meribel schreef:Omdat er een paar duizend jaar later miljoenen diersoorten zijn
Verduidelijk dat nog eens meer? Waarom moeten al die 'miljoenen diersoorten' op de ark hebben gezeten?
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
meribel schreef:Omdat er een paar duizend jaar later miljoenen diersoorten zijn
Ik val jou als persoon niet aan; ik heb het over je standpunt, de stroming waartoe je behoort en de bijbehorende fundamentele aanname.JanvM schreef:Ah, de opponent demoniseren (='gevaarlijk')
Dat is mijn stelling. Dat komt niet door het niet-inhoudelijk reageren, zoals je meent.JanvM schreef:door niet-inhoudelijk te reageren zorgen dat 'elke discussie onmogelijk wordt' of dat er zelfs geen enkele discussie plaats kan vinden.
Welnee man.JanvM schreef:Uit angst dat de opponent té serieus genomen wordt
Nee, dat heb ik niet gezegd. Het jongeaardecreationisme is een Amerikaans fenomeen. Dat is iets anders dan het klassieke scheppingsgeloof. (Zou ook wel gek zijn: iets klassieks dat uit Amerika komt.)JanvM schreef:veel foutieve of ongenuanceerde argumentatie te gebruiken (bijvoorbeeld het klassieke scheppingsgeloof is een Amerikaans fenomeen (=onzin)
Hahaha, het hebben van een hekel aan de VS is natuurlijk geen drogreden. Wel een zwaarwegende persoonlijke voorkeur, ja.JanvM schreef:'ik' (Pcrtje) heb een hekel aan VS (=persoonlijke voorkeur en drogreden))
JanvM schreef:Verduidelijk dat nog eens meer? Waarom moeten al die 'miljoenen diersoorten' op de ark hebben gezeten?
JanvM schreef:Geachte forumleden,
Al een heel aantal jaren hou ik mij bezig met het klassieke scheppingsgeloof en wil ik van daaruit werken aan de opbouw van een creationistisch wereldbeeld. Binnen dit kader speelt een wereldwijde zondvloed, zoals beschreven in Genesis, een belangrijke rol. Veel theïstische evolutionisten zien echter de zondvloed hooguit als een lokale overstroming. Zelf denk ik dat de tekst in Genesis aangeeft dat het gaat om een wereldwijde overstroming. Onlangs schreef ik daar nog een artikel over: https://oorsprong.info/waarom-de-zondvl ... oming-was/. Hoe denken de forumleden over deze kwestie?
Hartelijke groet,
JanvM
PS. Ik hoop volgende week, n.a.v. een lezing, nog een artikel te schrijven over het wereldwijde karakter van de zondvloed.
JanvM schreef:Het boek van Ben Hobrink is geen theologisch boek, maar een populair werk. De literair-historische benadering van de Schrift, als eerste punt van de Quadriga, heeft een rijk verleden die al begint bij de Vroege Kerk. Er is door duizenden geleerden over nagedacht en over geschreven. Creationisten gebruiken deze theologische argumenten. De Schrift is inderdaad en uiteraard geen natuurwetenschappelijk handboek, maar vormt een solide basis voor een 'God-centered' wereldbeeld en is daarvoor juist uitermate geschikt (een mooie inleiding daarvoor is het boek 'Theologie van het Oude Testament' onder redactie van de geleerden dr. Paul en dr. Koorevaar). De viervoudige Schriftzin omvat daarnaast diverse andere theologische concepten die ingebouwd zijn. Een theïstische evolutionist of een anders denkende christen m.b.t. de oergeschiedenis vervalt vaker in óf-óf. Genesis biedt dan óf tempelkosmologie óf een werkelijke weergave van de schepping. Binnen creationistische kring kan dit beiden waar zijn. Daarom: creationisten staan theologisch zeer sterk. De meeste bezwaren tegen het wereldwijde karakter van de zondvloed zoals deze beschreven wordt in Genesis van opponenten betreffen daarom veelal (niet altijd) geen tekstuele of theologische bezwaren, maar andersoortige bezwaren als 'Hoe pasten alle dieren in de ark?', 'Hoe hoog (fysiek) stond het zondvloedwater?' etc. Uiteraard blijven er ook voor creationisten theologische vragen over waar geen een duidend antwoord op te geven is.
StillAwake schreef:Het valt me in deze discussie (niet alleen hier, maar ook wel op andere plaatsen waar deze gevoerd wordt) wel vaker op dat aan beide zijden van de discussie nogal eens oneigenlijke argumenten gebruikt worden. Ik ben een aantal keer een verhaal tegengekomen waarin een "wetenschapper" onderzoek gedaan heeft naar de stabiliteit van de Ark, en concludeert dat het een uitermate stabiel schip geweest is, en daarnaast ook nog eens beweert dat de verhoudingen van de ark 1 op 1 gekopieerd worden naar moderne schepen. Aan de andere kant hoor ik tegenstanders beweren dat het technisch gezien onmogelijk is een schip van dergelijke afmetingen in hout te bouwen, waarvoor ik ook nog nooit het wetenschappelijk bewijs gezien heb. Het gooien met onzinnige wetenschappelijke argumenten om je stelling te onderbouwen is dus iets waar beide partijen zich schuldig aan maken...
meribel schreef:Je zegt er is een wereldwijde vloed geweest en alleen noach en mensen en dieren op de ark hebben overleefd toch? Je denkt dat genesis letterlijk zo is gebeurd toch?
JanvM schreef:Het beantwoorden met een wedervraag is geen antwoord op de vraag n.a.v. jouw stelling. Dus hoe kom je aan miljoenen diersoorten op de ark? Graag een uitvoerigere onderbouwing!
JanvM schreef:Daar ben ik het helemaal mee eens 'Still Awake'. We kunnen beter voorzichtig en bescheiden zijn! Al moet ik toegeven dat die deugden wel een constante leerschool zijn. Doen alsof de discussie alleen van 'wetenschappelijke argumenten' afhangt is sowieso onjuist.
hans0166 schreef:Als je nou alleen maar een "discussie" wil volgens jouw stramien, kun je beter een monoloog op youtube zetten denk ik.
StillAwake schreef:Het is prima om deze discussie op wetenschappelijke gronden te voeren, maar doe het dan met kennis van zaken.
StillAwake schreef:Van de 7 "geologische" redenen is de eerste per definitie niet geologisch.
StillAwake schreef:Het verhaal dat er koude stukken aardkorst rond de aardkern gevonden zijn zegt alleen iets over de ouderdom van de aarde (gesteld dat die stukken inderdaad gevonden zijn), maar niets over het al dan niet optreden van een wereldwijde vloed.
StillAwake schreef:Het laatste argument is ook niet heel sterk, het feit dat er tegenwoordig natuurrampen plaatsvinden toont niet aan dat de zondvloed daadwerkelijk gebeurd is.
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten