Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2022 22:46

elbert schreef:De reden waarom de EU wel Oekraïners opvangt, heeft van alles te maken met de Oost-Europese landen en met de specifieke aard van deze vluchtelingenstroom.
Om met het eerste te beginnen: Oost-Europese landen zijn tegen het opnemen van grote groepen vluchtelingen uit andere culturen. Zij zien dat als destabiliserend voor hun eigen land en cultuur. Vanuit West-Europa wordt daar met verontwaardiging op gereageerd en deels is die verontwaardiging ook terecht, maar feit is wel dat een banlieue problematiek zoals die in Frankrijk bestaat (en deels ook in Nederland) met kansarme migranten in buitenwijken niet in Oost-Europese landen te vinden is.
V.w.b. het tweede: Oost-Europese landen zijn dus wel bereid om Oekraïners, die ze als een broedervolk zien, op te vangen. Daar worden verreweg de meeste Oekraïnse vluchtelingen opgevangen. Daar komt nog eens bij dat de verwachting is dat die opvang van tijdelijke aard is. De meeste vluchtelingen zijn vrouwen en kinderen, die bovendien terugkeren zodra de situatie in hun eigen streek weer veilig is. Dit in tegenstelling tot vluchtelingen uit andere gebieden in de wereld, die vaak jonge mannen zijn (gevolgd door gezinnen) die bovendien niet van zins zijn om weer terug te keren zodra de situatie in eigen land stabiliseert. Het westen biedt namelijk niet alleen veiligheid, maar ook welvaart en dat is een extra reden om te blijven. Voor Oekraïners geldt dat laatste in mindere mate.


Wat je alleen niet noemt is dat de banlieu-problematiek niet zozeer is ontstaan door recente migratie maar vooral door het aantrekken van gastarbeiders in een wat verder verleden. Omdat we (als gevolg van die welvaart) een tekort hadden aan personeel voor de mindere baantjes. En welvaart houdt in dat er geld is en dus ook geld te verdienen. Die zegen trekt inderdaad ook altijd wel mensen aan. Daarom heeft Oost-Europa (Rusland uitgezonderd) niet zoveel ervaring met migratie en is men dus wat meer terughoudend (en verdeeld) als het gaat om mensen die er wat anders uitzien. Overigens is maar de vraag hoe tijdelijk alles is. Veel Oost-Europeanen blijven hier ook veel langer als ze ontdekt hebben hoeveel ze ermee kunnen verdienen. En werk is er genoeg.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 08 aug 2022 08:37

Marnix schreef:Wat je alleen niet noemt is dat de banlieu-problematiek niet zozeer is ontstaan door recente migratie maar vooral door het aantrekken van gastarbeiders in een wat verder verleden.
De banlieue problematiek is inderdaad ontstaan door eerdere migratie, maar de recente migratie helpt om het in stand te houden. Van de Somalische immigranten bijvoorbeeld zit 70% in de bijstand. Die zitten dus op een flatje in een sociale huurwoning.
Dan zal het waar zijn dat meer dan 50% van de immigranten uit Europa komen en hier dus aan het werk zijn (bijvoorbeeld Polen), voor een niet onaanzienlijke minderheid (vooral uit Afrika en het Midden-Oosten) geldt nog steeds dat er integratieproblemen zijn, zelfs tot in de derde of vierde generatie van de mensen die hier wonen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 08 aug 2022 23:35

elbert schreef:De banlieue problematiek is inderdaad ontstaan door eerdere migratie, maar de recente migratie helpt om het in stand te houden. Van de Somalische immigranten bijvoorbeeld zit 70% in de bijstand. Die zitten dus op een flatje in een sociale huurwoning.
Dan zal het waar zijn dat meer dan 50% van de immigranten uit Europa komen en hier dus aan het werk zijn (bijvoorbeeld Polen), voor een niet onaanzienlijke minderheid (vooral uit Afrika en het Midden-Oosten) geldt nog steeds dat er integratieproblemen zijn, zelfs tot in de derde of vierde generatie van de mensen die hier wonen.


