zonneliefde schreef:Hallo allemaal,
Ik vroeg me af of jullie me misschien wat op weg konden wijzen. Op dit moment wil ik me graag verder verdiepen in de gereformeerde geloofswijze, maar een kerkbezoek vind ik voor nu nog wat spannend. In mijn omgeving staat de GK als zeer strikt bekend en ik ben bang de plank mis te slaan door mijn weinige bijbelkennis. Het laatste wat ik wil is dat iedereen me aanstaart en denkt: wie is die vrouw?!
Maak ik me terecht zorgen? Of is de kerk een warm bad voor degene die het geloof willen omarmen?
Ik zeg er eerlijk bij dat ik dus nog zoekende ben, maar oprecht geïnteresseerd in het geloof en de bijbehorende levensgewoonten.
Helaas is er niemand om me heen die me hierbij kan helpen, want ik kom uit een (niet streng gelovig) katholiek gezin.
Thanks!
Hey, welkom. Ik snap alle reacties van anderen hier niet zo goed. Stel, je bedenkt dat je graag wil tennissen. Je gaat naar een tennisvereniging en je zegt: Hoi, ik ben nieuw en ik wil misschien wel graag tennissen, ik wil het in ieder geval proberen. Waarschijnlijk denken ze dan: Hey, een nieuw iemand, wat fijn. Je krijgt informatie, wanneer er trainingen en toernooien zijn, hoe het zit met een baan huren enzovoorts. Het zou wel heel vreemd zijn als men zou zeggen: Sorry, je weet niets van tennis, ga eerst maar eens online wedstrijden kijken, je in de reglementen verdiepen en misschien mag je er dan wel een keer bij. Als ik een tennisclub zou zoeken en dat zou gebeuren zou ik 1 ding weten: Bij die club wil ik niet horen.
En volgens mij geldt dat voor kerken helemaal, nog meer zelfs. Als het goed is is men blij met nieuwe mensen, maken ze je wegwijs, kunnen ze je ook tips geven of een plek waar je meer kan leren over God, de Bijbel en het leven als gemeente, je helpen in je zoektocht. Het zou heel vreemd zijn als jij naar een kerk gaat en zegt: "Ik ben nieuw en geinteresseerd, kunnen jullie me helpen" de reactie is: Wat moet die vrouw hier, die weet er nog veel te weinig van enz".
Overigens zeg je dat het een Nederlands Gereformeerde Kerk is, die zijn niet zo "zwaar" dus volgens mij kan je daar gewoon naartoe zonder dat er allerlei gedragscodes zijn qua kleding en zo zijn en doorgaans zijn ze best toegankelijk. Ik zou gewoon op zondag naar de dienst gaan want iedereen is welkom, gasten al helemaal. En vaak heb je wel mensen bij de deur of zo die bezoekers welkom heten, ik zou dan gewoon tegen ze zeggen: Hallo, ik ben nieuw en benieuwd en dan maken ze vast wel even wegwijs!
Ik ben benieuwd naar hoe je het vindt!