Hoge energieprijzen

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 15 nov 2022 08:38

pindas83 schreef:Nee dat is te kort door de bocht. Een handbediende radiatorkraan heeft in 3/4 dichte stand meestal nog steeds een te grote doorlaat. Daarbij is 3/4 dicht voor een hele grote radiator misschien wel redelijk accuraat maar voor een kleintje helemaal niet.
Daarbij zijn de kranen die ik noem precies voor in te stellen op de capaciteit van de betreffende radiator en past zichzelf aan wanneer de debieten in de installatie variëren (dynamische ventielen).
Tenslotte kun je ook veel beter temperatuur regelen in je vertrekken waar je geen kamerthermostaat hebt.
Met handknoppen is dat waardeloos. Of heet, of koud.

Weer wat geleerd ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 15 nov 2022 10:43

StillAwake schreef:Weer wat geleerd ;-)


https://www.drechtsestromen.net/zelf-do ... erwarming/

Dit verhaal volgens mij een beetje :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor pindas83 » 15 nov 2022 12:04

Ja dat is het in feite inderdaad.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor benefietdiner » 15 nov 2022 14:14

pindas83 schreef:Voor de degene die nog radiatoren gebruiken als warmte afgiftebron en op de gasrekening willen besparen kan het lonend zijn om de radiatorkranen te vervangen voor thermostatisch dynamische kranen die voor in te regelen zijn (heimeier eclipse bijv.).

Het probleem is namelijk vaak dat er teveel water door de radiator stroomt waardoor de retourtemperatuur te hoog terugkomt naar de cv ketel wat weer zorgt voor een lager rendement. Je kan hier best forse besparingen mee realiseren en het is een relatief voordelige ingreep.

Je hebt het over de: 'Delta T', dat is de officiële benaming.
Het water dat de radiatoren instroomt, vanaf de CV Ketel, koelt af als het de radiator via de retour weer verlaat en kan dan flink kouder geworden zijn. Dat temperatuurverschil tussen aanvoer en retour noemt men Delta T (ΔT) en is plus minus 20 C.
Google maar op 'Delta T' en….. genoeg informatie.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor pindas83 » 15 nov 2022 22:02

benefietdiner schreef:Je hebt het over de: 'Delta T', dat is de officiële benaming.
Het water dat de radiatoren instroomt, vanaf de CV Ketel, koelt af als het de radiator via de retour weer verlaat en kan dan flink kouder geworden zijn. Dat temperatuurverschil tussen aanvoer en retour noemt men Delta T (ΔT) en is plus minus 20 C.
Google maar op 'Delta T' en….. genoeg informatie.


Echt joh, had ik het daar over? Ben zelf ook meer een koffie man eigenlijk :-k

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 21 dec 2022 09:19

Tot nog toe geen spijt van mijn dynamisch contract.
De gasprijs is niet boven de 1.40 geweest.
Vandaag 1.03, gisteren 1.04 en ik begon op 1.07 en verder schommelde het wat.In januari dan het prijsplafond.
Ik ben nog steeds ruim 100 euro p.m. goedkoper uit dan bij de goedkoopste niet-dynamische leveranciers.
Alleen elektriciteit is voor mij lastiger dan ik dacht.
Ik heb 2 tijdklokschakekaars gekocht van 18 euro per stuk voor de wasmachine en de vaatwasser, maar dat werkt niet omdat, denk ik, er een indruk-knop voor aan/uit op zit.
De stroom gaat er wel op de gewenste tijd op, maar ze draaien niet.
Iemand een idee hoe het wel kan werken?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Prisma23 » 21 dec 2022 11:48

naamloos schreef:Tot nog toe geen spijt van mijn dynamisch contract.
De gasprijs is niet boven de 1.40 geweest.
Vandaag 1.03, gisteren 1.04 en ik begon op 1.07 en verder schommelde het wat.In januari dan het prijsplafond.
Ik ben nog steeds ruim 100 euro p.m. goedkoper uit dan bij de goedkoopste niet-dynamische leveranciers.
Alleen elektriciteit is voor mij lastiger dan ik dacht.
Ik heb 2 tijdklokschakekaars gekocht van 18 euro per stuk voor de wasmachine en de vaatwasser, maar dat werkt niet omdat, denk ik, er een indruk-knop voor aan/uit op zit.
De stroom gaat er wel op de gewenste tijd op, maar ze draaien niet.
Iemand een idee hoe het wel kan werken?


Dat gaat nooit werken. Als je op de machines een knop moet indrukken om te starten kan ja dat niet oplossen met een tijdschakelklok. Er zijn vaatwassers/wasmachine waarop je kan instellen wanneer deze moeten starten, dus een startmoment in te toekomst. Maar al jouw machines dat niet hebben lijkt moet het daar maar mee doen. Lijkt mij onvoldoende reden om een andere machine te kopen.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Prisma23 » 21 dec 2022 11:52

Weet iemand of de wind duurder is geworden?
Wij hebben een contract met Greenchoice met 100% windenergie uit Nederland.
Nu moet ik toch meer gaan betalen voor elektriciteit.
Maar ik kan nergens vinden, niet bij het KNMI of elders, dat wind duurder is geworden.
Weet iemand hoe dit zit?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 21 dec 2022 19:33

https://www.change.inc/energie/waarom-i ... duur-38821

https://radio2.be/lees/wind-en-zon-word ... ene-stroom

Prisma23 schreef:Dat gaat nooit werken. Als je op de machines een knop moet indrukken om te starten kan ja dat niet oplossen met een tijdschakelklok. Er zijn vaatwassers/wasmachine waarop je kan instellen wanneer deze moeten starten, dus een startmoment in te toekomst. Maar al jouw machines dat niet hebben lijkt moet het daar maar mee doen. Lijkt mij onvoldoende reden om een andere machine te kopen.


Precies, de meeste wasmachines van de afgelopen 20 jaar hebben toch een timer waarbij je hem 's avonds aan kan zetten en zeggen: Ga over 4 uur maar draaien.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 22 dec 2022 08:30

Wat ik dan niet snap is dat ik de vaatwasser wel met de telefoon kan aanzetten, dat zou dan toch ook niet moeten kunnen lijkt mij.
Dus vannacht nogmaals geprobeerd, en hoera ... een schone vaat vanmorgen.
Ik had de tijdklok om 22.00 op 2 uur gezet en om 5 uur was de vaat nog een beetje warm, dus dat klopt met mijn tijdklok-planning.
Ik denk nu dat de drukknop tevoren niet goed was ingedrukt (of was blijven hangen), die werkt wel meer niet in 1x.
De drukknop van de wasmachine heeft geen mankementen, die gaan we nu ingedrukt vastzetten en volgens mij moet het dan gewoon lukken.
Beide machines hebben een drukknop waarbij niet te zien is of ze ingedrukt zijn of niet.
De machines zijn trouwens nog geen 10 jaar oud. Ik hou de moed erin! :D

Wij hebben (nog) geen elektrische auto. Ik denk erover er 1 aan te schaffen, en dan de stroom uit die accu (die zo goedkoop mogelijk is ingekocht, of liefst stroom heeft vanuit de zonnepanelen) voor eigen gebruik te halen, en de stroom die ik over heb zelf terug te leveren aan het net als dat kan.
Ik heb gelezen dat dat mogelijk is bij een aantal elektrische auto's, en een juiste omvormer.
Ook hier geldt: iemand nog aanvullende en/of corrigerende inzichten?
Ik heb me nooit in zulk soort zaken verdiept, en mijn man zegt al snel "een andere machine kopen of accepteren" en ik ben meer van uitzoeken en dan gaan voor wat het meest efficiënt en voordelig is.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 22 dec 2022 08:42

Yep, vandaag de gasprijs op 0.92. :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor lammetje » 22 dec 2022 21:28

naamloos schreef:
Wij hebben (nog) geen elektrische auto. Ik denk erover er 1 aan te schaffen, en dan de stroom uit die accu (die zo goedkoop mogelijk is ingekocht, of liefst stroom heeft vanuit de zonnepanelen) voor eigen gebruik te halen, en de stroom die ik over heb zelf terug te leveren aan het net als dat kan.
Ik heb gelezen dat dat mogelijk is bij een aantal elektrische auto's, en een juiste omvormer.
Ook hier geldt: iemand nog aanvullende en/of corrigerende inzichten?

Onze kia ev6 kan dat inderdaad. Maar eerlijk gezegd zou ik het geld er niet in willen steken als dat je motief is. Dure thuis accu :wink: zou hem dan zeker ook wel gaan rijden en in dat geval denk ik dat het praktisch niet heel veel gaat opleveren. Laden als je goedkoop stroom hebt en gebruiken als het duurder is klinkt in theorie heel leuk, maar je moet natuurlijk wel op die momenten de auto thuis hebben staan.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor lammetje » 22 dec 2022 21:53

Krijg net te horen van mijn man dat onze laadpaal daar niet geschikt voor is, dat die ook nog niet op de markt zijn. Dan moet je dus met een verlengsnoer werken, vanaf de auto naar de wasmachine bijvoorbeeld, denk niet dat je daar heel blij van wordt 8-[ was vooral in de vakantie ideaal om even onderweg koffie te zetten via de stekker in de auto, verder weinig gebruik van gemaakt

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 23 dec 2022 07:51

lammetje schreef:Onze kia ev6 kan dat inderdaad. Maar eerlijk gezegd zou ik het geld er niet in willen steken als dat je motief is. Dure thuis accu zou hem dan zeker ook wel gaan rijden en in dat geval denk ik dat het praktisch niet heel veel gaat opleveren. Laden als je goedkoop stroom hebt en gebruiken als het duurder is klinkt in theorie heel leuk, maar je moet natuurlijk wel op die momenten de auto thuis hebben staan.

Natuurlijk zou ik er ook zelf in gaan rijden, het is en, en, en: rijden, zelf de stroom in huis gebruiken en ook eventueel nog terug leveren aan het net.
Verder ook prettig als er een stroomstoring is, dan zit je niet direct zonder stroom.
We hebben ook nog een LPG auto dus om te rijden zouden we dan niet 100% afhankelijk van de elektrische auto zijn.
Het grote nadeel is natuurlijk de aanschaf, maar een gewone thuisbatterij is ook duur.
https://kosten-thuisbatterij.nl/elektri ... 0apparaten.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 23 dec 2022 08:22

lammetje schreef:Krijg net te horen van mijn man dat onze laadpaal daar niet geschikt voor is, dat die ook nog niet op de markt zijn. Dan moet je dus met een verlengsnoer werken, vanaf de auto naar de wasmachine bijvoorbeeld, denk niet dat je daar heel blij van wordt 8-[ was vooral in de vakantie ideaal om even onderweg koffie te zetten via de stekker in de auto, verder weinig gebruik van gemaakt

Een verlengsnoer van je auto naar je wasmachine: ik zou het niet doen.
De 230V AC in je auto (het "stopcontact") is bij mijn weten op 1A afgezekerd.
Daar ga jij je wasmachine niet mee kunnen laten draaien (maximaal vermogen 230V * 1A = 230W)
Overigens zijn deze laadpalen al wel op de markt (nog wel in een redelijk premature versie...), maar nog niet tegen een redelijke prijs.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten