Hoge energieprijzen

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor benefietdiner » 13 okt 2021 15:49

Wat is dit voor een eigenaardige topic die begint met hoge energieprijzen en direct al overgaat naar Auto topic (3) en weer afwisselt met hoge energieprijzen ?? :roll:

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 13 okt 2021 15:59

benefietdiner schreef:Wat is dit voor een eigenaardige topic die begint met hoge energieprijzen en direct al overgaat naar Auto topic (3) en weer afwisselt met hoge energieprijzen ?? :roll:

de discussie ontstond in auto-topic, en is door de moderatie apart getrokken.

Ik ben de topic starter zag ik net, maar was me er ook niet van bewust ;-)
Blijkbaar was het offtopic, maar interessant genoeg voor een nieuw topic...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor benefietdiner » 13 okt 2021 20:17

Stond vandaag een mooi stukje in het RD

‘Helemaal van het gas af is een utopie’

https://www.rd.nl/artikel/946711-helema ... een-utopie

De uitspraak was van Dick van den Dool, accountmanager bij ketelbouwer Intergas mijn favoriete CV combiketel. Hij gelooft niet in een gasloos Nederland. Nieuwbouwwijken kunnen prima volledig elektrische warmtepompen worden geplaatst, maar oude stadswijken zijn hier vaak niet voor geschikt. Het gasverbruik verminderen kan zeker, maar helemaal van het gas af is een utopie. En daar ben ik het roerend mee eens.

De beste manier om energie te besparen is volgens hem het isoleren van het huis. Maar als de consument dat goed wil aanpakken, moet hij diep in de buidel tasten. „De kosten van een grondige isolatie kan oplopen tot in de tienduizenden euro’s. Dat geld heeft niet iedereen tot zijn beschikking.”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2021 20:48

En als je het wel hebt is het nog de vraag of je dat daaraan moet uitgeven. Mensen willen soms als het goed is voor het milieu best wat meer betalen maar als het om zulke grote bedragen gaat willen mensen wel dat het rendabel is, anders geven ze het geld waar ze hard voor hebben gewerkt liever aan iets anders uit.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 13 okt 2021 21:45

benefietdiner schreef:Stond vandaag een mooi stukje in het RD

‘Helemaal van het gas af is een utopie’

https://www.rd.nl/artikel/946711-helema ... een-utopie

De uitspraak was van Dick van den Dool, accountmanager bij ketelbouwer Intergas mijn favoriete CV combiketel. Hij gelooft niet in een gasloos Nederland. Nieuwbouwwijken kunnen prima volledig elektrische warmtepompen worden geplaatst, maar oude stadswijken zijn hier vaak niet voor geschikt. Het gasverbruik verminderen kan zeker, maar helemaal van het gas af is een utopie. En daar ben ik het roerend mee eens.

De beste manier om energie te besparen is volgens hem het isoleren van het huis. Maar als de consument dat goed wil aanpakken, moet hij diep in de buidel tasten. „De kosten van een grondige isolatie kan oplopen tot in de tienduizenden euro’s. Dat geld heeft niet iedereen tot zijn beschikking.”

Een accountmanager vsn een ketelleverancier is wellicht niet de meest objectieve bron...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 13 okt 2021 21:47

Marnix schreef:En als je het wel hebt is het nog de vraag of je dat daaraan moet uitgeven. Mensen willen soms als het goed is voor het milieu best wat meer betalen maar als het om zulke grote bedragen gaat willen mensen wel dat het rendabel is, anders geven ze het geld waar ze hard voor hebben gewerkt liever aan iets anders uit.

Eens, maar met een terugverdientijd van 8 jaar zie je al dat mensen niet in grote getale aan de investering gaan (zonnepanelen).
In die zin vraag ik me wel af wanneer mensen wél investeren...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 14 okt 2021 07:01

StillAwake schreef:Eens, maar met een terugverdientijd van 8 jaar zie je al dat mensen niet in grote getale aan de investering gaan (zonnepanelen).
In die zin vraag ik me wel af wanneer mensen wél investeren...


Ja je moet wel een geschikt huis hebben en ook het idee dat je daar nog wel een poos woont, anders moet je alles gaan verhuizen of meeverkopen wat in de praktijk lastig gaat. En je moet het gewoon even regelen en dat is ook niet voor iedereen makkelijk :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor meribel » 14 okt 2021 07:31

StillAwake schreef:Eens, maar met een terugverdientijd van 8 jaar zie je al dat mensen niet in grote getale aan de investering gaan (zonnepanelen).
In die zin vraag ik me wel af wanneer mensen wél investeren...

1. Je moet een eigen huis hebben. Als je huurt kan het niet
2. Je moet zodanig verdienen dat je het geld over moet hebben om te kunnen investeren. Als je maandelijks net rond komt dan houdt dat op
3. Je huis moet geschikt zijn



Deze energie stijging zorgt sowieso weer voor tweedeling. Rijke hebben het geld voor zonnepanelen en isolatiematerialen en hebben met subsidie dat allemaal gedaan
Zit je noodgedwongen in een slecht onderhouden sociale huurwoning of gewone huurwoning betaal je je blauw

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor benefietdiner » 14 okt 2021 08:14

StillAwake schreef:Een accountmanager vsn een ketelleverancier is wellicht niet de meest objectieve bron...

Ik begrijp wat je zegt dat deze man geen onafhankelijk advies kan geven omdat hij verbonden is aan een ketel fabrikant en leverancier. Persoonlijk vind ik Intergas de beste combi ketel die er zijn. Ook zijn Intergas ketels de goedkoopste cv ketels, geven het hoogste rendement van alle CV ketels en niet storingsgevoelig c.q onderhoudsvrij.

Wat hij zegt is voor mij 100 % waarheid. Het is niet mogelijk om een bestaand huis dusdanig te isoleren voor de normen om een warmtepomp In de woning te installeren. Daar komt bij dat radiotoren niet geschikt zijn voor de warmtepomp. Ik hoor hier de naam vallen van hoge rendement radiatoren en laag rendement radiatoren Dat is allemaal onzin althans in combinatie voor de warmtepomp. Als je een warmtepomp wil aanschaffen moet je dat in combinatie met vloerverwarming doen en een goed geïsoleerde woning en dat is in bestaande woning onmogelijk.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor lammetje » 14 okt 2021 08:19

Bij huren kun je soms nog wel iets regelen met de verhuurder (als je geluk hebt).Maar inderdaad, je huis moet geschikt zijn. Je moet ook een beetje durven. Zo heel duur hoeft het niet te zijn. Wij hebben de eerste keer met een actie meegedaan, zo'n collectief voor de hele provincie volgens mij. Was in 2013 en toen we in 2018 gingen verhuizen hebben we de panelen ter overname aangeboden. 6 panelen kostte toen 2468 euro en 303 subsidie. Na 5 jaar hadden we ze er al bijna uit en toen nog verkocht voor 750 aan de koper van ons huis.
Ik weet ook wel dat niet iedereen zo'n bedrag kan missen maar je moet het ook willen natuurlijk.
Nu liggen er 11 panelen op het dak (serieus, we hebben het huis echt vooraf bekeken. Als het dak niet gunstig lag voor zonnepanelen hadden we het niet gekocht 8-[)
En er staan 4 zonnecollectoren op de uitbouw. Dit hebben we gedeeltelijk kunnen mee financieren met de hypotheek bij aankoop van ons huis. Je kunt dan tegen een gunstige rente extra lenen voor energiezuinige investeringen. We hebben ook bij de eerste en tweede verdieping alles vervangen in kunststof kozijnen en hr++ glas dus dat potje was snel leeg. Maar ik heb er echt geen spijt van. Al is een zonneboiler niets voor een klein huis, je bent binnen ook best een ruimte kwijt voor het buffervat. Met een gezin heb je wel een fors buffervat nodig, ik vind het soms best jammer van mijn ruimte in de bijkeuken. Maar incl auto opladen betalen we 60 euro in de maand aan gas en energie. En tot nu toe krijgen we ieder jaar nog geld terug.

We willen graag nog 4 panelen erbij maar ook wij moeten gewoon sparen dus helaas nu nog niet. Dan ligt het huis vol, ziet er inderdaad niet heel mooi uit, maar het went. (dat is ook iets waardoor mensen geen panelen willen)

Wat ik wel jammer vind is de btw aftrek van zonnepanelen. Omdat we beide geregistreerd staan bij de kvk was dit niet aantrekkelijk voor ons. Dat moeten ze echt anders regelen...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 14 okt 2021 09:03

lammetje schreef:Bij huren kun je soms nog wel iets regelen met de verhuurder (als je geluk hebt).Maar inderdaad, je huis moet geschikt zijn. Je moet ook een beetje durven. Zo heel duur hoeft het niet te zijn. Wij hebben de eerste keer met een actie meegedaan, zo'n collectief voor de hele provincie volgens mij. Was in 2013 en toen we in 2018 gingen verhuizen hebben we de panelen ter overname aangeboden. 6 panelen kostte toen 2468 euro en 303 subsidie. Na 5 jaar hadden we ze er al bijna uit en toen nog verkocht voor 750 aan de koper van ons huis.
Ik weet ook wel dat niet iedereen zo'n bedrag kan missen maar je moet het ook willen natuurlijk.
Nu liggen er 11 panelen op het dak (serieus, we hebben het huis echt vooraf bekeken. Als het dak niet gunstig lag voor zonnepanelen hadden we het niet gekocht 8-[)
En er staan 4 zonnecollectoren op de uitbouw. Dit hebben we gedeeltelijk kunnen mee financieren met de hypotheek bij aankoop van ons huis. Je kunt dan tegen een gunstige rente extra lenen voor energiezuinige investeringen. We hebben ook bij de eerste en tweede verdieping alles vervangen in kunststof kozijnen en hr++ glas dus dat potje was snel leeg. Maar ik heb er echt geen spijt van. Al is een zonneboiler niets voor een klein huis, je bent binnen ook best een ruimte kwijt voor het buffervat. Met een gezin heb je wel een fors buffervat nodig, ik vind het soms best jammer van mijn ruimte in de bijkeuken. Maar incl auto opladen betalen we 60 euro in de maand aan gas en energie. En tot nu toe krijgen we ieder jaar nog geld terug.

We willen graag nog 4 panelen erbij maar ook wij moeten gewoon sparen dus helaas nu nog niet. Dan ligt het huis vol, ziet er inderdaad niet heel mooi uit, maar het went. (dat is ook iets waardoor mensen geen panelen willen)

Wat ik wel jammer vind is de btw aftrek van zonnepanelen. Omdat we beide geregistreerd staan bij de kvk was dit niet aantrekkelijk voor ons. Dat moeten ze echt anders regelen...


Ik vraag me altijd af waar zoveel stroom voor wordt verbruikt. Ik heb 9 zonnepanelen en dit jaar verbruikte ik net iets meer dan die opleverden vorig jaar leverden die net zoveel op als ik verbruikte. Terwijl wij ook gewoon een wasdroger, tweede koelkast / vriezer in de schuur en dat soort dingen hebben. Electrische auto scheelt vast wel flink in verbruik trouwens.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Chaya » 14 okt 2021 10:40

Marnix schreef:Ik vraag me altijd af waar zoveel stroom voor wordt verbruikt. Ik heb 9 zonnepanelen en dit jaar verbruikte ik net iets meer dan die opleverden vorig jaar leverden die net zoveel op als ik verbruikte. Terwijl wij ook gewoon een wasdroger, tweede koelkast / vriezer in de schuur en dat soort dingen hebben. Electrische auto scheelt vast wel flink in verbruik trouwens.

Ik heb dat een tijdje bijgehouden. (Voordat ik de slimme meter kreeg), dus ik noteerde een paar keer per dag de stand en welke apparaten er aan stonden.
Een wasdroger staat wel met stip op nummer 1. De kookwas op nummer 2.
Maar stekkers uit stopcontact trekken, blijkt ook echt besparing op te leveren. Ik ga meestal s'avonds als laatste naar boven en de lampen gaan dus uit met de stekker en niet met het aan/uit knopje.
De wasmachine zet ik niet meer voorgeprogrammeerd aan.
Ik ben hier in huis echt van de "onnodigstroomverbruikpolitie". :lol:
De eerste die s'morgens de douche aanzet, zet een emmer neer totdat het water warm wordt. Met dat water kun je nog de wc doorspoelen. De ketel laten wij op zomerstand staan, totdat het echt tegen de 0 of lager komt.
Dat extra water weegt niet op tegen het gasverbruik, zeker omdat wij dat water niet nodeloos laten lopen.
Ondanks thuiswerken hebben wij afgelopen jaar minder water verbruikt, en ongeveer hetzelfde aan elektriciteit.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 14 okt 2021 10:57

benefietdiner schreef:Ik begrijp wat je zegt dat deze man geen onafhankelijk advies kan geven omdat hij verbonden is aan een ketel fabrikant en leverancier. Persoonlijk vind ik Intergas de beste combi ketel die er zijn. Ook zijn Intergas ketels de goedkoopste cv ketels, geven het hoogste rendement van alle CV ketels en niet storingsgevoelig c.q onderhoudsvrij.

Wat hij zegt is voor mij 100 % waarheid. Het is niet mogelijk om een bestaand huis dusdanig te isoleren voor de normen om een warmtepomp In de woning te installeren. Daar komt bij dat radiotoren niet geschikt zijn voor de warmtepomp. Ik hoor hier de naam vallen van hoge rendement radiatoren en laag rendement radiatoren Dat is allemaal onzin althans in combinatie voor de warmtepomp. Als je een warmtepomp wil aanschaffen moet je dat in combinatie met vloerverwarming doen en een goed geïsoleerde woning en dat is in bestaande woning onmogelijk.

Dat Intergas de beste ketel is die er is ben ik volledig met je eens, en daar hoeft in mijn optiek dan ook geen discussie over te bestaan.
Relatief storingsongevoelig, qua rendement de top van de markt, en zolang je met een niet-modulerende thermostaat werkt één van de meest efficiente.

Wat hij zegt is voor een groot deel waar (hoewel ik goed besef dat hij ook met een bepaalde pet op spreekt), maar veel woningen van na 1997 zijn voldoende geisoleerd voor een warmtepompsysteem, radiatoren van na 1997 zijn redelijk geschikt voor latge temperatuur watertoevoer, en hebben dus een realtief lage investering nodig om van het gas af te gaan.
Relatief laag, want het is nog steeds een klap geld.

Voor oudere woningen: bij een volledige renovatie zie je steeds vaker dat de woning al klaar gemaakt wordt voor een gasloze toekomst.
Daarmee ben ik het met de spreker eens dat het een utopie is om de oudere, minder welvarende wijken gasloos te krijgen, maar met het voortschrijden van de techniek zullen de prijzen blijven zakken, en zal het eisenpakket aan een woning lager worden om met een warmtepomp te werken, met het voortschrijden van de tijd zullen de gasprijzen toenemen, en zal het aantal woningen wat gesloopt wordt en vervangen wordt door nieuwbouw, het aantal huizen wat rigoureus gerenoveerd wordt en alles wat aan nieuwbouw bijgeplaatst wordt toenemen.

100% gasloos: ik geloof er niet veel van, maar het is een proces wat zeker wel gaande is...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 14 okt 2021 10:58

Marnix schreef:Ja je moet wel een geschikt huis hebben en ook het idee dat je daar nog wel een poos woont, anders moet je alles gaan verhuizen of meeverkopen wat in de praktijk lastig gaat. En je moet het gewoon even regelen en dat is ook niet voor iedereen makkelijk :-)

Klopt, maar juist bij verkoop van een woning zal er vaak een koper zijn die verbouwplannen heeft...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 14 okt 2021 11:05

meribel schreef:1. Je moet een eigen huis hebben. Als je huurt kan het niet
Klopt. Het is de veerantwoordelijkheid van de eigenaar, in het geval van huur dus de verhuurder...
meribel schreef:2. Je moet zodanig verdienen dat je het geld over moet hebben om te kunnen investeren. Als je maandelijks net rond komt dan houdt dat op
Dat is absoluut waar. Toch zijn er vaak wel mogelijkheden om je hypotheek op te hogen voor vergroening (zelf nooit gedaan, geen ervaring mee).
Ik sprak een vriend die zijn hypotheek heeft opgehoogd voor zonnepanelen, en daarmee effectief per maand goedkoper uit is. Het klopt dat de bank je nog steeds wel moet accepteren, maar dat is niet mijn expertise.
meribel schreef:3. Je huis moet geschikt zijn
Dat is zeker waar, maar de vereisten voor een dergelijke installatie beginnen (in mijn beleving) wel steeds meer gemeengoed te worden.
meribel schreef:


Deze energie stijging zorgt sowieso weer voor tweedeling. Rijke hebben het geld voor zonnepanelen en isolatiematerialen en hebben met subsidie dat allemaal gedaan
Zit je noodgedwongen in een slecht onderhouden sociale huurwoning of gewone huurwoning betaal je je blauw

Dat is helemaal waar. Het is van de gekken dat iemand die lachend dit soort bedragen te besteden heeft een enorme vergroeningsslag kan maken, waarmee hij (naar schatting) in 8-10 jaar datzelfde bedrag weer weet te beperken op maandlasten.
Dat is niet eerlijk, daar heb je volledig gelijk!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron