Dorpeling schreef:Deze conclusie zie ik nog te vaak voorbijkomen. Prik je niet voor jezelf, doe het dan voor je omgeving. Want anders.. ben je een gevaar voor je naaste, heb je geen verantwoordelijkheidsgevoel en niet genoeg naastenliefde. En dat kun je natuurlijk niet maken. Vooral als christen niet.
Toegegeven dat het wat zwartwit gesteld is, en dat de nuance in een dergelijke redenatie ontbreekt (of lijkt te ontbreken). Maar als ik zie dat mensen in de zorg een vaccinatie geweigerd hebben, maar vervolgens wel aan het bed van kwetsbare mensen gaan staan snap ik niet hoe ze dat met hun geweten overeen komen.
Dorpeling schreef:Dat is emotionele manipulatie en het is gewoon niet waar. Als je gevaccineerd bent kun je nog steeds een ander besmetten. En als je een vaccin gehad hebt, kun je nog steeds ziek worden.
Inmiddels is aangetoond dat twee weken na de tweede vaccinatie (in elk geval bij Biontech, en Moderna) het besmettingsbron-risico nihil is (ze zullen in de wetenschap niet snel 0 zeggen, en dit is de manier waarop ze 0 zeggen met een wetenschappelijk jasje)
Dorpeling schreef:Mijn werkgever zit momenteel in quarantaine met covid. Hij heeft zijn eerste inenting al gehad. Daarna is hij besmet door een vriend die zijn tweede vaccinatie al gekregen heeft. Ondanks dat deze vriend beschermd zou moeten zijn door die twee vaccinaties, is hij positief getest en er echt flink ziek van. Mijn werkgever gelukkig minder.
Dus de vlieger van 'voor je omgeving laten prikken' of 'dan had de ander zich maar moeten laten vaccineren' gaat niet altijd op. Dat gebruiken als argument ook niet.
En hoe zeker is je werkgever dat die vriend de bron van zijn besmetting is? Bovendien: nergens is gesteld dat je na vaccinatie niet ziek kun worden. Wel dat de kans daarop afneemt. Een besmettingsroute de andere kant op klinkt dus logischer en aannemelijker.
Dorpeling schreef:Al die op zichzelf staande gevallen van toch ziek worden na vaccinatie of zelfs overlijden na vaccinatie (en dat zijn er nogal wat) laten zien dat het niet altijd een kwestie is van 'haal die prik nou maar, dan ben je beschermd en je omgeving ook'.
nogmaals: nergens is gesteld dat een vaccin een werkzaamheid van 100% heeft. Dat heoft ook niet om een virusuitbraak uit te doven (al was het wel prettig geweest).
Bovendien: je hebt het over de vele gevallen van overlijden na vaccinatie. Heb je daar getallen van (en een bron), of heb je dit van horen zeggen?
Dorpeling schreef:Daarbij is de weigering van het vaccin net zo goed een recht. Niemand kan je verplichten een naald in je arm te laten steken, ook geen politiek leider, viroloog of wetenschapper.
Gelukkig niet. We leven niet in een dictatuur, en mensen zijn vrij om keuzes te maken. Hoe onverstandig deze keuzes wellicht ook izjn.
Dorpeling schreef:Of diskwalificeer ik me nu ook omdat ik niet achter het gros aanloop? Omdat ik te kritisch ben?
Als je echt kritisch bent (en dus de argumenten van zowel voorstanders als tegenstanders weegt) is daar niks mis mee.
De ellende is alleen dat de meeste mensen die zichzelf als "kritisch" benoemen juist eenzijdig alleen het tegengeluid tot zich nemen.
En juist in dat "tegengeluid" heb ik nog geen onderbouwde kritieken gehoord.
Wel dat je een chip ingespoten zou krijgen, dat vaccins uit kwik bestaan (of formaldehyde), dat alles een vooropgezet experiment is, dat politici onbetrouwbaar zijn, dus hun adviezen ook, enz. enz. enz...
Maar getallen, cijfers, argumenten: ho maar...
Je herkent dergelijke kritici aan het gegeven dat ze iedereen die weloverwogen een keuze maakt die niet de hunne is als niet-kritisch bestempelen.
Overigens is er een enorme horde die zich maar laat prikken omdat de wetenschap het zegt, zonder zich in te lezen.
En er is een enorme horde die zich niet laat prikken omdat facebook het zegt, zonder zich in te lezen.
Beide laatste groepen zou ik niet als kritisch willen bestempelen. Maar de meeste mensen die zichzelf kritisch noemen zitten in de tweede groep
)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.