(schoon)ouders bemoeien zich met opvoeding

Moderators: Memmem, Moderafo's

Klusjesman1990
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 nov 2022 08:41

(schoon)ouders bemoeien zich met opvoeding

Berichtdoor Klusjesman1990 » 15 nov 2022 11:23

Mijn vrouw en ik hebben allebei erg dominante en opdringerige ouders. Ze wonen ook alle 4 in een straal van 20km bij ons vandaan dus ze komen vaak over de vloer. Het punt is, zeker met de feestdagen, geven ze onze kinderen echt veel te veel cadeaus en snoepgoed. En als ik er wat van zeg wordt mijn mening begraven met kritiek en weerwoorden. Ik vind het erg moeilijk om tegen mijn ouders in te gaan en zeker tegen mijn schoonouders, maar mijn opvoeding van mijn kinderen wordt hierdoor gekaapt door hen. Wat kan ik hier tegen doen?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: (schoon)ouders bemoeien zich met opvoeding

Berichtdoor Marnix » 15 nov 2022 11:41

Klusjesman1990 schreef:Mijn vrouw en ik hebben allebei erg dominante en opdringerige ouders. Ze wonen ook alle 4 in een straal van 20km bij ons vandaan dus ze komen vaak over de vloer. Het punt is, zeker met de feestdagen, geven ze onze kinderen echt veel te veel cadeaus en snoepgoed. En als ik er wat van zeg wordt mijn mening begraven met kritiek en weerwoorden. Ik vind het erg moeilijk om tegen mijn ouders in te gaan en zeker tegen mijn schoonouders, maar mijn opvoeding van mijn kinderen wordt hierdoor gekaapt door hen. Wat kan ik hier tegen doen?


Leren om assertiever en duidelijker te zijn dus. Jij en je vrouw bepalen thuis de regels, niet jullie ouders. Die tijd is voorbij. Dus leg gewoon duidelijk de regels uit. Praat er met je vrouw over (zorg dat je samen om één lijn zit) en draag die samen uit.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: (schoon)ouders bemoeien zich met opvoeding

Berichtdoor tulp » 15 nov 2022 16:12

Een vriendin van mij heeft ook schoonouders die veel te veel cadeaus geven.
Wat zij doet en gedaan heeft: zij heeft schoonouders uitgelegd hoe zij er in staat, dus gezegd hoe fijn ze het vindt dat schoonouders zo betrokken zijn en dat ze het lief vindt dat de kinderen cadeaus krijgen maar dat het wel een beetje teveel van het goede is. Een of 2 cadeautjes is meer dan genoeg want er zijn ook nog een andere opa en oma.
Schoonouders blijven veel te veel geven en nu doet mijn vriendin het zo dat ze verschillende cadeaus op zolder legt en tegen de zomer naar beneden haalt. Op die manier hebben de kinderen weer iets nieuws en worden ze niet overspoeld met Sinterklaas.
Dus: 1 keer je huisregels uitleggen en wordt daar geen rekening mee gehouden dan hoef je daar geen ruzie om te maken maar trek je gewoon je eigen plan.

Verder is het met opa en oma altijd een beetje schipperen. Laat ze een beetje meer verwennen dan je zelf doet, bij opa en oma mag meer dan bij jou thuis.

Als je echt wilt dat er dingen veranderen, dan zul je consequent moeten zijn. Dat vinden (schoon)ouders de eerste paar keer niét leuk, maar jullie doen dingen op jullie manier en als je dat volhoudt, wennen ze er vanzelf aan. Jullie huis, jullie regels.
Dat zal voor jullie best moeilijk zijn, dus steun elkaar daarin.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: (schoon)ouders bemoeien zich met opvoeding

Berichtdoor ajl » 22 nov 2022 07:54

Klusjesman1990 schreef:Mijn vrouw en ik hebben allebei erg dominante en opdringerige ouders. Ze wonen ook alle 4 in een straal van 20km bij ons vandaan dus ze komen vaak over de vloer. Het punt is, zeker met de feestdagen, geven ze onze kinderen echt veel te veel cadeaus en snoepgoed. En als ik er wat van zeg wordt mijn mening begraven met kritiek en weerwoorden. Ik vind het erg moeilijk om tegen mijn ouders in te gaan en zeker tegen mijn schoonouders, maar mijn opvoeding van mijn kinderen wordt hierdoor gekaapt door hen. Wat kan ik hier tegen doen?


Als ze een weerwoord geven, direct onderbreken en aangeven dat het jouw kinderen zijn en jouw regels. Daarnaast direct weergeven dat als het ze niet bevalt, ze ook mogen wegblijven. Dat is even een clash, maar maakt het wel direct duidelijk.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: (schoon)ouders bemoeien zich met opvoeding

Berichtdoor ajl » 22 nov 2022 07:56

tulp schreef:Een vriendin van mij heeft ook schoonouders die veel te veel cadeaus geven.
Wat zij doet en gedaan heeft: zij heeft schoonouders uitgelegd hoe zij er in staat, dus gezegd hoe fijn ze het vindt dat schoonouders zo betrokken zijn en dat ze het lief vindt dat de kinderen cadeaus krijgen maar dat het wel een beetje teveel van het goede is. Een of 2 cadeautjes is meer dan genoeg want er zijn ook nog een andere opa en oma.
Schoonouders blijven veel te veel geven en nu doet mijn vriendin het zo dat ze verschillende cadeaus op zolder legt en tegen de zomer naar beneden haalt. Op die manier hebben de kinderen weer iets nieuws en worden ze niet overspoeld met Sinterklaas.
Dus: 1 keer je huisregels uitleggen en wordt daar geen rekening mee gehouden dan hoef je daar geen ruzie om te maken maar trek je gewoon je eigen plan.

Verder is het met opa en oma altijd een beetje schipperen. Laat ze een beetje meer verwennen dan je zelf doet, bij opa en oma mag meer dan bij jou thuis.

Als je echt wilt dat er dingen veranderen, dan zul je consequent moeten zijn. Dat vinden (schoon)ouders de eerste paar keer niét leuk, maar jullie doen dingen op jullie manier en als je dat volhoudt, wennen ze er vanzelf aan. Jullie huis, jullie regels.
Dat zal voor jullie best moeilijk zijn, dus steun elkaar daarin.


Het is een groot verschil of ouders/schoonouders af en toe een keertje komen of te pas en te onpas komen en hierdoor het gezag ondermijnen. In dat kader ben ik heel blij dat onze ouders 200-300 km verder wonen. Dan leef je toch meer je eigen leven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: (schoon)ouders bemoeien zich met opvoeding

Berichtdoor Marnix » 22 nov 2022 09:11

ajl schreef:Het is een groot verschil of ouders/schoonouders af en toe een keertje komen of te pas en te onpas komen en hierdoor het gezag ondermijnen. In dat kader ben ik heel blij dat onze ouders 200-300 km verder wonen. Dan leef je toch meer je eigen leven.


Hm ja, aan de andere kant is dat ook wel weer echt een flinke afstand waarbij je elkaar weinig ziet. Ligt er misschien ook aan hoe de band verder is en hoe ze zich inderdaad zouden gedragen als ze dichterbij wonen. Voor ons moeder / schoonouders allebei op een uur rijden ongeveer, dat had van mij best wat minder mogen zijn nog, want dan zie je elkaar wat vaker en voor praktische dingen (oppas, logeren, even bijspringen) is dat ook wel weer makkelijker. Soms denken we wel eens: Ouders / familie iets dichterbij zou wel handig zijn, ook al zouden we daar ook weer niet wekelijks gebruik van gaan maken hoor. Maar bij elkaar in hetzelfde dorp wonen lijkt me wel weer een ander uiterste :-D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: (schoon)ouders bemoeien zich met opvoeding

Berichtdoor tulp » 22 nov 2022 10:14

ajl schreef:Het is een groot verschil of ouders/schoonouders af en toe een keertje komen of te pas en te onpas komen en hierdoor het gezag ondermijnen. In dat kader ben ik heel blij dat onze ouders 200-300 km verder wonen. Dan leef je toch meer je eigen leven.


Dat is zeker een groot verschil en het vraagt ook een andere houding.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten