Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 25 nov 2021 15:48

Veendam schreef:Ik vraag mij af hoe jij zou kunnen beoordelen hoe ik naar dat intervieuw heb geluisterd.
Ik haal er ook niet 1 opmerking uit en zeg van punt gemaakt.
Ik deelde slechts in eerste instantie de link van het filmpje, niets meer en niets minder.

Zelf heb ik ook nooit gezegt dat vaccinaties tegen wat dan ook geen zin zouden hebben.
Het enigste wat ik gedaan heb over vaccinaties is de vraag stellen wat voor effecten het negatief kan hebben op de langere termijn, de vraag gesteld hoe effectief het vaccin is en of je het nog kunt overdragen of kunt krijgen als ge gevaxt bent.
Tevens heb ik de vraag gesteld of het nu echt wel zo effectief is vanwege het moeten herhalen en hoe vaak er dan de komende jaren extra prikken er bij in gezet moeten worden om het effect te kunnen behouden.


Ik begrijp dat bezwaar niet zo. Wat nou als je je elke paar maanden moet laten vaccineren? Ik haal ook elk jaar een griepprik gewoon by de apotheek.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Veendam » 25 nov 2021 16:02

Mortlach schreef:Ik begrijp dat bezwaar niet zo. Wat nou als je je elke paar maanden moet laten vaccineren? Ik haal ook elk jaar een griepprik gewoon by de apotheek.


Nu kom je wel bij een specifiek punt: Stel dat je elke paar maanden je moet laten vaxineren, waarom is dat dan ?
Is dat omdat het vaccin zelf zou helpen als bescherming of maakt het lichaam zelf antistoffen aan ?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 25 nov 2021 16:11

Veendam schreef:Ik vraag mij af hoe jij zou kunnen beoordelen hoe ik naar dat intervieuw heb geluisterd.
Ik haal er ook niet 1 opmerking uit en zeg van punt gemaakt.
Ik deelde slechts in eerste instantie de link van het filmpje, niets meer en niets minder.

Zelf heb ik ook nooit gezegt dat vaccinaties tegen wat dan ook geen zin zouden hebben.
Het enigste wat ik gedaan heb over vaccinaties is de vraag stellen wat voor effecten het negatief kan hebben op de langere termijn, de vraag gesteld hoe effectief het vaccin is en of je het nog kunt overdragen of kunt krijgen als ge gevaxt bent.
Tevens heb ik de vraag gesteld of het nu echt wel zo effectief is vanwege het moeten herhalen en hoe vaak er dan de komende jaren extra prikken er bij in gezet moeten worden om het effect te kunnen behouden.

Je deelde een link van een filmpje (volgens mij alleen een geluidsfragment), maar wel bewust een stukje waar een opmerking van Gommers in voorkwam die jou na aan het hart ligt.

Dan kan ik inderdaad net beoordelen hoe jij geluisterd hebt (en of je geluisterd hebt), maar je ging er vervolgens nogal cherry-pickerig mee aan de haal.
En het kan best zijn dat je dat in het echte leven veel minder doet, maar zo kom je hier nu eenmaal wel over.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 25 nov 2021 16:12

Mortlach schreef:Ik begrijp dat bezwaar niet zo. Wat nou als je je elke paar maanden moet laten vaccineren? Ik haal ook elk jaar een griepprik gewoon by de apotheek.

Ik heb hem dit jaar ook gehaald (we hebben griep overgeslagen, dus de kans dat ie wat heftiger wordt dit jaar is aanwezig), maar ieder jaar doe ik toch ook niet.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 25 nov 2021 16:14

Ja het draagvlak is inderdaad weg. Nu kom ik vooral in situaties met kwetsbare mensen waar je wel ziet dat de regels nog wel worden nageleefd. Dus ik heb wat dat betreft geen eerlijk beeld, maar ik verbaas me eigenlijk wel over de kritiek van de overheid op het niet naleven van de regels door burgers.

Is dat dan ook de reden waarom er zoveel besmettingen in de verpleeghuizen zijn? https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/24/ni ... a-a4066739

Het is wel wat ik om me heen zie. Maar volgens mij komt dat niet door het ongehoorzaam zijn aan de regels maar aan de besmettelijkheid van deze variant. En waarschijnlijk ook het weer gaan knuffelen want we hebben een vaccin '

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 25 nov 2021 16:19

Veendam schreef:Nu kom je wel bij een specifiek punt: Stel dat je elke paar maanden je moet laten vaxineren, waarom is dat dan ?
Is dat omdat het vaccin zelf zou helpen als bescherming of maakt het lichaam zelf antistoffen aan ?

Als je je gedurende het uitdoven van de pandemie (want ook deze pandemie dooft ooit uit) meermaals moet laten prikken: waarom niet?
Ook de antistoffen uit een eerdere besmetting blijken af te nemen in werkzaamheid.

Maar ik moet zeggen dat ik nog niet één prikvertikker (kwam mijn zoon mee, en klinkt wat vriendelijker dan antivaxxer) met argumenten heb gehoord, terwijl ze de wél gevaccineerden juist wel op de argumenten bevragen.
Zodoende heb ik besloten niet meer met prikvertikkers in gesprek te gaan (op één uitzondering na op dit forum), mensen zitten namelijk dermate vast in hun eigen gelijk dat een discussie ontaard in het steeds weer uitwisselen van dezelfde argumenten.

En, zoals Albert Einstein ooit zei: "waanzin is het als je steeds hetzelfde blijft doen, maar een andere uitkomst verwacht".
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 25 nov 2021 16:23

lammetje schreef:Ja het draagvlak is inderdaad weg. Nu kom ik vooral in situaties met kwetsbare mensen waar je wel ziet dat de regels nog wel worden nageleefd. Dus ik heb wat dat betreft geen eerlijk beeld, maar ik verbaas me eigenlijk wel over de kritiek van de overheid op het niet naleven van de regels door burgers.

Is dat dan ook de reden waarom er zoveel besmettingen in de verpleeghuizen zijn? https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/24/ni ... a-a4066739

Het is wel wat ik om me heen zie. Maar volgens mij komt dat niet door het ongehoorzaam zijn aan de regels maar aan de besmettelijkheid van deze variant. En waarschijnlijk ook het weer gaan knuffelen want we hebben een vaccin '

Mensen zijn nu eenmaal sociale wezens, en hebben sociale contacten nodig.
En natuurlijk kun je weer knuffelen, want je hebt een vaccin. Daarmee is besmetting niet uitgesloten, en ernstig ziek worden ook niet, maar de behoefte aan lichamelijk contact is een eerste levensbehoefte, en dat kan dan weer met een aanvaardbaar risico... Eigenlijk is het waanzin dat we mensen meer dan een jaar zonder fysiek contact hebben laten leven.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 25 nov 2021 17:00

Voor wie nog wat extra slecht nieuws aankan: de volgende variant om ons zorgen over te maken heet B.1.1.529.
Deze is in Botswana voor het eerst aangetroffen en wetenschappers in Zuid-Afrika slaan er alarm over. De wetenschappers willen er een griekse letter aan hangen (zoals we alfa en delta hebben) om aan te geven dat het een ernstige variant is. Het is een zwaar gemuteerde variant (32 mutaties in het spike eiwit, tegenover 2 voor de delta variant), wat het waarschijnlijker maakt dat vaccins er niet veel bescherming tegen bieden. Deze variant lijkt de delta variant te verdringen in het zuiden van Afrika en ook nog eens met een noodgang. Delta is 70% sneller qua verspreiding dan het oorspronkelijke COVID-19, B.1.1.529 is 500% sneller.
Afbeelding

Edit: in plaats van B.1.1.529 wordt over de Nu variant gesproken, de griekse letter ν dus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 25 nov 2021 17:05

Veendam schreef:Nu kom je wel bij een specifiek punt: Stel dat je elke paar maanden je moet laten vaxineren, waarom is dat dan ?
Is dat omdat het vaccin zelf zou helpen als bescherming of maakt het lichaam zelf antistoffen aan ?


Ik begrijp je geloof ik even niet.

Je lichaam maakt alleen antistoffen aan als het met het virus in contact komt, d.w.z. als je besmet raakt. Of als je je laat vaccineren uiteraard. In zoverre helpen vaccins dus. Het blijkt nu alleen dat de effectiviteit van die bescherming na een tijdje wat afneemt. En dan kun je je dus extra laten vaccineren om de bescherming weer naar 95% te brengen. Als zou blijken dat dat elke 6 maanden nodig zou zijn, goed dat zij dan zo. Griepprik elk jaar, covidprik elke 6 maanden, nou en? We komen vaak genoeg bij de apotheek dat dat niet echt een probleem hoeft te zijn, hoewel het wel zou helpen als er een vaccin kwam dat niet op -70 hoeft te worden bewaard maar gewoon in de koelkast kan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Veendam » 25 nov 2021 20:20

Mortlach schreef:Ik begrijp je geloof ik even niet.

Je lichaam maakt alleen antistoffen aan als het met het virus in contact komt, d.w.z. als je besmet raakt. Of als je je laat vaccineren uiteraard. In zoverre helpen vaccins dus. Het blijkt nu alleen dat de effectiviteit van die bescherming na een tijdje wat afneemt. En dan kun je je dus extra laten vaccineren om de bescherming weer naar 95% te brengen. Als zou blijken dat dat elke 6 maanden nodig zou zijn, goed dat zij dan zo. Griepprik elk jaar, covidprik elke 6 maanden, nou en? We komen vaak genoeg bij de apotheek dat dat niet echt een probleem hoeft te zijn, hoewel het wel zou helpen als er een vaccin kwam dat niet op -70 hoeft te worden bewaard maar gewoon in de koelkast kan.


Dus dit vaccin zou dus zo gaan dat iedereen elk jaar 1 of twee keer extra geprikt moet gaan worden.
Wat is het effect op de lange termijn van die opstapeling van injectievloeistoffen voor het menselijk lichaam ?
Weet jij het ?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 25 nov 2021 20:31

Veendam schreef:Dus dit vaccin zou dus zo gaan dat iedereen elk jaar 1 of twee keer extra geprikt moet gaan worden.
Wat is het effect op de lange termijn van die opstapeling van injectievloeistoffen voor het menselijk lichaam ?
Weet jij het ?


Goed, even opgezocht, de eerste twee doses van Moderna en Pfizer zijn 0,5 ml, samen dus 1 ml. De boosters zijn 0,25 ml, dus 2 ml per vier jaar als je 2x per jaar een booster nodig hebt. Na 5 jaar heb je dus 3 ml aan vaccin binnengekregen en daarvan zal het grootste gedeelte nog wel zoutoplossing zijn.

Een theelepel is gedefinieerd als 5 ml. Voordat je dus een theelepel vaccin binnenkrijgt, ben je acht jaar verder. (1 + (0,25x2x8) ) En dan ben je optimaal beschermd tegen corona. Vind je het heel erg dat ik me daar dus niet zo heel erg druk om maak?

Plus dat er van het vaccin na - wat was het, 2 of 6 weken?- een aantal weken geen spoor meer is terug te vinden in je lichaam. Er is dus helemaal geen sprake van een 'opstapeling'
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2021 21:30

Precies. Er zijn mensen die jaren achter elkaar de griepprik hebben gehaald. Wat is er met hen gebeurd?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor benefietdiner » 25 nov 2021 22:20

Marnix schreef:Precies. Er zijn mensen die jaren achter elkaar de griepprik hebben gehaald. Wat is er met hen gebeurd?
Die kregen toch griep :shock:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 26 nov 2021 00:45

benefietdiner schreef:Die kregen toch griep :shock:


Sommigen wel ja. Want de griepprik wordt jaarlijks samengesteld en beschermt voor zo’n 40-60 procent per jaar. De kans dat je het krijgt wordt gehalveerd en is zodoende nog steeds aanwezig. Bij corona is met de huidige variant die kans nog wat kleiner (in ieder geval tot 6 maanden na vaccinatie). Het beschermt dus maar geeft geen 100% garantie. Dat is de denkfout die je telkens maakt. Als er door autogordels / airbags 50% minder verkeersdoden vallen roep je: er gaan nog steeds mensen dood #shock dus het werkt niet!? Toonbeeld van kortzichtigheid.

Maar wat vooral mijn punt was is dat sommigen van hen nog wel griep kregen want het vaccin geeft geen 100% bescherming, er totaal geen bijwerkingen op lange termijn waren terwijl het vaccin al 75 jaar bestaat en sommigen het jarenlang ieder jaar gingen halen. Kortom, als je zoals bij de griepprik de prik voor iedere herfst gaat herhalen als oudere is dat niet zo’n punt. Dat gebeurt met de griepprik al driekwart eeuw.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor benefietdiner » 26 nov 2021 10:39

Marnix schreef:Sommigen wel ja. Want de griepprik wordt jaarlijks samengesteld en beschermt voor zo’n 40-60 procent per jaar. De kans dat je het krijgt wordt gehalveerd en is zodoende nog steeds aanwezig. Bij corona is met de huidige variant die kans nog wat kleiner (in ieder geval tot 6 maanden na vaccinatie). Het beschermt dus maar geeft geen 100% garantie. Dat is de denkfout die je telkens maakt. Als er door autogordels / airbags 50% minder verkeersdoden vallen roep je: er gaan nog steeds mensen dood #shock dus het werkt niet!? Toonbeeld van kortzichtigheid.

Maar wat vooral mijn punt was is dat sommigen van hen nog wel griep kregen want het vaccin geeft geen 100% bescherming, er totaal geen bijwerkingen op lange termijn waren terwijl het vaccin al 75 jaar bestaat en sommigen het jarenlang ieder jaar gingen halen. Kortom, als je zoals bij de griepprik de prik voor iedere herfst gaat herhalen als oudere is dat niet zo’n punt. Dat gebeurt met de griepprik al driekwart eeuw.
Ik ben inderdaad kortzichtig. Dat komt omdat ik zelf graag alles controleer. In mijn omgeving, buurman / vrouw en kennissenkring klopt die landelijke getallen niet. Alleen al mijn buurman gaat fanatiek al 10 jaar de griepprik halen en krijgt prompt ieder jaar griep. Ik zeg: buurman dat u nog in die griepprik gelooft. Antwoord: ja maar als ik het niet doe krijg ik het misschien erger. Oké laat maar en ik wordt steeds kortzichtiger.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten