Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor benefietdiner » 15 sep 2021 07:57

Marnix schreef:Precies. En de sekswerkers mochten ook een poos niet werken. Misschien is corona dan toch een zegen waar jarenlang in de orthodoxe kerken om is gebeden. Ik begin nu ook steeds beter te begrijpen waarom men in die hoek relatief veel tegen vaccineren is :mrgreen: :lol:
Misschien moet je wat meer je humoristische kant raadplegen dan je serieuze actieve kant. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 15 sep 2021 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 15 sep 2021 08:03

StillAwake schreef:Zullen we stoppen met Urk als voorbeeld te beschouwen?
Een eiland waar teststraten in brand worden gestoken, waar SGP-wethouders in de cocainehandel zitten (of daar in elk geval schimmig over doen), waar kerkgangers journalisten aanrijden en waar jongeren zich in Nazi-kledij hullen om hun grieven te uiten is wellicht niet helemaal representatief voor de rest van Nederland...
Zullen we in plaats van Urk dan Amsterdam maar nemen? De plek waar joden hun leven niet zeker zijn (over antisemitisme gesproken), er ook teststraten vernield worden, waar de mocro-maffia op klaarlichte dag mensen liquideert (waaronder advocaten en journalisten als Peter R. de Vries) en waar de cocaine per ton verhandeld wordt enz. enz.? Is die stad dan wel representatief voor de rest van Nederland? ](*,)

Het ging me er trouwens niet om om Urk als "voorbeeld" te beschouwen (integendeel zelfs), maar wel als de plek aan te wijzen waar de vaccinatiegraad het laagst is. Als je die vaccinatiegraad op wilt krikken d.m.v. een coronapas, gaf ik aan dat dat niet gaat werken. Dat is het enige punt dat ik wilde maken.
Sowieso tart zo'n coronapas elke logica, zie bijv. deze uitleg:

Aangezien de logica ontbreekt, is het niet heel vreemd als mensen gaan denken dat er een andere agenda achter deze pas zit. Het wordt de wappies op deze manier wel heel makkelijk gemaakt en het maakt ze op dit punt bijna net zo geloofwaardig als de regering.
Daar komt nog eens bij dat de premier niet kan zeggen hoe "tijdelijk" deze coronapas is. Maar laat ik een voorspelling doen: ik denk nl. dat daar wel wat over te zeggen is. Het kabinet zal rond 1 november opnieuw een analyse maken. Mijn voorspelling is dat het aantal besmettingen tegen die tijd fors gestegen is omdat grote groepen mensen in slecht geventileerde ruimten dicht bij elkaar zijn geweest. Wat dat betreft hoeven we maar naar Israel te kijken: het land met een hoog aantal vaccinaties en (gisteren) een recordaantal besmettingen. Het kabinet zal op 1 november concluderen dat het aantal besmettingen te hoog is om de maatregelen te versoepelen. Sterker nog: waarschijnlijk worden die maatregelen weer strenger gemaakt. Van die coronapas komen we deze winter dus zeker niet af en mogelijk pas met sint-juttemis.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 sep 2021 08:41

elbert schreef:Zullen we in plaats van Urk dan Amsterdam maar nemen? De plek waar joden hun leven niet zeker zijn (over antisemitisme gesproken), er ook teststraten vernield worden, waar de mocro-maffia op klaarlichte dag mensen liquideert (waaronder advocaten en journalisten als Peter R. de Vries) en waar de cocaine per ton verhandeld wordt enz. enz.? Is die stad dan wel representatief voor de rest van Nederland? ](*,)

Een steen door een ruit vind ik persoonlijk van een andere orde dan groepen jongeren die in nazi-uniform door een dorp heen rennen, "jagend" op jongeren getooid met een jodenster.
Journalisten zijn ook hun leven niet zeker in Urk, dus dat is van dezelfde orde.
En jij snapt ook dat Urk met 20.000 inwoners logischerwijs minder problemen zou moeten hebben dan een stad als Amsterdam, met een 40x grotere bevolking. Helaas is dat niet de praktijk...

Dus ja: Steden als Amsterdam zijn representatiever voor de rest van het land dan een dorp als Urk.
En het is logisch dat Amsterdam een stuk grootstedelijke problematiek heeft, problematiek die niet per definitie representatief is. Dat is een stuk problematiek wat je zou kunnen verwachten in steden als Rotterdam of Den Haag, maar niet in Urk...
Laatst gewijzigd door StillAwake op 15 sep 2021 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 sep 2021 08:49

elbert schreef:Het ging me er trouwens niet om om Urk als "voorbeeld" te beschouwen (integendeel zelfs), maar wel als de plek aan te wijzen waar de vaccinatiegraad het laagst is. Als je die vaccinatiegraad op wilt krikken d.m.v. een coronapas, gaf ik aan dat dat niet gaat werken. Dat is het enige punt dat ik wilde maken.

Hier kan ik je redelijk in volgen.
Urk heeft zich nog nooit aan welke van buiten opgelegde regel dan ook willen houden, en dat gaat nu ook niet gebeuren. Tweemaal heb ik een Urker als werknemer gehad (beide zeelui), beide heb ik moeten ontslaan wegens een totaal anarchistisch denken. Wellicht niet representatief voor het hele dorp, maar het past wel erg precies in alle verhalen die in de media verschijnen over dat dorp. En ik besef heel goed dat alleen de negatieve dingen het nieuws halen, en een groep die netjes belasting betaald, niet aan de coke is en geen journalisten platrijdt niet interessant zijn om uit te vergroten in het nieuws.
Maar ik ben het met je eens dat de coronapas als stok achter de deur een verkeerde motivatie is voor het opkrikken van de vaccinatiegraad.
Dat De Jonge dat als een mooie bijvangst benoemde in zijn perspraatje leek me dan ook niet de meest wijze opmerking die hij gemaakt heeft.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 15 sep 2021 09:37

StillAwake schreef:Wat een geweldige persconferentie gisteren...
Ik heb nog nooit eerder in deze serie van persconferenties zo het idee gehad dat de sprekers echt geen idee hadden waar ze over spraken. Wat mij beterft is vooral De Jonge beter geschikt als erevoorzitter van de vereneging “De Friese elfsteden“ dan als minister, maar ook Rutte bakte er een potje van...
Je mag als werkgever vragen naar de vaccinatiestatus, maar je hoeft als werknemer geen antwoord te geven... Lijkt me een wat vrije interpretatie van de wet.

Je moet als kind van 13 een corona-check-app hebben (evt op papier), maar je hoeft pas een jaar later aan te tonen hoe oud je bent...

De gemeenten krijgen extra geld om handhavers aan te nemen die handhaven dat de horeca handhaaft.

“als het te ver rijden is naar een teststation moet je je maar laten vaccineren”.

Sowieso had de hele persco een hoog “probleem over de muur gooi gehalte”: Het kost een half jaar om een BOA op te leiden, dus met extra geld heb je niet vóór 1 November een krat Boa’s open getrokken.
De Horeca moet gaan handhaven, maar de gemeente krijgt daar geld voor.
En ik ben een heel groot voorstander van vaccinatie, en ben nog niet één zinnig argument tégen vaccinatie tegengekomen, maar ik had gisteren het idee dat De Jonge niet helemaal zei wat hij wist toen hij beweerde dat er geen vaccinatieplicht kwam, zeker neit omdat hij er verder wél heel sterk op hintte.
Het thuiswerkadvies wordt versoepeld, het wordt nu: werk thuis indien mogelijk. Blijkbaar was het: “werk thuis indien onmogelijk”??
Daarnaast: het werd gebracht als een versoepeling, (en voor mij persoonlijk is het dat ook) maar echt heel veel soepeler kan ik dit niet vinden.
We kunnen weer naar een volle bioscoop, een vol restaurant, of een sportwedstijd, maar de restricties voor toegang worden strenger.


Wel aardig mee eens. Alleen dat vragen naar de vaccinatiestatus vind ik niet zo vreemd, tenminste, ik ken de exacte wetgeving niet maar waarschijnlijk zegt die niet dat een werkgever mag dit niet vragen" maar dat een werknemer die gegevens niet hoeft te verstrekken en de werkgever mag op basis van het antwoord of het uitblijven daarvan geen consequenties verbinden. Als een werkgever zegt: "Als je wil aangeven of je gevaccineerd bent of niet horen we het graag, wil je dat niet dan is dat ook prima" dan weet ik niet waarom dat dan niet zou kunnen.

Het werkt thuis indien mogelijk en op het werk indien nodig geeft wat meer ruimte aan werknemers om af en toe toch naar kantoor te komen omdat dat voor je mentale gezondheid af en toe wel nodig is. Ik zie steeds meer klachten bij mensen die noodgedwongen al ontzettend lang thuis werken.

elbert schreef:Zullen we in plaats van Urk dan Amsterdam maar nemen? De plek waar joden hun leven niet zeker zijn (over antisemitisme gesproken), er ook teststraten vernield worden, waar de mocro-maffia op klaarlichte dag mensen liquideert (waaronder advocaten en journalisten als Peter R. de Vries) en waar de cocaine per ton verhandeld wordt enz. enz.? Is die stad dan wel representatief voor de rest van Nederland? ](*,)

Het ging me er trouwens niet om om Urk als "voorbeeld" te beschouwen (integendeel zelfs), maar wel als de plek aan te wijzen waar de vaccinatiegraad het laagst is. Als je die vaccinatiegraad op wilt krikken d.m.v. een coronapas, gaf ik aan dat dat niet gaat werken. Dat is het enige punt dat ik wilde maken.
Sowieso tart zo'n coronapas elke logica, zie bijv. deze uitleg:

Aangezien de logica ontbreekt, is het niet heel vreemd als mensen gaan denken dat er een andere agenda achter deze pas zit. Het wordt de wappies op deze manier wel heel makkelijk gemaakt en het maakt ze op dit punt bijna net zo geloofwaardig als de regering.
Daar komt nog eens bij dat de premier niet kan zeggen hoe "tijdelijk" deze coronapas is. Maar laat ik een voorspelling doen: ik denk nl. dat daar wel wat over te zeggen is. Het kabinet zal rond 1 november opnieuw een analyse maken. Mijn voorspelling is dat het aantal besmettingen tegen die tijd fors gestegen is omdat grote groepen mensen in slecht geventileerde ruimten dicht bij elkaar zijn geweest. Wat dat betreft hoeven we maar naar Israel te kijken: het land met een hoog aantal vaccinaties en (gisteren) een recordaantal besmettingen. Het kabinet zal op 1 november concluderen dat het aantal besmettingen te hoog is om de maatregelen te versoepelen. Sterker nog: waarschijnlijk worden die maatregelen weer strenger gemaakt. Van die coronapas komen we deze winter dus zeker niet af en mogelijk pas met sint-juttemis.


Zo heel onlogisch is het niet als je gewoon naar percentages kijkt. Die 2 mensen met corona komen uit een veel kleine groep dan die 4. Dus procentueel gezien is de kans in die groep niet gevaccineerden veel groter. Niet alleen om besmet te zijn, ook om als het gevolg daarvan in het ziekenhuis of op de IC te komen. Dus in de tijd waarin me gaan leren leven met corona en het virus gecontroleerd endemisch wordt is het niet zo raar om de kleinste groep met het grootste risico te laten testen. Iedereen testen heeft een veel grotere impact en niemand testen brengt een veel groter risico. Idee is om met zo min mogelijk maatregelen het zo veilig mogelijk te houden. Beetje flauw ook, hoe hoger het aantal gevaccineerden, hoe meer mensen er netto besmet zijn in die groep... dus volgens die argumentatie wordt het onlogischer om die groep niet testen als het aantal gevaccineerden toeneemt. Men wordt steeds creatiever...

Verder geeft de situatie in Israel prima weer waarom we niet (zoals ik eerder als voorstel las) maar alles in 1x los moeten laten. En vermoedelijk krijgen we ook wel weer een flinke golf in het najaar / winter waarbij de ziekenhuiscijfers wel wat achter zullen blijven ten opzichte van de eerdere golven, dat is niet echt te voorkomen en ook prima als de zorg dat goed aankan. We moeten toch weer richting normaal gaan. En ja, dan zijn we nog niet van alle maatregelen af, kan best weer een poosje duren. Je hebt zelf uitstekend onderbouwd waarom dus dan is het nut ervan vast ook wel duidelijk. Ook opmerkelijk, eerst klaag je dat het kabinet niet nadrukkelijk heeft gezegd dat een corona-paspoort tijdelijk is. Nu hebben ze dat wel benadrukt en is het uiteraard weer niet goed ondanks dat je aangeeft dat er wel weer een golf aan gaat komen wat wel bevestigt dat wat er ook gebeurt, het sowieso niet goed is. Zou men alle maatregelen loslaten, dan zouden de ziekenhuizen weer flink vollopen en was het overheidsbeleid ook dramatisch (zie eerste golf, tweede golf)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 15 sep 2021 09:43

StillAwake schreef:Hier kan ik je redelijk in volgen.
Urk heeft zich nog nooit aan welke van buiten opgelegde regel dan ook willen houden, en dat gaat nu ook niet gebeuren. Tweemaal heb ik een Urker als werknemer gehad (beide zeelui), beide heb ik moeten ontslaan wegens een totaal anarchistisch denken. Wellicht niet representatief voor het hele dorp, maar het past wel erg precies in alle verhalen die in de media verschijnen over dat dorp. En ik besef heel goed dat alleen de negatieve dingen het nieuws halen, en een groep die netjes belasting betaald, niet aan de coke is en geen journalisten platrijdt niet interessant zijn om uit te vergroten in het nieuws.
Urk heeft zijn eigen problematiek die ik helemaal niet wil bagatelliseren. Een Vlaamse journalist heeft daar onlangs een boek over geschreven. Het is een beetje gekleurd vind ik, maar desondanks staan er ook dingen in die de Urker gemeenschap zich terdege aan moet trekken. Ik heb daar eerder op dit forum iets over geschreven. Overigens is het inderdaad zo dat de media elk incident op Urk uitvergroten omdat het een christelijk dorp is met andere mores dan in andere steden of dorpen. Ging het om een niet-christelijk dorpje in Zuid-Holland, dan zou de media aandacht een stuk minder zijn.
StillAwake schreef:Maar ik ben het met je eens dat de coronapas als stok achter de deur een verkeerde motivatie is voor het opkrikken van de vaccinatiegraad.
Dat De Jonge dat als een mooie bijvangst benoemde in zijn perspraatje leek me dan ook niet de meest wijze opmerking die hij gemaakt heeft.
Het is feitelijk een leugen van de minister: de hele logica achter de coronapas is om meer mensen gevaccineerd te krijgen. OMT lid Bonten betoogde gisteren in Nieuwsuur dat een vaccinatiegraad van 95% nodig is om de coronapas af te kunnen schaffen. Dat is dus de reden achter die pas. Dat betekent dat die coronapas pas met sint-juttemis afgeschaft gaat worden, zeker ook omdat er aanwijzingen zijn dat de vaccins na verloop van tijd minder effectief worden.
Let wel: ons werd dit voorjaar voorgehouden dat een vaccinatiegraad van 70% nodig was om van alle maatregelen af te komen en zelf geloof ik (maar wie ben ik, de meeste internationale experts zeggen het ook) dat vaccinatie niet de enige maatregel is om het virus onder controle te krijgen. Als je alleen daarop focust komen we er niet.

P.S. Bonten heeft ook nog eens banden met Pfizer en Astrazeneca (een gevalletje belangenverstrengeling), dus hij heeft er persoonlijk belang bij om de vaccinatiegraad op te krikken. Bovendien kan die corona app mooi gebruikt worden om booster shots van deze vaccins af te dwingen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 sep 2021 09:57

elbert schreef: Een OMT lid betoogde gisteren in Nieuwsuur dat een vaccinatiegraad van 95% nodig is om de coronapas af te kunnen schaffen. Dat is dus de reden achter die pas. Dat betekent dat die coronapas pas met sint-juttemis afgeschaft gaat worden, zeker ook omdat er aanwijzingen zijn dat de vaccins na verloop van tijd minder effectief worden.
Let wel: ons werd dit voorjaar voorgehouden dat een vaccinatiegraad van 70% nodig was om van alle maatregelen af te komen en zelf geloof ik (maar wie ben ik, de meeste internationale experts zeggen het ook) dat vaccinatie niet de enige maatregel is om het virus onder controle te krijgen. Als je alleen daarop focust komen we er niet.

zoals ik het begrepen heb was het iets genuanceerder:
De coronapas wordt afgeschafd bij 95% van de 18-plussers die gevaccineerd zijn, waar de eerder genoemde 70% om 12 plussers ging (dat is althans wat ik er van terug kan vinden)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
dingo
Mineur
Mineur
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 mar 2014 18:24
Contacteer:

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor dingo » 15 sep 2021 12:11

Dat in het voorjaar 70% vaccinatiegraad genoemd werd, gold voor de alphavariant. De deltavariant is veel besmettelijker en de huidige vaccins voorkomen niet 100% besmettingen. Wel word je overlevingskans en kans op volledig herstel een stuk groter.
En eerlijk is eerlijk als ik kijk naar Rutte en de Jonge kan ik me ook niet aan de indruk onttrekken dat ze meer oog hebben voor hun partijpolitieke belangen en hun sponsors dan voor het algemeen belang van het land.
Because there are rules does not mean the game is fair.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 15 sep 2021 14:09

elbert schreef:Het is feitelijk een leugen van de minister: de hele logica achter de coronapas is om meer mensen gevaccineerd te krijgen. OMT lid Bonten betoogde gisteren in Nieuwsuur dat een vaccinatiegraad van 95% nodig is om de coronapas af te kunnen schaffen. Dat is dus de reden achter die pas. Dat betekent dat die coronapas pas met sint-juttemis afgeschaft gaat worden, zeker ook omdat er aanwijzingen zijn dat de vaccins na verloop van tijd minder effectief worden.
Let wel: ons werd dit voorjaar voorgehouden dat een vaccinatiegraad van 70% nodig was om van alle maatregelen af te komen en zelf geloof ik (maar wie ben ik, de meeste internationale experts zeggen het ook) dat vaccinatie niet de enige maatregel is om het virus onder controle te krijgen. Als je alleen daarop focust komen we er niet.

P.S. Bonten heeft ook nog eens banden met Pfizer en Astrazeneca (een gevalletje belangenverstrengeling), dus hij heeft er persoonlijk belang bij om de vaccinatiegraad op te krikken. Bovendien kan die corona app mooi gebruikt worden om booster shots van deze vaccins af te dwingen.


Je begint steeds meer op de complotdenkers te lijken. Als een expert (want los van belangenverstrengeling is hij dat wel) zegt: "We hebben nu allicht zo'n 95% vaccinatiegraad nodig om alle maatregelen los te kunnen laten" trek jij de wonderlijke conclusie: "Dus dat is de reden achter de coronapas". Men wil gewoon meer mensen dwingen om zich te laten vaccineren en het duurt tot sint-juttemis totdat het weer wordt afgeschaft. Het zijn allemaal aannamen die je doet op basis van de bril waardoor je naar alles (overheid, medici, vaccins enz) kijkt. En "vroeger was het nog 70%"... klopt maar zoals je weet zitten we in een andere situatie, met een andere variant waarvan alle cijfers aantonen dat die makkelijker wordt overgedragen.
Als je iets objectiever kijkt zie je gewoon dat als je met een mindere graad toch teveel besmettingen krijgt en dat als de vaccinatiegraad niet hoog genoeg is, je maatregelen nodig hebt om de pandemie onder controle te houden en de ziekenhuizen niet te vol. Raar dat die feiten niet worden genoemd en er dan gelijk een groepje gaat roepen: Dus ze willen me dwingen me te laten vaccineren! Weinig constructief en ook nog eens onjuist. En dan maar anderen verwijten dat ze zondebokken zoeken.... Dat een gevolg van een lagere vaccinatiegraad is dat we langer aan maatregelen vastzitten is niet meer dan logisch. Als er geen vaccins waren geweest of niemand ze had gewild hadden we over een week of 2 weer vrolijk in lockdown gekund omdat de ziekenhuizen weer vol dreigden te raken. Zo onlogisch is dat toch niet?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 sep 2021 14:16

Marnix schreef:Je begint steeds meer op de complotdenkers te lijken. Als een expert (want los van belangenverstrengeling is hij dat wel) zegt: "We hebben nu allicht zo'n 95% vaccinatiegraad nodig om alle maatregelen los te kunnen laten" trek jij de wonderlijke conclusie: "Dus dat is de reden achter de coronapas". Men wil gewoon meer mensen dwingen om zich te laten vaccineren en het duurt tot sint-juttemis totdat het weer wordt afgeschaft. Het zijn allemaal aannamen die je doet op basis van de bril waardoor je naar alles (overheid, medici, vaccins enz) kijkt. En "vroeger was het nog 70%"... klopt maar zoals je weet zitten we in een andere situatie, met een andere variant waarvan alle cijfers aantonen dat die makkelijker wordt overgedragen.
Als je iets objectiever kijkt zie je gewoon dat als je met een mindere graad toch teveel besmettingen krijgt en dat als de vaccinatiegraad niet hoog genoeg is, je maatregelen nodig hebt om de pandemie onder controle te houden en de ziekenhuizen niet te vol. Raar dat die feiten niet worden genoemd en er dan gelijk een groepje gaat roepen: Dus ze willen me dwingen me te laten vaccineren! Weinig constructief en ook nog eens onjuist. En dan maar anderen verwijten dat ze zondebokken zoeken.... Dat een gevolg van een lagere vaccinatiegraad is dat we langer aan maatregelen vastzitten is niet meer dan logisch. Als er geen vaccins waren geweest of niemand ze had gewild hadden we over een week of 2 weer vrolijk in lockdown gekund omdat de ziekenhuizen weer vol dreigden te raken. Zo onlogisch is dat toch niet?

Je hebt volledig gelijk, maar als een minister stelt dat je, als je voor de test voor een kop koffie op een terras erg ver moet rijden, je je maar had moeten laten vaccineren kan ik me in het onderbuikgevoel van Elbert ergens wel herkennen.
En inderdaad, er zit een bepaald complotdenken achter. Maar dat neemt niet weg dat de communicatie wat houterig is, en complotdenkers wel redelijk in de kaart speelt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 15 sep 2021 14:29

StillAwake schreef:Je hebt volledig gelijk, maar als een minister stelt dat je, als je voor de test voor een kop koffie op een terras erg ver moet rijden, je je maar had moeten laten vaccineren kan ik me in het onderbuikgevoel van Elbert ergens wel herkennen.
En inderdaad, er zit een bepaald complotdenken achter. Maar dat neemt niet weg dat de communicatie wat houterig is, en complotdenkers wel redelijk in de kaart speelt.


Klopt alleen verwacht ik van sommige mensen dat die daar nog wel doorheen kunnen prikken. En natuurlijk hoopt de minister dat zoveel mogelijk mensen zich laten vaccineren want hij gaat over een land en voor het land en de maatregelen in dat land en voor de bewoners van dat land is het eenvoudig: Hoe hoger de vaccinatiegraad, hoe beter. Het alternatief is testen maar men kan lastig op iedere hoek van de straat een testlocatie neerzetten. Dus als mensen klagen dat ze ver moeten rijden snap ik de optie: "Er is ook een alternatief, je laten vaccineren" wel een beetje. Fijn als dat testen niet hoeft maar we zitten momenteel in met een pandemie en dus kan je kiezen tussen vaccineren of testen. En ja, de communicatie kan altijd beter, dat is een beetje een rode draad als het om de overheid gaat... :roll:

Hoe het ook is, het geschetste beeld dat men bewust de maatregelen extra vervelend maakt voor niet-gevaccineerden in de hoop dat die zich laten vaccineren is kolder, de maatregelen zijn vervelender omdat die groep minder beschermd is tegen het virus en het makkelijker doorgeeft.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 15 sep 2021 16:26

Marnix schreef:Hoe het ook is, het geschetste beeld dat men bewust de maatregelen extra vervelend maakt voor niet-gevaccineerden in de hoop dat die zich laten vaccineren is kolder, de maatregelen zijn vervelender omdat die groep minder beschermd is tegen het virus en het makkelijker doorgeeft.


Dat is geen kolder, dat heeft hij zelf min of meer gezegd. Terwijl hij een tijd geleden nog heeft gezegd dat het vrijwillig is en er geen coronapas zou komen. Hij liegt vreselijk, die hugo, en het doel is zeer zeker wel dat de vaccinatie graad omhoog gaat. Want hij zegt zelf, dat de pas eraf kan als de vaccinatie graad bereikt is.

En het werkt nog ook ](*,) maar helaas, hoe meer ik gedwongen wordt, hoe langer het duurt voor ik overstag ga.

Wacht maar af, straks ligt de ic vol met gevaccineerden en komt het door de ongevaccineerden. Terwijl die iedere keer getest worden, maar de gevaccineerden onderling van alles verspreiden 8-[

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 15 sep 2021 16:29

Helaas voor de horeca, ik ga niet, want testen is mij te belastend. Ik heb er beide keren zo'n last van gehad dat ik echt niet voor m'n lol ga testen. Vrijdag dus nog even uit eten zonder test. En volgende week nog een keer 8-[

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 sep 2021 16:44

lammetje schreef:Helaas voor de horeca, ik ga niet, want testen is mij te belastend. Ik heb er beide keren zo'n last van gehad dat ik echt niet voor m'n lol ga testen. Vrijdag dus nog even uit eten zonder test. En volgende week nog een keer 8-[

je kunt toch ook de antigeentest doen? (weet ik niet, oprechte vraag)
Ik heb zelf neit gekeken welke tests vereist zijn, omdat het voor mij niet van toepassing is, maar ik ben voor een reis naar een schip (ik was al gevaccineerd, maar deze was nog niet "oud genoeg") onlangs PCR getest, en moest aan boord (tot mijn vaccinatie geldig werd) om de dag antigeen getest worden.
De PCR test vond ik behoorlijk vervelend, de antigeentest was veel minder vervelend.
Deze test was uiteindelijk dezelfde als die je in de supermarkt kunt kopen als zelftest, maar dan afgenomen door de medic (boordarts).

Voor de vakantie kon mijn echtgenote kiezen tussen PCR (48hr geldig) en Antigeen (24hr geldig). Antigeen was dus officieel voldoende om ergens geaccepteerd te worden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 sep 2021 16:47

lammetje schreef:Dat is geen kolder, dat heeft hij zelf min of meer gezegd. Terwijl hij een tijd geleden nog heeft gezegd dat het vrijwillig is en er geen coronapas zou komen. Hij liegt vreselijk, die hugo, en het doel is zeer zeker wel dat de vaccinatie graad omhoog gaat. Want hij zegt zelf, dat de pas eraf kan als de vaccinatie graad bereikt is.

En het werkt nog ook ](*,) maar helaas, hoe meer ik gedwongen wordt, hoe langer het duurt voor ik overstag ga.

Wacht maar af, straks ligt de ic vol met gevaccineerden en komt het door de ongevaccineerden. Terwijl die iedere keer getest worden, maar de gevaccineerden onderling van alles verspreiden 8-[

Ik kan me het gevoel voorstellen dat deze "zachte aandrang" juist een averechts gevoel heeft, maar besef wel dat je daarmee je keuze op een niet al te rationele grond neemt (maar toegegeven, ik denk dat er heel weinig vaccinweigeraars hun keuze op rationele gronden maken of hebben gemaakt).

Door automatisch averechts te kiezen laat je je uiteindelijk meer leiden door wat De Jonge zegt dan wanneer je je eigen keuze maakt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten