Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 30 apr 2021 19:45

StillAwake schreef:Niemand houdt je tegen om voor jezelf de avondklok nog steeds aan te houden, nog steeds maximaal 1 bezoeker te ontvangen (of maximaal in je eentje op bezoek te gaan), geen vakanties meer over de grens te houden, niet meer te vliegen, en thuis te blijven werken (al hangt dat laatste ook van de werkgever af).

Ik hoor van meer mensen dat ze het sociale isolement wel lekker hebben gevonden, maar voor heel veel mensen was het een ramp kan ik je verklappen.



Nou, dan begrijpen al die extraverte krijskneusjes ook eens wat het is, wat heel veel andere mensen de afgelopen 20 jaar doorheen gingen.

Niets zo goed als een goeie crisis voor wat wederzijds begrip.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 01 mei 2021 12:04

irmo schreef:
Niets zo goed als een goeie crisis voor wat wederzijds begrip.


Het lijkt alleen bij jou nog niet zo goed te werken…. Maar volgens mij vind je het belangrijker dat anderen jou begrijpen dan dat jij anderen begrijpt :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Haaibaai » 01 mei 2021 12:23

Deze pandemie laat zien denk maar niet dat je uit maakt wat er gebeurt dat doet nu dat kleine beestje de natuur had even rust nodig;ook deze pandemie zal van een op de andere dag voorbij zijn,en dan maar hopen dat dit domme volk er wat van geleerd zal hebben,het is te hopen.
Tot die tijd zal men zich gewoon aan de regels moeten houden. :!: :!: :!:
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 01 mei 2021 13:06

irmo schreef:Nou, dan begrijpen al die extraverte krijskneusjes ook eens wat het is, wat heel veel andere mensen de afgelopen 20 jaar doorheen gingen.

Niets zo goed als een goeie crisis voor wat wederzijds begrip.

Nogmaals: het staat je vrij voor jezelf de lockdown te verlengen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 01 mei 2021 19:20

Marnix schreef:Het lijkt alleen bij jou nog niet zo goed te werken…. Maar volgens mij vind je het belangrijker dat anderen jou begrijpen dan dat jij anderen begrijpt :-)



Ik ben extreem haatdragend naar sommige mensen. En dat komt er bij tijd en wijle lekker uit, sorry :x

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 01 mei 2021 21:30

irmo schreef:Ik ben extreem haatdragend naar sommige mensen. En dat komt er bij tijd en wijle lekker uit, sorry :x


Ja dat is me wel eens opgevallen. Lijkt me vooral lastig voor jezelf. Sterkte ermee.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 04 mei 2021 06:20

Tja, aerosolen, die blijken toch echt veel meer invloed te hebben dan ons wordt voorgehouden.
Het advies is: "ventileren, ventileren, ventileren". Dat hebben we het afgelopen jaar niet of nauwelijks gehoord.
Het verklaart misschien ook waarom in Duitsland (waar FFP2 mondkapjes verplicht zijn en men wel rekening houdt met ventilatie) de besmettingscijfers een stuk lager liggen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor ajl » 04 mei 2021 07:17

Dat is geen nieuw beleid, maar wordt al vanaf het begin gezegd. Daarom zitten onze kinderen ook met jassen aan in de klas, omdat het lokaal continu geventileerd wordt.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 04 mei 2021 08:13

elbert schreef:Tja, aerosolen, die blijken toch echt veel meer invloed te hebben dan ons wordt voorgehouden.
Het advies is: "ventileren, ventileren, ventileren". Dat hebben we het afgelopen jaar niet of nauwelijks gehoord.
Het verklaart misschien ook waarom in Duitsland (waar FFP2 mondkapjes verplicht zijn en men wel rekening houdt met ventilatie) de besmettingscijfers een stuk lager liggen.

Dat jij iets niet gehoord hebt betekent niet dat het niet gezegd is.
De hele winter hebben alle ramen van de school van mijn zoon opengestaan.
Da's vast niet geweest om de energierekening omlaag te brengen, denk je wel?

Tussen twee haakjes: de besmettingscijfers in Duitsland liggen helemaal niet zo veel lager. Zowel op het platteland als in de steden scoren ze vergelijkbaar.
De grap is alleen dat Duitsland veel meer platteland kent, en dat ze, omdat de IC's beter georganiseerd zijn, ook niet zo panisch hoeven te reageren over doembeelden als "code zwart".
Hetzelfde geldt voor Zweden, waar de besmettingscijfers veel lager liggen.
In Stockholm ligt het dan weer vergelijkbaar, maar de gemiddelde "plattelandszweed" komt in het dagelijks leven toch al niemand tegen. Zeker in het noorden van het land leeft iedereen toch al in een vorm van "social distancing". Maar dat wordt door mensen die het virus willen bagatelliseren gemakshalve even vergeten.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 04 mei 2021 09:31

StillAwake schreef:Dat jij iets niet gehoord hebt betekent niet dat het niet gezegd is.
De hele winter hebben alle ramen van de school van mijn zoon opengestaan.
Da's vast niet geweest om de energierekening omlaag te brengen, denk je wel?
Dat is dan te danken aan oplettende schooldirecteuren met hart voor hun personeel, maar niet aan onze overheid. Daar wordt het mantra "afstand houden, handen wassen, thuis blijven" enz. elke keer afgedraaid, maar "ventileren" zit niet in dat rijtje. En telkens werd vanuit het RIVM gezegd: "we hebben geen bewijs voor aerosolen, dus komen de besmettingen door grote druppels".
StillAwake schreef:Tussen twee haakjes: de besmettingscijfers in Duitsland liggen helemaal niet zo veel lager. Zowel op het platteland als in de steden scoren ze vergelijkbaar.
De grap is alleen dat Duitsland veel meer platteland kent, en dat ze, omdat de IC's beter georganiseerd zijn, ook niet zo panisch hoeven te reageren over doembeelden als "code zwart".
Ik heb even gecheckt op datagraver.com en daaruit blijkt dat het er heel erg vanaf hangt op welk tijdstip je meet. Lange tijd was het aantal besmettingen en doden in Duitsland lager, maar de laatste tijd is het aantal besmettingen en doden daar gestegen. Het opvallende is dat het aantal doden per miljoen inwoners daar nu boven dat van Nederland ligt, maar het aantal besmettingen lager. Waarschijnlijk omdat er minder getest wordt, denk ik dan.
StillAwake schreef:Hetzelfde geldt voor Zweden, waar de besmettingscijfers veel lager liggen.
In Stockholm ligt het dan weer vergelijkbaar, maar de gemiddelde "plattelandszweed" komt in het dagelijks leven toch al niemand tegen. Zeker in het noorden van het land leeft iedereen toch al in een vorm van "social distancing". Maar dat wordt door mensen die het virus willen bagatelliseren gemakshalve even vergeten.
De meeste Zweden (80%) wonen in een verstedelijkt gebied. Het zal waar zijn dat Zweden meer platteland heeft, maar daar woont dan ook bijna niemand. Dat de besmettingscijfers in Zweden dus vergelijkbaar (ok, iets hoger) zijn vergeleken met Nederland terwijl de maatregelen daar veel minder streng zijn, geeft te denken over de effectiviteit van die maatregelen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 04 mei 2021 18:33

elbert schreef:Dat is dan te danken aan oplettende schooldirecteuren met hart voor hun personeel, maar niet aan onze overheid. Daar wordt het mantra "afstand houden, handen wassen, thuis blijven" enz. elke keer afgedraaid, maar "ventileren" zit niet in dat rijtje. En telkens werd vanuit het RIVM gezegd: "we hebben geen bewijs voor aerosolen, dus komen de besmettingen door grote druppels".
Ik heb even gecheckt op datagraver.com en daaruit blijkt dat het er heel erg vanaf hangt op welk tijdstip je meet. Lange tijd was het aantal besmettingen en doden in Duitsland lager, maar de laatste tijd is het aantal besmettingen en doden daar gestegen. Het opvallende is dat het aantal doden per miljoen inwoners daar nu boven dat van Nederland ligt, maar het aantal besmettingen lager. Waarschijnlijk omdat er minder getest wordt, denk ik dan.
De meeste Zweden (80%) wonen in een verstedelijkt gebied. Het zal waar zijn dat Zweden meer platteland heeft, maar daar woont dan ook bijna niemand. Dat de besmettingscijfers in Zweden dus vergelijkbaar (ok, iets hoger) zijn vergeleken met Nederland terwijl de maatregelen daar veel minder streng zijn, geeft te denken over de effectiviteit van die maatregelen.

Toch is vanuit het ministerie van onderwijs een controle van alle ventilatiesystemen gedaan, en waar ze niet op orde waren moesten scholen de ramen open houden.
Prachtig dat de schooldirecteuren dat opgevolgd hebben, maar het initiatief kwam toch echt uit Den Haag.
Dat dat wat magertjes gecommuniceerd is ben ik met je eens, maar wij kregen als ouders toch echt een brief dat onze kinderen op last van het ministerie met jassen aan op school moesten komen omdat de ramen openstonden (het stond er wat ambtelijker ;-))

Het klopt dat Duitsland nu wat hoger scoort dan Nederland, maar als je het per type nederzetting bekijkt heeft Duitsland het nooit significant beter gedaan dan Nederland.

En het klopt dat 87% van de Zweden in verstedelijkt gebied woont, maar besef wel dat zelfs de grootste stad een bevolkingdichtheid van 254 inwoners per km2 heeft.
Ter vergelijkiing: de lege provincie Groningen is iets dichter bevolkt dan het stedelijk gebied van Stockholm.
Dan kun je stellen dat de meerderheid van de Zweden in Stedelijk gebied woont: als je dan echt appels met appels wilt vergelijken moet je beseffen dat wij privincies als Groningen, Overijssel en Flevoland niet als verstedelijkt beschouwen. Terwijl je dat daar wel doet...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 05 mei 2021 07:47

Wat vorig jaar een complottheorie was, wordt nu werkelijkheid: het coronapaspoort.
Het betekent feitelijk het scheppen van rechtsongelijkheid tussen burgers: met een coronapaspoort krijg je als je getest of gevaccineerd bent meer rechten dan burgers die dat niet zijn. Je kunt dan reizen of evenementen bezoeken (ook binnenslands) terwijl voor anderen de grenzen en deuren gesloten blijven.
Wat ik daarvan vind? Het is compleet onacceptabel en zorgt voor een tweedeling in de maatschappij.
De slogan was eerst: "alleen samen krijgen we corona onder controle" (samen uit samen thuis dus), maar nu is het: "u kunt voorrang en privileges krijgen als u zich laat testen en vaccineren".
Dit moeten we niet willen als samenleving. Het zorgt voor medische apartheid en ik geloof niet dat dit om een tijdelijke maatregel gaat. Het virus gaat namelijk naar verwachting niet weg (ook niet met vaccinatie) en dus kunnen we er gevoeglijk vanuit gaan dat beleidsmakers dat coronapaspoort tot in lengte van jaren (lees: altijd) willen behouden en dat geldt ook voor de "tijdelijke wetten" die dat moeten regelen. Die zullen dus steeds verlengd worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 05 mei 2021 08:02

elbert schreef:Wat vorig jaar een complottheorie was, wordt nu werkelijkheid: het coronapaspoort.
Het betekent feitelijk het scheppen van rechtsongelijkheid tussen burgers: met een coronapaspoort krijg je als je getest of gevaccineerd bent meer rechten dan burgers die dat niet zijn. Je kunt dan reizen of evenementen bezoeken (ook binnenslands) terwijl voor anderen de grenzen en deuren gesloten blijven.
Wat ik daarvan vind? Het is compleet onacceptabel en zorgt voor een tweedeling in de maatschappij.
De slogan was eerst: "alleen samen krijgen we corona onder controle" (samen uit samen thuis dus), maar nu is het: "u kunt voorrang en privileges krijgen als u zich laat testen en vaccineren".
Dit moeten we niet willen als samenleving. Het zorgt voor medische apartheid en ik geloof niet dat dit om een tijdelijke maatregel gaat. Het virus gaat namelijk naar verwachting niet weg (ook niet met vaccinatie) en dus kunnen we er gevoeglijk vanuit gaan dat beleidsmakers dat coronapaspoort tot in lengte van jaren (lees: altijd) willen behouden en dat geldt ook voor de "tijdelijke wetten" die dat moeten regelen.

Hoezo is dat ooit een comlottheorie geweest?
Ik draag al jaren een vaccinatiepaspoort bij me, en kijk er dus ook neit van op dat dat nu ook voor corona gaat gelden.
Dat de "factcheck" van Nu.nl dat indertijd niet serieus nam is wat anders, maar ik denk dat heel veel mensen er al die tijd al vanuit gingen dat dit verhaal zou eindigen met een extra stempel in het "gele boekje".
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 05 mei 2021 08:08

StillAwake schreef:Hoezo is dat ooit een comlottheorie geweest?
Ik draag al jaren een vaccinatiepaspoort bij me, en kijk er dus ook neit van op dat dat nu ook voor corona gaat gelden.
Dat de "factcheck" van Nu.nl dat indertijd niet serieus nam is wat anders, maar ik denk dat heel veel mensen er al die tijd al vanuit gingen dat dit verhaal zou eindigen met een extra stempel in het "gele boekje".
Vorig jaar werd dit alom in de media een complottheorie genoemd, verzonnen door wappies die overal leeuwen en beren op de weg zagen. Feit is dus dat de regeringen van de EU hier al langere tijd mee bezig waren.
Dit is bovendien anders dan een extra stempel in het gele boekje. Dat geldt alleen voor internationale reizen naar landen waar je ingeent moet zijn voor bijvoorbeeld tropische ziekten. Het coronapaspoort geldt ook voor reizen binnen de EU (dus dag vrij verkeer van personen) en ook nog eens voor het bezoeken van sommige evenementen binnen Nederland zelf. Dat is toch echt fundamenteel wat anders.

Let wel: ik zeg niet dat hier een complot achter zit. Ik zeg wel dat overheden de onhebbelijke neiging hebben om steeds meer controle over levens van mensen naar zich toe te trekken. Dat zit nu eenmaal in de aard van het beestje. Zaken aan de eigen verantwoordelijkheid van mensen overlaten, is in vele regeringskringen verdacht.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor ajl » 05 mei 2021 08:10

Waarom is dat erg?


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron