elbert schreef:Noem er eens eentje die dat niet is en bij elk voorbeeld dat je noemt zal ik opmerken dat deze belofte weldegelijk bij het verbond hoort. Alles wat in de Bijbel aan beloften staat behoort namelijk tot het verbond. Daarom bestaat de Bijbel ook uit het oude en nieuwe testament (diatheke = verbond). Noem eens een deel van de Bijbel dat niet onder het oude of het nieuwe verbond valt?
Dat wij de Bijbel opsplitsen in het O.T. en N.T. houdt natuurlijk niet in dat het om een verbond gaat in de zin waar we het over hebben, dat is een semantisch truukje.
Maar goed, de keuze is reuze. Hanna kreeg de belofte dat ze zou krijgen waar ze om gevraagd had, een kind.
Salomo kreeg de belofte God hem zijn begeerte zou geven, wat hij ook vroeg, hij mocht zelf kiezen.
Naaman een heiden, zonder God/hoop/verbonden/beloften in de wereld Ef.2, kreeg de belofte dat hij genezen zou worden als hij zich 7x in de Jordaan zou baden.
Geen losse beloften? Geldt een kind, een begeerte of genezing iedereen? Staan ze in een bepaald verbond?
elbert schreef:Als dit zo is, dan is de doop compleet overbodig en kan de doop als inhoudsloos ritueel afgeschaft worden. Maar dat is natuurlijk onzin.
De doop is teken van het nieuwe verbond, met alles wat daaraan verbonden is.
Yep, in principe is de doop inderdaad overbodig, maar niet inhoudloos want het beeldt symbolisch uit wat er in Christus met de gelovige gebeurd is.
De doop is niet het teken van het N.V. dat is de beker: Mat. 26 En Hij nam een beker, sprak het dankgebed uit en gaf hun de beker met de woorden: ‘Drink allen hieruit, dit is mijn bloed, het bloed van het verbond, dat voor velen wordt vergoten tot vergeving van zonden.
elbert schreef:Meer en meer wordt duidelijk dat degenen die zich geloofsdopers noemen, feitelijk alleen geloven in hun eigen vermogen om te geloven en verder twijfelen aan van alles en nog wat.
Ik spreek liever voor mezelf en ik weet zelf het beste waar ik in geloof.
Mijn geloof richt zich totaal niet op mijn eigen geloof, wel op iets of iemand waar ik in geloof en daar heb ik geen enkele twijfel bij.
elbert schreef:Dat nieuwe verbond is daarbij een beter verbond dan het oude Sinaiverbond, waar de kinderen overigens ook toe hoorden en waarbij ze ook het verbondsteken (toen de besnijdenis) ontvingen. Omdat de kinderen ook tot het nieuwe verbond gerekend worden, dienen ze ook het teken van dat verbond te ontvangen, waarbij ze uiteraard, als ze tot hun verstand gekomen zijn, daarop dienen te reageren met dadelijk geloof en bekering. Net als dat trouwens bij de besnijdenis zo was.
Anders dan de doop heeft God uitdrukkelijk bevolen dat elk kind van het verbond besneden dient te worden.
Over de doop lees ik in geen enkel verbond iets. Buiten de verbonden wordt de opdracht aan gelovigen (Jood en heiden) gegeven zich te laten dopen.
Daarbij wijst de praktijk uit dat kinderen van gelovige ouders lang niet altijd zelf tot geloof komen, dus dan zijn ze opeens weer uit het N.V.?
Geen automatisme bij geloofsdopers. God bepaald zelf wel wat er wel of niet in een bepaald verbond thuishoort en je kunt het gewoon lezen.
Het gebruik van de woorden ''gij en uw huis'' is niet expliciet een verbondsterm zoals je eerder schreef, meer een gangbare cultuurterm die ook gebruikt wordt buiten verbonden en beloftes om.
elbert schreef:Ze horen erbij (waarbij? Nou, Christus' gemeente) en dienen dan gedoopt te worden, of ze horen er niet bij en dan doe je het niet. Er is trouwens maar 1 grond om bij Christus en Zijn gemeente te horen en dat is niet ons geloof (hoe noodzakelijk dat verder ook is), wel Zijn uitgestoken hand naar ons waardoor we tot Zijn gemeente gerekend worden. Ons geloof is een antwoord op wat Hij heeft gedaan, niet de grond voor het erbij horen.
Ze horen bij de wereld, de wereld waarmee God zich in Christus heeft verzoend.
Omdat we overtuigd zijn dat 1 mens voor alle mensen is gestorven. God heeft in Christus de wereld met zichzelf verzoend. Hij heeft de wereld haar overtredingen niet aangerekend.
Daarom de oproep: laat u met God verzoenen!! Hij is met de werld verzoend en verlangt een positieve reactie van ons. 2 Korinthe 5.
Hij is een verzoening voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons maar voor de zonde van de hele wereld. 1 Joh. 2.
Zie het lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt Johannes 1.
Dat evangelie, zegt Jezus, is beschikbaar voor de hele wereld.
Als God zich dan met de wereld verzoend heeft, hun zonde/zonden vergeven heeft kun je dat alleen maar mislopen als je dat actief afwijst.
Niemand, zegt God, sterft om de zonden van de vaderen. Ieder zal om zijn eigen zonden sterven.
Omdat baby's nog geen bewustzijn hebben, niet kunnen geloven of niet-geloven vallen ze gewoon onder de wereld met wie God zich verzoend heeft en wiens zonden hij vergeven heeft.
De doop wijst niet naar iets heen maar ziet op iets terug. Met Christus gestorven en begraven. Romeinen.
En dus is ons geloof noch onze doop een grond om erbij te horen, dat is enkel en alleen gegrondt in Gods genadegift.
elbert schreef:Leuk zo'n fictief verhaal, maar dat is het dan ook: puur fictief.
Zeker is dit voorbeeld fictief, maar je snapt de bedoeling en het principe ervan?
Zo ga je niet om met officiele verbonden/testamenten wat ook Galaten 3 zegt. Dat is niet rechtsgeldig!
elbert schreef:Feit is dat ik het verbond met Abraham in dit verband alleen heb aangehaald om Bijbelse principes die in alle verbonden geldig zijn te benoemen, zoals:
- God maakt eenzijdig het verbond
- God geeft beloften bij dat verbond en ook verplichtingen
- God geeft ook tekenen bij dat verbond
- degenen die Hij tot dat verbond roept, worden niet alleen geroepen, maar dat geldt ook hun nageslacht, hun kinderen.
- de tekenen die bij dat verbond gegeven worden, worden op de betroffen verbondsleden toegepast.
- Hangt er vanaf over welk verbond het gaat. Het oude verbond (Sinaitische verbond) is tweezijdig want Israel stemde er mee in: ''al wat de Heer gesproken heeft zullen wij doen.''
- Wederom hangt het er vanaf om welk verbond het gaat. Er zijn bijvoorbeeld geen verplichtingen bij het verbond met Noach.
Bij het verbond met Abraham staan de beloften ook onvoorwaardelijk vast, maar wie zich ontrok aan het teken (dat gaat dus niet de inhoud zelf) van dat verbond verbrak voor zichzelf het verbond en moest uit de gemeenschap verstoten worden.
- Het wordt wat eentonig, maar ook hier hangt het er weer vanaf over welk verbond het gaat. God heeft geen teken ingestelt bij zijn verbond met David.
- Natuurlijk werd niet heel David's nageslacht koning, dus geldt het lang niet hoofd voor hoofd.
- Dat voor zover van toepassing afhankelijk over welk verbond we het hebben.
elbert schreef:Dit zijn dus de Bijbelse principes die voor elk verbond gelden. Ik zeg niet dat elk verbond of elke specifieke belofte voor ons nu van toepassing zijn, wel dat die principes van toepassing blijven omdat die voor elk verbond gelden. Ik zeg dus bijvoorbeeld helemaal niet dat ik als gelovige uit de heidenen recht heb op de belofte van het letterlijke land Israel. Dat geldt alleen voor de nakomelingen van Jakob/Israel. Maar ik zeg wel dat net als bij het verbond met Abraham geldt dat ik als deelgenoot in het nieuwe verbond daartoe behoor en ook mijn kinderen. En dat dientengevolge zij het teken van dat nieuwe verbond (de doop) ook behoren te ontvangen.
Het principe van een voorwaardelijk verbond (doe dat en je zult leven o.v.) is weer anders dan het principe van een onvoorwaardelijk verbond.
Het is niet zo dat de principes van het ene verbond automatisch gelden voor het andere.
elbert schreef:Laten we de verbonden en de verbondstekenen die daarbij behoren even langslopen:
Verbond met Noach - teken: regenboog - verbondsteken ook voor kinderen? Ja.
Verbond met Abraham - teken: besnijdenis - verbondsteken ook voor kinderen? Ja.
Sinaiverbond - teken: besnijdenis - verbondsteken ook voor kinderen? Ja.
Nieuwe verbond - teken: doop - verbondsteken ook voor kinderen? Kinderdopers: ja, geloofsdopers: nee (huh?).
Verbond met Noach geldt de hele wereld met al wat erop is. Ook dieren profiteren mee.
Verbond met Abraham, mee eens.
Het Sinaitische verbond - teken: sabbat Ex 31: 17 (dus niet de besnijdenis) - voor iedereen die tot Israel hoort van jong tot oud.
Nieuwe verbond - niet de doop maar de beker: Lukas 22 Deze drinkbeker is het nieuwe verbond in Mijn bloed, dat voor u vergoten wordt - kinderen in principe ja (huh!).
Als ze erbij horen door zijn bloed (je weet wel: gestorven voor alle mensen 2 Kor. 5 en de teksten die ik verder noemde) zou ik niet weten waarom dat in principe niet zou mogen.
Maar praktisch gezien is het niet handig de beker aan hun lipjes te zetten.
En nog een probleempje: ze kunnen het nog niet doen tot zijn gedachtenis, zover rijkt hun kennis nog niet.
Met de doop is het anders. Ze leggen hun oude zondige leven niet af want dat hebben ze nog niet, evenmin keren ze zich toe naar een nieuw leven want voorlopig zijn deze zaken nog niet aan de orde. Daarvoor moet je eerst tot je verstand komen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)