elbert schreef:De geschiedenis van de laatste 3 kabinetten Rutte was inderdaad dat de meest linkse partijen daarin de meeste invloed hadden. Dus als de VVD de grootste zou worden, dan zullen de linkse partijen in ruil voor het premierschap voor de VVD wisselgeld willen: namelijk dat vooral hun beleidsvoornemens worden uitgevoerd.
Ik vind dat licht overtrokken. De partijen hadden invloed, meer dan jij als rechtse kiezer misschien zou willen, de linkse kiezer had het vast wat linkser gewild. Rutte 1 sla ik maar even over want dat was gewoon een centrum-rechts kabinet. In Rutten II waren VVD en PVDA bijna even groot dus logischerwijs kwamen ze ook redelijk in het midden uit en zochten ze vooral steun bij partijen die tussen VVD en PVDA inzitten: D66, CU, CDA. Bij Rutte 3 was de VVD de grootste partij maar had nog niet eens 1/3e van de zetels. Je zou eerder kunnen zeggen dat in een coalitie de partijen aan de flanken de meeste concessies moeten doen om in het midden uit te komen. Daarnaast heeft de VVD en haar kiezers het totaal niet op Timmermans dus als er samengewerkt gaat worden met GL/PVDA gaan ze denk ik wel scherp de onderhandelingen in. Wat niet wil zeggen dat ze uiteindelijk toch zullen moeten geven en nemen aan elkaar.
Overigens hadden we wat langer Paarse kabinetten die toch achteraf wel als prima% redelijk stabiele kabinetten werden gezien. Ik weet niet of dat in deze tijd nog mogelijk is gezien de grote hoeveelheid partijen, toenemende polarisatie en veranderde manier waarop partijen met elkaar omgaan maar wie weet komt dat ooit wel weer eens goed.
Overigens ben ik het ermee eens dat Wilders het uitsluiten door de VVD vooral aan zichzelf te wijten heeft. Aan de andere kant denk ik dat de VVD hier eigenlijk ook wel op gehoopt danwel aangestuurd heeft. Yeşilgöz gokt erop dat kiezers nu van de PVV naar de VVD over zullen stappen om ervoor te zorgen dat de VVD de grootste wordt. Maar ik ben er nog niet zo zeker van dat dit gaat gebeuren. De zorgen over migratie bij PVV stemmers zijn zo groot dat ze de VVD op dit dossier niet meer vertrouwen.
Je zou zeggen: Dé kans voor weer een nieuwe partij om in dit gat te springen en voor één verkiezing te kiezers even nieuwe hoop te geven