Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 05 jul 2021 13:37

Mortlach schreef:Sorry, je vergat blijkbaar een relevant stukje te citeren waar het een reactie op was.

Dat was niet relevant, ik begon namelijk niet met schreeuwen dat we niet ongegrond moeten constateren dat iedereen bang is oid.
Dat was je toch echt zelf. Om nog geen paar posten later precies hetzelfde te doen. Iets met pot en ketel ofzo.

Maar om je te antwoorden: nee, ik ben niet bang. Niet voor het virus en niet voor het vaccin. Ik heb namelijk een Vader die boven alles staat.
Waarom en voor wie of wat zou ik dan bang moeten zijn?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 jul 2021 13:43

Chaya schreef:Kennelijk lees jij mijn posting in een bepaalde emotie. Probeer het nogmaals eens te lezen wat ik bedoel te zeggen.
Als we een baby krijgen, begint na 2 maanden het inentingsschema. Dat geeft dan een soort veilig(er) gevoel.
Het is nu een en al corona waar het over gaat, de leeftijd wordt steeds lager.
Maar het is niet het enige gevaar dat dreigt, dat bedoelde ik te zeggen.
Ik heb heel vaak en heel lang vertoefd in het kinderziekenhuis. Als je daar zit vraag je je af of er nog gezonde kinderen zijn.
Het bed dat leegkomt, wordt meteen ingenomen door een ander kindje.
Als er waterpokken worden gevonden bij een kind, gaat het sein meteen op rood. Omdat dit levensgevaarlijk is voor kinderen met een verlaagde afweer.
Ik heb "zieke" en gezonde kinderen, toch heb ik hen allemaal laten inenten. Want de gezonde moet als het ware dan de zieke mede beschermen.

Ik heb nooit beweerd dat ik een antivaxxer ben!
Maar denk hier genuanceerder over, vanwege mijn persoonlijke omstandigheden.
Als je tientallen keren in gedachten bij het graf van je kind staat, omdat net na de geboorte een beperkte levensverwachting wordt gegeven, besef je hoe kostbaar het leven is.
En tegen veel ziektes is helaas geen vaccinatie, noch medicijn.

Toch zou je dan eens naar de manier mogen kijken waarop je deze gedachten probeert te delen. Als meerdere mensen onafhankelijk van elkaar concluderen dat je A bedoelt, kun je wel zeggen "Ja maar ik bedoel B", aan wie ligt dat dan? Het is vooral uitkijken met de signaalwoorden als "maar" en "echter"; die doen namelijk alles wat je ervoor hebt gezegd, teniet. Als je zegt: "Ja, tegen de bof vaccineren helpt, maar er zijn ook ziekten waar je niet tegen kunt vaccineren." Jij bedoelt dan, denk ik, dat je je nooit tegen alle onheil kunt wapenen; het komt alleen over alsof je zegt dat tegen bof vaccineren niet helpt.

Volgens mij zijn er ook niet veel ouders die naar hun kleuter kijken en na een vaccinatie rustig achterover leunen en denken "Zo, die kan nu helemaal niks meer overkomen." Daar hoef je dus echt niet tegen te waarschuwen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jul 2021 14:00

Chaya schreef:Kennelijk lees jij mijn posting in een bepaalde emotie. Probeer het nogmaals eens te lezen wat ik bedoel te zeggen.
Als we een baby krijgen, begint na 2 maanden het inentingsschema. Dat geeft dan een soort veilig(er) gevoel.
Het is nu een en al corona waar het over gaat, de leeftijd wordt steeds lager.
Maar het is niet het enige gevaar dat dreigt, dat bedoelde ik te zeggen.
Ik heb heel vaak en heel lang vertoefd in het kinderziekenhuis. Als je daar zit vraag je je af of er nog gezonde kinderen zijn.
Het bed dat leegkomt, wordt meteen ingenomen door een ander kindje.
Als er waterpokken worden gevonden bij een kind, gaat het sein meteen op rood. Omdat dit levensgevaarlijk is voor kinderen met een verlaagde afweer.
Ik heb "zieke" en gezonde kinderen, toch heb ik hen allemaal laten inenten. Want de gezonde moet als het ware dan de zieke mede beschermen.

Die laatste zin is een mooi beeld in het klein voor hoe dat met bijvoorbeeld corona en andere vaccins in het groot ook werkt.

Ik heb nooit beweerd dat ik een antivaxxer ben!
Maar denk hier genuanceerder over, vanwege mijn persoonlijke omstandigheden.
Als je tientallen keren in gedachten bij het graf van je kind staat, omdat net na de geboorte een beperkte levensverwachting wordt gegeven, besef je hoe kostbaar het leven is.
En tegen veel ziektes is helaas geen vaccinatie, noch medicijn.[/quote]

Helaas niet maar waar dat er wel is mogen we daar dan ook dankbaar gebruik van maken.

lammetje schreef:Die gaan inderdaad wel naar de ggd, daarom denk ik dat er meer positief geteste mensen zijn zonder klachten en dus ook zonder zh opname. Want met klachten zou ik niet naar iets toe willen. Getest of niet getest :-k

Ik hoop dat jongeren daar net zo over denken maar de kans dat iemand asymptomatisch wel positief is is in de groep natuurlijk wel groot. En uit de cijfers blijkt wel dat verreweg de meeste positieve testen momenteel in de leeftijdsgroep 10-30 jaar plaatsvinden:
https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... ste-mensen

lammetje schreef:Inderdaad, mijn posts worden dus al bij voorbaat gekleurd gelezen.
Over angst hetzelfde. Ik bedoelde juist te zeggen dat al dat gewijs naar elkaar van jij bent bang, jij bent nog banger, eigenlijk ten diepste voor iedereen geldt. Iedereen wil een normaal leven, zonder ziekte, pijn etc. En de ene vind het vaccin daarbij juist meewerken ten goede, terwijl de ander juist vindt van niet. Iedereen is ten diepste bang om dood te gaan, omdat het er diep van binnen bij een mens inzit om te willen leven. Alles wat ik daarover probeerde duidelijk te maken wordt meteen zwart afgezet. Ik had overigens misschien beter kunnen schrijven dat voorzichtigheid de voorbode is van angst. Dan klinkt het opeens minder zwaar, al bedoel ik hetzelfde. Ik vind het erg triest dat er hier zo ontzettend fel en heftig gereageerd wordt zonder even goed te lezen en eventueel na te vragen hoe iemand het bedoelde.

Nu met de post over besmettingen ook. Ik vind het echt jammer dat je dan weer een lading negatiefs over je heen gestort krijg. Ik vind het juist interessant om te weten of mensen die niet kiezen voor een vaccin, nu wel besmet raken, mogelijk toch hun keus herzien. Wat is daar negatief aan? Kun je in het nieuws terug vinden dat deze doelgroep nu besmet is?

Omdat je nogal kritisch bent op het vaccin en mensen die zich laten inenten wordt wat je zegt toch door een bepaalde bril gelezen. Opmerkingen als "als mensen zeggen niet bang te zijn voor corona maar zich wel laten inenten dan liegen ze in mijn ogen" en dergelijke dragen daar wel aan bij. Ook al klopt je verhaal dat mensen niet graag dood gaan, dat wil nog niet zeggen dat ze bang zijn om aan corona te overlijden. Overigens ontslaat dat ons niet van de plicht ontslaat om goed en onbevooroordeeld te blijven lezen, excuus dat dat soms niet gebeurt.

Over Enschede, dat kan gebeuren. Je moest een negatieve test hebben of gevaccineerd zijn. Mogelijk zijn er toch gevaccineerden die iets hebben overgedragen of waren er tests niet betrouwbaar genoeg. Valt waarschijnlijk niet meer te achterhalen.
Maar wat ik dan wel bijzonder vind is dat ze toen er een aantal kerken teveel bezoekers binnen lieten er zoveel ophef was zonder dat er besmettingen waren. En nu bij een uitgaansgelegenheid er ondanks zoveel regels toch veel besmettingen zijn.

Toen waren er nog geen versoepelingen of testen voor toegang. En waren kwetsbare mensen ook nog niet gevaccineerd. En dus had zoiets als in die discotheek dus ook in een kerk kunnen plaatsvinden. Met ernstiger gevolgen. Daarom was men heel terughoudend in het bij elkaar zetten van grote groepen. Daarom mocht je nu ook niet naar de disco, waren horeca, stadions, pretparken enzovoorts gesloten. In kerken was altijd nog wat meer mogelijk dan op andere plaatsen, wat dat betreft heeft men een bevoorrechte positie gehad. Want toen men klaagde over grote groepen in de kerk waren er nergens anders zulke groepen toegestaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jul 2021 14:01

Dorpeling schreef:Dat was niet relevant, ik begon namelijk niet met schreeuwen dat we niet ongegrond moeten constateren dat iedereen bang is oid.
Dat was je toch echt zelf. Om nog geen paar posten later precies hetzelfde te doen. Iets met pot en ketel ofzo.

Maar om je te antwoorden: nee, ik ben niet bang. Niet voor het virus en niet voor het vaccin. Ik heb namelijk een Vader die boven alles staat.
Waarom en voor wie of wat zou ik dan bang moeten zijn?

Nergens voor. Desondanks is het alsnog verstandig om te vaccineren :-)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 05 jul 2021 14:40

StillAwake schreef:Tegen veel ziektes is geen vaccinatie, en geen medicijn. Maar laat dat alsjeblieft geen reden zijn om de vaccinaties die er wél zijn maar te skippen.
Kindersterfte is een tragedie, geen statisitiek.

Waar beweer ik dan dat je vaccinaties moet skippen?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 05 jul 2021 14:46

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 05 jul 2021 14:46

Mortlach schreef:Toch zou je dan eens naar de manier mogen kijken waarop je deze gedachten probeert te delen. Als meerdere mensen onafhankelijk van elkaar concluderen dat je A bedoelt, kun je wel zeggen "Ja maar ik bedoel B", aan wie ligt dat dan? Het is vooral uitkijken met de signaalwoorden als "maar" en "echter"; die doen namelijk alles wat je ervoor hebt gezegd, teniet. Als je zegt: "Ja, tegen de bof vaccineren helpt, maar er zijn ook ziekten waar je niet tegen kunt vaccineren." Jij bedoelt dan, denk ik, dat je je nooit tegen alle onheil kunt wapenen; het komt alleen over alsof je zegt dat tegen bof vaccineren niet helpt.

Volgens mij zijn er ook niet veel ouders die naar hun kleuter kijken en na een vaccinatie rustig achterover leunen en denken "Zo, die kan nu helemaal niks meer overkomen." Daar hoef je dus echt niet tegen te waarschuwen.

Dit heb ik gezegd:
"Als we een kindje mogen krijgen, zouden we - als ouders - niets liever willen dan hen behoeden en beschermen tegen alle gevaren en ziekten.
Maar dat kan helaas niet.
We kunnen trachten, middels vaccinaties, een halt toeroepen."

Jij legt me nu ook woorden in de mond die ik niet gezegd heb, zoals achterover leunen.
Een ieder spreekt vanuit zijn eigen beleving, ik heb kwetsbare kinderen, dus moest vanaf dag 1 beseffen dat het soms maar een dun draadje kan zijn.

Mijn twee oudste kinderen zijn op basisschoolleeftijd nogmaals ingeënt tegen de kinkhoest, omdat er een variant rondwaarde waar het vaccin op 4 jarige leeftijd niet tegen werkte.
De thuiszorghulp van mijn moeder bleek kinkhoest te hebben, ze had als kind het volledige schema doorlopen.

Dus vaccineren is prima! Niks op tegen. Maar helaas bieden ze niet altijd 100% bescherming.

En ik had het verder over de broosheid van een kinderleven.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 05 jul 2021 14:48

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 05 jul 2021 14:51

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 05 jul 2021 14:57

StillAwake schreef:Deze reactie bedoelde ik.

Persoonlijk vind ik het overdreven ja om je als gezond kind of volwassene, in te laten enten tegen het ROTA virus, wat maar een dag, hooguit 2, ongemak geeft.
Ik bedoel, waar houdt het op?
Maar als jij vindt dat je je kinderen tegen alles wat mogelijk is, moet laten inenten, prima!
Maar ik maak onderscheid, tussen kwetsbare en gezonde kinderen, welk vaccin echt noodzakelijk, welke nuttig zou zijn en welke overbodig.

Ik heb hem al eens erin gegooid geloof ik, maar mijn hoogbejaarde moeder miste een treetje, binnen, geen verwonding, niks, maar toch vond de arts van de SEH het nodig dat mijn moeder een tetanusinjectie kreeg.
De huisarts die de herhaalprik moest toedienen, vond het eveneens zeer overdreven.
Tetanus kun je oplopen middels een wond, als je op straat valt.
Maar dat is dan een bepaald protocol, waar kennelijk niet van afgeweken wordt.
Sorry hoor, maar ik begrijp zo iets echt niet.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 05 jul 2021 15:02

-

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 05 jul 2021 15:05

-

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 05 jul 2021 15:06

StillAwake schreef:een virus wat wereldwijd alleen al tijdens het typen van dit stuje tekst 2 kinderen het leven gekost heeft.
Dat het in jouw ogen een niet al te heftig virus is: helaas heb je daar ongelijk in.
En het lijkt een ver van je bed show, maar ook in Nederland zijn er in basis gezonde kinderen aan overleden.

"Het rotavirus is een ernstige infectieziekte. In ontwikkelingslanden overlijden jaarlijks meer dan een half miljoen kinderen aan de gevolgen uitdroging door deze ziekte. Gelukkig komt sterfte dankzij het virus in Nederland en België zelden voor. Dat komt omdat er hier voldoende schoon drinkwater voorhanden is, waardoor je uitdroging bij je kindje goed kan voorkomen. Jaarlijks overlijden er in ons land ongeveer 6 tot 7 kinderen aan het rotavirus."

Iedere virusbesmetting kan een doodsoorzaak worden.
Hoeveel virussen zijn er?

Nogmaals, ik maak onderscheid tussen gezonde en kwetsbare mensen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 05 jul 2021 15:07

-

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 05 jul 2021 15:10

-

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”