Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Prisma23 schreef:Het zoeken naar eenheid in de kerk wordt in mijn ogen fraai gestimuleerd door "Verklaring Platform Rome Reformatie".
Deze verklaring is door ruim 20 vooraanstaande mensen uit de kerk ondertekend.
Ik vind dit een zeer positieve ontwikkeling!
benefietdiner schreef:Zo lang als de Paus van de Rooms Katholiek Kerk blijft zeggen ‘plaatbekleder’ te zijn zal dat nooit maar dan ook nooit geen eenheid kunnen worden.
Ds. L.J. Geluk ziet de verdeeldheid vooral een grote schuld voor God omdat het Lichaam van Zijn Zoon is verscheurd.
Dat is niet waar want alle christelijk denominaties die de drie-eenheid met Christus als verlosser erkennen en belijden zijn één ook als staat er een ander naampje op de kerkdeur behalve de RKK want die blijden dat niet.
Prisma23 schreef:Het zoeken naar eenheid in de kerk wordt in mijn ogen fraai gestimuleerd door "Verklaring Platform Rome Reformatie".
Deze verklaring is door ruim 20 vooraanstaande mensen uit de kerk ondertekend.
Ik vind dit een zeer positieve ontwikkeling!
citaat:
Laten we echter allen bedenken dat we Christus niet voor onszelf hebben en dat we niet kunnen leven los van de grote familie van Christus. We kunnen het geloof niet voor onszelf hebben, los van het geloof van de ene kerk. Moeten we daarbij niet eerlijk vaststellen dat we met onze prioriteiten, zorgen en vragen, vaak bevangen zijn in een burgerlijke status quo? Dat we ten onrechte denken onze vitaliteit beter te kunnen behouden in gescheidenheid? Zo onthouden we ons echter de diepe vreugde van de ene kerk van de ene Heer. Zo blijven we in de historie en luisteren liever naar de historische wetten dan gehoorzaam te zijn aan de wetten van de Geest. De Heer zal wel zoveel geduld met ons hebben, dat er ook dan van echt kerkelijk leven sprake is. Maar waarom ons niet openstellen voor het woord van Christus: ‘het zal worden één Herder en één kudde’?
zie verder
https://www.theologie.nl/verklaring-pla ... eformatie/
https://www.platform-romereformatie.nl/verklaring
https://www.rd.nl/artikel/1050291-voorg ... and-klinkt
https://www.nd.nl/geloof/geloof/1209630 ... -hetzelfde
StillAwake schreef:En sinds wanneer belijdt de RKK dat niet?
benefietdiner schreef:Dat weet jij
benefietdiner schreef:Dat weet jij
Bron ??StillAwake schreef:Wat ik wel weet is dat de verschillen met de RKK groot zijn, maar dat de RKK de Drieéénheid niet belijd is echt onzin, en dat ze Christus niet als verlosser zien is ook onjuist.
benefietdiner schreef:Bron ??
StillAwake schreef:Da's een fraaie omkering.
Jij doet een nogal gewaagde claim, dus jij bent degene die met een bronvermelding moet komen.
benefietdiner schreef:Even ter verklaring mijnerzijds. Ik heb voornamelijk het verlossingswerk van Christus in de drie-eenheid op het oog. RKK geloven wel in de drie-eenheid maar niet zoals de protestanten. Protestanten geloven in een volkomen en enige verlossing door geloof in Christus. RKK geloven ook wel in Christus maar alleen als voorbeeld (naleving) en heiliging die bij de Kerk is door de Paus.
Heb jij een bron of verklaring dat die niet zo is?
benefietdiner schreef:Even ter verklaring mijnerzijds. Ik heb voornamelijk het verlossingswerk van Christus in de drie-eenheid op het oog. RKK geloven wel in de drie-eenheid maar niet zoals de protestanten. Protestanten geloven in een volkomen en enige verlossing door geloof in Christus. RKK geloven ook wel in Christus maar alleen als voorbeeld (naleving) en heiliging die bij de Kerk is door de Paus. De RKK delen het geloof dat Jezus Christus sacramenten heeft ingesteld en sacramenten zijn gewijde handelingen en woorden, die werkzame tekenen zijn van de Verlossing als je er ook deel aan neemt.
benefietdiner schreef:Even ter verklaring mijnerzijds. Ik heb voornamelijk het verlossingswerk van Christus in de drie-eenheid op het oog. RKK geloven wel in de drie-eenheid maar niet zoals de protestanten. Protestanten geloven in een volkomen en enige verlossing door geloof in Christus. RKK geloven ook wel in Christus maar alleen als voorbeeld (naleving) en heiliging die bij de Kerk is door de Paus. De RKK delen het geloof dat Jezus Christus sacramenten heeft ingesteld en sacramenten zijn gewijde handelingen en woorden, die werkzame tekenen zijn van de Verlossing als je er ook deel aan neemt.
StillAwake schreef:Toch nog een reactie, omdat ik zie dat je je reactie aangepast hebt...
Het is in de RKK best lastig om alle sacramenten te ontvangen (hoewel het wel kan).
Aangezien het huwelijk als een sacrament gezien wordt, en de priesterwijding ook.
Zij hebben een 7 tal sacramenten, waar de reformatie er 2 van heeft behouden (waarvan 1 in sterk gewijzigde vorm).
woutersebel schreef:Kan je daar misschien iets meer over vertellen?
Dacht dat zowel RKK als protestanten in een eenheid geloven, met uitzondering van de internationale baptische kerk, die geloven in een 'triune' God zoals ze dat zeggen?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten