Berichtdoor selasela » 16 okt 2022 10:05
Zelff heb ik niet zoveel kennis over de inhoudelijke kerkelijke dogma's die er zijn.
En maakt het voor mij wat lastig om vanuit kennis van dogma's te reageren.
Toch roept je schrijven een aantal dingen in me op.
Een dogma kan je gebruiken als een bril, om een inhoud of kader te begrijpen. Maar hoe bepaal je welke bril het beste zicht geeft aan de bijbelse boodschap?
Is de beste "bril" die we op kunnen zetten, zegmaar niet de Heilige Geest? Hij is degene die ons onderwijst. Paulus heeft het evangelie van God zelf uitgelegd gekregen. Niet door mensen.
En ookal hebben we nog zoveel verstand van tempel en tempeldienst, van de boeken van Mozes, maar zonder dat we de Here Jezus kennen, kunnen we de boodschap daarin niet kennen, niet begrijpen. En kunnen we ook God Zelf niet kennen. Jezus is de Deur.
Ik hoor je een paar keer zeggen dat in een tempel het goddelijke en het aardse elkaar raken. Dat is zeker zo in elke tempel. Een tempel is een plaats waar een hemelse persoon in aanwezig is, daarin woont. Er zijn ook tempels voor Tamuz, Astarte, Baäl, Satan. De koning van de hemel werd ook aanbeden door Israël.
Maar God is een Persoon, een Iemand. En ik ben ook een persoon, een iemand. En ik kan mij verbinden aan verschillende godheden. Maar,er is maar 1 Schepper, 1 God die leven geeft 1 God die verlost. 1 God die als Rechter en Redder op treedt en die boven elke hemelse macht en persoon staat in heiligheid en kracht en macht. En is het wel de bedoeling dat je God YHWH Zijn tempeldienst en stem volgen. Ook als individu. Dat je Hem kent, en dat is persoonlijk en echt. Dat je Zijn stem hoort.
En nog steeds hebben we een tempeldienst. Het tweede verbond heeft ook een tempel en een tempeldienst. En dat 2 e verbond, is het verbond waar we nu met God in leven.
God liet aan Mozes op de berg een afbeelding van de tempel in de hemel zien. De echte tempel staat in de hemel.
In het 1e verbond ging het om een aardse tempel, met mensen die de priesterdienst deden en dierenbloed, en is het verbond gesloten bij een tastbare aardse berg. Het tweede verbond is anders. Daar heb je ook een tempel, maar die staat in de hemel, en dat is heel concreet. Jezus is in die tempel in de hemel binnengegaan. Daar is ook een priesterdienst, Jezus doet de priesterdienst. Daar is ook verzoenend bloed, maar dat is Jezus' bloed.
De wet van Hod vraagt ook om een tempel, tempeldienst, verzoenend bloed en een priesterdienst. En Jezus heeft deze wet vervuld.
En bij het tweede verbond zijn we geen aardse berg genaderd, en een aardse tempel. maar eentje die in de hemel aanwezig is, zoals dat staat in de hebreeënbrief.
In het o.t. lezen we dat de tempel in de hemel deuren heeft, en pinnen in de dorpels, dat er een altaar is met gloeiende kolen erop. En dat een engel met een tang een gloeiende kool van het altaar afhaalde en Jeremia of Jesaja zijn lippen daarmee reinigde.
Er is leven en dynamiek in de hemel. We kunnen er niet heenreizen. Er staan tronen, er zijn 24 oudsten, engelen, er is een tempel, er zijn engelen die zo hun taken hebben.
Er is dus nog steeds een tempeldienst. Jezus is de Hogepriester.
En Jezus kunnen we persoonlijk kennen.
En ook woont de Heilige Geest die van de Vader en de Zoon uitgaat in Gods verbondskinderen.
Dan als je iets op tv bekijkt, of je een scheldwoord in je op voelt komen als je boos bent, mag je nadenken wat je ermee gaat doen, omdat Gods Geest ook in ons woont.
Maar ook de gelovige mensen samen vormen Gods tempel als levende stenen.
En mogen wij God onze Vader persoonlijk kennen. En dat wij ons door Hem gekend weten. En dat kan door Jezus, die ook God is.