Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 07 okt 2022 11:17

Optimatus schreef:Als de Russen die oorlog in 2008 niet waren begonnen (in Georgië), was er nu niets aan de hand geweest. Rusland is als enige verantwoordelijk.

Ik hoop dat de Russen de moed opvatten, zich van hun dictator te ontdoen. Die boef in een kooi voor het gerecht, zoals men dat daar doet, zou voor velen een vorm van gerechtigheid zijn.

Rusland kan een welvarend, gewaardeerd en toegankelijk land worden. Er zijn zoveel mensen die daar wel het goede met hun land en de buurlanden voor hebben en niet alleen maar aan hun eigen kliek denken.

Ik heb in Rusland gewoond tijdens mijn studie, maar zie het voorlopig geen welvarend en toegankelijk land worden.
Daarvoor is het land innerlijk te verdeeld, de ongelijkheid te groot, en de volksaard te timide.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 07 okt 2022 16:16

Terwijl het wel de potentie heeft. Dat land kan en verdient zoveel beter.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 10 okt 2022 11:12

Rusland valt allerlei burgerdoelen aan op dit moment.
En in Nederland verklaart Baudet doorlopend zijn loyaliteit aan Poetin. Baudet zou m.i. uit het parlement gezet moeten worden.

Ik neem aan dat de AIVD de pro-Poetin vijfde colonne in NL goed in de gaten houdt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 10 okt 2022 13:27

De aanvallen van Poetin op burgerdoelen zijn een vorm van terreur die geen enkele militaire waarde heeft. Het zorgt er alleen maar voor dat de wil van Oekraïne om verzet te bieden groter wordt. Historisch gezien is het aanvallen van burgerdoelen alleen maar contraproductief gebleken.
Het beste antwoord dat Oekraïne kan geven is doorgaan met het militaire offensief en wellicht nog een keer de brug naar de Krim raken zodat die niet meer in staat is om troepen en materieel voor het Russische leger te vervoeren. Uiteindelijk draait oorlog altijd om logistiek en dus het vermogen om de strijd voort te zetten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Dorpeling » 10 okt 2022 19:51

elbert schreef: Daarom zie ik niet zoveel in vredesonderhandelingen waarbij Poetin een hap van Oekraïne krijgt toegeworpen. Want daarmee wordt zijn gedrag beloond en dat wordt dan aanleiding om later nog eens zo'n avontuur te beginnen. Alleen een overduidelijke nederlaag voorkomt dat.

Ik zeg ook niet dat dat de uitkomst van eventuele onderhandelingen zou moeten zijn, maar het geeft P wel de kans om zonder algeheel gezichtsverlies te doen alsof hij iets bereikt heeft. Er moet een uitweg vrijgehouden worden.
Daarbij, ook hij heeft het eeuwige leven niet. Hij, of zijn opvolger, zal zich nog wel een paar keer bedenken voor hij het land weer in zo'n avontuur stort. Nog daar gelaten dat hij dan eerst zijn reserves weer flink zal moeten aanvullen wat ook niet zomaar gedaan is. Hij zal hier van het nodige geleerd hebben neem ik aan.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2022 22:16

Dorpeling schreef:Ik zeg ook niet dat dat de uitkomst van eventuele onderhandelingen zou moeten zijn, maar het geeft P wel de kans om zonder algeheel gezichtsverlies te doen alsof hij iets bereikt heeft. Er moet een uitweg vrijgehouden worden.
Daarbij, ook hij heeft het eeuwige leven niet. Hij, of zijn opvolger, zal zich nog wel een paar keer bedenken voor hij het land weer in zo'n avontuur stort. Nog daar gelaten dat hij dan eerst zijn reserves weer flink zal moeten aanvullen wat ook niet zomaar gedaan is. Hij zal hier van het nodige geleerd hebben neem ik aan.


Maar wat valt er precies te onderhandelen? Poetin is een vrij land binnengevallen en heeft het geannexeerd. Eerder heeft hij de Krim afgepakt. De enige manier hoe Poetin hier zonder gezichtsverlies uit kan komen is door hem daar op een bepaalde manier voor te belonen, met een deel van Oekraine, of door toezeggingen dat Oekraïne bepaalde dingen niet gaat doen die ze als vrij land gewoon mogen doen. Wat Poetin daar vooral van leert is dat misdaad in zekere zin toch loont, ook al is de prijs hoog.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

teman

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor teman » 11 okt 2022 10:22

Zou christenen naar het Godsgericht gaan was de oorlog tussen Oekraine en Rusland niet heben plaatsgevonden en als toch dan zouden die het veroorzaakten plagen overzich hebben afgeroepen!!!! Men ken het Godsgericht niet meer en de weg er heen ook al niet meer! Het is toch van de zotte dat satan en demonen daar heen gaan om aan te klagen en christen die een veel hoger recht heben dan satan en demonen om daar heen te gaan niet gaan! En maar bidden en niet verkrijgen en geen één die na gaat denken hoe dat toch komt! Geen één die denkt: "Laat ik toch die Christusverschijning gaan zoeken waar alles openbaar is....."Het heet Loon naar Werken/werken! Blijkbaar is dat vloeken in de kerk.....

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 11 okt 2022 10:58

teman schreef:Zou christenen naar het Godsgericht gaan was de oorlog tussen Oekraine en Rusland niet heben plaatsgevonden en als toch dan zouden die het veroorzaakten plagen overzich hebben afgeroepen!!!! Men ken het Godsgericht niet meer en de weg er heen ook al niet meer! Het is toch van de zotte dat satan en demonen daar heen gaan om aan te klagen en christen die een veel hoger recht heben dan satan en demonen om daar heen te gaan niet gaan! En maar bidden en niet verkrijgen en geen één die na gaat denken hoe dat toch komt! Geen één die denkt: "Laat ik toch die Christusverschijning gaan zoeken waar alles openbaar is....."Het heet Loon naar Werken/werken! Blijkbaar is dat vloeken in de kerk.....

Ik weet niet precies wat je gedronken hebt, maar het moet goed spul geweest zijn...
Ik heb je bericht 6 keer gelezen, en werkelijk geen idee wat je schrijft, wat je bedoelt, en wat (mocht er een betekenis aan deze woordenbrij hangen) dat met het onderwerp te maken heeft.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

teman

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor teman » 11 okt 2022 11:21

StillAwake schreef:Ik weet niet precies wat je gedronken hebt, maar het moet goed spul geweest zijn...
Ik heb je bericht 6 keer gelezen, en werkelijk geen idee wat je schrijft, wat je bedoelt, en wat (mocht er een betekenis aan deze woordenbrij hangen) dat met het onderwerp te maken heeft.


Hoezo onstaan er oorlogen? In de Hemel is geen oorlog, in de hel ook niet, ga maar kijken! In de hemel Heerst Liefdvol zonder geweld De Volle Waarheid, in de hel onderdrukt satan met geweld iedere demon en eeuwig ander verdoemden omdat die de vader is val elk kwaad en iedereen schatplicht betaald en kan meer lijden dan iedereen: hij hield als laaste op kwaad te doen in de eerste nacht over God!

Dus hoezo onstaan er oorlogen op aarde: Omdat er geen één is die God Recht op aarde spreekt en men satan zijn gang laat gaan en door de onzin die men doet satan de macht geeft om zo te doen! Elke zonde moet uitgeboet worden! Zou Christus alles gedaan hebben was er nu geen oorlog meer! Dis Christus heft zijn Deel Gedaan en wij hebben met Christus het andere deel nog te doen!

De manier om de hele waarheid optafelk te krijgen is naar het Godsgericht te gaan want Christus in vol ornaat zonder sluiers is daar aanwezig, de taal is de volmaakte taal en satan liegt daar niet want die krijgt daar de kans niet toe! als men satan leven geeft om te spreken liegt die, als men satan niks geeft kan die niet anders zijn dan De Waarheid hem laat zijn en de leugen en ander kwaad doen heeft die afgelegd aan het einde van de eerste nacht toen die vrijwilig zichzelf overgaf! Als satan niks krijgt doet die niks anders dan De Waarheid. satan heeft al het kwaad afgezworen aan het einde van de eerste nacht! De vraag blijft over hoe satan dan nu nog steeds kwaad kan stichten: omdat de mens en natuur vruchten van goed en kwaad doen, zouden zij allen volmaakte vruchten doien zou satan en heel de hel tot zwijgen komen en elke oorlog, ziekte, natuurramp ook!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 11 okt 2022 11:51

Marnix schreef:Maar wat valt er precies te onderhandelen? Poetin is een vrij land binnengevallen en heeft het geannexeerd. Eerder heeft hij de Krim afgepakt. De enige manier hoe Poetin hier zonder gezichtsverlies uit kan komen is door hem daar op een bepaalde manier voor te belonen, met een deel van Oekraine, of door toezeggingen dat Oekraïne bepaalde dingen niet gaat doen die ze als vrij land gewoon mogen doen. Wat Poetin daar vooral van leert is dat misdaad in zekere zin toch loont, ook al is de prijs hoog.
Inderdaad. Ondertussen zitten er in de regering van Poetin nog steeds invloedrijke mensen als oud-president Medvedev die stelt dat "het complete naziregime in Kiev moet worden ontmanteld". Op de Russische tv zit men te juichen omdat er gisteren burgerdoelen zijn aangevallen en burgers zijn gedood.
Dus in Moskou zit men nog steeds niet op echte onderhandelingen te wachten. Hooguit willen ze een tijdelijke regeling waarbij Rusland als beloning al bepaalde gebieden in Oekraïne in bezit krijgt en tegelijkertijd via een adempauze de kans krijgt om het leger te versterken, zodat daarna de volgende ronde van de gevechten plaats kan vinden om uiteindelijk heel Oekraïne in handen te krijgen.
Voor Oekraïne is dit allang duidelijk: dit is een strijd om hun eigen bestaansrecht en aangezien dat zo is, moet er gevochten worden totdat er gewonnen is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Dorpeling » 11 okt 2022 11:52

teman schreef:Hoezo onstaan er oorlogen? (..) Dus hoezo onstaan er oorlogen op aarde: Omdat er geen één is die God Recht op aarde spreekt en men satan zijn gang laat gaan en door de onzin die men doet satan de macht geeft om zo te doen! Elke zonde moet uitgeboet worden! Zou Christus alles gedaan hebben was er nu geen oorlog meer! Dis Christus heft zijn Deel Gedaan en wij hebben met Christus het andere deel nog te doen!

Je hebt duidelijk de Bijbel niet goed gelezen.
Na de zondeval is de mens niet meer in staat om goed te doen. Het gedichtsel van ons hart is boos en daarom zullen er oorlogen, honger, ziekte en verdriet zijn tot de laatste dag toe. Te gemakkelijk om satan daar de schuld van te geven.
Dat heeft m.i niet zoveel te maken met het werk van Christus, nl Zijn volk zalig maken van hun zonden. En dat werk heeft Hij volmaakt gedaan, daar kan, hoeft en mag van ons geen enkel deeltje bij.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Dorpeling » 11 okt 2022 11:56

Marnix schreef:Maar wat valt er precies te onderhandelen? Poetin is een vrij land binnengevallen en heeft het geannexeerd. Eerder heeft hij de Krim afgepakt. De enige manier hoe Poetin hier zonder gezichtsverlies uit kan komen is door hem daar op een bepaalde manier voor te belonen, met een deel van Oekraine, of door toezeggingen dat Oekraïne bepaalde dingen niet gaat doen die ze als vrij land gewoon mogen doen. Wat Poetin daar vooral van leert is dat misdaad in zekere zin toch loont, ook al is de prijs hoog.

Ik heb ook gen pasklare oplossing maar ik blijf van mening dat het Westen meer zou moeten aansturen op onderhandelingen dan onbeperkt maar voorzien van wapens. Er moet toch een compromis bereikt kunnen worden, op welke manier dan ook. Dit gaat nog zoveel mensenlevens kosten, en waarom?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 11 okt 2022 12:17

Dorpeling schreef:Ik heb ook gen pasklare oplossing maar ik blijf van mening dat het Westen meer zou moeten aansturen op onderhandelingen dan onbeperkt maar voorzien van wapens. Er moet toch een compromis bereikt kunnen worden, op welke manier dan ook. Dit gaat nog zoveel mensenlevens kosten, en waarom?
We hebben Minsk1 gehad en Minsk2. Wil je nu Minsk3? En wat als Poetin daarna zijn woord opnieuw breekt? Heb je dan eigenlijk wel mensenlevens bespaard?
Zelfs diplomaten die als onderdeel van de regering Obama hebben onderhandeld met Rusland, zijn nu van mening dat onderhandelen alleen maar uitstel van oorlog is, geen afstel. Want tijdens de regering Obama werd ervoor gekozen om Rusland hooguit met wat sancties te treffen toen het de Krim annexeerde. De gedachte was dat Poetin nu wel tevreden zou zijn. Dat was hij dus niet. Dit gedrag van dictators kennen we van 80 jaar terug.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 11 okt 2022 12:21

Dorpeling schreef:Ik heb ook gen pasklare oplossing maar ik blijf van mening dat het Westen meer zou moeten aansturen op onderhandelingen dan onbeperkt maar voorzien van wapens. Er moet toch een compromis bereikt kunnen worden, op welke manier dan ook. Dit gaat nog zoveel mensenlevens kosten, en waarom?

Met je eens dat onderhandelen beter is dan over en weer mensen van het leven beroven.

In dit geval is het echter wat ingewikkelder.
Er is overduidelijk 1 agressor, die naar eigen goeddunken land annexeert.

En bij onderhandelingen is het belangrijk dat beide partijen met opgeheven hoofd de onderhandelingstafel kunnen verlaten, waarbij ze beide aan hun achterban duidelijk kunnen maken dat ze gewonnen hebben.
Maar als je dat in deze doet moet je Putin dus zijn zin geven. Waarmee je feitelijk aantoont dat misdaad loont.
Daarmee werp je voor hemzelf geen drempel op om dit nog een keer te proberen, maar zet je de situatie in Taiwan ook op scherp.
Als Putin namelijk (een deel van) Oekraïne cadeau krijgt om zijn bloeddorst te stillen heeft China dergelijke plannen met Taiwan.

En ik kan je vertellen dat de situatie op dit moment vanuit Taiwan heel nauwlettend gevolgd wordt (voor wat ik er hier van meekrijg is de situatie in Oekraïne, en hoe de wereld hier ruimte voor biedt het gesprek van de dag).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 11 okt 2022 12:26

elbert schreef:We hebben Minsk1 gehad en Minsk2. Wil je nu Minsk3? En wat als Poetin daarna zijn woord opnieuw breekt? Heb je dan eigenlijk wel mensenlevens bespaard?
Zelfs diplomaten die als onderdeel van de regering Obama hebben onderhandeld met Rusland, zijn nu van mening dat onderhandelen alleen maar uitstel van oorlog is, geen afstel. Want tijdens de regering Obama werd ervoor gekozen om Rusland hooguit met wat sancties te treffen toen het de Krim annexeerde. De gedachte was dat Poetin nu wel tevreden zou zijn. Dat was hij dus niet. Dit gedrag van dictators kennen we van 80 jaar terug.

Dit gedrag is nog veel ouder dan die genoemde 80 jaar...

Maar goed, stel dat er in 1941 na 7 maand oorlog zou zijn onderhandeld.
Dan waren jullie in Nederland "gewoon" onderdeel van het Duitse Rijk geweest.

Veel Nederlanders (en Noren...) vinden het prima om te onderhandelen met Putin, omdat het ten diepste een ver van je bed show is.
Maar als je de situatie naar WOII teruglegt (op het risico een Godwin te produceren...) komt dat ineens een stuk dichter bij.
En Putin is net zo gek als Hitler en net zo meedogenloos als Stalin. Daarmee is de vergelijking met WOII toch een legitieme.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten