Jouw droom met God

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Jouw droom met God

Berichtdoor gravo » 03 mei 2021 11:50

Marnix schreef:Man waar maak je je eigenlijk druk om?! Allereerst is dit niet jouw forum en als Henkie iemand groen licht geeft om een topic te starten om een gesprek te starten over iets waar ook een cursus over wordt aangeboden is dat aan hem. Een van paar voordelen van zelf ondernemer zijn he, dat je dat zelf mag bepalen en er geen verantwoording voor hoeft af te leggen... nou ja, blijkbaar dus wel aan jou. Verder raakt je verhaal over ondernemerschap kan nog wal want ik denk dat zowel Henkie als Maurice er absoluut niet rijk van worden. En voor een beetje zekerheid kan je veel beter een vaste betrekking ergens nemen.

Dus ga gewoon lekker inhoudelijk op de vragen in en als het topic je niet ligt laat je het gewoon links liggen. Is niet zo moeilijk toch? Ik vind het wel een interessant onderwerp om verder over na te denken. Maar kennelijk is het voor jou een zwakke plek, dat je zo fel reageert..... :roll:

Toe maar.

Even zakelijk, beste ondernemers. Mijn vraag was of het verstandig is om advertenties, ook als het zogenaamde 'narratieve advertenties' betreft, als forum-topic toe te laten. Mijn mening en gevoel is dat dat niet verstandig is. Er is al een advertentie-strategie, waarvan ik niet weet of die wel of niet genoeg geld oplevert, maar het oogluikend of zelfs gericht toestaan van ads als forum-inhoud levert sowieso niets op. Ik kan het toestaan daarvan alleen maar verklaren vanuit een vriendendienst of vanuit de onzekerheid of iets nu een verhaal (narratief) is of een advertentie.
Mjjn pleidooi en verzoek is om forum en reclame van elkaar gescheiden te houden.

Voor de rest constateer ik een grote gevoeligheid op het punt van "ondernemerschap". Dit wordt kennelijk ervaren als een volstrekt vrije, soevereine handelwijze die van alle kritiek en twijfel ontheven is. Het krijgt iets heiligs. De ondernemer die eerlijker leeft, harder werkt, meer recht kan doen gelden, een hoger aanzien geniet, slimmer is, beter beloond dient te worden, de samenleving stut enzovoorts, enzovoorts. Treffend verwoord door Marnix (vast ook een vurig gelovige in "de ondernemer"):

"...Een van paar voordelen van zelf ondernemer zijn he, dat je dat zelf mag bepalen en er geen verantwoording voor hoeft af te leggen... nou ja, blijkbaar dus wel aan jou..."

Verantwoording afleggen? Aan mij? Ik ben gewoon een forumlid dat al lang meedenkt en schrijft op dit forum. En ik geef commentaar bij een nieuw fenomeen, namelijk de plaatsing van advertenties van de geloofs-business. Is nieuw voor mij. Dus waarom zou ik niet mogen reageren?
Bovendien ben ik in gesprek met de moderatoren, de enigen die volgens mij hier echt iets over kunnen zeggen. That' s all.
Maar het klopt, ik heb wel een mening.

Ik denk zomaar dat dit topic wel eens een staartje zou kunnen krijgen. Nu ik een nieuw gesprekonderwerp heb, namelijk "christen zijn én ondernemer" ben ik vast van plan hier binnenkort eens een topic over te beginnen. Wordt heel interessant!
Als het mag van de ondernemers uiteraard.

Nog even over die onaantastbaarheid van de heilige ondernemer: voor mij is dat pas zo wanneer een ondernemer dit realiseert binnen de kaders van de wet, maar wat mij betreft ook binnen de kaders van wat een christen wel of niet kan doen op grond van de Bijbelse wetten. Het Nieuwe Testament is niet zo heel positief over de pure focus op geld, rijkdom, zilver en goud.
Helaas zie ik, de goeden niet te na gesproken, soms christenen die de positieve succes-sfeer die hangt om het ondernemerschap gebruiken om weliswaar de wetten van het land te eerbiedigen, maar verder vrolijk en onbezorgd te zondigen tegen de wetten van het Koninkrijk Gods.
Ik verhef me verder niet boven ondernemers. Zelf heb ik ook last van wereldgelijkvormigheid in mijn denken en doen. Maar daarom heb ik ook geen behoefte aan een etiket dat mij een zekere heiligheid en onaantastbaarheid zou moeten verschaffen. Alsof het ondernemerschap een automatische garantie zou zijn voor: dat zit wel goed.

De prikkelbaarheid rond het thema "ondernemerschap" leert mij dat hierachter op z'n minst een aantal verborgen dilemma's of worstelingen schuil gaat. De huidige, grote ontsporing van het neoliberale denken, waarin wij allen tot ondernemer zijn gebombardeerd, zal hier ook wel een rol in spelen. Het zal het gespreksonderwerp van de nabije toekomst worden. Want de grenzen komen in zicht.

Wordt vast vervolgd.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Jouw droom met God

Berichtdoor Marnix » 03 mei 2021 12:51

gravo schreef:Toe maar.

Even zakelijk, beste ondernemers. Mijn vraag was of het verstandig is om advertenties, ook als het zogenaamde 'narratieve advertenties' betreft, als forum-topic toe te laten. Mijn mening en gevoel is dat dat niet verstandig is. Er is al een advertentie-strategie, waarvan ik niet weet of die wel of niet genoeg geld oplevert, maar het oogluikend of zelfs gericht toestaan van ads als forum-inhoud levert sowieso niets op. Ik kan het toestaan daarvan alleen maar verklaren vanuit een vriendendienst of vanuit de onzekerheid of iets nu een verhaal (narratief) is of een advertentie.
Mjjn pleidooi en verzoek is om forum en reclame van elkaar gescheiden te houden.

Voor de rest constateer ik een grote gevoeligheid op het punt van "ondernemerschap". Dit wordt kennelijk ervaren als een volstrekt vrije, soevereine handelwijze die van alle kritiek en twijfel ontheven is. Het krijgt iets heiligs. De ondernemer die eerlijker leeft, harder werkt, meer recht kan doen gelden, een hoger aanzien geniet, slimmer is, beter beloond dient te worden, de samenleving stut enzovoorts, enzovoorts. Treffend verwoord door Marnix (vast ook een vurig gelovige in "de ondernemer"):

"...Een van paar voordelen van zelf ondernemer zijn he, dat je dat zelf mag bepalen en er geen verantwoording voor hoeft af te leggen... nou ja, blijkbaar dus wel aan jou..."

Verantwoording afleggen? Aan mij? Ik ben gewoon een forumlid dat al lang meedenkt en schrijft op dit forum. En ik geef commentaar bij een nieuw fenomeen, namelijk de plaatsing van advertenties van de geloofs-business. Is nieuw voor mij. Dus waarom zou ik niet mogen reageren?
Bovendien ben ik in gesprek met de moderatoren, de enigen die volgens mij hier echt iets over kunnen zeggen. That' s all.
Maar het klopt, ik heb wel een mening.

Ik denk zomaar dat dit topic wel eens een staartje zou kunnen krijgen. Nu ik een nieuw gesprekonderwerp heb, namelijk "christen zijn én ondernemer" ben ik vast van plan hier binnenkort eens een topic over te beginnen. Wordt heel interessant!
Als het mag van de ondernemers uiteraard.

Nog even over die onaantastbaarheid van de heilige ondernemer: voor mij is dat pas zo wanneer een ondernemer dit realiseert binnen de kaders van de wet, maar wat mij betreft ook binnen de kaders van wat een christen wel of niet kan doen op grond van de Bijbelse wetten. Het Nieuwe Testament is niet zo heel positief over de pure focus op geld, rijkdom, zilver en goud.
Helaas zie ik, de goeden niet te na gesproken, soms christenen die de positieve succes-sfeer die hangt om het ondernemerschap gebruiken om weliswaar de wetten van het land te eerbiedigen, maar verder vrolijk en onbezorgd te zondigen tegen de wetten van het Koninkrijk Gods.
Ik verhef me verder niet boven ondernemers. Zelf heb ik ook last van wereldgelijkvormigheid in mijn denken en doen. Maar daarom heb ik ook geen behoefte aan een etiket dat mij een zekere heiligheid en onaantastbaarheid zou moeten verschaffen. Alsof het ondernemerschap een automatische garantie zou zijn voor: dat zit wel goed.

De prikkelbaarheid rond het thema "ondernemerschap" leert mij dat hierachter op z'n minst een aantal verborgen dilemma's of worstelingen schuil gaat. De huidige, grote ontsporing van het neoliberale denken, waarin wij allen tot ondernemer zijn gebombardeerd, zal hier ook wel een rol in spelen. Het zal het gespreksonderwerp van de nabije toekomst worden. Want de grenzen komen in zicht.

Wordt vast vervolgd.

gravo


Aan het topic hier zitten ook een paar vragen vast die ik wel interessant vind om te bespreken. Dat vind ik de winst van dit topic ten opzichte van een advertentie waarbij het eenrichtingsverkeer is van de adverteerder naar de forummer. Het lijkt me verstandiger om daar over door te praten dan te horen of jij dat fijn / handig of wat dan ook vindt. Ps ik ben geen ondernemer of vurig gelovige in de ondernemer, ik ken Maurice ook niet (Henkie heb ik vroeger nog wel eens mee geknikkerd of zo maar is meer dan 10 jaar geleden). Ik vind alleen dat je een beetje moeilijk doet om niks en je het advertentiebeleid wel aan de verantwoordelijken kan overlaten :-) Je weet niet eens wat de motivatie was om dit topic hier te laten plaatsen :-)

ps. ik ben benieuwd naar het nieuwe topic en waarom je zo kritisch staat tegenover christelijke ondernemers.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Jouw droom met God

Berichtdoor gravo » 03 mei 2021 13:56

Ja, laten we dit onderwerp maar in een nieuw topic behandelen.
Over de motivatie om de Ad te plaatsen tast ik ook in het duister. Volgens mij had Memmem het topic gesloten na mijn eerste post, maar heeft Henkie het toch weer toegestaan.
Maar goed. See you at the next topic!

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Jouw droom met God

Berichtdoor Chaya » 03 mei 2021 14:33

meribel schreef:Oh verschrikkelijk als je die website kijkt!!
Tuurlijk één coachings bureau beginnen helemaal niets mis mee, heel hip en heel veel mensen hebben daar behoefte aan maar om er een christelijk sausje overheen te strooien en ineens te doen dat jouw droom dan dus Gods droom is; rillingen lopen over mijn rug
En zeker als je scrolt naar; ‘Gods droom realiseren in 12 weken’
Kan die zin nog fouter?!?!?!

Helemaal met je eens meribel.
Ik ben hier te oud voor, dacht ik. Maar weet niet of jonge mensen hier nu zo mee geholpen zijn.

En wat is Gods droom? Kan iemand dit uit de website halen, want ik snap het niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bessensap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2019 17:43

Re: Jouw droom met God

Berichtdoor Bessensap » 03 mei 2021 15:26

Opvallende slogan waar ik weinig begrip voor op kan brengen.
Ondanks dat ik de intentie wel begrijp.

Zou het niet passender zijn, ook vanuit Bijbels oogpunt om bijv. "Gods doel met mij(n leven)" te gebruiken.Droom klinkt nogal als een onstabiel luchtkasteel.
Terwijl het uiteindelijke doel wat God met ons voor heeft toch echt een stevig fundament heeft...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Jouw droom met God

Berichtdoor Marnix » 03 mei 2021 15:35

Chaya schreef:Helemaal met je eens meribel.
Ik ben hier te oud voor, dacht ik. Maar weet niet of jonge mensen hier nu zo mee geholpen zijn.

En wat is Gods droom? Kan iemand dit uit de website halen, want ik snap het niet.


Waar het dus over gaat is het ontdekken van wat Gods plan met je leven is. Dat wordt op de website als "je droom met God" en "Gods droom voor jou" omschreven maar die terminologie staat misschien wat verder weg van de gemiddelde gereformeerde en sowieso wat abstract klinkt. Maar wat er bedoeld wordt is:

Gods heeft een plan met je leven. Als je Hem volgt wil Hij je ook inzetten in Zijn Koninkrijk. Hoe? Dat is voor iedereen verschillend. Sommige mensen worden zendeling of predikant maar zo'n plan is er ook als je gewoon een baan hebt of huisvrouw bent. Dat plan sluit aan bij wie je bent, bij je gaven, je omgeving. En het gaat er dus om dat je dat ontdekt. Er zijn best wel veel mensen die zich willen inzetten maar niet zo goed weten hoe. Het gaat er om om dat te ontdekken: Wat wil God dat ik ga doen, hoe kan ik voor Hem aan de slag. De uitkomt zal dan ook voor iedereen uniek zijn dus je kan niet zeggen: Dit is die droom precies. Het idee is dat je dat gaat ontdekken en dat je daar hulp, begeleiding of coaching, hoe je het ook wil noemen bij krijgt.

Er zit natuurlijk wel iets moois in zo'n cursus en dat is dat je het samen doen. Dat is misschien nog wel eens lastig aan de protestantse kant want daar zijn we wat meer gewend dingen zelf te willen doen. Als je dat wil weten ga je bidden, Bijbellezen en probeer je zo een antwoord te vinden. Maar vanuit het kringenwerk en zo weet ik dat het heel goed kan zijn om dit soort dingen te delen en te bespreken. Samen bidden, samen zoeken naar het plan van onze Heer. Het kan heel leerzaam zijn om dat samen te doen tov het alleen te doen. Dat hoeft natuurlijk niet via een coachingstraject, dat is een van de manieren. Het kan ook door als kring bijvoorbeeld daar eens een poos mee aan de slag te gaan. Of door er met een goede vriend / vriendin eens langer over door te praten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Jouw droom met God

Berichtdoor henkie » 04 mei 2021 10:01

gravo schreef:Kennelijk je zwakke plek, dat je zo fel reageert.


Een trap ruim onder de gordel is op een zwakke plek, dat weet iedere man...

Weet je, je zou vriend de Korne ook kunnen aanbevelen om zijn boodschap via het geëigende kanaal op Refoweb te berde te brengen, namelijk via een betaalde advertentie.


Dat zou inderdaad kunnen. Sterker nog, dat gebeurd wekelijks. Maar nu niet dus. Ik voel me daar vrij in, met uw welnemen.

Als commerciële partijen echter ook in de forum-inhoud worden toegelaten, sterft dit forum een akelige dood. Houd dat nou gescheiden.

Dit forum bestaat 20 jaar. Op zeer kleine schaal komt dit al die jaren al voor. Er is dus geen enkele reden om daar voor te waarschuwen.

Ken jij Maurice?


Nope. Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten