Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 24 apr 2021 02:32

Geen corona maar wel ander vaccin-nieuws!

https://www.france24.com/en/live-news/2 ... t-who-goal

Blijkbaar is er eindelijk een malaria-vaccin dat door de laatste veiligheidsproeven is gekomen. Dat is fantastisch nieuws, want malaria eist nog steeds elk jaar 400.000 levens, voornamelijk in ontwikkelingslanden omdat daar nou eenmaal meer malaria voorkomt en voornamelijk kinderen. Het vaccin schijnt 77% effectief te zijn volgens het artikel. Ik zeg het niet gauw, maar wat een zegen voor de mensen voor wie malaria een immer terugkerende gesel is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 29 apr 2021 06:40

Ernst Kuipers herhaalde het gisteravond nog maar eens: de avondklok heeft geen enkel effect gehad, maar "we moesten toch wat". Nou, als je dan toch wat moest, had je beter een maatregel kunnen verzinnen die minder maatschappelijke impact zou hebben en die populairder was, zoals gratis bier voor iedereen. Dit is het afpakken van fundamentele vrijheden geweest zonder goede onderbouwing en zonder resultaat. Een maatregel bovendien waar een lagere rechter over oordeelde dat die ongrondwettelijk was en waarbij het kabinet met een noodgang het hof van cassatie in liet vliegen om dat weer ongedaan te maken.
Dat terwijl een beetje gezond verstand al genoeg was om aan te nemen dat deze maatregel niet of nauwelijks effect zou hebben.
Dit ondermijnt het draagvlak voor maatregelen natuurlijk enorm, want werken die andere maatregelen (zoals mondkapjes, verbod van activiteiten buiten, terrassen dicht, mensen uit parken weren en daar de ME op af sturen) dan wel? Er is alle reden om daaraan te twijfelen, simpelweg omdat er voor de meeste maatregelen geen grondig wetenschappelijk bewijs is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor benefietdiner » 29 apr 2021 12:18

elbert schreef:Ernst Kuipers herhaalde het gisteravond nog maar eens: de avondklok heeft geen enkel effect gehad
toch wel eentje: De politie heeft de afgelopen drie maanden ruim 95.000 boetes uitgeschreven voor het overtreden van de avondklok. Dat leverde de schatkist een slordige 9 miljoen euro op. :roll:
https://www.ad.nl/binnenland/avondklok- ... ~ac9ba3ca/

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 29 apr 2021 12:22

Nounou, wat wordt men toch rijk van de Corona-crisis. De schatkist loopt vol.....

elbert schreef:Ernst Kuipers herhaalde het gisteravond nog maar eens: de avondklok heeft geen enkel effect gehad, maar "we moesten toch wat". Nou, als je dan toch wat moest, had je beter een maatregel kunnen verzinnen die minder maatschappelijke impact zou hebben en die populairder was, zoals gratis bier voor iedereen. Dit is het afpakken van fundamentele vrijheden geweest zonder goede onderbouwing en zonder resultaat. Een maatregel bovendien waar een lagere rechter over oordeelde dat die ongrondwettelijk was en waarbij het kabinet met een noodgang het hof van cassatie in liet vliegen om dat weer ongedaan te maken.
Dat terwijl een beetje gezond verstand al genoeg was om aan te nemen dat deze maatregel niet of nauwelijks effect zou hebben.
Dit ondermijnt het draagvlak voor maatregelen natuurlijk enorm, want werken die andere maatregelen (zoals mondkapjes, verbod van activiteiten buiten, terrassen dicht, mensen uit parken weren en daar de ME op af sturen) dan wel? Er is alle reden om daaraan te twijfelen, simpelweg omdat er voor de meeste maatregelen geen grondig wetenschappelijk bewijs is.


RIVM begrijpt uitspraak van Kuipers bij Beau niet
Het RIVM begrijpt niet waarop Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg zich baseerde, toen hij gisteravond bij het RTL-programma Beau zei dat de avondklok nauwelijks effect heeft gehad. "De berekening was dat het 10 procent zou verminderen. Als je kijkt naar het beloop van de ziekenhuisopnames in de tijd, zagen we zowel bij de invoering als bij het opschuiven geen enkel effect", zei Kuipers. Hij zei ook dat er geen keus was. Begin januari werd duidelijk dat de besmettelijker Britse variant in Nederland was opgedoken. "We moesten iets doen", zei hij.

Het RIVM weet niet hoe Kuipers bij deze vaststelling komt. Die 10 procent was de verwachting voor de invoering van twee maatregelen samen, zegt een woordvoerder. Dat waren de avondklok en de maatregel dat een huishouden maar één bezoeker tegelijkertijd mocht ontvangen. Het RIVM kijkt of het mogelijk is om het effect van alleen de avondklok op de ontwikkeling van de besmettingscijfers uit te rekenen.

https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~ae6ddd17/
https://www.nu.nl/coronavirus/6130479/e ... k-zag.html
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Haaibaai » 29 apr 2021 17:38

Laat men zich gewoon aan de regels houden en op een dag zal deze pandemie voorbij zijnde natuur geneest zichzelf na deze periode van rust voor de natuur. \:D/
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 29 apr 2021 18:12

Haaibaai schreef:Laat men zich gewoon aan de regels houden en op een dag zal deze pandemie voorbij zijnde natuur geneest zichzelf na deze periode van rust voor de natuur. \:D/


Wat de co2 uitstoot betreft wel, die was vooral in de eerste lockdown erg naar beneden gegaan. Ik weet niet hoe het nu is maar gezien de drukte in het verkeer zal het vast wel weer terug bij af zijn.... Das dan wel weer jammer.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 29 apr 2021 20:09

Haaibaai schreef:Laat men zich gewoon aan de regels houden en op een dag zal deze pandemie voorbij zijnde natuur geneest zichzelf na deze periode van rust voor de natuur. \:D/



Als het zo goed is voor moedertje natuur dan mag het nog wel ff doorgaan....was net zo lekker rustig.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 30 apr 2021 07:48

benefietdiner schreef:toch wel eentje: De politie heeft de afgelopen drie maanden ruim 95.000 boetes uitgeschreven voor het overtreden van de avondklok. Dat leverde de schatkist een slordige 9 miljoen euro op. :roll:
https://www.ad.nl/binnenland/avondklok- ... ~ac9ba3ca/
Ik denk niet dat dat opweegt tegen de plunderingen eind januari tijdens de rellen over de avondklok plus de schade die er aan vertrouwen in de overheid is toegebracht.
Marnix schreef:RIVM begrijpt uitspraak van Kuipers bij Beau niet
Ze begrijpen wel meer niet, ben ik bang. Juist omdat ze aannemen dat die 10% door 2 maatregelen samen wordt veroorzaakt, hebben ze een basale fout gemaakt, nl. dat het effect van de avondklok niet te verifieren is. Verificatie is noodzakelijk als je het wetenschappelijk verantwoord wil laten zijn. Dit is dus nattevingerwerk zonder dat je dat kunt controleren. Wetenschappelijk gezien kan dit niet door de beugel.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 30 apr 2021 08:15

Marnix schreef:Nounou, wat wordt men toch rijk van de Corona-crisis. De schatkist loopt vol.....



RIVM begrijpt uitspraak van Kuipers bij Beau niet
Het RIVM begrijpt niet waarop Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg zich baseerde, toen hij gisteravond bij het RTL-programma Beau zei dat de avondklok nauwelijks effect heeft gehad. "De berekening was dat het 10 procent zou verminderen. Als je kijkt naar het beloop van de ziekenhuisopnames in de tijd, zagen we zowel bij de invoering als bij het opschuiven geen enkel effect", zei Kuipers. Hij zei ook dat er geen keus was. Begin januari werd duidelijk dat de besmettelijker Britse variant in Nederland was opgedoken. "We moesten iets doen", zei hij.

Het RIVM weet niet hoe Kuipers bij deze vaststelling komt. Die 10 procent was de verwachting voor de invoering van twee maatregelen samen, zegt een woordvoerder. Dat waren de avondklok en de maatregel dat een huishouden maar één bezoeker tegelijkertijd mocht ontvangen. Het RIVM kijkt of het mogelijk is om het effect van alleen de avondklok op de ontwikkeling van de besmettingscijfers uit te rekenen.

https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~ae6ddd17/
https://www.nu.nl/coronavirus/6130479/e ... k-zag.html

Goed dat Kuipers zijn nek uitsteekt (hoewle het beter was geweest als hij dat wat eerder gedaan had).
Wel raar dat het RIVM er dan tegenin gaat, zonder enige getalsmatige onderbouwing.
Dan vraag ik me toch af hoe het RIVM verklaart dat zowel de invoering van de avondklok, als de verruiming van de avondklok (voor de interpretatie van de afschaffing is het nog te vroeg) geen trendbreuk liet zien.
En ik kan het RIVM zo wel vertellen dat de berekening van de effecten van de avondklok niet te doen is.
Het enige zinnige meetmoment is de verruiming, omdat zowel de invoering als de afschaffing in een maatregelenpakket zat (naar mijn idee bewust, om juist deze discussie uit de weg te gaan).
En juist die verruiming was niet significant (een uur verruiming is te weinig om daadwerkelijk aan te kunnen rekenen), bovendien luidde het geen trendbreuk in.

Overigens hebben ze het over die 10% van beide maatregelen samen, maar ook die trendbreuk was niet waarneembaar.
Gevoelsmatig krijg je steeds meer het idee dat de rapportages van het RIVM slagen in de lucht zijn. Onderrapportage, om op de juiste momenten een piek te kunnen laten zien.
Het is wel heel frappant dat iedere keer na een persconferentie ineens heel hoge getallen verschijnen (geen uitzonderingen op deze regel tot nog toe), waarbij de rapportages die door "computerstoringen" te laag uitvallen heel duidelijk worden gecommuniceerd als irrelevant, terwijl de dagen waarop dat rechtgetrokken wordt je echt moet zoeken naar de voetnoot dat er een correctierapportage in is meegenomen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 30 apr 2021 08:20

elbert schreef:Ik denk niet dat dat opweegt tegen de plunderingen eind januari tijdens de rellen over de avondklok plus de schade die er aan vertrouwen in de overheid is toegebracht.
Ze begrijpen wel meer niet, ben ik bang. Juist omdat ze aannemen dat die 10% door 2 maatregelen samen wordt veroorzaakt, hebben ze een basale fout gemaakt, nl. dat het effect van de avondklok niet te verifieren is. Verificatie is noodzakelijk als je het wetenschappelijk verantwoord wil laten zijn. Dit is dus nattevingerwerk zonder dat je dat kunt controleren. Wetenschappelijk gezien kan dit niet door de beugel.

Denk je niet dat dat juist bewust is?
Als je een maatregel waar je vooraf in gelooft (maar geen zekerheid hebt) wilt invoeren, maar je weet dat deze controversieel is moet je zorgen dat deze niet te evalueren is.
Dan kun je er nooit voor ter verantwoording worden geroepen.

Dat is ongeveer les 1 in crisismanagement.

Overigens noem je de term "wetenschappelijik", maar het RIVM is geen wetenschappelijk instituut (en claimt dat ook niet te zijn).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 30 apr 2021 08:22

irmo schreef:Als het zo goed is voor moedertje natuur dan mag het nog wel ff doorgaan....was net zo lekker rustig.

Niemand houdt je tegen om voor jezelf de avondklok nog steeds aan te houden, nog steeds maximaal 1 bezoeker te ontvangen (of maximaal in je eentje op bezoek te gaan), geen vakanties meer over de grens te houden, niet meer te vliegen, en thuis te blijven werken (al hangt dat laatste ook van de werkgever af).

Ik hoor van meer mensen dat ze het sociale isolement wel lekker hebben gevonden, maar voor heel veel mensen was het een ramp kan ik je verklappen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 30 apr 2021 08:36

StillAwake schreef:Overigens noem je de term "wetenschappelijik", maar het RIVM is geen wetenschappelijk instituut (en claimt dat ook niet te zijn).
Een strict wetenschappelijk instituut is het niet (dat beweer ik ook niet), maar het RIVM zegt zelf wel "via onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek" zich in te zetten voor een gezonde bevolking in een gezonde leefomgeving. Kortom: het RIVM baseert zich op wetenschappelijk onderzoek en doet zelf ook onderzoek. Dan mag je ook verwachten dat wat ze doen een wetenschappelijke toets kan doorstaan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 30 apr 2021 09:18

elbert schreef:Ik denk niet dat dat opweegt tegen de plunderingen eind januari tijdens de rellen over de avondklok plus de schade die er aan vertrouwen in de overheid is toegebracht.
Ze begrijpen wel meer niet, ben ik bang. Juist omdat ze aannemen dat die 10% door 2 maatregelen samen wordt veroorzaakt, hebben ze een basale fout gemaakt, nl. dat het effect van de avondklok niet te verifieren is. Verificatie is noodzakelijk als je het wetenschappelijk verantwoord wil laten zijn. Dit is dus nattevingerwerk zonder dat je dat kunt controleren. Wetenschappelijk gezien kan dit niet door de beugel.


Kan maar bij een pandemie kan je niet eerst jaren onderzoek doen naar het effect van maatregelen voor je ze invoert. Wat dat betreft is het ooit niet vooral wetenschap. Het is meer een soort van crisismanagement. En dan moet je soms wat proberen zonder dat je weet hoe goed het precies werkt. En zo hebben heel veel landen een keer een avondklok ingevoerd. We zijn daar geen uitzondering in of zo. Maar je kan moeilijk zeggen: het is een nieuw virus, we weten er een hoop nog niet precies over en ook niet hoe goed bepaalde maatregelen werken dus zolang er geen uitgebreide onderzoeken zijn doen we maar niks.

Wat meetbaarheid betreft geef je zelf al aan dat het heel lastig is. Ook zonder wijzigingen springen de besmettingsaantallen heen en weer. Als twee maatregelen samen 10 procent zouden schelen is dat op 7500 besmettingen dus 750 besmettingen. En als dan de avondklok met een uur verruimd wordt zal je dat moeilijk precies in de cijfers aan kunnen wijzen.

En achteraf heb je dan ook altijd mensen die het veel beter weten. Toch lukt dat mondiaal gezien nauwelijks ergens goed, hooguit met een nog veel stricter beleid.
Laatst gewijzigd door Marnix op 30 apr 2021 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 30 apr 2021 09:22

elbert schreef:Een strict wetenschappelijk instituut is het niet (dat beweer ik ook niet), maar het RIVM zegt zelf wel "via onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek" zich in te zetten voor een gezonde bevolking in een gezonde leefomgeving. Kortom: het RIVM baseert zich op wetenschappelijk onderzoek en doet zelf ook onderzoek. Dan mag je ook verwachten dat wat ze doen een wetenschappelijke toets kan doorstaan.

Klopt. Overigens voeren ze zelf dat onderzoek niet uit (getuige de term "onafhankelijk").
Maar de grens tussen RIVM en het wetenschappelijk bureau voor het regeringsbeleid is af en toe flinterdun, dat ben ik met je eens.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 30 apr 2021 11:20

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2015229 ... en-kuipers
Grappig dat Grapperhaus zich baseerd op getallen uit het buitenland, en niet komt met getallen uit Nederland.
Blijkbaar heeft hij ook geen onderbouwende getallen paraat...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten