jul 2025 12:14

elbert schreef:Ja, doe dat vooral. ](*,) Want ik vraag me af hoeveel verder je wil gaan om dit beeld nog schever te trekken.
Want je veronderstelt een bepaalde emotie (haat en angst) en bovendien een bepaalde motivatie (iedereen ombrengen die gelieerd is aan die huurmoordenaar).
Ik merk dat heel veel mensen er zo instaan: er zit geen rem meer op de boosaardigheid die aan de Joodse staat wordt toegeschreven. De vraag is in hoeverre dit nog gezond en normaal is en of dit te rijmen valt met de feiten.
Je kunt mijns inziens terecht vinden dat Israel deze oorlog te ver doorvoert en er goed aan doet om deze oorlog af te ronden en meer humanitaire hulp toe te laten. En dat het doorgaan op dezelfde voet moreel gezien behoorlijk problematisch is.
Je moet daarbij wel maat kunnen houden en dat mis ik nogal eens. Zeker als daar de woorden "genocide" en "Auschwitz" worden gebruikt om de situatie in Gaza mee te beschrijven, zoals ik regelmatig in de media tegenkom. Dat is een vorm van begripsinflatie die feitelijk nergens op slaat, zeker als je de oorlog in Gaza met andere lopende conflicten in de wereld (waar veel minder focus op is) gaat vergelijken.

Eens. Wat alleen niet zo helpt is dat er heel wat mensen in de regering zitten die op alle mogelijke manieren zeggen en duidelijk maken dat Palestijnen inderdaad minderwaardig zijn en het helemaal niet erg is als ze honger hebben, in kampen worden opgesloten. Dan is de conclusie ook snel getrokken dat het niet zo erg is dat er bij het uitschakelen van terroristen ook een hoop burgerslachtoffers vallen. De voorbeelden van bommen die voor veel slachtoffers zorgen met als argument “er zat een Hamas-terrorist tussen” (wat geregeld klopt, soms niet) geven ook wel dat idee, net als de huidige distributie van hulp waarvan iedereen zei: dit is echt niet de goede manier. Wat er op de Westoever gebeurt bevestigt ook dat er in bepaalde kringen een eng superioriteitsgevoel heerst en die zijn wel gelinkt aan een deel van de huidige regering, sterker nog, daar zijn mensen bewapend door een minister die ook vindt dat de hele westoever geannexeerd moet worden. Er komen enorm veel verschrikkelijke verhalen daar vandaan, al jaren maar daar wordt niet echt hard tegen opgetreden. Hoe dan ook, al dat soort dingen spelen wel mee. Op sommige gebieden zijn de vergelijkingen tussen Hitler en bepaalde extreemrechtse types in die regering nog niet eens zo vergezocht.

En eens dat veel mensen doorslaan in hun kritiek op Israel, maar als er een fatsoenlijke regering was geweest die zichzelf niet als betere mensen dan anderen, boven anderen verheven, had dat impact gehad op hoe het conflict wordt gevoerd wordt en ook op hoe de rest van de wereld er naar kijkt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 25 jul 2025 14:36

elbert schreef:Ja, doe dat vooral. ](*,) Want ik vraag me af hoeveel verder je wil gaan om dit beeld nog schever te trekken.

Ik heb volgens mij nergens een link gelegd naar genocide of Auschwitz. Ik houd er ook niet van om met dat soort termen te strooien. Het is al ingewikkeld genoeg.
Je wilt toch niet met droge ogen beweren dat Israël zich in de reactie op de onmenselijke gebeurtenissen van 7 oktober beperkt tot de huurmoordenaar in het voorbeeld hierboven? Er komen ook in Gaza mensen om het leven die net als jij en ik hun best deden een goed leven te leiden. Daar -daar begon deze draad mee- kun je toch empathie mee hebben?

Terug naar “Actualiteit & Politiek”