Uit het artikel
"Spijtoptanten
Toch zijn er ook verhalen van mensen die achteraf spijt krijgen van hun transitie."
Hoera, we beginnen alvast maar weer eens met dat er mensen zijn die spijt hebben! Want o, o, o, dat is toch zo belangrijk. Doe vooral geen dingen waarvan je redelijkerwijs mag verwachten dat je er gelukkig van wordt, want het kan ook verkeerd uitpakken!" Zit je vast in een ellendige baan? Geen nieuwe zoeken hoor, want misschien krijg je er wel spijt van!" Wil je gaan studeren? Doe maar niet, want misschien krijg je daar wel spijt van als je iets kiest wat achteraf niet juist blijkt. Lekker binnen blijven zitten met een deken over je hoofd, dan heb je in ieder geval nergens spijt van.
Dus alle kritische vragen over transgenderzorg, transgendercultus of onderwijs mogen gesteld worden. Sterker nog, ik vind dat we daar kritisch op moéten zijn.
Het is heel gek, maar steeds als ik iemand de term "kritische vragen" hoor gebruiken, stijgt mijn vermoeden dat ze niet in de antwoorden geïnteresseerd zijn. "Kritisch" is tegenwoordig gewoon synoniem voor "afwijzend"
De eerste lezing ging er ook over dat je deze kritische vragen ook moet stellen vanuit een historisch besef van hoe we tot deze situatie zijn gekomen. Waarom mensen vrijheid en gelijkheid vandaag de dag zo belangrijk vinden. Zijn er geen andere waarden die vanuit het christelijk geloof tot andere keuzes zouden kunnen lijden? Ik ben blij dat er gekozen wordt voor verdieping."
Veelzeggende fout van de CIP-redactie. Maar verder... historisch besef? Hoe historisch? Welke fictionele geschiedenis wordt hier voor het karretje gespannen? En waarom we vrijheid en gelijkheid toch zo belangrijk vinden? Joh, geen idee! Ik weet echter wel dat je nog nooit in je vrijheid of je gelijkheid beperkt moet zijn geweest om zo'n domme vraag te stellen.
"Er was net een blokje over christelijke ethiek, dat je vanuit die ethiek toch wel sterk afwijzend zou moeten staan tegenover alles wat met medische transitie te maken heeft. De hele kadering daarvan is dan heel erg normatief, als ze dat tegen mij of tegen mijn dochter zouden zeggen dan zou dat echt een afwijzing zijn.
Transitie is niet automatisch medische transitie, maar verder... zie het zelf: sterk afwijzend staan tegenover transities wordt ervaren als afwijzing van de persoon! Wat gek!
Maar ik heb onlangs ook een boekje gelezen over genderdysforie vanuit de Gereformeerde Bond waarin staat dat het zelfs tuchtwaardig zou kunnen zijn.
Genderdysforie tuchtwaardig? Nee, daar gaat het vast direct van over! Maar gelukkig weet de transgender persoon met genderdysforie zich gesteund en omarmd door de GB hoor!