Klopt. Vraag is of het probleem er vooral is omdat die mensen kwamen / komen of meer hoe ze werden / worden opgevangen. De westerse landen wilden vaak wel profiteren maar niet investeren, kortetermijndenken dat ons op lange termijn parten speelt. Maar goed, zijspoortje, we gaan wat off-topic.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 06 sep 2022 13:23

elbert schreef:Poetin wil de tot nu toe veroverde gebieden inlijven bij Rusland. Het gaat daarbij niet alleen om de Donbas, maar ook om de oblast (provincie) Kherson in het zuiden en mogelijk ook een deel van de oblast Kharkiv in het oosten. Daarvoor worden nepreferenda georganiseerd waarin de bevolking zogenaamd "kiest" om zich bij Rusland aan te sluiten. Bovendien wil hij op 9 mei (de herdenkingsdag van de overwinning in WO2) aankondigen dat de zogenaamde "speciale militaire operatie" een succes is en dat hij heeft gewonnen.
Er is alleen 1 probleem voor hem: ik denk niet dat Oekraïne op 9 mei de wapens neer gaat leggen. Gezien de wapenleveranties die het land van het westen krijgt, denk ik dat Oekraïne rond die tijd een sterker leger op de been heeft en dus over kan gaan tot de tegenaanval. Nu al heeft Oekraïne meer tanks in het land dan de Russen en met de toevoeging van zware artillerie, die door het westen geleverd wordt, wordt het militair sterker.
Het heeft iets langer geduurd dan ik gehoopt had (ik was te optimistisch), maar dit scenario ontvouwt zich nu: het leger van Rusland heeft zichzelf uitgeput in zinloze aanvallen in de Donbas regio (de strijd om Severodonetsk en Lysychansk) en is niet meer in staat om in het offensief te gaan. In de tussentijd heeft Oekraïne verse troepen getraind en die zijn nu op meerdere plekken in de aanval gegaan.
In de eerste plaats in de Kherson regio: daar heeft Oekraïne de bruggen over de Dnipro verwoest, waardoor de Russen hun troepen op de westelijke oever niet meer goed kunnen bevoorraden. Er zijn ongeveer 20.000 Russische troepen in deze regio en die zitten feitelijk in de val. Ze kunnen niet terugtrekken en ze staan bovendien tegen troepen die een overwicht hebben in materiaal. Oekraïne heeft al meerdere dorpen bevrijd en rukt nu op naar de steden Kherson en Nova Kakhovka. Hier is een kaartje van deze regio te vinden met de Oekraiense offensieven. Ik verwacht dat de Russen hier een gevoelige nederlaag gaan lijden.
Bovendien is vanmorgen in de omgeving van Kharkiv (helemaal aan de andere kant van het land) Oekraïne een ander offensief begonnen in de richting van de stad Balakliya. Naar verluid zijn de Russen hier vanmorgen al 10 km teruggedrongen. Het is nog vroeg dag, maar dit is dus een nieuwe plek waar de Russen terug moeten. Zelf zijn ze al een maand niet meer in staat om vooruit te komen.
Het duurt nog ongeveer een week of 8 voordat de winter invalt en de oorlog naar verwachting meer statisch wordt. Het is dus afwachten hoever Oekraïne tot die tijd kan komen. Duidelijk is wel dat de Russen het initiatief kwijt zijn en dat Oekraïne nu de partij is die bepaalt waar er gevochten wordt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 07 sep 2022 07:54

elbert schreef:Het heeft iets langer geduurd dan ik gehoopt had (ik was te optimistisch), maar dit scenario ontvouwt zich nu: het leger van Rusland heeft zichzelf uitgeput in zinloze aanvallen in de Donbas regio (de strijd om Severodonetsk en Lysychansk) en is niet meer in staat om in het offensief te gaan. In de tussentijd heeft Oekraïne verse troepen getraind en die zijn nu op meerdere plekken in de aanval gegaan.
In de eerste plaats in de Kherson regio: daar heeft Oekraïne de bruggen over de Dnipro verwoest, waardoor de Russen hun troepen op de westelijke oever niet meer goed kunnen bevoorraden. Er zijn ongeveer 20.000 Russische troepen in deze regio en die zitten feitelijk in de val. Ze kunnen niet terugtrekken en ze staan bovendien tegen troepen die een overwicht hebben in materiaal. Oekraïne heeft al meerdere dorpen bevrijd en rukt nu op naar de steden Kherson en Nova Kakhovka. Hier is een kaartje van deze regio te vinden met de Oekraiense offensieven. Ik verwacht dat de Russen hier een gevoelige nederlaag gaan lijden.
Bovendien is vanmorgen in de omgeving van Kharkiv (helemaal aan de andere kant van het land) Oekraïne een ander offensief begonnen in de richting van de stad Balakliya. Naar verluid zijn de Russen hier vanmorgen al 10 km teruggedrongen. Het is nog vroeg dag, maar dit is dus een nieuwe plek waar de Russen terug moeten. Zelf zijn ze al een maand niet meer in staat om vooruit te komen.
Het duurt nog ongeveer een week of 8 voordat de winter invalt en de oorlog naar verwachting meer statisch wordt. Het is dus afwachten hoever Oekraïne tot die tijd kan komen. Duidelijk is wel dat de Russen het initiatief kwijt zijn en dat Oekraïne nu de partij is die bepaalt waar er gevochten wordt.

Ik denk dat je in hoofdlijnen gelijk hebt, maar je maakt 1 denkfout.
Je hebt het over het invallen van de winter, maar daar zijn twee dingen over te zeggen:
-In de zuidelijke Donbas is de winter gemiddeld niet zo heftig dat dat een statische oorlogsvoering tot gevolg heeft:
-Als we van Napoleon en Hitler 1 ding hebben kunnen leren is dat juist de Russen meesters zijn in het gebruiken van de winter als wapen (Noordelijke Donbas en regio Kyiv)

Ik kan Russisch lezen, en heb kennissen in het Scandinavisch deel van Rusland en de sporadische info die daarmee naar buiten komt geeft aan dat de meeste Russen ook niet meer zo achter de oorlog staan, en dat het moreel van veel soldaten steeds verder inzakt.
Daarmee besef ik wel dat datgene wat naar buiten komt niet het gemiddelde is (in de regio St Petersburg en Murmansk is men vanaouds sowieso iets minder op Moskou gericht), maar de kritiek van binnenuit neemt wel toe.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 07 sep 2022 08:10

StillAwake schreef:Ik denk dat je in hoofdlijnen gelijk hebt, maar je maakt 1 denkfout.
Je hebt het over het invallen van de winter, maar daar zijn twee dingen over te zeggen:
-In de zuidelijke Donbas is de winter gemiddeld niet zo heftig dat dat een statische oorlogsvoering tot gevolg heeft:
Dat maakt het juist lastig: in de modder (dus als de grond niet bevroren is), kun je veel minder gemakkelijk manoeuvreren met voertuigen. In februari en maart zagen we bij Kyiv al dat de Russen daar vast kwamen te zitten, niet alleen door het weer overigens.
StillAwake schreef:-Als we van Napoleon en Hitler 1 ding hebben kunnen leren is dat juist de Russen meesters zijn in het gebruiken van de winter als wapen (Noordelijke Donbas en regio Kyiv)
Dat is historisch gezien waar, maar of het dit keer ook zo uit zal pakken, waag ik te betwijfelen. De Oekraïeners zijn wat dat betreft namelijk ook wel wat gewend en als we zien wie de afgelopen 6 maanden het slimst heeft gevochten, dan kom ik toch eerder bij Oekraïne uit.
StillAwake schreef:Ik kan Russisch lezen, en heb kennissen in het Scandinavisch deel van Rusland en de sporadische info die daarmee naar buiten komt geeft aan dat de meeste Russen ook niet meer zo achter de oorlog staan, en dat het moreel van veel soldaten steeds verder inzakt.
Daarmee besef ik wel dat datgene wat naar buiten komt niet het gemiddelde is (in de regio St Petersburg en Murmansk is men vanaouds sowieso iets minder op Moskou gericht), maar de kritiek van binnenuit neemt wel toe.
Die geluiden hoor ik ook. Een opiniepeiling wees uit dat nog maar 48% van de Russen voorstander zijn van het voortzetten van de oorlog. Dat zijn geen goede cijfers voor het Kremlin. Bovendien is het moreel van Oekraïne na 6 maanden nog steeds heel hoog, wat betekent dat de Russen eerder moe worden van deze oorlog dan Oekraïne, zeker nu de strijd lijkt te kantelen. Op Russische Telegram accounts van militaire volgers, reageert men nogal paniekerig op de situatie rond Balakliya in de Kharkiv regio, waar Russische eenheden omsingeld lijken te zijn. Men is daarover opvallend pessimistisch. Er is de mogelijkheid dat de Russische verdediging ten zuidoosten van Kharkiv instort.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Katlheen » 07 sep 2022 08:45

Wat betreft de motivatie zal het alleen maar sneller gaan. Door de tegenaanvallen die succesvol zijn krijgen Oekraïners nog meer motivatie om door te knokken en doordat ze succesvol in de tegenaanval gaan zullen de Russen nog minder zin hebben om te vechten.
Ik las vanmorgen dat de Russen al een deal met Noord Korea hebben over het leveren van artillerie munitie. Dat geeft wel aan hoe ernstig de situatie voor de Russen aan het worden is.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 07 sep 2022 08:59

Katlheen schreef:Wat betreft de motivatie zal het alleen maar sneller gaan. Door de tegenaanvallen die succesvol zijn krijgen Oekraïners nog meer motivatie om door te knokken en doordat ze succesvol in de tegenaanval gaan zullen de Russen nog minder zin hebben om te vechten.
Ik las vanmorgen dat de Russen al een deal met Noord Korea hebben over het leveren van artillerie munitie. Dat geeft wel aan hoe ernstig de situatie voor de Russen aan het worden is.

Besef wel dat de gemiddelde Russische soldaat toch echt andere info toegespeeld krijgt als wij in het westen.
Ik heb mijn promotie gedaan vanuit Rusland, en ken daar dus wat mensen.
Waarmee ik volldig besef dat ik in een bepaalde hoek van Rusland een bepaalde laag van de bevolking ken, voornamelijk ook nog eens mensen die regelmatig buiten Rusland komen.
Ik kan dus een behoorlijk aantal Russen, maar de gemiddelde Rus kan alleen Russisch lezen, en het staatsmonopolie op de media is daar bijna 100%.
Vanwege de aard van mijn werk kwam ik vooral in aanraking met de bovenlaag die wél buitenlandse media kon lezen, maar dat is zeker niet de gemiddelde Rus.

En zeker de grondtroepen die Rusland op Oekraiense bodem heeft gestationeerd komen niet uit de bovenlaag qua opleidingsniveau.
Dus dat de Russen niet willen vechten: hun moreel ligt echt stukken lager dan aan Oekraiense zijde, maar besef wel dat die jongens niet te horen krijgen dat ze een paar kilometer verderop terein aan het verliezen zijn.

De westerse visie op informatie die voor iedereen te lezen is, en de westerse perceptie dat iedereen kan lezen, en dat de meeste mensen dat ook nog wel in de taal van de buurlanden kunnen is in Rusland toch echt niet realistisch.

Volledig met je eens dat de oorlog al een poos kantelt in hetnadeel van de Russen, maar besef daarbij dat iedereen (zowel wijzelf als de Russische soldaten) slechts informatie van één kant tot ons krijgen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2022 09:11

StillAwake schreef:In de zuidelijke Donbas is de winter gemiddeld niet zo heftig dat dat een statische oorlogsvoering tot gevolg heeft:
-Als we van Napoleon en Hitler 1 ding hebben kunnen leren is dat juist de Russen meesters zijn in het gebruiken van de winter als wapen (Noordelijke Donbas en regio Kyiv)


Los van het klimaat zijn er twee verschillen: Napoleon en Hitler liepen deels erop stuk als westerse landen die zulke winters helemaal niet kenden. Overigens verloor Napoleon leed Napoleon de grootste verliezen al voor de winter. Maar de Oekraïners zijn dit prima gewend. Als tweede waren Nazi-Duitsland en Frankrijk de aanvallende partij en Rusland de verdedigende partij. Als aanvallende partij ben je in de herfst en de winter natuurlijk in het nadeel om je veel meer afhankelijk bent van de infrastructuur voor de bevoorrading. Juist op dat punt ging het mis voor Napoleon (omdat de Russen de tactiek van de verschroeide aarde toepasten en ook de Duitsers kregen (meer door de modder in de herfst dan de kou in de winter) problemen met de bevoorrading van voedsel en munitie en dat heeft op de winter nog een extra zijn weerslag. Maar op dit punt zijn nu dus de Russen meer in het nadeel dan de Oekraïeners omdat Rusland nu voor het eerst de aanvallende partij is ipv de verdedigende.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 07 sep 2022 09:19

StillAwake schreef:En zeker de grondtroepen die Rusland op Oekraiense bodem heeft gestationeerd komen niet uit de bovenlaag qua opleidingsniveau.
Het zijn bovendien ook nog eens heel vaak minderheden uit verre uithoeken van Rusland: Boerjaten, Toevanen, Tsjetsjenen enzovoorts. Er dienen opvallend weinig Russen uit de omgeving van Moskou en Sint Petersburg in de lagere rangen van het leger. Meestal zijn het dus jongens van het relatief arme platteland waarvoor een carriere in het leger het meest lucratief is. Die worden dus nu als kanonnenvoer ingezet om de ambities van een etnische Rus (Poetin) te verwezenlijken. Als deze oorlog slecht afloopt voor Rusland, kan dit nog wel eens grote binnenlandse gevolgen hebben.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Katlheen » 07 sep 2022 09:26

Als aanvallende partij ben je in de herfst en de winter natuurlijk in het nadeel om je veel meer afhankelijk bent van de infrastructuur voor de bevoorrading. Juist op dat punt ging het mis voor Napoleon (omdat de Russen de tactiek van de verschroeide aarde toepasten en ook de Duitsers kregen (meer door de modder in de herfst dan de kou in de winter) problemen met de bevoorrading van voedsel en munitie en dat heeft op de winter nog een extra zijn weerslag.


Daarbij hadden de Duitsers ook nog eens de "pech" dat het voorjaar later op gang kwam en de herfst vroeger kwam. Dat maakte de window of opportunity een stuk kleiner dan wat men aanvankelijk in de plannen had staan. Gelukkig maar zeggen we dan maar achteraf.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 07 sep 2022 09:58

Katlheen schreef:Daarbij hadden de Duitsers ook nog eens de "pech" dat het voorjaar later op gang kwam en de herfst vroeger kwam. Dat maakte de window of opportunity een stuk kleiner dan wat men aanvankelijk in de plannen had staan. Gelukkig maar zeggen we dan maar achteraf.

Volledig mee eens, maar mijn stelling was (en blijft) dat je de combinatie Rusland-Winter-Oorlog nooit mag onderschatten.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2022 13:34

StillAwake schreef:Volledig mee eens, maar mijn stelling was (en blijft) dat je de combinatie Rusland-Winter-Oorlog nooit mag onderschatten.


Dat klopt, onderschatten is nooit goed, maar omdat Rusland nu de aanvallende partij is zijn ze nu zelf degenen die moeten zorgen dat de bevoorrading bijvoorbeeld op orde is en dat was in het voorjaar al drama en dat is nog steeds het geval, liggen de zaken toch wel wat anders dan toen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 09 sep 2022 07:51

Hier een kaartje van het Oekraïense offensief in de regio Kharkiv.
Afbeelding
Het hoofddoel van deze operatie is de strategisch gelegen stad Kupyansk. Wanneer deze stad eenmaal is ingenomen, zijn de Russische troepen ten zuiden daarvan bijna ingesloten en verliezen ze een belangrijke bevoorradingsroute vanuit Rusland. De Russen zaten al in de problemen en dit wordt op deze manier alleen maar erger. Uiteindelijk zouden zo'n 10.000 tot 15.000 Russische troepen bij Izyum omsingeld kunnen raken.
Oekraïne heeft in een paar dagen tijd meer gebied bevrijd dan de Russen de afgelopen 2 maanden hebben veroverd. Het tij is aan het keren.

Toevoeging: vandaag zijn de eerste foto's opgedoken van Oekraiense soldaten aan de rand van Kupyansk, wat ook betekent dat ze de rivier de Oskil hebben bereikt. Dat betekent dat de ontsnappingsroute van de Russische troepen in de buurt van Izyum vrijwel afgesloten is, op een weg vlak langs het front by Lyman na, maar ik vermoed dat Oekraine die onder vuur gaat nemen.
Hier de laatste stand van zaken volgens een Russische bron.
Een en ander zorgt voor spoedoverleg in Moskou. :mrgreen:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Katlheen » 14 sep 2022 08:39

Ik heb het idee dat het nu wel erg snel gaat met wat Oekraïne aan het veroveren is. En de berichten laten ook wel zien wat voor puinhoop het is bij de Russen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten