Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 01 jul 2021 07:48

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 16 dec 2024 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 01 jul 2021 07:50

-

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 01 jul 2021 08:03

-

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 jul 2021 09:50

Dorpeling schreef:Ik ben een tijdje offline geweest maar jongens, wat een minachting en betweterig gedrag hier. Iemand die nog voor zichzelf denkt maar wegzetten als trol, dom en belachelijk. Welkom in de control/angst/manipulatiemaatschappij van 2021! Het wordt er niet gezelliger op.

Over vaccineren van kinderen, geen haar op ons hoofd die daaraan denkt. Het middel is in dit geval erger dan de kwaal. In Amerika en Israel zijn ze al iets langer met het vaccineren van 12-17 jarigen bezig, maar ook bij 16-30 jarigen zijn de problemen gemeld van tientallen ontstekingen van hartspier en hartzakjes. De kans daarop is bij 12-17 jarigen 1 op de 15.000. En dat terwijl de kans om te overlijden aan Covid 1 op de 200.000 is.
Wat zou de beste keus voor je kind zijn?

Ik las dat er al veel jongvolwassenen de keus gemaakt hebben om zich te laten vaccineren. De reden bij minstens de helft: uitgaan en op vakantie kunnen.. Vorige week was ik bij de kapper, ontspon zich een hele discussie hieromtrent (hoe kan het ook anders als ik in de buurt ben :) ) en daar klonk ook vooral dat argument. 'Ik ga over drie weken naar Spanje, gelukkig heb ik morgen de prikafspraak staan' etc. Gelukkig waren er ook nuchtere personen aanwezig die niet zo nodig naar Frankrijk of de disco hoefden en eerst maar even afwachten.
Maar goed, we hebben genoeg vrijwillige proefkonijnen dus straks niet lopen miepen hé!

De "proefkonijnen" miepen niet zo hoor. Het is vooral de rest....

Overigens is het heel raar dat je de kans op myocarditis opeens gaat vergelijken met de kans om te overlijden aan Covid-19 en dan zegt dat het middel erger is dan de kwaal. Jij noemt sommigen hier "betweterig en minachtend" maar dat komt vooral door het gegoochel met cijfers die vaak voor geen meter kloppen en dit soort trucjes waarmee het anti-kamp probeert gelijk te halen. Je zou ook in plaats van kijken naar de kans op te overlijden aan Covid019 en dat te vergelijken met myocarditis kunnen kijken naar de kans op myocarditis te krijgen nav een Covid-besmetting vergeleken met wanneer je gevaccineerd bent. De kans op een ontsteking van je hartspier of je hartzakje na een besmetting is vele malen hoger dan na vaccinatie. Maar daar hoor ik je niet over. Dat 1 op de 15000 zo'n ontstekeking krijgt kan kloppen maar voor vrijwel alle jongeren verloopt dat vervolgens mild. Je bent even wat moe, hebt weinig energie en houdt even rust maar het gaat doorgaans, zeker als je jong bent snel weer over. Het levert (in tegenstelling tot wat bij long-covid wel het geval kan zijn) geen blijvende schade op. Maar nee, voor het gemak kijken we niet naar langdurende klachten en eventueel blijvende schade maar alleen naar het aantal sterfgevallen want dan pakken de vergelijkingen lekker gunstig uit.

Maar goed, als je je afvraagt wat statistisch gezien de beste keuze is voor je kind (én voor de samenleving) is dat wel duidelijk. Maar gevoelsmatig zal dat vast anders liggen.... En nogmaals, niemand hier die er moeite mee heeft als je zegt: Ik laat me niet vaccineren. Waar mensen wel moeite mee hebben is als daar vervolgens een complot of een totaal onjuiste onderbouwing achteraan komt. En waar we dan tegenin gaan is niet tegen het feit dat je de keuze maakt om je niet in te laten enten maar tegen de onderbouwing. Prima dat je je niet laat vaccineren maar maak die keuze wel op basis van feiten en niet op basis van verzinsels.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 jul 2021 09:53

ben db bd schreef:Ja, zo gaat de gevestigde orde ook met professor Pierre Capel om. Zo ging het in Zijn tijd reeds met onze Heiland, weten we nog?
Van Capel lees ik o.a.:
Allemaal gelogen? Dit is door jullie toch niet moeilijk te weerleggen, i.p.v. slechts uit te schelden?

Ach ja, Mussolini werd ook bespot, beschimpt, geslagen en vervolgens gedood. Blijkbaar is dat voor jou reden om aan te nemen dat iemand het dus wel bij het rechte zal hebben gehad want dat deden ze immers bij onze Heiland ook. :roll:
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 jul 2021 10:38

Marnix schreef:Overigens is het heel raar dat je de kans op myocarditis opeens gaat vergelijken met de kans om te overlijden aan Covid-19 en dan zegt dat het middel erger is dan de kwaal.
Bij jongeren kun je dat heel goed met elkaar vergelijken. De kans om te overlijden aan Covid-19 voor jongeren is namelijk miniem. De kans op long-Covid is ook zeer klein.
Ik zie wel dat die kansen in de media tot grotere proporties worden opgeblazen dan in werkelijkheid het geval is. Voor mensen van mijn leeftijd is de kans op complicaties van COVID-19 al niet groot, laat staan voor jongeren met een dijk van een immuunsysteem.
Feitelijk is het zo dat die jongeren gevaccineerd worden vanwege de gezondheid van anderen (nl. ouderen), niet van henzelf. Daar zijn veel artsen en ethici een stuk minder enthousiast over dan politici.
De reden waarom we kinderen bijvoorbeeld een DKTP en BMR prik geven, is omdat de ziektes waartegen ze ingeent worden, een gevaar vormen voor henzelf (en dus niet voor 80 jarigen). Voor COVID-19 ligt dat echt anders.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 01 jul 2021 11:44

elbert schreef:Bij jongeren kun je dat heel goed met elkaar vergelijken. De kans om te overlijden aan Covid-19 voor jongeren is namelijk miniem. De kans op long-Covid is ook zeer klein.
Ik zie wel dat die kansen in de media tot grotere proporties worden opgeblazen dan in werkelijkheid het geval is. Voor mensen van mijn leeftijd is de kans op complicaties van COVID-19 al niet groot, laat staan voor jongeren met een dijk van een immuunsysteem.
Feitelijk is het zo dat die jongeren gevaccineerd worden vanwege de gezondheid van anderen (nl. ouderen), niet van henzelf. Daar zijn veel artsen en ethici een stuk minder enthousiast over dan politici.
De reden waarom we kinderen bijvoorbeeld een DKTP en BMR prik geven, is omdat de ziektes waartegen ze ingeent worden, een gevaar vormen voor henzelf (en dus niet voor 80 jarigen). Voor COVID-19 ligt dat echt anders.

Mee eens, ik ben ook geen voorstander dat mijn oudste zich gaat vaccineren. Of ben ik nu een doemdenker? Wat doen andere ouders met tieners die zichzelf wel laten vaccineren?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 01 jul 2021 13:11

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 16 dec 2024 15:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 jul 2021 13:26

elbert schreef:Bij jongeren kun je dat heel goed met elkaar vergelijken. De kans om te overlijden aan Covid-19 voor jongeren is namelijk miniem. De kans op long-Covid is ook zeer klein.

De vraag is dus bij welk percentage klachten je moet vaccineren. Want er zijn best jongeren die flink last hebben van corona, soms ook langdurend. Het zijn er procentueel niet veel, dat klopt maar het is ook niet zo dat ze er niet zijn. En los van de medische kant lijden jongeren ook behoorlijk aan maatregelen als gevolg van pandemie en als je alleen de kwetsbaren had gevaccineerd had je grote kans gehad dat de scholen in het najaar toch weer dicht hadden gemoeten. Dat je ze zonder veel risico (en dan is het dus goed om te bedenken dat de kans op myocarditis en pericarditis heel klein is, kleiner zelfs dan wanneer een tiener een covid-besmetting oploopt en daar doorgaans prima van herstelt) ze daartegen kan beschermen, ook al is die kans klein en ze daarbij tegelijkertijd ook nog eens extra bescherming geven aan hen die er kwetbaarder voor zijn is een win/win-situatie en daarom adviseert de gezondheidsraad om hen ook te vaccineren. Het mes snijdt aan twee kanten, het levert op alle fronten meer op dan het kost en een overgroot deel van de artsen / experts, gezondheidsraad, kinderartsen enz is het dan ook met dit advies eens.

https://www.parool.nl/nederland/bijval- ... ~bd35f98f/
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b5209991/

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 jul 2021 13:27

StillAwake schreef:Ik moet toegeven dat ik ook niet sta te springen om een vaccinatie van mijn kinderen, maar ik zal ze er vooral niet in sturen. Niet reichting prikken, niet richting niet prikken...

Ik zit niet in de situatie maar ik zou het advies van de gezondheidsraad wat bijval krijgt van de kinderartsen en een overgrote meerderheid van de experts wel overnemen. Dus het wel adviseren het te doen maar ze zeker niet dwingen of proberen te overtuigen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 01 jul 2021 13:35

-

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 jul 2021 14:10

StillAwake schreef:het gaat hier om de kans op overlijden voor een specifieke risicogroep. En dan is die 1 op 100 die je claimt niet heel realistisch...
De 1 op 200.000 overigens ook niet.

1.7 miljoen gevallen:17.000 doden, delen door elkaar, is toch echt 100:1. Natuurlijk zullen er wel allerlei andere factoren meespelen, maar 'ballpark' zit ik er toch dicht genoeg bij.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 jul 2021 14:24

Mortlach schreef:1.7 miljoen gevallen:17.000 doden, delen door elkaar, is toch echt 100:1. Natuurlijk zullen er wel allerlei andere factoren meespelen, maar 'ballpark' zit ik er toch dicht genoeg bij.

Jij hebt het over algemene cijfers, Dorpeling had het over de groep van 12-17 jaar omdat voor hen het risico van Corona veel lager ligt. En dan is die 1 op 200000 best realistisch. Er zijn volgens mij twee corona-slachtoffers van 15-19 jaar geweest in de afgelopen 15 maanden.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 01 jul 2021 14:31

-

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 jul 2021 14:51

Ja, dat is me ondertussen duidelijk. :-)

Het gaat er natuurlijk ook om dat die jongeren misschien niet zelf doodgaan, maar wel weer anderen kunnen besmetten en dat is alleen al gezien het ontstaan van varianten een probleem.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”