Sinterklaas en het geloof

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sinterklaas en het geloof

Berichtdoor Marnix » 18 nov 2022 14:51

Klusjesman1990 schreef:Dat is het nou juist. In Nederlands is er haast geen ontkomen aan. Zelfs mijn ouders, schoonouders en de kerk zijn in de ban van de Sint. Het lijkt wel alsof ik als enige het probleem zie. Het is ook zo versmolten met de Nederlandse cultuur... En ik ga zo erge ruzie krijgen met mijn vrouw en ouders als ik er niet aan mee doe. Daarom vind ik het ook moeilijk om er iets aan te doen, want dat gaat zoveel gezeik opleveren.


“In de ban van” valt wel mee. Mensen vinden het een leuk Nederlands feest en willen er dus wat mee doen. Dat kan je heel hard proberen tegen te werken maar daar heb je alleen jezelf mee. Beter reguleer je het een beetje en maak je je er niet te druk om. Dan is er ook geen probleem.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

nachtegaaltje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 okt 2016 17:27

Re: Sinterklaas en het geloof

Berichtdoor nachtegaaltje » 19 nov 2022 08:39

Moet er beetje om glimlachen. Ik (v 47) ben er niet eens mee opgegroeid. Heb sws niks met cadeautjes, maar dat terzijde.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sinterklaas en het geloof

Berichtdoor meribel » 21 nov 2022 00:04

Of je word jehova getuige, ben je meteen van al die onchristelijke feestdagen, inclusief kerst en je verjaardag (dat vieren is ook zeker niet bijbels) af.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sinterklaas en het geloof

Berichtdoor Marnix » 21 nov 2022 10:02

nachtegaaltje schreef:Moet er beetje om glimlachen. Ik (v 47) ben er niet eens mee opgegroeid. Heb sws niks met cadeautjes, maar dat terzijde.


Misschien juist omdat je er niet mee opgegroeid bent. Grappige is dat het als kinderfeest is bedoeld, maar volwassenen het ook nog heel regelmatig leuk vinden. Het is altijd best een gezellige avond, met leuke gedichten en zo :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Sinterklaas en het geloof

Berichtdoor Prisma23 » 21 nov 2022 11:58

Marnix schreef:Misschien juist omdat je er niet mee opgegroeid bent. Grappige is dat het als kinderfeest is bedoeld, maar volwassenen het ook nog heel regelmatig leuk vinden. Het is altijd best een gezellige avond, met leuke gedichten en zo :-)


Ha, ha, jazeker, tot verbazing van onze kinderen ben ik een fervent kijker van het sinterklaasjournaal! :)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sinterklaas en het geloof

Berichtdoor Marnix » 21 nov 2022 17:52

Prisma23 schreef:Ha, ha, jazeker, tot verbazing van onze kinderen ben ik een fervent kijker van het sinterklaasjournaal! :)


Dan ben je wel door een moeilijke periode gegaan dus :-D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sinterklaas en het geloof

Berichtdoor Lalage » 21 nov 2022 18:02

Prisma23 schreef:Ha, ha, jazeker, tot verbazing van onze kinderen ben ik een fervent kijker van het sinterklaasjournaal! :)

Wij kijken daar ook naar :lol:

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Sinterklaas en het geloof

Berichtdoor Prisma23 » 22 nov 2022 23:47

Marnix schreef:Dan ben je wel door een moeilijke periode gegaan dus :-D


Laat die verleden tijd maar weg, de pakjes zijn nog steeds niet in het Grote Pietenhuis! :(

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sinterklaas en het geloof

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2022 09:10

Prisma23 schreef:Laat die verleden tijd maar weg, de pakjes zijn nog steeds niet in het Grote Pietenhuis! :(


Ook niet in de nieuwe stoomboot? Ik heb gisteren de pieten nog even laten scannen en in een van de zakken op de nieuwe stoomboot zitten mijn cadeautjes!

Verder kan ik je alleen oproepen tot een kinderlijk vertrouwen dat, ook al begrijp je het soms niet, je toch mag geloven dat het ooit goed zal komen <:)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Sinterklaas en het geloof

Berichtdoor Prisma23 » 23 nov 2022 10:09

Marnix schreef:Ook niet in de nieuwe stoomboot? Ik heb gisteren de pieten nog even laten scannen en in een van de zakken op de nieuwe stoomboot zitten mijn cadeautjes!

Verder kan ik je alleen oproepen tot een kinderlijk vertrouwen dat, ook al begrijp je het soms niet, je toch mag geloven dat het ooit goed zal komen <:)


Ben ik wel jaloers op jou! Net nog gevraagd, maar mijn pakjes zijn niet in de stoomboot. ik moet het morgen nog maar eens vragen zei Piet Hein. :(

Misschien moet Sinterklaas zich er maar eens persoonlijk mee gaan bemoeien. Met deze pieten, en het pietentekort daar nog bij, gaat het niets worden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sinterklaas en het geloof

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2022 14:11

Prisma23 schreef:Ben ik wel jaloers op jou! Net nog gevraagd, maar mijn pakjes zijn niet in de stoomboot. ik moet het morgen nog maar eens vragen zei Piet Hein. :(

Misschien moet Sinterklaas zich er maar eens persoonlijk mee gaan bemoeien. Met deze pieten, en het pietentekort daar nog bij, gaat het niets worden.


De Sint kent tijd en raad, maar doet dat op het door hem gekozen uur. En dat is op tijd genoeg.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Sinterklaas en het geloof

Berichtdoor Prisma23 » 23 nov 2022 16:12

Marnix schreef:De Sint kent tijd en raad, maar doet dat op het door hem gekozen uur. En dat is op tijd genoeg.


Zal best maar of dat werkt...?

Mogelijk kan ik er zelf ook wel wat aan doen. Zal ik mij aanbieden als hulp-Piet bij het Grote Pietenhuis? Wat denk jij?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sinterklaas en het geloof

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2022 21:14

Prisma23 schreef:Zal best maar of dat werkt...?

Mogelijk kan ik er zelf ook wel wat aan doen. Zal ik mij aanbieden als hulp-Piet bij het Grote Pietenhuis? Wat denk jij?


Dat kan maar denk er wel goed over na, dat het geen impulsactie is waar je over een week spijt van hebt!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Sinterklaas en het geloof

Berichtdoor Jesaja40 » 27 nov 2022 16:01

Benefietdiner merkt op:

Wil je echt weten hoe het zit met kerst en Sinterklaas. Beluister dan het filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=8r8WAiT ... allMission
Het filmpje duurt 37 minuten, maar dan weet je ook echt hoe het zit met kerst, kerstman en sinterklaas.
Wil je alleen de afkomst en verklaring horen van sinterklaas / kerstman begint dan bij 17.40 min.
Als christen dienen wij ons, zeker van sinterklaas, te distantiëren.


Vanuit de Joodse traditie sluiten de feiten naadloos aan. Geen overlevering van verhalen, maar eenvoudige Bijbelteksten zeggen al genoeg. En geloof maar rustig dat wij als Joden temidden van deze volken en rituelen hebben verkeerd. De Eeuwige waarschuwd ons voor dit soort praktijken.

Wel kunnen cristenen een heel vroom tintje aangeven. Dan lijkt het heel erg mooi. Als Jood kan ik mij daarin beslist niet vinden. Valse romantiek ombuigen naar "iets positiefs" is gewoon plaggiaat met een christelijk tintje.

Overigens de uitdossing van sinterklaas wijst op de afgod dagon: mijter is de vissenkop. Ook die traditie is in de kerken binnengeslopen. Eigenlijk worden de woorde van de Messias steeds meer werkelijkheid: zal ik nog geloof vinden op deze aarde? Kerken lopen leeg en wat nog daarvan overblijft zweert de wantoestanden en heidense gebruiken niet af. Leuk kinderfeest die sint, leuke aankleding al die vertederende fabels over de os en de ezel en de stal. Zo overgiet de kerk zich met onreinheid en de leer.

Vinden jullie het raar dat de ongelovigen het kerkzijn bestempelen als achterhaald. Helaas, de dwaalleer is achterhaald en geen enkel kerkgenooschap doet haar best om dit uit te bannen. Zij die hun geschiedenis kennen De seculieren blijken veel beter de kerkelijke dwalingen te analyseren en te benoemen. Zij houden het echt heidens en zien geen enkele kerkelijke achtergrond daarin. Sterker nog: het geboorteverhaal van de Messias past in hun sprookjesomgeving. De reden is zeer voor de hand liggend: vele gelovigen denken dat het echt zo gegaan is. De secularisatie is beslist niet van deze eeuw. Die begon al in de eerste eeuwen met toevoeging van sagen en legenden. Op zich niet vreemd, wat de heidenvolkeren wisten echt niet beter. Daarmee hield men rekening met de traditie van hun voorouderlijke geslacht.

Blijkbaar is er toch niets nieuws onder de zon.

Dankjewel Benefietdiner om dit onder onze aandacht te brengen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sinterklaas en het geloof

Berichtdoor Marnix » 27 nov 2022 22:24

Jesaja40 schreef:Benefietdiner merkt op:



Vanuit de Joodse traditie sluiten de feiten naadloos aan. Geen overlevering van verhalen, maar eenvoudige Bijbelteksten zeggen al genoeg. En geloof maar rustig dat wij als Joden temidden van deze volken en rituelen hebben verkeerd. De Eeuwige waarschuwd ons voor dit soort praktijken.

Wel kunnen cristenen een heel vroom tintje aangeven. Dan lijkt het heel erg mooi. Als Jood kan ik mij daarin beslist niet vinden. Valse romantiek ombuigen naar "iets positiefs" is gewoon plaggiaat met een christelijk tintje.

Overigens de uitdossing van sinterklaas wijst op de afgod dagon: mijter is de vissenkop. Ook die traditie is in de kerken binnengeslopen. Eigenlijk worden de woorde van de Messias steeds meer werkelijkheid: zal ik nog geloof vinden op deze aarde? Kerken lopen leeg en wat nog daarvan overblijft zweert de wantoestanden en heidense gebruiken niet af. Leuk kinderfeest die sint, leuke aankleding al die vertederende fabels over de os en de ezel en de stal. Zo overgiet de kerk zich met onreinheid en de leer.

Vinden jullie het raar dat de ongelovigen het kerkzijn bestempelen als achterhaald. Helaas, de dwaalleer is achterhaald en geen enkel kerkgenooschap doet haar best om dit uit te bannen. Zij die hun geschiedenis kennen De seculieren blijken veel beter de kerkelijke dwalingen te analyseren en te benoemen. Zij houden het echt heidens en zien geen enkele kerkelijke achtergrond daarin. Sterker nog: het geboorteverhaal van de Messias past in hun sprookjesomgeving. De reden is zeer voor de hand liggend: vele gelovigen denken dat het echt zo gegaan is. De secularisatie is beslist niet van deze eeuw. Die begon al in de eerste eeuwen met toevoeging van sagen en legenden. Op zich niet vreemd, wat de heidenvolkeren wisten echt niet beter. Daarmee hield men rekening met de traditie van hun voorouderlijke geslacht.

Blijkbaar is er toch niets nieuws onder de zon.

Dankjewel Benefietdiner om dit onder onze aandacht te brengen.


Sinterklaas is helemaal geen religieus feest, dus de link naar de kerk is een beetje raar. Overigens valt me wel op dat iedere tegenstander wel ergens een afgod vandaan weet te toveren waar de sint door geinspireerd moet zijn. Wodan kwam al langs, nu Dagon ook. Terechte vraag: Als Jezus terugkomt, zal Hij dan nog geloof vinden op aarde? Terecht omdat we ons druk maken om allerlei bijzaken. Of een kinderfeest met een man die cadeau's geeft nog wel mag. (En als zijn pieten niet zwart mogen zijn bevechten we dat ten koste van alles in de Biblebelt :roll: ) Of je met seculiere nummers het Paasverhaal mag vertellen. Dat soort onzinnige vragen. Misschien moeten we ons afvragen wat het echt inhoudt om vrij te zijn in Christus. Als we denken dat Hij bij de wederkomst gaat afvragen of we sinterklaas hebben gevierd of niet valt er op dat gebied misschien nog wat te leren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten