Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 07 mei 2021 09:50

Precies wat Marnix en S A al aangaven nav dat stukje van Chaya....waarom zou dat enkel voor Corona moeten gelden....

Dan moet je (als dat je uitgangspunt is dat God voorziet zonder medische hulpmiddelen) radicaal alles wat medisch is de deur uitzetten als je enkel op die manier je vertrouwen op God stelt, dus ook geen molletjes meer en je astma puffertje ook de prullenbak in enz....want God voor ziet wel.....

Nou....dat doet vrijwel geen mens denk ik....zelfs geen streng gereformeerd mens neem ik aan.....
Paracetamol is dan snel geslikt bij hoofdpijntje oid
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 07 mei 2021 11:31

Gevoelsmatig zit er voor mensen dus een verschil tussen proactief en reactief handelen. Je kan het dus niet vergelijken met een paracetamol of astma-medicijn. Maar zowel proactief medisch handelen hoeft niets te zeggen over wel op God vertrouwen of niet. Net als bij reactief handelen niet het geval is. Het is een tegenstelling die er niet is. God geeft mogelijkheden door mensen heen, de zorg is daar maar één voorbeeld van. Op God vertrouwen en verstandig handelen met het oog op eigen gezondheid en die van de ander is het devies.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 07 mei 2021 11:48

Site van rivm geeft duidelijk aan dat ze nog niet weten of je corona kunt overdragen na volledige vaccinatie. Dus nihil? Dat weten ze nog steeds niet zeker. Het is inderdaad wel minder, mogelijk omdat de ziekteverschijnselen ook minder zijn?

En al eerder gezegd, actief of proactief is inderdaad een heel verschil. En dan kom ik wel met kansberekening aan ondanks gewetensbezwaarden dit mogelijk anders uitleggen... de kans dat je corona krijgt met ernstig beloop is kleiner dan de kans op een ontsteking na een operatie. Dus antibiotica voor een operatie is heel anders. Of astma medicatie, want je weet zeker dat je zonder medicatie een aanval krijgt. Of je fiets op slot zetten. Hier in het dorp doe ik dat overigens niet. De kans is nihil dat hij gejat wordt. De kans is zelfs groter dat ik mijn sleutel verlies (in mijn chaotisch handelen). Zo zie ik het met corona ook. De kans is nihil dat ik ernstig ziek wordt. In mijn ogen is de kans groter dat ik op langer termijn klachten ontwikkel nav een vaccin wat mogelijk niet eens langer dan een jaar tegen corona werkt én er nog geen garantie is dat ik daadwerkelijk mijn cliënten niet meer kan besmetten. Want hoe verklaar je zo'n uitbraak onder ouderen met 2 vaccinaties? Is dat allemaal verspreid door iemand die geen vaccin heeft gehad? Lijkt me stug eerlijk gezegd, gezien de hoeveelheid van het personeel wat daar al gevaccineerd was. En familie loopt ook niet alle bewoners af dus dat lijkt me ook uitgesloten. En ja, het heeft het nieuws gehaald, vorige week meen ik.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 07 mei 2021 12:03

Marnix schreef:Gevoelsmatig zit er voor mensen dus een verschil tussen proactief en reactief handelen. Je kan het dus niet vergelijken met een paracetamol of astma-medicijn. Maar zowel proactief medisch handelen hoeft niets te zeggen over wel op God vertrouwen of niet. Net als bij reactief handelen niet het geval is. Het is een tegenstelling die er niet is. God geeft mogelijkheden door mensen heen, de zorg is daar maar één voorbeeld van. Op God vertrouwen en verstandig handelen met het oog op eigen gezondheid en die van de ander is het devies.

"kinderarts Scott James zegt, ‘als wij die de gedachten van Christus hebben (1 Korinthe 2:16) de vragen rondom vaccinatie in ogenschouw nemen, moeten we ernaar streven om Hem te eren met de manier waarop we die gedachten gebruiken.’ Als christenen zouden we ons standpunt over inentingen moeten baseren op het beste beschikbare empirische bewijs en niet op anti-wetenschappelijke propaganda, anekdotes, beroemdheden die het niet steunen of ongerechtvaardigde scepsis richting overheidsinstellingen zoals, in het Nederlandse geval, het RIVM."

lammetje schreef:Want hoe verklaar je zo'n uitbraak onder ouderen met 2 vaccinaties? Is dat allemaal verspreid door iemand die geen vaccin heeft gehad? Lijkt me stug eerlijk gezegd, gezien de hoeveelheid van het personeel wat daar al gevaccineerd was. En familie loopt ook niet alle bewoners af dus dat lijkt me ook uitgesloten.

Er waren op 3 plaatsen uitbraken, ondanks volledig vaccinatieschema.

Het argument zal dan terugkomen: ja maar, nu werden ze minder ernstig ziek. Of: hoefde er geen IC opname plaats te vinden.

Wat mij wel opvalt in het geheel is, dat je een lijst moet invullen. Voorzover mij bekend is dat bij geen enkele inenting toch zo?
( Allergie, bepaalde aandoeningen, onder behandeling van trombosedienst etc)
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 07 mei 2021 12:05

Chaya schreef:"Het past, tot slot, niet om meewarig te kijken naar gelovige gewetensbezwaarden. Zij doen mij denken aan de Rechabieten uit Jeremia 35. Zij waren trouw aan hun voorvader Jonadab. Hun levensstijl viel uit de toon: Geen landbouw, geen wijngaarden, geen wijn drinken en geen huizen bouwen, maar wonen in tenten. Vreemdelingen. Hun leefwijze vormde een zichtbare correctie op de heersende cultuur.

Misschien maak ik het nu te mooi. Maar wellicht verwijzen de gelovige vaccinatieweigeraars ons naar een leven waarin het heil niet wordt gezocht in vaccins en medische wetenschap, maar in een groot vertrouwen op een goede God, Die zorgt in alle omstandigheden en sterker is dan ziekte en dood. Dan vormen zij met hun levensstijl een correctie op de heersende, seculiere cultuur, waarin maakbaarheid zo’n grote plek inneemt. Is dit het achterliggende motief, dan is het nog niet zo verkeerd."
HOUD BEZWAREN TEGEN INENTEN ZUIVER

Je artikel zit achter een betaalmuur...
zodoende kan ik alleen reageren op datgene wat je er zelf uitgelicht hebt, zonder de context te kennen.

Zoals ik al eerder aangaf: ik ben op zoek naar bronnen die argumenten tegen het inenten geven, anders dan principiele argumenten.
Domweg omwille van de reden dat keuzes die op principiele gronden gemaakt worden geen theoretische onderbouwing behoeven.

En er is op zich niks mis mee als je tegen de heersende cultuur in wilt gaan (hoewel ik, als ik soms tegen de heersende cultuur in de kerken in het geweer kom, van jou op mijn virtuele kop krijg ;-)), maar dat helpt alleen als je daarmee ook een positieve uitstraling naar buiten hebt.
En juist op dat laatste punt gaat het een beetje fout (naar mijn idee).

Zoals je zelf aanhaalt (hoewel het artikel niet te lezen is): houd bezwaren tegen inenten zuiver. Dus zie in dat je bezwaren zuiver principieel zijn, maar niet op feiten gebaseerd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 07 mei 2021 12:19

StillAwake schreef:Je artikel zit achter een betaalmuur...
zodoende kan ik alleen reageren op datgene wat je er zelf uitgelicht hebt, zonder de context te kennen.

Zoals ik al eerder aangaf: ik ben op zoek naar bronnen die argumenten tegen het inenten geven, anders dan principiele argumenten.
Domweg omwille van de reden dat keuzes die op principiele gronden gemaakt worden geen theoretische onderbouwing behoeven.

En er is op zich niks mis mee als je tegen de heersende cultuur in wilt gaan (hoewel ik, als ik soms tegen de heersende cultuur in de kerken in het geweer kom, van jou op mijn virtuele kop krijg ;-)), maar dat helpt alleen als je daarmee ook een positieve uitstraling naar buiten hebt.
En juist op dat laatste punt gaat het een beetje fout (naar mijn idee).

Zoals je zelf aanhaalt (hoewel het artikel niet te lezen is): houd bezwaren tegen inenten zuiver. Dus zie in dat je bezwaren zuiver principieel zijn, maar niet op feiten gebaseerd.

Lees even het citaat dat ik hierboven heb geplaatst. :wink:

En je kunt hier kijken:
https://www.npvzorg.nl/themas/vaccinatie

En hier:
https://www.lindeboominstituut.nl/het-g ... n-covid-19

Dan zie je dat het allemaal zo zwart wit niet is.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 07 mei 2021 12:27

gravo schreef:Ik kan je betoog best volgen, totdat je eindigt met bovenstaande verzuchting. Dan trek je opeens een slachtofferkleed aan en kom je met een vermeende veroordeling van jou door anderen. Je suggereert echt een reactie die nog niemand heeft gegeven. Dat maakt je betoog niet sterker.
Je doet net alsof je uit het debat wordt gestoten, alsof je vast en zeker niet serieus zal worden genomen.
Met zo'n houding plaats je jezelf juist buiten het debat.(..)

Maar niet mokkend de tent verlaten.

gravo

Je had je deze moeite kunnen besparen.
Dorpelng las de slotzin van StillAwake, 6 mei 17:24 (Als dit de kwaliteit van de kritische stukken tegen covidvaccinatie is hoeven de voorstanders niet eens te reageren, de schrijver diskwalificeert zichzelf wel :wink: )
Dit was een reactie met kleine knipoog hier naar toe. Tegen vaccinatie zijn wordt nl al gauw bestempeld als kritisch, onverstandig en negatief. Niet dat ik er iets van aantrek hoor. Ik voel me zeer zeker geen slachtoffer. ::))
Mortlach schreef:Nee, blijkt gewoon niet waar te zijn. Zodra je (twee keer) bent ingeënt, kun je anderen niet meer besmetten.

Nee, dat blijkt gewoon niet waar te zijn.

StillAwake schreef:En hoe zeker is je werkgever dat die vriend de bron van zijn besmetting is? Bovendien: nergens is gesteld dat je na vaccinatie niet ziek kun worden. Wel dat de kans daarop afneemt. Een besmettingsroute de andere kant op klinkt dus logischer en aannemelijker.

Bijna 100%. De dag voor de positieve test van die vriend hadden ze een werkgesprek in een kleinere ruimte. Twee dagen na het bericht van zijn vriend testte hij zelf positief. En inmiddels zijn gezin ook, waaronder zijn vrouw die ook al gevaccineerd was.
Een spontaan driedubbel 'nihil geval'?

Overigens is er een enorme horde die zich maar laat prikken omdat de wetenschap het zegt, zonder zich in te lezen.
En er is een enorme horde die zich niet laat prikken omdat facebook het zegt, zonder zich in te lezen.
Beide laatste groepen zou ik niet als kritisch willen bestempelen. Maar de meeste mensen die zichzelf kritisch noemen zitten in de tweede groep ;-))

In beide gevallen ben je niet kritisch, maar gewoon dom.
Laatst gewijzigd door Dorpeling op 07 mei 2021 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 07 mei 2021 12:33

Chaya schreef:Er waren op 3 plaatsen uitbraken, ondanks volledig vaccinatieschema.

Het argument zal dan terugkomen: ja maar, nu werden ze minder ernstig ziek. Of: hoefde er geen IC opname plaats te vinden.

Wat mij wel opvalt in het geheel is, dat je een lijst moet invullen. Voorzover mij bekend is dat bij geen enkele inenting toch zo?
( Allergie, bepaalde aandoeningen, onder behandeling van trombosedienst etc)

Kijk, dat bedoel ik. Niet op zichzelf staand dus, je hoort van veel kanten dat het vaccin niet zo goed beschermd als verwacht.
Die lijst, dan kunnen ze bijwerkingen op 'bekend onderliggend lijden' afschrijven?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 07 mei 2021 12:45

Dorpeling schreef:Kijk, dat bedoel ik. Niet op zichzelf staand dus, je hoort van veel kanten dat het vaccin niet zo goed beschermd als verwacht.
Die lijst, dan kunnen ze bijwerkingen op 'bekend onderliggend lijden' afschrijven?

Waar ik banger voor ben en wat ik ook daadwerkelijk om me heen zie gebeuren is, dat mensen nu veiligheidsmaatregelen gaan loslaten, omdat ze gevaccineerd zijn.
Ik had nog bijna ruzie met een vriendin hierover.
Ze doet nog wel een mondmasker op, omdat dat moet, maar er aten deze week 6 mensen bij haar.
En in haar optiek kun je terug naar bijna normaal.
Het is dezelfde valse geruststelling die je vaak ziet bij mensen die een negatieve uitslag van een onderzoek krijgen: yessss, ik heb geen kanker.
En zich dan als gezond beschouwen.
Maar dat zegt de dokter niet!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 07 mei 2021 12:47

MoesTuin schreef:Precies wat Marnix en S A al aangaven nav dat stukje van Chaya....waarom zou dat enkel voor Corona moeten gelden....

Dan moet je (als dat je uitgangspunt is dat God voorziet zonder medische hulpmiddelen) radicaal alles wat medisch is de deur uitzetten als je enkel op die manier je vertrouwen op God stelt, dus ook geen molletjes meer en je astma puffertje ook de prullenbak in enz....want God voor ziet wel.....

Nou....dat doet vrijwel geen mens denk ik....zelfs geen streng gereformeerd mens neem ik aan.....
Paracetamol is dan snel geslikt bij hoofdpijntje oid


Technisch gezin is een bril een "medisch hulpmiddel". Ik kan je zeggen dat ik zonder de mijne behoorlijk gehandicapt zou zijn. Ik vermoed dat er niet veel mensen zullen zijn die in mijn geval een bril weigeren omdat ze het I Gods hand willen leggen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 07 mei 2021 12:52

Chaya schreef:Waar ik banger voor ben en wat ik ook daadwerkelijk om me heen zie gebeuren is, dat mensen nu veiligheidsmaatregelen gaan loslaten, omdat ze gevaccineerd zijn.
Ik had nog bijna ruzie met een vriendin hierover.
Ze doet nog wel een mondmasker op, omdat dat moet, maar er aten deze week 6 mensen bij haar.
En in haar optiek kun je terug naar bijna normaal.
Het is dezelfde valse geruststelling die je vaak ziet bij mensen die een negatieve uitslag van een onderzoek krijgen: yessss, ik heb geen kanker.
En zich dan als gezond beschouwen.
Maar dat zegt de dokter niet!

Dat begrijp ik het wel. Het vaccin heeft toch de naam HET middel te moeten zijn voor openstelling van en loslaten van alle maatregelen?
Mijn dochter was deze week bij een oudere vrouw. ZIj: 'doe dat gekke kapje maar af hoor, ik heb toch al twee vaccinaties gehad!'. Zo gaat dat.
Want wat heeft het anders voor zin?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 07 mei 2021 13:07

Dorpeling schreef:Dat begrijp ik het wel. Het vaccin heeft toch de naam HET middel te moeten zijn voor openstelling van en loslaten van alle maatregelen?
Mijn dochter was deze week bij een oudere vrouw. ZIj: 'doe dat gekke kapje maar af hoor, ik heb toch al twee vaccinaties gehad!'. Zo gaat dat.
Want wat heeft het anders voor zin?

Het RIVM is toch duidelijk genoeg hierover:
Een mondkapje op, anderhalve meter afstand houden, je laten testen bij klachten: zelfs als je bent gevaccineerd, is dat nog niet voorbij. Het RIVM doet een oproep aan Nederlanders die al gevaccineerd zijn om zich nog trouw aan alle coronamaatregelen te houden.

Want ook na vaccinatie kun je nog corona krijgen en het mogelijk aan anderen overdragen.

Ik heb diverse familieleden die werkzaam zijn op verpleegafdelingen in ziekenhuizen, ze zijn allang ingeënt, maar worden te pas en te onpas getest.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 07 mei 2021 13:24

Mortlach schreef:Technisch gezin is een bril een "medisch hulpmiddel". Ik kan je zeggen dat ik zonder de mijne behoorlijk gehandicapt zou zijn. Ik vermoed dat er niet veel mensen zullen zijn die in mijn geval een bril weigeren omdat ze het I Gods hand willen leggen.

:mrgreen: Snap ik...

t werkt enigzins wel op mijn lachspieren hoe men over de bronnen van websites of verhaaltjes vanuit eigen kringetje e.d. struikelt om maar aan te tonen.....dat nu echt dat corona vaccin twijfelachtig is.....bij een paracetamol kan je ook dan volgens mij je vraagtekens gaan zetten.....enz...

Voor mij is het helder....
Als je na overweging vind dat je een medicatie of vaccin nodig hebt dan neem je dat, de middelen zijn er....ook iets om dankbaar voor te zijn....ook iets om niet te vergeten in deze... :-({|= als christen een zegen over te vragen aan de Almachtige alles overziende :wink:
En als je na overweging vind dat je een medicatie of vaccin niet nodig hebt, dan neem je het niet.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 07 mei 2021 13:25

Chaya schreef:Wat mij wel opvalt in het geheel is, dat je een lijst moet invullen. Voorzover mij bekend is dat bij geen enkele inenting toch zo?
( Allergie, bepaalde aandoeningen, onder behandeling van trombosedienst etc)

Dat moest ik ook invullen bij alle vaccinaties die ik tot nog toe gehaald heb omdat ik ze voor mijn werk nodig had.
Wijkt dus volgens mij niet af van de heersende standaard.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 07 mei 2021 13:35

Chaya schreef:Lees even het citaat dat ik hierboven heb geplaatst. :wink:

En je kunt hier kijken:
https://www.npvzorg.nl/themas/vaccinatie

En hier:
https://www.lindeboominstituut.nl/het-g ... n-covid-19

Dan zie je dat het allemaal zo zwart wit niet is.

Ik heb al eerder aangegeven dat het enige bezwaar wat ik tot nog toe langs heb zien komen wat hout snijdt het gebruik van embyonale cellijnen was.
Als dat je bezwaar is, en voor jou de reden het vaccin te weigeren kan ik daar alleen respect voor hebben.
Verder ben ik nog geen inhoudelijk bezwaar tegengekomen, ook niet in deze publicaties.

Als het gebruik van foetale cellijnen een breekpunt is: ik geef eerlijk toe dat dat voor mij ook een heel lastig element in de hele discussie is.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten