Cahier schreef:Die luierdragende man is inderdaad geestelijk ziek. Maar het woord beschadigd is een aanname waarmee jij hem in het zielige hoekje plaatst. Dat is eigenlijk ook de reden waarom ik zo sarcastisch reageerde. Iemand met een etiketje is niet automatisch zielig. Uit niets van de beginpost blijkt dat hij niet in maatschappij kan meekomen of dat hij zo verward is dat hij moet worden opgenomen in een psychiatrische inrichting. Mensen met een etiketje zijn gewoon ‘normale’ mensen. Of wellicht kan ik het beter zo verwoorden. Alle normale mensen zijn ongediagnosticeerd. De vraag is uberhaupt of die man ooit een psychiater of psycholoog heeft gesproken.
Klopt, de vraag is ook of hij er uberhaupt iemand kwaad mee doet. Voor zover ik heb gelezen doen deze mensen dit meestal niet en publiek.
Ik ga er daarom gewoon vanuit dat hij aanspreekbaar is op zijn gedrag. Net zoals een pedofiel aanspreekbaar is (die hebben ze nog niet uit het DSM geschrapt), of een homofiel, dan wel een heterofiel. We hebben nu een kerkelijke situatie gecreëerd waarin zondaars geen daders meer zijn, maar slachtoffers. In die situatie wordt er niet meer gesproken van zonde en schuld maar van gebrokenheid. Jezus Christus is daarbij de grote therapeut geworden. Het gevolg is dat de kerk hierdoor meer en meer irrelevant wordt: Een slachtoffer kan het niet helpen zodat een lieve God (Vader, Zoon en H. Geest) noch in dit leven noch na dit leven of zelfs op de jongste dag oordelen zal. De meesten zullen niet in alverzoening geloven, maar in de praktijk leven we dat geloof ondertussen wel.
Op zo’n manier is alles het gevolg van de zondeval en offtopic. En mentale stoornissen en seksuele uitspattingen zijn niet alleen van deze tijd maar alle eeuwen. Het ging hier over infantilisme wat doorgaans niet seksueel is en schadelijk voor anderen dus er dan iets bijhalen wat wel seksueel is en schadelijk voor anderen is totaal offtopic. Met alverzoening heeft het niets te maken, wel met het feit dat de meeste mensen geloven dat er geen God is. Je verwart alverzoening met het Bijbelse denkbeeld dat er voor iedereen, ook voor de grootste zondaren (mensen die het ontspannen vinden om een luier te dragen reken ik daar trouwens niet direct onder) redding mogelijk is. En die redding is er alleen in Christus maar zelfs de moordenaar aan het kruis, een fanatieke christen-vervolger en een prostituee konden gered worden. Onze plicht is om ze met woord en daad op Christus te wijzen. En dan kan je ook wijzen op het oordeel buiten hem, als je maar niet vergeet ook op de redding in Hem te wijzen.
En dat mis ik. De Farizeeen staan klaar met hun oordeel en wat doet Jezus? Hij nodigt tollenaars uit en eet met hen. De gevestigde religieuze orde schudt meewarig het hoofd: hoe durft Hij met ongelovigen, met zondaren te eten en te drinken. Het lijkt wel alverzoening, iedereen kan maar gered worden, hun zonde doet er niet toe, het zijn geen daders meer maar slachtoffers. Maar Jezus eet en drinkt met ze, is bewogen, laat zien dat er redding voor zondaren mogelijk is, vergeving, een nieuw leven en zo verandert hij levens. En ik kies liever voor Zijn aanpak dan voor de Farizeese
Overigens kwam ik dit artikel tegen:
https://www.ouders.nl/forum/seksualitei ... n-speen-inDit lijkt wel bedacht veel op het openingsverhaal, met alleen “ik herkende hem van de kerk” toegevoegd. Het lijkt dus een verzonnen verhaal wat vooral bedoeld is om reacties uit te lokken, de topicstarter heeft vervolgens uiteraard ook niets meer laten weten. Fake news dus…..