Conflict Israel-Palestijnen

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor Jesaja40 » 16 mei 2021 09:42

Hidden reageert:

Hoewel ik het ook niet eens ben met de opmerking van Jesaja40 lijkt mij de onderstaande reactie van BladeStraight ook niet de manier om elkaar proberen te begrijpen. Het zou goed zijn elkaar te bevragen hoe je tot een bepaald standpunt komt!


Het gaat niet om het formuleren van een standpunt. Het grondig onderzoeken wat de bron is van het conflict. Daar hebben velen geen enkele boodschap aan.

Bij de oprichting van de Staat Israël woonden zowel Joden Druzen en Arabieren in Israël. Zij werden op een dag automatisch onderdaan van de Staat Israël. Het Britse mandaat was opgehouden. Notoire antisemieten in het gebied die tijdens de WO-II nauwe banden onderhielden met Hitler riepen massaal op om de jonge staat Israël te verlaten en zich aan te sluiten in een offensief met de omliggende landen Israël van de kaart te vegen. Iedere Arabier die dat (gedwongen) deed verloor automatisch het burgerschap van Israël en werd daardoor stateloos. Dat was een tegenvaller, want niemand wilde de stateloze een nationaliteit toekennen. Zo ontstonden er vluchtelingenkampen die uit dat Britse mandaat gebied kwamen.

De daaropvolgende gewapende conflicten en oorlogen bracht geen verandering. De "stateloze" hoopte keer op keer op een overwinning. Voor de stateloze werd er een fonds in het leven geroepen die financieel de stateloze ondersteunden. Miljarden dollars staan inmiddels op de bankrekeningen van de leiders en mondjesmaat sijpelt er iets door naar de bevolking. Zo naïef zij we dat menigeen het niet door heeft dat een status ook een financiële melkkoe is voor de leiders. Zij gooien af en toe wat olie op het vuur en zo blijft de geldstroom legitiem in tact.

Heel bewust wordt er zand tussen de raderen gegooid. Op een gegeven moment was er een uitstekende overeenkomst bereikt die voor beide partijen aanvaardbaar en haalbaar waren. Echter het sublieme plan werd verworpen door nota bene de leiders van de palestijenen. Het gevolg: aanslagen, raketten. Tegenreactie van Israël: wij plaatsen een hek erom heen om onze burgers te beschermen tegen de aanslagen. Oeps, dat was wreed zeg, dat je de boze mensen met hun aanslagen belemmert om die te plegen.

Zo komt een mening en standpunt gewoon tot stand. Je bent voor of je bent tegen. Meer is het niet.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor hans0166 » 16 mei 2021 13:05

Jesaja40 schreef:Op een gegeven moment was er een uitstekende overeenkomst bereikt die voor beide partijen aanvaardbaar en haalbaar waren. Echter het sublieme plan werd verworpen door nota bene de leiders van de palestijenen.


Het was dus géén uitstekende overeenkomst. Anders was het niet afgewezen.


Jesaja40 schreef:Oeps, dat was wreed zeg, dat je de boze mensen met hun aanslagen belemmert om die te plegen.


Israel als constant slachtoffer aan te duiden is behoorlijk eenzijdig.
Beide kanten zijn meester in agressief gedrag, ook kolonisatie en vernietiging van infrastructuren die van groot belang zijn vallen hieronder.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor Jesaja40 » 16 mei 2021 14:25

Hans0166 citeert:

Het was dus géén uitstekende overeenkomst. Anders was het niet afgewezen.


Na vele jaren van onderhandelen was er een wederzijds akkoord van maar liefst 95% van alle gestelde eisen.

De heer Arafat wilde achteraf gezien ook de laatste 5% erbij. Vele jaren van onderhandelen en wederzijds water bij de wijn doen was hem niet genoeg. Ineens besefte de heer Arafat dat de miljardenstroom tot stiltand zou komen, dat is echt zielig voor die arme man die een geboren Egyptenaar is, geen palestijn, dat is alleen voor de bühne.

Niet u Hans bepaalt of het géén uitstekende overeenkomst is.

Beide kanten gaven hun uiterste grenzen aan. Daar kon de heer Arafat helaas niet mee leven.

En mogen wij Joden ons niet meer verdedigen tegen aanslagen? Wij Joden hadden geen enkel machtsmiddel en waren tijdens de Shoa een slachtoffer. Onze enigste verdediging was een eigen thuisland stichten waar wij voluit Joods mogen zijn. Dat werd ons door de lidstaten van de VN toegestaan al was het nipt. Daarmee gaat ook de profetie in Jesaja letterlijk in vervulling. Dat zal u helemaal niets zeggen en ik denk ook dat u daar geen enkele affiniteit mee heeft.

Ik ben in uw ogen blijkbaar eenzijdig, dat is een juiste opmerking, ik kan mijn eigen Joodse volksgenoten niet verloochenen en niet achter hen staan. Aan de andere kant doet het ook pijn, dat wil zeggen: slechts een enkeling onder hen is een nakomelingen van Avraham.

Oordeel dus "als buitenstaander" niet te snel over een situatie tenzij u benoemd bent om als een rechter. En ja, wij hebben veel zelfbenoemde rechters in deze wereld en helaas ook in de kerken.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor Lydia63 » 16 mei 2021 14:31

Ik vind het heel triest, dat dit conflict tussen Israël en de Palestijnen, doorgevoerd wordt tot in ons land.

https://nos.nl/artikel/2380946-joods-mo ... -palestina
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor hans0166 » 16 mei 2021 16:11

Jesaja40 schreef:
Niet u Hans bepaalt of het géén uitstekende overeenkomst is.
Beide kanten gaven hun uiterste grenzen aan. Daar kon de heer Arafat helaas niet mee leven.


gewoon een logische gevolgtrekking, als één van beide partijen een overeenkomst afwijst, is het géén uitstekende... er is niet eens een overeenkomst.


Jesaja40 schreef: echt zielig voor die arme man die een geboren Egyptenaar is, geen palestijn, dat is alleen voor de bühne


Golda Mabovitsj geboren in Kiev, Ben Gurion in het huidige Polen... beetje erg flauw om dan van een tegenstander over onechtheid te spreken omdat zijn wieg toevallig (ook) ergens anders stond.


Jesaja40 schreef: Daarmee gaat ook de profetie in Jesaja letterlijk in vervulling. Dat zal u helemaal niets zeggen en ik denk ook dat u daar geen enkele affiniteit mee heeft


een actie van de VN als uitkomst van een profetie te zien heb ik geen affiniteit mee, dat klopt.

Jesaja40 schreef: Oordeel dus "als buitenstaander" niet te snel over een situatie tenzij u benoemd bent om als een rechter. En ja, wij hebben veel zelfbenoemde rechters in deze wereld en helaas ook in de kerken.


Omdat sommigen, misschien verkeerd, of anders, naar zaken kijken, wil nog niet zeggen dat de eenzijdige benadering die we hier gezien hebben de juiste is. Het is een feit dat beiden daar mensen vermoorden voor een ideaal, wraak en vergelding.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor Mortlach » 16 mei 2021 19:57

Het moet me toch even van het hart. Hamas wordt ervan beschuldigd bewust burgers als menselijk schild te gebruiken. Verachtelijk? Absoluut! Maar Israël is wel degene die dwars door dat 'menselijk schild' heen blaast. Er wordt gesteld dat Hamas met opzet raketten afvuurt vanuit dichtbevolkte wijken. Wat ik ervan begrepen heb, is de hele West Bank dichtbevolkt (gemiddelde dichtheid 867/km2). Gazastrip heeft een dichtheid van 5000 man per km2, dat is dezelfde gemiddelde dichtheid als Amsterdam.

Het is allemaal verschrikkelijk, maar dit soort kritiek komt wel een beetje op me over als "Ga eens in een open ruimte staan zodat we je wat makkelijker kunnen doodschieten; verstop je eens niet in de steden, want dan kunnen we onze tanks gemakkelijker inzetten" Het is natuurlijk niet de taak van de ene kant om het de andere kant gemakkelijker te maken hen uit te roeien.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor BladeStraight » 16 mei 2021 20:06

Jesaja40 schreef:maar liefst 95% van alle gestelde eisen.


Ook al weer een rare manier om de zaken voor te stellen. Israël heeft de facto controle over de Palestijnse gebieden door het systeem van A, B en C gebieden, wat de Palestijnse autoriteit volkomen ondermijnt. Daardoor is er geen sprake van een Palestijnse staat op de West Bank, en is het een farce. De grens Palestina-Jordanië bijvoorbeeld wordt door Israël bewaakt! (Overigens heb je mijn weerlegging van je vorige verhaal volkomen genegeerd, maar soit).

Ik erger me ook aan het "wij Joden" van jou. Er zijn talloze Joden die het niet eens zijn met het gedrag van deze extremistische regering, ook in Israël zelf. Je kunt jezelf niet als voorspreker van een complete etnische groep aanwijzen. Gelukkig zijn er heel veel Joden die wel een twee staten oplossing willen, en wel voor vrede zijn.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor BladeStraight » 16 mei 2021 20:07

Lydia63 schreef:Ik vind het heel triest, dat dit conflict tussen Israël en de Palestijnen, doorgevoerd wordt tot in ons land.

https://nos.nl/artikel/2380946-joods-mo ... -palestina


Dit is precies waarom het gelijktrekken van het Joodse volk en de politiek van Israël zo ontzettend gevaarlijk is.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor elbert » 17 mei 2021 06:24

BladeStraight schreef:Ik erger me ook aan het "wij Joden" van jou. Er zijn talloze Joden die het niet eens zijn met het gedrag van deze extremistische regering, ook in Israël zelf. Je kunt jezelf niet als voorspreker van een complete etnische groep aanwijzen. Gelukkig zijn er heel veel Joden die wel een twee staten oplossing willen, en wel voor vrede zijn.
Sinds de laatste ronde van onderhandelingen (het Olmert plan wat vrijwel de hele WestBank aan de Palestijnen wilde geven) is men zelfs in de meest linkse partijen in Israel (denk aan GroenLinks achtige partijen zoals Meretz) sceptisch over de bereidheid van de Palestijnen om een akkoord te bereiken. Dat geldt evenzeer voor de Israelische bevolking die steeds rechtser is gaan stemmen de afgelopen jaren.
Het is dus niet zo dat er een grote minderheid in Israel is die een vredesakkoord met de Palestijnen haalbaar acht. Natuurlijk zouden ze dat wel willen als dat kon (inclusief een tweestatenoplossing), maar feitelijk zien ze een Palestijnse Autoriteit die alleen een vredesakkoord wil als aan al hun eisen voldaan wordt (inclusief de terugkeer van 6 miljoen Palestijnen naar Israel zelf wat de ondergang van dat land zou betekenen) en Hamas die helemaal geen vredesakkoord wil en de vernietiging van Israel.
De Israelische kiezers mogen dan verdeeld zijn over van alles en nog wat, maar ze zijn ook realistisch over de kansen op een vredesakkoord en ze zijn ook niet bereid om daarvoor zelfmoord te plegen.
BladeStraight schreef:Wanneer Israël zich bereid zou tonen de grenzen van voor 1967 te respecteren, is er vrede mogelijk.
Dat is wat we in het Westen denken. Maar de vraag is natuurlijk of de meeste Palestijnen dat ook zo zien. Voor hen is 1948 veel belangrijker (de Naqba) dan 1967. Als ze aan 1948 vast blijven houden, komt er geen vrede.

Verder mogen we ons wel eens zorgen maken over het feit dat het Midden-Oosten conflict hier naar het Westen is geimporteerd. Gisteren waren er demonstraties in heel West-Europa en daarin hoor je zorgelijke dingen, zoals de "Khaybar Khaybar yā Yahūd, jaysh-i Muḥammad sawf-a ya‘ūd" slogan (feitelijk een oproep tot genocide op joden) en berichten uit Londen waar demonstranten opriepen om dochters van joden te verkrachten. En queers for Palestine en andere linkse partijen en clubjes (en ook rechts-extremisten zoals in Utrecht) die braaf meelopen met dit soort stuitende jodenhaat en die ook nog aperte onzin als "apartheidsstaat" en "Israel pleegt genocide" lopen te verkondigen. Een wonderlijke coalitie van jodenhaters en ik kan me voorstellen dat veel joden zich hier niet meer veilig voelen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor benefietdiner » 17 mei 2021 11:08

elbert schreef:Verder mogen we ons wel eens zorgen maken over het feit dat het Midden-Oosten conflict hier naar het Westen is geimporteerd.
Wie zijn of bedoel je onder die ‘ons’?
Er is een politieke partij die hier al tiental jaren tegen roeptoetert.
Jij noemde het in de topic: ‘PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk’ een voorspelbaar stokpaardje waar je je geen zorgen over hoefde te maken.
Die zorgen moeten wij nu wel maken begrijp ik?
Een (te)laten conclusie voor al die goede islamieten ](*,)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2021 12:16

benefietdiner schreef:Wie zijn of bedoel je onder die ‘ons’?
Er is een politieke partij die hier al tiental jaren tegen roeptoetert.
Jij noemde het in de topic: ‘PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk’ een voorspelbaar stokpaardje waar je je geen zorgen over hoefde te maken.
Die zorgen moeten wij nu wel maken begrijp ik?
Een (te)laten conclusie voor al die goede islamieten ](*,)


Tja, dit slappe verhaal was te verwachten. Maar niemand zit hier te wachten op extremisten. Het probleem met de PVV is ook niet dat ze tegen invoering van de Sharia zijn of tegen bomaanslagen of zo. Ik ken geen politieke partij die daarop zit te wachten. Het discussiepunt is hoe je dat wil bestrijden en of je dat ten koste van de vrijheid van tal van onschuldige mensen wil doen door hun geloof te verbieden, ze preventief te weigeren zodat je dat kleine deel aan rotte appels ook buiten houdt. Want dat is de manier die de Partij voor Vrijheid van de blanke Nederlanders graag wil. Anderen juist hun vrijheden ontnemen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor elbert » 17 mei 2021 12:23

benefietdiner schreef:Wie zijn of bedoel je onder die ‘ons’?
Er is een politieke partij die hier al tiental jaren tegen roeptoetert.
Jij noemde het in de topic: ‘PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk’ een voorspelbaar stokpaardje waar je je geen zorgen over hoefde te maken.
Die zorgen moeten wij nu wel maken begrijp ik?
Een (te)laten conclusie voor al die goede islamieten ](*,)
Het is een voorspelbaar stokpaardje inderdaad, maar volgens mij heb ik nergens gezegd dat we ons geen zorgen hoeven te maken. Het probleem met de PVV is niet zozeer dat ze dit stokpaardje berijden, maar wel dat ze met allerlei onhaalbare voorstellen komen, zoals een kopvoddentaks en dergelijke. Als je het probleem aan wil pakken, moet je haalbare voorstellen doen die bij onze rechtsstaat passen.
In Duitsland is men van links tot rechts verontwaardigd over de demonstraties van afgelopen weekend (zie o.a. dit artikel in Bild en dit gesprek met een voorman van de Groene Partij). In Nederland demonstreren de linkse partijen nog vrolijk met de extremisten mee alsof er niks aan de hand is.

Overigens is men in Israel tot de conclusie gekomen dat de militaire doelen in dit conflict grotendeels behaald zijn. Ik verwacht dus binnen een paar dagen een wapenstilstand.
Ik moet wel zeggen dat ik onder de indruk ben van de militaire capaciteiten van Israel. Die zijn duidelijk beter dan een paar jaar geleden (2014 en 2018), met minder burgerslachtoffers onder zowel de Israelische als de Palestijnse bevolking en een inlichtingendienst die heel goed weet wie en wat ze moeten raken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor Mortlach » 17 mei 2021 14:04

elbert schreef:... en een inlichtingendienst die heel goed weet wie en wat ze moeten raken.


Tja, als je alles wat je raakt een Hamas-bolwerk noemt, dan lijkt het net alsof je heel erg capabel bent, inderdaad. Iets met een slager die zijn eigen vlees keurt.


en die ook nog aperte onzin als "apartheidsstaat" .


Dat is de Human Rights Watch toch niet met je eens.

https://www.hrw.org/report/2021/04/27/t ... ersecution
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor elbert » 17 mei 2021 14:35

Mortlach schreef:Tja, als je alles wat je raakt een Hamas-bolwerk noemt, dan lijkt het net alsof je heel erg capabel bent, inderdaad. Iets met een slager die zijn eigen vlees keurt.
Ik heb iets verder gekeken dan mijn neus lang is in dit geval. De meeste Israelische bommen zijn gericht op doelen ondergronds plus wapenopslagplaatsen en fabrieken waar raketten gemaakt worden. Aan de secundaire explosies die daar vaak bij te zien zijn, is te merken dat men niet wat lukraak losbombardeert en zeker ook omdat men werkelijk alles doet om burgerslachtoffers te vermijden. Dit is vergelijkbaar of beter dan wat westerse landen voor elkaar kunnen krijgen in een conflict. Iedere militair expert zal dat met me eens zijn.
Iron Dome is bovendien een systeem zonder gelijke in de wereld. De Amerikanen hebben CRAM, maar dat werkte in Irak (Bagdad) een stuk minder goed.
Mortlach schreef:at is de Human Rights Watch toch niet met je eens.

https://www.hrw.org/report/2021/04/27/t ... ersecution
Tja, Human Rights Watch. Het zou apartheid zijn als er in Israel alleen joden woonden (en Israel van de Arabieren af zou willen) en in de Palestijnse gebieden alleen Palestijnen. Het eerste is niet waar omdat er in Israel ook gewoon Arabieren staatsburger zijn (20% van de bevolking) en het tweede is niet waar omdat daar ook Israelische kolonisten leven. Dat laatste is trouwens omstreden (en daar zou HRW inderdaad wat over kunnen zeggen), maar feit is wel dat de Palestijnen geen enkele jood of Israelier in hun gebied willen. Dus wie wil er nou apartheid? Gaza en de West Bank zijn in elk geval geen multicultureel succesverhaal of een toonbeeld van verdraagzaamheid tussen verschillende bevolkingsgroepen. In Israel is dat trouwens ook zeker niet perfect (denk aan de rellen in o.a. gemengde steden als Lod), maar daar heb je als Arabier of Druus tenminste voor de wet gelijke rechten en kun je er een succesvol bestaan opbouwen. Probeer dat als jood maar eens in Gaza: die hebben er geen lang leven.
Overigens is apartheid hier een totaal misplaatste en misbruikte term. Die term komt uit Zuid-Afrika en had een raciale achtergrond binnen 1 land. Hier is er sprake van 3 verschillende stukken land: Israel, de Gazastrook en de West Bank die elk verschillend zijn. Dit conflict is niet raciaal van aard, eerder religieus en nationaal. Wat HRW dus doet is appels met peren vergelijken. Het doel om deze term te gebruiken is politiek van aard (nl. om Israel als een racistische staat af te schilderen) en is niet iets wat een mensenrechtenorganisatie zou moeten gebruiken als het tenminste neutraal wil blijven. HRW gaat zelfs zover dat ze vinden dat de Palestijnse Autoriteit niet meer moet samenwerken op veiligheidsgebied met Israel, wat de PA nu nog wel doet. Daarmee zit HRW dichter bij Hamas qua opvattingen dan bij de PA zelf. Opmerkelijk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor Mortlach » 17 mei 2021 17:03

elbert schreef:Ik heb iets verder gekeken dan mijn neus lang is in dit geval. De meeste Israelische bommen zijn gericht op doelen ondergronds plus wapenopslagplaatsen en fabrieken waar raketten gemaakt worden.


Dat gebouw waar Al Jazeerha, de BBC en AP zat, en waar mensen woonden, wast dat een opslagplaats of wapenfabriek?

Aan de secundaire explosies die daar vaak bij te zien zijn, is te merken dat men niet wat lukraak losbombardeert en zeker ook omdat men werkelijk alles doet om burgerslachtoffers te vermijden.


Niet alles.

Dit is vergelijkbaar of beter dan wat westerse landen voor elkaar kunnen krijgen in een conflict. Iedere militair expert zal dat met me eens zijn.


Geen idee hoeveel militaire experts jij kent, maar dit komt nogal propagandistisch op me over.

Tja, Human Rights Watch.


Tja, wat?

Het zou apartheid zijn als er in Israel alleen joden woonden (en Israel van de Arabieren af zou willen) en in de Palestijnse gebieden alleen Palestijnen. Het eerste is niet waar omdat er in Israel ook gewoon Arabieren staatsburger zijn (20% van de bevolking) en het tweede is niet waar omdat daar ook Israelische kolonisten leven. Dat laatste is trouwens omstreden (en daar zou HRW inderdaad wat over kunnen zeggen), maar feit is wel dat de Palestijnen geen enkele jood of Israelier in hun gebied willen. Dus wie wil er nou apartheid? Gaza en de West Bank zijn in elk geval geen multicultureel succesverhaal of een toonbeeld van verdraagzaamheid tussen verschillende bevolkingsgroepen. In Israel is dat trouwens ook zeker niet perfect (denk aan de rellen in o.a. gemengde steden als Lod), maar daar heb je als Arabier of Druus tenminste voor de wet gelijke rechten en kun je er een succesvol bestaan opbouwen. Probeer dat als jood maar eens in Gaza: die hebben er geen lang leven.


Volgens mij volgt HRW gewoon de internationaal gangbare definitie.
"The Apartheid Convention defines the crime against humanity of apartheid as “inhuman acts committed for the purpose of establishing and maintaining domination by one racial group of persons over any other racial group of persons and systematically oppressing them.” The Rome Statute of the ICC adopts a similar definition: “inhumane acts… committed in the context of an institutionalized regime of systematic oppression and domination by one racial group over any other racial group or groups and committed with the intention of maintaining that regime.” The Rome Statute does not further define what constitutes an “institutionalized regime.”

The crime of apartheid under the Apartheid Convention and Rome Statute consists of three primary elements: an intent to maintain a system of domination by one racial group over another; systematic oppression by one racial group over another; and one or more inhumane acts, as defined, carried out on a widespread or systematic basis pursuant to those policies.

Among the inhumane acts identified in either the Convention or the Rome Statute are “forcible transfer,” “expropriation of landed property,” “creation of separate reserves and ghettos,” and denial of the “the right to leave and to return to their country, [and] the right to a nationality.”

The Rome Statute identifies the crime against humanity of persecution as “the intentional and severe deprivation of fundamental rights contrary to international law by reason of the identity of the group or collectivity,” including on racial, national, or ethnic grounds. Customary international law identifies the crime of persecution as consisting of two primary elements: (1) severe abuses of fundamental rights committed on a widespread or systematic basis, and (2) with discriminatory intent."


De Gazastrook wordt door de inwoners omschreven als 's werelds grootste openluchtgevangenis en het zijn nog steeds de Bezette gebieden, toch, waar Israel grotendeels de dienst uit maakt en de infrastructuur beheerst. Dat er zogenaamd Palestijns zelfbestuur is, is meer voor de sier dan wat anders.


Overigens is apartheid hier een totaal misplaatste en misbruikte term. Die term komt uit Zuid-Afrika en had een raciale achtergrond binnen 1 land.


En we weten allemaal dat woorden nooit in andere contexten van toepassing kunnen zijn, toch? Het is natuurlijk onmogelijk dat die term sinds die tijd is losgekoppeld van de oorsprong en op nieuwe, vergelijkbare moderne cases is toegepast.

Hier is er sprake van 3 verschillende stukken land: Israel, de Gazastrook en de West Bank die elk verschillend zijn. Dit conflict is niet raciaal van aard, eerder religieus en nationaal. Wat HRW dus doet is appels met peren vergelijken. Het doel om deze term te gebruiken is politiek van aard (nl. om Israel als een racistische staat af te schilderen) en is niet iets wat een mensenrechtenorganisatie zou moeten gebruiken als het tenminste neutraal wil blijven. HRW gaat zelfs zover dat ze vinden dat de Palestijnse Autoriteit niet meer moet samenwerken op veiligheidsgebied met Israel, wat de PA nu nog wel doet. Daarmee zit HRW dichter bij Hamas qua opvattingen dan bij de PA zelf. Opmerkelijk.


Alles is politiek van aard wanneer er mensen en landen of volken bij betrokken zijn. En neutraal blijven? Een mensenrechtenorganisatie mag een land vooral niet beschuldigen van het schenden van de mensenrechten, want dan zijn ze niet neutraal? Dan kun je die toko net zo goed meteen opdoeken dus (zou Israël beter uitkomen ook)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten