Mortlach schreef:Ik merk de bias op en vervolgens de selectieve, gekleurde en sensationele berichtgeving en merk op dat deze twee zaken wellicht met elkaar te maken hebben. Ik kan het ook niet helpen dat jouw bronnen zich hier schuldig aan maken. Dat heeft verder niks met "de muren van mijn bubbel in stand houden" te maken; sterker nog, gezien de bronnen die jij allemaal aanhaalt, ben je daar zelf ook goed mee bezig.
Ik haal zowel rechtse als linkse (bijv. the Atlantic) als mainstream (Newsweek) aan, dus volgens mij ben ik vrij breed in mijn bronnen.
Mortlach schreef:Tja, Canada is een vrije samenleving en toch kan niet iedereen zomaar roepen wat hij wilt. Die twee zaken sluiten elkaar niet uit, ook in Nederland niet. Ga jij eens op Amsterdam Centraal staan met een spandoek waarop je de holocaust ontkent en kijk eens hoe snel een paar agenten je in de boeien slaat.
Als je in Amsterdam de holocaust ontkent, ben ik bang dat er dan niks gebeurt. Als je daarentegen met een Israelische vlag op de Dam gaat staan, word je ofwel door pro-Palestina demonstranten
aangevallen, dan wel
bespuugd, danwel
mishandeld. En dan vinden mensen het vreemd dat joden naar Israel verhuizen.
Mortlach schreef:Het gaat er pertinent NIET om dat de vader "moeite heeft" met de transitie van zijn kind; het gaat erom dat de vader een gerechtelijke uitspraak naast zich neerlegt. Gender identiteit en expressie zijn bij Canadese wet opgenomen in het rijtje mensenrechten en anti-discriminatie. Als je het daar niet mee eens bent, dan kom je toch emigreren, wacht je 5 jaar, laat je je naturaliseren en dan mag je erover stemmen als het nog eens ter sprake komt.
Natuurlijk heeft dat er alles mee te maken. Ik keur niet alles van deze vader goed, maar ik snap wel dat hij getergd is door het feit dat de rechter hem zijn burgerlijke rechten ontzegd heeft omdat een kind van 14 in transitie is en hij daar moeite mee heeft. Daar draait deze hele zaak natuurlijk om. Vader wil niet dat het kind een behandeling krijgt om van geslacht te veranderen, rechter grijpt in, vader mag letterlijk niets meer zeggen (in de media) enzovoorts. Daar draait dit uiteindelijk om. Ik kan me dat goed voorstellen. Als het mijn kind was, zou ik zeggen: "wacht maar even tot je 18 bent, als je er dan nog zeker van bent maak dan je eigen keuze. Tot die tijd heb je ook met de mening van je ouders te maken." Maar zo'n houding schijnt tegenwoordig al als kindermishandeling opgevat te worden.
Mortlach schreef:Ik heb totaal geen behoefte om wie of wat dan ook te cancellen. Ik merk alleen op dat toen de rollen waren omgekeerd, conservatief rechts ook gebruikmaakte van hun maatschappelijke overhand. En nu dat niet meer werkt, vind ik het een beetje krokodillentranen janken dat het allemaal zo oneerlijk is.
Cancelcultuur is dus alleen iets om je zorgen over te maken als het van rechts komt? Dat maak ik tenminste op uit je reactie.
Verder vind ik cancelcultuur van zowel rechts als links een slechte zaak. Dat je niet altijd gelijk kunt krijgen terwijl je dat naar eigen mening wel hebt, is natuurlijk evident: zo is het leven nu eenmaal. Maar mensen proberen te ontslaan omdat je het niet eens bent met hun mening, is wat mij betreft not done.
Mortlach schreef:Ik vermoed dat als je me vertelt om wie het gaat, en ik ga zoeken, het allemaal wel zal blijken mee te vallen of dat er zaken meespelen die je niet noemt. Maar goed, universitair onderwijs is altijd al meer links georiënteerd geweest. Dat is dus niks nieuws.
Nou, laat ik je helpen. Er was een
petitie van honderden medewerkers aan de universiteit om hem te ontslaan. Dat terwijl deze professor tot de wetenschappers behoort die de beste wetenschappelijke artikelen in zijn vakgebied (klinische psychologie) op zijn naam heeft staan die bovendien vaak geciteerd worden.
De druk richting Peterson was bovendien zo groot, dat de universiteit van Cambridge onder druk van activisten
een uitnodiging om een college te geven introk. Niet dat het veel uitmaakte: bij Oxford was Peterson
wel welkom.
Bovendien voelde een uitgever zich genoodzaakt door die druk om zijn boek niet uit te geven. Dat had trouwens geen enkel effect: zijn boek
"12 rules for life" werd uiteindelijk toch een internationale bestseller. Vanuit linkse media werd en wordt een hetze tegen hem gevoerd, waarbij hij in de
Guardian voor bigot en op andere plekken voor extreemrechts wordt uitgemaakt (beide geheel ten onrechte trouwens). De hypocrisie druipt hier trouwens weer aan alle kanten van af. Want als een bakker geen taart voor een trouwend homokoppel wil bakken, wordt er moord en brand geschreeuwd, maar als een professor in de psychologie een zelfhulpboek wil laten publiceren dat naar alle waarschijnlijkheid weer een bestseller wordt, vindt men het prima als een uitgever het weigert.
Mortlach schreef:En jij wilt met droge ogen beweren dat dit een eigenschap is die conservatieven hebben en
uitdragen?
Ja, dat doe ik, ook al is de SGP in het voorbeeld dat je noemt tegen het homohuwelijk. Dat is hun goed recht. Een andere visie op het huwelijk hebben, wil nog niet zeggen dat de SGP dus intolerant is. Voor jou is tolerantie hetzelfde als hetzelfde denken over alles. Maar dat is geen tolerantie, dat is ideologische gelijkschakeling.
Tolereren is hetzelfde als meningen of dingen verdragen waar je het niet mee eens hoeft te zijn.
Tolereren = "iets verdragen". Te vergelijken met dat je bijv. kou of hitte verdraagt. Je hoeft het niet leuk te vinden, maar je (ver)draagt het. Daarom zal de SGP ook geen onwettige middelen inzetten om het homohuwelijk terug te draaien, wel hun democratische rechten en dan ook nog op een uiterst fatsoenlijke manier, waarbij ze weinig kans hebben om dat voor elkaar te krijgen.
Vergelijk dat eens met allerlei linkse actieclubs die van alles willen veranderen wat in hun ogen niet deugt. Die zijn wat minder verdraagzaam.
Laat ik een voorbeeld geven over transrechten. Als je beargumenteert dat het niet eerlijk is dat transvrouwen meedoen aan vrouwensporten omdat dit een oneerlijk competitievoordeel oplevert, dan word je tot de grond toe afgebrand als zijnde transfoob. Of als je zegt dat het misschien niet slim is om veroordeelde transvrouwen wegens een zedenmisdrijf op te sluiten in een vrouwengevangenis, dan word je dat ook. Wat dat betreft vind ik
dit artikel in HP De Tijd lezenswaardig. De translobby is behoorlijk militant en zeker niet altijd tolerant.
Mortlach schreef:Omdat het een algemene houding is van "alleen zaken die door blanke westerlingen zijn ontdekt, zijn de moeite van het noemen waard". De dingen die je noemt hebben net zo veel invloed als de dingen die je niet noemt.
Dat is een oordeel dat jij eraan geeft. Mij maakt het namelijk geen biet uit wie wat heeft ontdekt. Dat de Chinezen het buskruit hebben uitgevonden en dat ze daarmee eerder waren dan wij in Europa en dat de Arabieren in de Middeleeuwen een stuk verder waren in wiskunde en andere wetenschappen, is algemeen bekend. Ook de communisten (de Sovjets) waren eerder in de ruimte dan de kapitalisten (de VS). Zo erg is het dus ook weer niet met het noemen van bijdragen aan wetenschap.
Mortlach schreef:Ha! laat me niet lachen.
Veel plezier.

Toch blijf ik erbij. De boodschap van MLK was: wees kleurenblind als het op ras aankomt. De boodschap van de moderne "antiracisten": deel mensen in op huidskleur. Het kan niet verder uit elkaar liggen.
Mortlach schreef:Ja, als je zorgvuldig gaat kijken en je je door de feiten laat leiden, blijkt er heel veel meer racisme te zijn dan mensen dachten. Is dat dan de schuld van de mensen die je daar op wijzen? Nee toch? Het enige verschil is dat het nu voor de maatschappij niet meer houdbaar is om net te doen alsof het allemaal wel meevalt en/of niet bestaat.
Wat BIJ1 verder allemaal wil doen als privéclub mogen ze wat mij betreft helemaal zelf weten.
Het gaat er niet om om racisme aan te wijzen en te benoemen. Dat is helemaal prima. Maar clubjes als BIJ1 introduceren een vorm van racisme onder het mom van antiracisme. Ben je "wit", dan ben je schuldig. Want dan heb je "white privilege" ten opzichte van donkere medemensen en dien je je daarvoor te verontschuldigen en van die schuld kom je nooit meer af. Het maakt niet uit of je je nooit schuldig gemaakt hebt aan daadwerkelijk racisme. Nee, je huidskleur bepaalt volgens die clubs of je schuldig bent of niet. Dat is, hoe je het of wendt of keert, racisme volgens het boekje. Onderscheid maken op basis van huidskleur is racisme. Dat is de definitie ervan. Dus dat (vooral) rechtse, maar ook linkse, mensen daarop wijzen, is niet meer dan terecht.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)