Marnix schreef:Nee maar er worden momenteel wel internationaal grote vraagtekens gezet bij het handelen van Israel in het Gaza-conflict. En als je dan bedenkt dat er recent een minister (Eliyahu) voorstelde om maar een kernbom op Gaza te gooien (en daarna gelukkig geschorst werd) geeft dat wel te denken over Israel als kernmacht. Het vraagstuk is doorgaans vooral: Vertrouwen we een land kernwapens toe. En dat is iets dat kan veranderen als het gedrag van landen verandert.
Er zijn in Nederland ook parlementariers die malle dingen roepen. En Nederlandse F-16s hebben in Irak ook aardig wat burgerslachtoffers gemaakt.
Mogen Nederlandse F-35s dan wel toevertrouwd worden om in NAVO verband eventueel kernbommen af te werpen? Die vraag mogen we ons dan ook wel stellen, nietwaar?
Maar goed, dit zijn discussies die nergens toe leiden. Wat wel zo is, is dat Israel al meer dan 50 jaar kernwapens heeft en vooralsnog die alleen in zal zetten als de staat Israel op het punt staat om vernietigd te worden. De ultieme veiligheidsgarantie dus, net zoals westerse landen die hebben. Je kunt wel willen dat Israel of ieder ander land die ze heeft kernwapens af gaat schaffen, maar dat gaat niet gebeuren. Het zou wel fijn zijn als de club met kernwapenlanden niet groter wordt.
Marnix schreef:Overigens is het niet gezegd dat Iran de kernwapens actief wil inzetten tegen Israel, waarschijnlijk willen ze dat wat Israel al een hele poos doet: Kernwapens gebruiken als afschrikmiddel. De vraag is ook of de situatie die nu is ontstaan gaat zorgen voor minder kernwapen en gevaar in het Midden-Oosten of juist meer...
Dat is jouw veronderstelling. Maar hoe rijm je die veronderstelling met de meermaals geuite publieke uitspraak van het Iraanse regime dat Israel een kankergezwel is dat vernietigd moet worden? Is jouw veronderstelling dat ze dat niet echt menen?
Feit is dat Iran jarenlang uranium heeft verrijkt tot 60%. Dat is maar een paar weken verrijken verwijderd van 90%, wat genoeg is om een kernwapen te maken. De enige praktische toepassing van deze mate van verrijking is dan ook het maken van een kernwapen. De logische conclusie is dat Iran bezig is met het maken van een kernwapen, zeker ook omdat ze dat diep ondergronds doen en daarover liegen tegenover de IAEA.
Als je dit allemaal koppelt aan wat de Iraanse leiders zeggen over Israel en trouwens: ook over de VS en andere westerse landen, dan is dat uiterst zorgwekkend, ook al omdat die leiders een extreme eindtijdideologie aanhangen.
Ik denk niet dat ze in Tel Aviv wachten tot er een kernbom boven hun hoofd ontploft voordat ze jouw veronderstelling verwerpen. Het Israelische beleid is al tientallen jaren om te voorkomen dat hun buren kernwapens krijgen. Dat is dus niet specifiek iets van Netanjahoe, maar is een breed gedragen overtuiging in de Israelische politiek. Daarom viel het land de Iraakse kernreactor in Osirak aan in 1981 (het werd daarvoor toen zwaar bekritiseerd, zelfs door de VS, maar 10 jaar later bleek dat heel verstandig te zijn geweest) en een geheime Syrische installatie in 2007. Om dezelfde reden valt Israel nu het Iraanse kernprogramma aan. Je kunt het ermee oneens zijn, maar het is wel consistent beleid.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)