Vakantie !!!

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 19 aug 2022 17:24

Katlheen schreef:Alleen vanaf Kiel terug naar huis geeft wel vertraging bij Hamburg. Daar zijn ze al tig jaar met de weg bezig, dus dan weet je het alvast :mrgreen:

Wij hadden temperaturen oplopend tot 30 graden, meer dan warm genoeg. Erg rustig, geen internet en geen telefoon bereik (nou ja, heel weinig).


Hehe dit is mijn 4e keer Scandinavie in 9 jaar tijd en iedere keer waren er wel problemen bij Hamburg. Dus dat is bekend, hopelijk valt het op zaterdagochtend mee.

Als je naar Scandinavie gaat ontkom je niet aan Hamburg, hoe je ook gaat, je moet daar langs.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor meribel » 20 aug 2022 16:44

Marnix schreef:Hehe dit is mijn 4e keer Scandinavie in 9 jaar tijd en iedere keer waren er wel problemen bij Hamburg. Dus dat is bekend, hopelijk valt het op zaterdagochtend mee.

Als je naar Scandinavie gaat ontkom je niet aan Hamburg, hoe je ook gaat, je moet daar langs.


Welnee er is een bootverbinding

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 20 aug 2022 22:03

meribel schreef:Welnee er is een bootverbinding


Oh ja die was ik even vergeten omdat dat voor Zweden niet echt een optie is omdat je vrij zuidwestelijk in Noorwegen aankomt. Voor Noorwegen kan die wel handig zijn. Hij was overigens wel heel snel volgeboekt in dit (eerste) jaar dat die bootverbinding er vanuit Nederland is. Voor alle andere bootverbindingen (kort / lang) vanaf Denemarken en Duitsland moet je altijd langs Hamburg. :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Katlheen » 22 aug 2022 13:22

Bootje naar Noorwegen is natuurlijk leuk, maar wel erg prijzig. Voor Zweden niet echt een alternatief, tenzij je naar midden Zweden en hoger gaat, dan is het nog te overwegen, maar niet qua kosten.
Het leed wat Hamburg heet moet dan maar worden genomen :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 22 aug 2022 15:06

Katlheen schreef:Bootje naar Noorwegen is natuurlijk leuk, maar wel erg prijzig. Voor Zweden niet echt een alternatief, tenzij je naar midden Zweden en hoger gaat, dan is het nog te overwegen, maar niet qua kosten.
Het leed wat Hamburg heet moet dan maar worden genomen :mrgreen:


Klopt, de boot vanaf Kiel is overigens net zo goed duur. Maar als je meerekent dat je daarmee twee overnachtingen en een paar keer tanken mee uitspaart vind ik het de resterende extra kosten meer dan waard. Ik heb ben nu 3x met een lange boottocht (14 uur naar Goteborg en 20 uur naar Oslo) naar Scandinavie gevaren en het is zo relaxt rijden, zeker als je gaat kamperen en je spullen nog moet gaan opzetten. Als je dan 2 dagen non-stop in de auto hebt gezeten ben je gaar en dan moet je je tent nog opzetten en inrichten. Als je met de boot gaat kom je uitgerust en op tijd aan.

De boot naar Kristiansand is denk ik wel relaxt als je naar Noorwegen gaat maar voor Zweden nog niet echt handig nee, naar de grens van Zweden is het dan al 5 uur rijden. Zou fijn zijn als er ook een boot vanuit Eemshaven op Oslo en / of Göteborg gaat varen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Katlheen » 22 aug 2022 17:32

De kosten in verhouding met zelf rijden was voor ons ook de reden om op de terugweg de boot te pakken. We moesten 950 euro aftikken, maar dat was dan auto met caravan, 2 hutten en maaltijden. We hadden dan geen 2 overnachtingen in Denemarken en Duitsland (al snel 120 euro) en de tolbruggen. Die laatsten zijn ook nogal prijzig. In Denemarken was dat al snel 65 euro, en de tolbrug tussen Denemarken en Zweden was al bijna 130 euro. Tel uit je winst.
Alles bij elkaar schat ik dat we anders nog een 400 euro kwijt waren voor het zelf terug rijden. Dan is het nog een goede 500 euro wat we aan extra kosten kwijt waren. En dan heb je de afweging of je dat de moeite waard vindt. Wij vonden van wel. Voor de kinderen was het een groot avontuur, en aangezien ik de enige ben die mag rijden met auto en caravan (BE rijbewijs nodig) vond ik het ook wel prettig. Met Tourette lange stukken rijden is voor mij niet zo fijn namelijk, met Oxazepam mag je niet meer rijden.

Oslo, vanaf Duitsland gedaan?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 22 aug 2022 21:58

Katlheen schreef:De kosten in verhouding met zelf rijden was voor ons ook de reden om op de terugweg de boot te pakken. We moesten 950 euro aftikken, maar dat was dan auto met caravan, 2 hutten en maaltijden. We hadden dan geen 2 overnachtingen in Denemarken en Duitsland (al snel 120 euro) en de tolbruggen. Die laatsten zijn ook nogal prijzig. In Denemarken was dat al snel 65 euro, en de tolbrug tussen Denemarken en Zweden was al bijna 130 euro. Tel uit je winst.
Alles bij elkaar schat ik dat we anders nog een 400 euro kwijt waren voor het zelf terug rijden. Dan is het nog een goede 500 euro wat we aan extra kosten kwijt waren. En dan heb je de afweging of je dat de moeite waard vindt. Wij vonden van wel. Voor de kinderen was het een groot avontuur, en aangezien ik de enige ben die mag rijden met auto en caravan (BE rijbewijs nodig) vond ik het ook wel prettig. Met Tourette lange stukken rijden is voor mij niet zo fijn namelijk, met Oxazepam mag je niet meer rijden.

Oslo, vanaf Duitsland gedaan?


Ja in 2018 Kiel - Oslo en terug (3 weken Noorwegen in hytte. 20 uur varen maar daarvan slaap je er 8 :-) in 2013 Noord-Denemarken (Hirtshals) naar Kristiansand en terug helemaal gereden, met een oud Volkswagen campertje een maand door Noorwegen getrokken. In 2016 Kiel - Göteborg, twee weken Zweden / Denemarken in hutjes met de oudste, die werd toen een half jaar. En dit jaar Zweden, Rådestrands Camping bij Råda en Camping Tiveden tussen de grote meren. Op die laatste camping (aanrader) waren we 6 jaar geleden ook een paar dagen geweest. Toen kreeg de oudste zijn eerste tandjes en eerste hapjes eten, nu heb ik met hem gekanood en geslapen op een onbewoond eiland :-)

Heerlijk land met kids ook. Op de eerste camping hadden ze “kinderanimatie”. Dan gingen ze vlotten bouwen en erop varen, hutten bouwen, pijl en boog / ktapult maken en ermee schieten, dropping enz. En bij de lunch worstjes op een tak prikken en boven een vuurtje roosteren. Heerlijk!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 23 aug 2022 10:43

Marnix schreef:Klopt, de boot vanaf Kiel is overigens net zo goed duur. Maar als je meerekent dat je daarmee twee overnachtingen en een paar keer tanken mee uitspaart vind ik het de resterende extra kosten meer dan waard. Ik heb ben nu 3x met een lange boottocht (14 uur naar Goteborg en 20 uur naar Oslo) naar Scandinavie gevaren en het is zo relaxt rijden, zeker als je gaat kamperen en je spullen nog moet gaan opzetten. Als je dan 2 dagen non-stop in de auto hebt gezeten ben je gaar en dan moet je je tent nog opzetten en inrichten. Als je met de boot gaat kom je uitgerust en op tijd aan.

De boot naar Kristiansand is denk ik wel relaxt als je naar Noorwegen gaat maar voor Zweden nog niet echt handig nee, naar de grens van Zweden is het dan al 5 uur rijden. Zou fijn zijn als er ook een boot vanuit Eemshaven op Oslo en / of Göteborg gaat varen.

Een boot vanuit de Eemshaven naar Gotenburg heeft best een omweg te pakken.
Klinkt niet heel logisch.

Eemshaven-Oslo zou wel logisch kunnen zijn.
Overigens heb ik nog bijna nooit bij Hamburg vastgestaan (wel altijd bij Bremen), dus in mijn beleving valt Hamburg als bottleneck wel mee.
En aangezien ik een poos in Buxtehüde gewoond heb ben ik er nogal eens langsgereden...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2022 12:41

StillAwake schreef:Een boot vanuit de Eemshaven naar Gotenburg heeft best een omweg te pakken.
Klinkt niet heel logisch.

Eemshaven-Oslo zou wel logisch kunnen zijn.


Op zich valt dat denk ik nog wel mee (als je overal kan varen daar). Je kan er inderdaad niet in een rechte lijn naartoe varen maar als je aan de noordkant van Denemarken naar het oosten afbuigt ben je denk ik nog steeds iets sneller van Eemshaven in Göteborg dan in Oslo. Het worden sowieso dan wel lange reizen van Kiel - Oslo is al 20 uur en vanaf Eemshaven wordt het vast langer, tenzij je een boot hebt die veel sneller kan. Maar dan kan je waarschijnlijk weer minder auto's en passagiers meenemen.


Overigens heb ik nog bijna nooit bij Hamburg vastgestaan (wel altijd bij Bremen), dus in mijn beleving valt Hamburg als bottleneck wel mee.
En aangezien ik een poos in Buxtehüde gewoond heb ben ik er nogal eens langsgereden...[/quote]

Ik heel regelmatig. Ze zijn al lang bezig aan 7 in / om de Elbetunnel en dus staat het daar regelmatig vast. Zal ook wel schelen of je er op een tijd met spits of tijd met veel vakantiedrukte komt of niet. Wij deden er zaterdagochtend een uur over om door Hamburg heen te komen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 23 aug 2022 13:14

Marnix schreef:Op zich valt dat denk ik nog wel mee (als je overal kan varen daar). Je kan er inderdaad niet in een rechte lijn naartoe varen maar als je aan de noordkant van Denemarken naar het oosten afbuigt ben je denk ik nog steeds iets sneller van Eemshaven in Göteborg dan in Oslo. Het worden sowieso dan wel lange reizen van Kiel - Oslo is al 20 uur en vanaf Eemshaven wordt het vast langer, tenzij je een boot hebt die veel sneller kan. Maar dan kan je waarschijnlijk weer minder auto's en passagiers meenemen.


Overigens heb ik nog bijna nooit bij Hamburg vastgestaan (wel altijd bij Bremen), dus in mijn beleving valt Hamburg als bottleneck wel mee.
En aangezien ik een poos in Buxtehüde gewoond heb ben ik er nogal eens langsgereden...

Ik heel regelmatig. Ze zijn al lang bezig aan 7 in / om de Elbetunnel en dus staat het daar regelmatig vast. Zal ook wel schelen of je er op een tijd met spits of tijd met veel vakantiedrukte komt of niet. Wij deden er zaterdagochtend een uur over om door Hamburg heen te komen.

Je mag inderdaad niet overal varen (ook op het water heb je vaarroutes).
Maar inderdaad, het zal weinig schelen of je vanaf de Eemshaven direct naar Oslo doorsteekt of bijdraait naar Gotenburg.
Ik deed het uit mijn hoofd, maar Gotenburg ligt inderdaad noordelijker dan ik dacht. :oops:

Een sneller schip is ook prima mogelijk, maar dat gaat inderdaad ten koste van de payload.
Al met al verwacht ik dat Eemshaven-Oslo op 22 uur zou uitkomen, en Eemshaven-Gotenburg 23 uur (even de kaart erbij gepakt).

Bij Hamburg is het beter om iets oostelijker te blijven. Ik blijf altijd op de 1 tot je de 21 kruist.
Dus vanaf Bremen de 1 blijven volgen in de richting Lübeck, dan de 21 volgen in de richting Kiel, en binnendoor terug naar de 7 (bij Neumünster).
Vraag me niet naar de namen van afritten of knooppunten ;-)
Andere mogelijkheid is om helemaal door te rijden tot Lübeck, en dan bij Fehmarn de oversteek naar Rodby te maken (en dan de brug naar Zweden).
Fehmarn-Rodby zijn ze as we speak aan het ondertunnelen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 23 aug 2022 13:54

Katlheen schreef:Bootje naar Noorwegen is natuurlijk leuk, maar wel erg prijzig. Voor Zweden niet echt een alternatief, tenzij je naar midden Zweden en hoger gaat, dan is het nog te overwegen, maar niet qua kosten.
Het leed wat Hamburg heet moet dan maar worden genomen :mrgreen:

Ik vond het qua prijs op zich wel meevallen.
Reken mee dat je een overnachting erbij hebt (die je als je omrijdt ook moet boeken), en dat het je evvectief een vakantiedag scheelt.
Bovendien scheelt het een behoorlijke slok brandstof, en heb je sowieso een overtocht te maken (tolbrug of ferry).
Ik ben nu twee keer met deze boot heen en terug gevaren, en moet zeggen dat ik het een fijne overtocht vind.

Voor mij staat deze overtocht tegenover een vliegreis (met bijbehorende autohuur).
Als ik het dichtstbijzijnde vliegveld (met directe vluchten richting NL) kies zit ik 5 uur in de auto, en moet daar anderhalf uur vantevoren zijn.
Naar de boot kost me 6,5 uur, en daar hoef ik maar een kwartier voor afvaart te zijn.

Alleen ga ik meestal vliegen, maar met het gezin is varen goedkoper, meer ontspannen, en gevoelsmatig sneller.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2022 15:20

StillAwake schreef:Je mag inderdaad niet overal varen (ook op het water heb je vaarroutes).
Maar inderdaad, het zal weinig schelen of je vanaf de Eemshaven direct naar Oslo doorsteekt of bijdraait naar Gotenburg.
Ik deed het uit mijn hoofd, maar Gotenburg ligt inderdaad noordelijker dan ik dacht. :oops:

Een sneller schip is ook prima mogelijk, maar dat gaat inderdaad ten koste van de payload.
Al met al verwacht ik dat Eemshaven-Oslo op 22 uur zou uitkomen, en Eemshaven-Gotenburg 23 uur (even de kaart erbij gepakt).


Precies. Voor vakantievervoer is dat niet ideaal omdat je dan al snel te vroeg moet vertrekken of te laat aankomt, daarnaast heb je als organisatie te weinig tijd om met twee schepen te pendelen omdat je dan binnen 2 uur weer vaarklaar moet zijn, hutten schoon, voorraden aangevuld etcetera. Daarom is 20 uur (Kiel - Oslo) vaak wel een beetje het maximum.

Bij Hamburg is het beter om iets oostelijker te blijven. Ik blijf altijd op de 1 tot je de 21 kruist.
Dus vanaf Bremen de 1 blijven volgen in de richting Lübeck, dan de 21 volgen in de richting Kiel, en binnendoor terug naar de 7 (bij Neumünster).
Vraag me niet naar de namen van afritten of knooppunten ;-)


Die hebben we een paar keer gedaan (we sliepen ergens op een Alpacaboerderij een half uur onder Kiel aan de 21) maar ook dat was druk want als de route door Hamburg aan de westkant (via de Elbetunnel) opstroopt wordt de route via de oostkant vanzelf ook te druk. En op de terugweg heb ik de alternatieve routes bekeken en die waren toen niet of nauwelijks sneller. :-)

Andere mogelijkheid is om helemaal door te rijden tot Lübeck, en dan bij Fehmarn de oversteek naar Rodby te maken (en dan de brug naar Zweden).
Fehmarn-Rodby zijn ze as we speak aan het ondertunnelen...


Klopt maar ook voor Puttgarden - Rodby of Travemunde - Trelleborg (ook wel mooi, dan doe je best een stukje per boot maar niet zoveel als vanuit Kiel) moet je via de oostkant of westkant van Hamburg en als je op dit moment kijkt zie je dat er aan beide kanten file staat (en in de praktijk bleek die altijd langer dan de navigatie op voorhand aangaf :-) )
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 23 aug 2022 16:07

Marnix schreef:Precies. Voor vakantievervoer is dat niet ideaal omdat je dan al snel te vroeg moet vertrekken of te laat aankomt, daarnaast heb je als organisatie te weinig tijd om met twee schepen te pendelen omdat je dan binnen 2 uur weer vaarklaar moet zijn, hutten schoon, voorraden aangevuld etcetera. Daarom is 20 uur (Kiel - Oslo) vaak wel een beetje het maximum.



Die hebben we een paar keer gedaan (we sliepen ergens op een Alpacaboerderij een half uur onder Kiel aan de 21) maar ook dat was druk want als de route door Hamburg aan de westkant (via de Elbetunnel) opstroopt wordt de route via de oostkant vanzelf ook te druk. En op de terugweg heb ik de alternatieve routes bekeken en die waren toen niet of nauwelijks sneller. :-)



Klopt maar ook voor Puttgarden - Rodby of Travemunde - Trelleborg (ook wel mooi, dan doe je best een stukje per boot maar niet zoveel als vanuit Kiel) moet je via de oostkant of westkant van Hamburg en als je op dit moment kijkt zie je dat er aan beide kanten file staat (en in de praktijk bleek die altijd langer dan de navigatie op voorhand aangaf :-) )

Ik ben afgelopen maand 4x langs Hamburg geweest met de auto (1x Hirtshals-Kristiansand vv en 1x via Puttgarden-Rodby vv).
Alle 4 de keren filevrij langs Hamburg gekomen (en alle keren ellende bij Bremen...).
Moet ik er wel bijzeggen dat ik alle keren rond de middag bij Hamburg was.
Daarnaast nog 2x Eemshaven-Kristiansand vv [-X

Ik heb de ferry's wel weer even gezien, maar alle spullen staan nu in Noorwegen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2022 19:28

StillAwake schreef:Ik ben afgelopen maand 4x langs Hamburg geweest met de auto (1x Hirtshals-Kristiansand vv en 1x via Puttgarden-Rodby vv).
Alle 4 de keren filevrij langs Hamburg gekomen (en alle keren ellende bij Bremen...).
Moet ik er wel bijzeggen dat ik alle keren rond de middag bij Hamburg was.
Daarnaast nog 2x Eemshaven-Kristiansand vv [-X

Ik heb de ferry's wel weer even gezien, maar alle spullen staan nu in Noorwegen.


Ik 1x in de ochtend (terug, zaterdagochtend) en 1x vrijdag eind van de middag en beide keren stond het vast. Bremen ging prima :-) zal wel te maken hebben met vakantieverkeer / werkverkeer, dat heb je overdag niet. Rond de middag kan ik ook zonder file langs Amsterdam rijden :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Lalage » 27 aug 2022 08:25

Als ik dit allemaal lees, is met de trein reizen een stuk aantrekkelijker. Je kunt in 1 dag naar Kopenhagen en dan verder naar Zweden. Maar met (jonge) kinderen snap ik dat je dat niet doet. Ik ken wel een gezin met 2 kinderen dat altijd met de trein op vakantie gaat. Als iets niet helemaal volgens plan gaat, vinden ze dat juist een goede les voor de kinderen om te laten zien hoe je daar mee om kunt gaan.
Zelf heb ik een hekel aan autorijden, dus wij gaan meestal met de trein. Toevallig net terug uit Oostenrijk en dat ging allemaal prima. Wel een keer vertraging gehad, maar dat was gelukkig op een kortere reisdag, dus voor ons geen probleem.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten