Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 07 mei 2021 13:41

Chaya schreef:Waar ik banger voor ben en wat ik ook daadwerkelijk om me heen zie gebeuren is, dat mensen nu veiligheidsmaatregelen gaan loslaten, omdat ze gevaccineerd zijn.
Ik had nog bijna ruzie met een vriendin hierover.
Ze doet nog wel een mondmasker op, omdat dat moet, maar er aten deze week 6 mensen bij haar.
En in haar optiek kun je terug naar bijna normaal.
Het is dezelfde valse geruststelling die je vaak ziet bij mensen die een negatieve uitslag van een onderzoek krijgen: yessss, ik heb geen kanker.
En zich dan als gezond beschouwen.
Maar dat zegt de dokter niet!

Ik snap het wel. De meeste mensen (zeker degenen die zich tot nog toe braaf aan alle regels hebben gehouden) zitten al een jaar in een soort van isolatie.
En die mensen zijn daar onderhand een keer klaar mee. Deels omdat ze nu dat prikje gehad hebben, en ze twee weken na die laatste prik in een lagere risicogroep vallen, deels ook modat ze zien dat de mensen die zo aandringen op het blijven respecteren van de maatregelen het zelf niet doen.

Ik heb me aan alle regels gehouden, maar heb de bezoekregeling al sinds half maart niet meer gerespecteerd.
En waarom: ik merkte (niet alleen aan mijzelf, maar aan veel mensen in mijn omgeving) dat het sociale isolement inmiddels meer schade aan het berokkenen was dan wenselijk was.Zodra ik mijn vaccinatie zou hebben (duurt nog even met mijn leeftijd...) zou ik ook klaar zijn met de maatregelen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 07 mei 2021 13:49

Dorpeling schreef:Dat begrijp ik het wel. Het vaccin heeft toch de naam HET middel te moeten zijn voor openstelling van en loslaten van alle maatregelen?
Mijn dochter was deze week bij een oudere vrouw. ZIj: 'doe dat gekke kapje maar af hoor, ik heb toch al twee vaccinaties gehad!'. Zo gaat dat.
Want wat heeft het anders voor zin?
Snap ik wel.
ik denk wel dat het verstandig zou zijn om nog even 2 weken te wachten, want dan ben je volledig beschermd, en is de kans dat je het virus overdraagt ook vrijwel 0.

En het geroep over de mensen die alsnog covid hebben doorgegeven na vaccinatie:
ik heb iets meer vertrouwen in bronnen als deze dan in de van horen zeggen verhalen die ik af en toe langs zie komen (ook hier).
Merk wel op dat dit onderzoek alleen de mRNA vaccins behandelt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 07 mei 2021 13:55

StillAwake schreef:Ik heb al eerder aangegeven dat het enige bezwaar wat ik tot nog toe langs heb zien komen wat hout snijdt het gebruik van embyonale cellijnen was.
Als dat je bezwaar is, en voor jou de reden het vaccin te weigeren kan ik daar alleen respect voor hebben.
Als het gebruik van foetale cellijnen een breekpunt is: ik geef eerlijk toe dat dat voor mij ook een heel lastig element in de hele discussie is.

Dat was voor mij wel een principieel punt ja. Maar intussen weet ik dat dit wel iets genuanceerder ligt en dat dit bij andere medicatie ook gebruikt is. Dus vuile handen heb ik sowieso.
Ik had me ingelezen in de fabricage van de vaccins en zag dat CureVac toen dit bezwaar niet had.
Maar ja, we hebben (nog) niets te kiezen he.
Maar het gaat ook om vertrouwen. En dat heb ik helemaal niet in het A.Z. vaccin. Dus die heb ik geweigerd.
Maar ik moet binnenkort naar mijn huisarts en hoop dat er even tijd is om in het kort toe te lichten.
En dan wil ik vragen of mijn bloed getest kan worden op antistoffen.

Met één van mijn katjes ben ik naar een dierenarts gegaan die anders dan de reguliere dierengeneeskunde behandelt. Ik was nl. uitbehandeld met dit katje, terwijl ze nog jong was en we geen diagnose boven tafel konden krijgen.
En hij zette me o.m. op het spoor van titeren. Dan wordt er in het bloed gekeken of vaccinatie wel echt nodig is, en hoe vaak.
Dat moet toch bij mensen dan ook kunnen, dacht ik toen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor ajl » 07 mei 2021 15:39

Chaya schreef:"kinderarts Scott James zegt, ‘als wij die de gedachten van Christus hebben (1 Korinthe 2:16) de vragen rondom vaccinatie in ogenschouw nemen, moeten we ernaar streven om Hem te eren met de manier waarop we die gedachten gebruiken.’ Als christenen zouden we ons standpunt over inentingen moeten baseren op het beste beschikbare empirische bewijs en niet op anti-wetenschappelijke propaganda, anekdotes, beroemdheden die het niet steunen of ongerechtvaardigde scepsis richting overheidsinstellingen zoals, in het Nederlandse geval, het RIVM."


Er waren op 3 plaatsen uitbraken, ondanks volledig vaccinatieschema.

Het argument zal dan terugkomen: ja maar, nu werden ze minder ernstig ziek. Of: hoefde er geen IC opname plaats te vinden.

Wat mij wel opvalt in het geheel is, dat je een lijst moet invullen. Voorzover mij bekend is dat bij geen enkele inenting toch zo?
( Allergie, bepaalde aandoeningen, onder behandeling van trombosedienst etc)


Er zijn aanwijzingen dat ouderen een 3e vaccinatie nodig zullen hebben omdat hun immuunsysteem onvoldoende ondersteund wordt door de vaccinatie. Dit geldt ook voor andere vaccinaties die ouderen krijgen. Het werkt gewoon minder goed. Wel blijkt uit de uitbraken dat ouderen minder ziek worden bij een uitbraak.

Ook zijn er aanwijzingen dat dit bovenstaande niet geldt voor de overige leeftijdscategorieën. Daar worden mensen niet meer besmet en dragen zij het virus ook niet meer over.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 07 mei 2021 16:21

Hoera! De afspraak voor de eerste vaccinatie (Pfizer) staat in de agenda. Over 3 weken zijn mijn partner en ik allebei aan de beurt. Ik zal het t.z.t laten weten als mijn arm eraf valt :wink:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 07 mei 2021 16:23

Chaya schreef:"kinderarts Scott James zegt, ‘als wij die de gedachten van Christus hebben (1 Korinthe 2:16) de vragen rondom vaccinatie in ogenschouw nemen, moeten we ernaar streven om Hem te eren met de manier waarop we die gedachten gebruiken.’ Als christenen zouden we ons standpunt over inentingen moeten baseren op het beste beschikbare empirische bewijs en niet op anti-wetenschappelijke propaganda, anekdotes, beroemdheden die het niet steunen of ongerechtvaardigde scepsis richting overheidsinstellingen zoals, in het Nederlandse geval, het RIVM."


Natuurlijk neem je sterk in overweging eme wat God zegt en wil. Zonder vaccins: miljoenen doden. Met vaccins veel minder doden. Er worden dus tal van levens gered. Lijkt me voldoende bewijs om met de Bijbel als uitgangspunt voor vaccinatie te zijn.



Het argument zal dan terugkomen: ja maar, nu werden ze minder ernstig ziek. Of: hoefde er geen IC opname plaats te vinden.


Precies. En als je dan naar losse flodders gaat zoeken kriig je snel een vertekend beeld. Beter gewoon naar de cijfers kijken van doden, ziekenhuisopname, ic. En als je het RIVM niet vertrouwt kijk je naar Israel. Of Engeland. Zelfs in NL zie je een flinke daling in het sterftecijfer nu de 70-plussers ingeent zijn. Tel uit je winst. Of zegeningen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 07 mei 2021 16:28

StillAwake schreef:Dat moest ik ook invullen bij alle vaccinaties die ik tot nog toe gehaald heb omdat ik ze voor mijn werk nodig had.
Wijkt dus volgens mij niet af van de heersende standaard.


Plus dat soort data is natuurlijk een goudmijn voor de onderzoekers later.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 07 mei 2021 16:35

Chaya schreef:En dan wil ik vragen of mijn bloed getest kan worden op antistoffen.

Met één van mijn katjes ben ik naar een dierenarts gegaan die anders dan de reguliere dierengeneeskunde behandelt. Ik was nl. uitbehandeld met dit katje, terwijl ze nog jong was en we geen diagnose boven tafel konden krijgen.
En hij zette me o.m. op het spoor van titeren. Dan wordt er in het bloed gekeken of vaccinatie wel echt nodig is, en hoe vaak.
Dat moet toch bij mensen dan ook kunnen, dacht ik toen.


Doet me denken aan de test die ze doen voor dieren op vaccinatie tegen hondsdolheid (Rabiës). Ze vaccineren je kat. Dan wacht je twee weken. Dan testen ze het bloed op antistoffen. En dan wacht je nog 2 weken (geloof ik) en dan is het goed. Ik vroeg me af waarom die laatste twee weken wachten nodig waren.

"Nou," zei de dierenarts "als we antistoffen tegen rabiës in het bloed vinden, kan dat 2 dingen betekenen: 1) de kat is ingeënt, of 2) de kat heeft rabiës. Als de kat twee weken later nog leeft, had hij dus geen rabiës en moeten de afweerstoffen dus van een vaccinatie zijn gekomen."
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 07 mei 2021 16:35

lammetje schreef:Site van rivm geeft duidelijk aan dat ze nog niet weten of je corona kunt overdragen na volledige vaccinatie. Dus nihil? Dat weten ze nog steeds niet zeker. Het is inderdaad wel minder, mogelijk omdat de ziekteverschijnselen ook minder zijn?

En al eerder gezegd, actief of proactief is inderdaad een heel verschil. En dan kom ik wel met kansberekening aan ondanks gewetensbezwaarden dit mogelijk anders uitleggen... de kans dat je corona krijgt met ernstig beloop is kleiner dan de kans op een ontsteking na een operatie. Dus antibiotica voor een operatie is heel anders. Of astma medicatie, want je weet zeker dat je zonder medicatie een aanval krijgt. Of je fiets op slot zetten. Hier in het dorp doe ik dat overigens niet. De kans is nihil dat hij gejat wordt. De kans is zelfs groter dat ik mijn sleutel verlies (in mijn chaotisch handelen). Zo zie ik het met corona ook. De kans is nihil dat ik ernstig ziek wordt. In mijn ogen is de kans groter dat ik op langer termijn klachten ontwikkel nav een vaccin wat mogelijk niet eens langer dan een jaar tegen corona werkt én er nog geen garantie is dat ik daadwerkelijk mijn cliënten niet meer kan besmetten. Want hoe verklaar je zo'n uitbraak onder ouderen met 2 vaccinaties? Is dat allemaal verspreid door iemand die geen vaccin heeft gehad? Lijkt me stug eerlijk gezegd, gezien de hoeveelheid van het personeel wat daar al gevaccineerd was. En familie loopt ook niet alle bewoners af dus dat lijkt me ook uitgesloten. En ja, het heeft het nieuws gehaald, vorige week meen ik.


Het kan volgens mij sowieso want geen enkel vaccin geeft 100% bescherming. De kans dat je het krijgt is alleen veel kleiner, als je het krijgt vaak minder lang en minder heftig en de kans dat je het overdraagt dus ook. En dat is denk ik wel een elkaar versterkend effeft want als je minder symptomen hebt is er doorgaans ook minder verspreiding aangezien het zich ook veel via hoesten en niezen en zo verspreidt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 07 mei 2021 16:41

Marnix schreef:Natuurlijk neem je sterk in overweging eme wat God zegt en wil. Zonder vaccins: miljoenen doden. Met vaccins veel minder doden. Er worden dus tal van levens gered. Lijkt me voldoende bewijs om met de Bijbel als uitgangspunt voor vaccinatie te zijn.


Ik moet altijd denken aan polio-afdelingen die destijds nodig waren.

Afbeelding

en foto's opzoeken van mensen met pokken is niet aan te raden. De schatting voor pokken ligt op 500 MILJOEN doden in de afgelopen 100 jaar. En daarvoor was deze ziekte verantwoordelijk voor het bijna geheel uitroeien van de oorspronkelijke bewoners van Noord- en Zuid-Amerika. Niet alleen door de 'gewone' handelscontacten maar het werd in bepaalde gevallen door de Europeanen ook als wapen ingezet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 07 mei 2021 21:51

@mortlach; al aan de beurt? Wat fijn!!

Hier ben ik gevaccineerd want zorgwerk maar man nog niet. Ik vrees dat het pas zomer gaat worden voor hem. Maar hoop echt sneller



Mbt mensen die kritisch zijn , ik snap de angst voor het onbekende maar ik zie dagelijks de verwoesting die corona kan aanrichten ook bij mensen van rond de 40-50 Je kan denken dat treft me niet want ii eet gezond geen ziektes maar dat zegt helaas alleen wat over groepen en niet over individuen

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Memmem » 07 mei 2021 22:26

Mortlach schreef:Ik moet altijd denken aan polio-afdelingen die destijds nodig waren.

Afbeelding

en foto's opzoeken van mensen met pokken is niet aan te raden. De schatting voor pokken ligt op 500 MILJOEN doden in de afgelopen 100 jaar. En daarvoor was deze ziekte verantwoordelijk voor het bijna geheel uitroeien van de oorspronkelijke bewoners van Noord- en Zuid-Amerika. Niet alleen door de 'gewone' handelscontacten maar het werd in bepaalde gevallen door de Europeanen ook als wapen ingezet.

Even voor de duidelijkheid, dit is niet een polioafdeling, de foto gaat over de ijzeren long.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 07 mei 2021 22:31

Memmem schreef:Even voor de duidelijkheid, dit is niet een polioafdeling, de foto gaat over de ijzeren long.


Ja, ijzeren longen vol polio-patiënten met verlammingsverschijnselen als gevolg van die polio.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Memmem » 08 mei 2021 05:34

Mortlach schreef:Ja, ijzeren longen vol polio-patiënten met verlammingsverschijnselen als gevolg van die polio.

Ik zie nu dat dat klopt.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1467
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor hans0166 » 08 mei 2021 08:44

Mortlach schreef:Plus dat soort data is natuurlijk een goudmijn voor de onderzoekers later.


Ik mag maandag voor mijn eerst AZ vaccinatie, op eigen verzoek kun je die blijkbaar gewoon krijgen ondanks je niet in de aanbevolen toedieningsgroep valt. ( Vind het risico op (bekende) complicaties zowiezo klein, en voor mannen verwaarloosbaar) Omdat ik in de zorg werk hoef ik niet te wachten tot mijn leeftijdsgroep in juni ( met een beetje geluk, want het wijzigt nogal eens)
De gezondheidsverklaring die je invult, is anoniem, er staan geen nummers of naam op, lijkt mij alleen om de kans op bijwerkingen/complicaties op het moment van toedienen af te dekken.
(noot; ik heb de documenten op papier gekregen, niet via de website van het rivm, de digitale versie is natuurlijk gemakkelijk aan je digid/bsn te koppelen...)


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten