Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 28 okt 2021 10:39

Lalage schreef:Hier loopt je redenering spaak. Die oude en zieke mensen kunnen namelijk wel besmet worden door die jongeren. Als alle jongeren zich laten inenten, is die kans een stuk kleiner en krijg je minder mensen in het ziekenhuis. Ik vind het daarom nogal kortzichtig als mensen zeggen: ik word toch niet zo ziek, dus ik laat me niet vaccineren. Bovendien zijn er behoorlijk wat jonge mensen die niet in het ziekenhuis belanden, maar wel langdurig klachten hebben als gevolg van covid.
Die oude en zieke mensen kunnen ook besmet worden door hun gevaccineerde medemensen. Dan kun je wel zeggen: "ja, maar de kans is dan kleiner", maar dat effect is maar heel tijdelijk en dus beperkt. Daar komt nog eens bij dat veel gevaccineerde mensen zich minder kwetsbaar wanen en dus minder zich aan andere coronaregels houden, met als gevolg dat ze eerder in contact komen met andere mensen, wat de kans op besmettingen vergroot.
Een nieuwe Zweedse studie onder meer dan anderhalf miljoen mensen geeft aan dat na 6 maanden de vaccins niet meer beschermen tegen besmettingen. In dat geval beschermen ze dus ook niet tegen overdracht.
Dus het argument: "die jongeren moeten zich laten vaccineren om de ouderen te beschermen" is sowieso dubieus, waarbij ook nog eens zo is dat met name mannen onder de 30 meer kans hebben op ziekte door het vaccin (hartkwalen) dan door corona zelf. Het is geen goed idee om jongeren op te offeren om ouderen te beschermen. Een vaccin neem je per slot van rekening vooral voor jezelf, niet voor een ander.
Marnix schreef:Dat laatste lijkt me uitstekend. Alleen dan ook graag voor het feit dat zo'n persoonlijke keuze tijdelijk consequenties met zich mee kan dragen. Want de polarisatie komt als mensen vanuit feiten (meer ongevaccineerden in ziekenhuis enz) met de vinger naar iedere ongevaccineerde gaat wijzen en ze als gevaar voor de samenleving etc gaan bestempelen. Maar het komt ook van de andere kant, waar mensen gelijk hun hakken in het zand zetten als men zegt: Prima dat je je niet laat vaccineren maar dan moet je wel wat vaker een test halen. Plus dat er veel met valse informatie wordt gestrooid en dubieuze sites worden aangehaald maar goed, laten we elkaar niet afrekenen op het gedrag van extremisten aan de vax / antivax-kant.
Dat een persoonlijke keuze tijdelijke consequenties heeft, is te verdedigen als de consequenties daadwerkelijk tijdelijk zijn en als die consequenties ook rationeel te verdedigen zijn.
Over de tijdelijkheid heb ik mijn twijfels. Over de rationaliteit niet: het is niet rationeel. Bijvoorbeeld: is het rationeel als iemand die gevaccineerd is en besmet, toch een eetgelegenheid mag binnenstappen met een groen QR vinkje, maar iemand die immuniteit heeft, maar niet gevaccineerd is, dat niet mag? Sterker nog: iemand die natuurlijke immuniteit heeft, krijgt van de regering vooralsnog geen groen QR vinkje, ook al hebben 150 Tweede Kamerleden erom gevraagd.
Volgens mij is dat helemaal niet rationeel. Daarom zorgen sommige maatregelen voor terecht ongenoegen wat mij betreft.
Nu snap ik wel dat we in een onvolmaakte wereld leven met onvolmaakte maatregelen, maar dit zijn toch dingen die echt rechtgezet moeten worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 28 okt 2021 10:57

Marnix schreef:Alleen werden ze allemaal niet ziek of niet erg ziek. Of zoals vaker gezegd: je kan besmet raken maar die kans is kleiner, je kan zelfs in het ziekenhuis belanden maar die kans is nog kleiner. Maar je begrijpt het verstandige niet en dat is dom.


Daarom roep ik al vanaf het begin, laat de risicogroepen vaccineren, maar voor de gezonde jongeren is dat geen must. Als je een goed immuunsysteem hebt, is de kans groter dat je langer beschermd bent na doorgemaakte corona. En inderdaad, als je het risico van longcovid niet wilt, laat je je toch lekker wél vaccineren? Die keus heb je. Maar roep niet dat je het voor je medemens moet doen, want dat is achterhaald.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 28 okt 2021 11:06

Sprak gister iemand van de bedden planning in het ziekenhuis. Ze zegt, corona hoeveelheid valt nog wel mee, al is ieder bed er één te veel. Maar het zijn vooral de zieke collega's, waardoor bedden dicht moeten. Lege bedden genoeg maar geen personeel...
En daarnaast ontzettend veel inhaal zorg wat nu niet meer uitgesteld kan worden omdat het acute zorg is geworden. Waarom moest er zoveel uitgesteld? Omdat er teveel is bezuinigd op de zorg. Wie z'n schuld is dat? Van de ongevaccineerden? Zo doet hugo het wel overkomen. Maar het zou goed zijn als hij zelf eens toegeeft dat dat zijn fout was. En maak nu eens een goed plan om dit te verbeteren. Maak de zorg aantrekkelijk, zelf denk ik er ook wel eens over om te stoppen. Steeds meer administratieve rompslomp, steeds minder tijd voor dezelfde zorg. Dieptriest hoe we met onze ouderen en zieken omgaan.

Antoon75

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Antoon75 » 28 okt 2021 11:19

lammetje schreef:Sprak gister iemand van de bedden planning in het ziekenhuis. Ze zegt, corona hoeveelheid valt nog wel mee, al is ieder bed er één te veel. Maar het zijn vooral de zieke collega's, waardoor bedden dicht moeten. Lege bedden genoeg maar geen personeel...
En daarnaast ontzettend veel inhaal zorg wat nu niet meer uitgesteld kan worden omdat het acute zorg is geworden. Waarom moest er zoveel uitgesteld? Omdat er teveel is bezuinigd op de zorg. Wie z'n schuld is dat? Van de ongevaccineerden? Zo doet hugo het wel overkomen. Maar het zou goed zijn als hij zelf eens toegeeft dat dat zijn fout was. En maak nu eens een goed plan om dit te verbeteren. Maak de zorg aantrekkelijk, zelf denk ik er ook wel eens over om te stoppen. Steeds meer administratieve rompslomp, steeds minder tijd voor dezelfde zorg. Dieptriest hoe we met onze ouderen en zieken omgaan.

Wat ook mogelijk is dat veel verpeegkundigen het niet zien zitten om een spuit te nemen, thuisblijven dus, ook stres door die vaccinatie drang op hen kan meespelen.

Dt zij het zo druk hebben weet ik verder ook niet, maar omdat ik als civiel medewerken bekend ben met hun weet ik van hun urenlange koffie drinken en kletsen, waarbij duidelijk gezegd dat het natuurlijk niet overal eender, en zij onder verantwoording leven, ik ben er ook al jaren uit, ongeveer 30 jaar

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 28 okt 2021 11:22

lammetje schreef:Sprak gister iemand van de bedden planning in het ziekenhuis. Ze zegt, corona hoeveelheid valt nog wel mee, al is ieder bed er één te veel. Maar het zijn vooral de zieke collega's, waardoor bedden dicht moeten. Lege bedden genoeg maar geen personeel...
En daarnaast ontzettend veel inhaal zorg wat nu niet meer uitgesteld kan worden omdat het acute zorg is geworden. Waarom moest er zoveel uitgesteld? Omdat er teveel is bezuinigd op de zorg. Wie z'n schuld is dat? Van de ongevaccineerden? Zo doet hugo het wel overkomen. Maar het zou goed zijn als hij zelf eens toegeeft dat dat zijn fout was. En maak nu eens een goed plan om dit te verbeteren. Maak de zorg aantrekkelijk, zelf denk ik er ook wel eens over om te stoppen. Steeds meer administratieve rompslomp, steeds minder tijd voor dezelfde zorg. Dieptriest hoe we met onze ouderen en zieken omgaan.

De bezuiniging op de zorg is natuurlijk neit de schuld van ongevaccineerden.
Het feit dat de cijfers nu hard oplopen wellicht ook niet, maar het feit dat er nog zoveel coronapatienten in ziekenhuizen terecht komen (in merendeel ongevaccineerd) is daar natuurlijk wél mede aan te wijten.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Antoon75

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Antoon75 » 28 okt 2021 11:31

StillAwake schreef:De bezuiniging op de zorg is natuurlijk neit de schuld van ongevaccineerden.
Het feit dat de cijfers nu hard oplopen wellicht ook niet, maar het feit dat er nog zoveel coronapatienten in ziekenhuizen terecht komen (in merendeel ongevaccineerd) is daar natuurlijk wél mede aan te wijten.


Het is zeer de vraag of het merendeel ongevaccineerd is er zijn ook berichten die dat tegenspreken

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 28 okt 2021 11:32

Overigens best benieuwd wat het OMT -advies gaat zijn, en vooral het beleid wat daaruit gaat volgen. In die zin kijk ik toch wel met spanning naar de Mark&Hugo-show van volgende week uit.

-Uitbreiding Coronapas tot op de werkvloer? Goed plan, maar er werd eerder gezegd dat dat juridisch niet mocht.
-Mondkapjes terug in supermarkt en OV? Goed plan, een relatief kleine moeite al heb ik niet de indruk dat dat veel soelaas gaat bieden.
-Aanscherping thuiswerkadvies? Lijkt me neit heel wenselijk, als ik zie hoe blij mensen zijn die na anderhalfjaar eindelijk weer collega's zagen.
-Lokale maatregelen in brandhaarden: Goed idee misschien, maar hoe zie je dat organisatorisch?
-Strengere regels voor ongevaccineerden: Goed idee, maar kan dat juridisch wel?

Ik hoor om me heen (en voel bij mijzelf) wel steeds meer weerstand tegen een nieuwe verscherping, en geef toe dat ik voornamelijk hoop op de maatregelen die mijzelf niet (of nauwelijks) raken. Wellicht egoistisch, maar wellicht voor anderen we herkenbaar.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 28 okt 2021 11:34

Antoon75 schreef:Het is zeer de vraag of het merendeel ongevaccineerd is er zijn ook berichten die dat tegenspreken

Het merendeel is ongevaccineerd, dat is althans wat uit de landelijke cijfers naar voren komt.
https://www.rivm.nl/nieuws/4-op-de-5-CO ... vaccineerd
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 28 okt 2021 11:38

StillAwake schreef:Het merendeel is ongevaccineerd, dat is althans wat uit de landelijke cijfers naar voren komt.
https://www.rivm.nl/nieuws/4-op-de-5-CO ... vaccineerd

Als je daarbij meeneemt dat 15% van de bevolking ongevaccineerd is, en zij 80% van de IC opnames vertegenwoordigen geeft het wel te denken...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Antoon75

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Antoon75 » 28 okt 2021 11:41

StillAwake schreef:Het merendeel is ongevaccineerd, dat is althans wat uit de landelijke cijfers naar voren komt.
https://www.rivm.nl/nieuws/4-op-de-5-CO ... vaccineerd


Je kan je afvragen of het waar is, alleen omdat het gedrukt staat, er is wel meer gezegd door overheids instanties en vaak bleek het later toch wel een tikkeltje anders, maar goed je bent vrij om te geloven wie jij wilt, ik zeg daar niets van.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 28 okt 2021 12:08

StillAwake schreef:Als je daarbij meeneemt dat 15% van de bevolking ongevaccineerd is, en zij 80% van de IC opnames vertegenwoordigen geeft het wel te denken...


Ja dat was inderdaad wel zo maar je ziet toch langzamerhand een verschuiving komen. En dat komt niet doordat er nu nog zoveel gevaccineerd wordt, maar omdat de werking afneemt en het tijd is voor een derde prik.
Het zijn vooral gevaccineerden die ik de eerste fase zijn geprikt volgens mij. Tenmiste, wat ik bij ons in het ziekenhuis en verpleeghuis zie gebeuren.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 28 okt 2021 12:54

lammetje schreef:Ja dat was inderdaad wel zo maar je ziet toch langzamerhand een verschuiving komen. En dat komt niet doordat er nu nog zoveel gevaccineerd wordt, maar omdat de werking afneemt en het tijd is voor een derde prik.
Het zijn vooral gevaccineerden die ik de eerste fase zijn geprikt volgens mij. Tenmiste, wat ik bij ons in het ziekenhuis en verpleeghuis zie gebeuren.

Wat ik begreep is dat die verschuiving vooral regionaal van aard is, en dat deze landelijk niet zo sterk merkbaar is.
Maar er is dan ook nooit gesteld dat vaccinatie 100% zou beschermen.
Dat het nu lijkt af te nemen is inderdaad een effect wat steeds meer zichtbaar wordt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor benefietdiner » 28 okt 2021 13:16

Zo even naar de preek van dominee Zwartbol geluisterd:

https://www.ad.nl/gouda/predikant-vrees ... ~a009e058/

Predikant vreest voor meer doden door coronavaccin: ‘Het is Gods hand’

Wat zou de uitwerking zijn? Ik vrees, maar zeg niet dat het zo is, maar ik vrees dat er na vaccinaties meer doden zullen vallen dan door het hele coronavirus. Mensen die gevaccineerd zijn worden ziek, en goed ziek. Dat is ook de werkelijkheid. Het is Gods hand.”

In de preek:
Ook degene die gevaccineerd zijn worden ziek geliefde en die worden goed ziek In Almere is er een verzorgingshuis 26 bewoners 24 medewerkers 50 man bij elkaar en ze zijn volledig gevaccineerd en ze zijn alle 50 ziek dus geliefde Dat is ook de werkelijkheid

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 28 okt 2021 13:29

benefietdiner schreef:Zo even naar de preek van dominee Zwartbol geluisterd:

https://www.ad.nl/gouda/predikant-vrees ... ~a009e058/

Predikant vreest voor meer doden door coronavaccin: ‘Het is Gods hand’

Wat zou de uitwerking zijn? Ik vrees, maar zeg niet dat het zo is, maar ik vrees dat er na vaccinaties meer doden zullen vallen dan door het hele coronavirus. Mensen die gevaccineerd zijn worden ziek, en goed ziek. Dat is ook de werkelijkheid. Het is Gods hand.”

In de preek:
Ook degene die gevaccineerd zijn worden ziek geliefde en die worden goed ziek In Almere is er een verzorgingshuis 26 bewoners 24 medewerkers 50 man bij elkaar en ze zijn volledig gevaccineerd en ze zijn alle 50 ziek dus geliefde Dat is ook de werkelijkheid

Dat je als kaashandelaar uiteindelijk predikant wordt kan ik nog volgen, maar dat je dan vervolgens ook expert bent op gebied van virologie is dan weer wel opmerkelijk.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor benefietdiner » 28 okt 2021 13:41

StillAwake schreef:Dat je als kaashandelaar uiteindelijk predikant wordt kan ik nog volgen, maar dat je dan vervolgens ook expert bent op gebied van virologie is dan weer wel opmerkelijk.

:D Nee… hij volgt de goede of de verkeerde media :mrgreen:


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten