Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 19 apr 2021 09:14

Chaya schreef: (...)
We worden opgeroepen om ons vertrouwen geheel op het vaccin te zetten. Het best wat ons kon overkomen?
Dat betekent dat we er niet in geloven dat God bij machte is om het virus direkt weg te nemen, als wij ons zouden verootmoedigen.
Wij mensen kunnen het immers zelf wel?


mooi moment om nu thuis je medicijnkastje (met inhoud) de deur uit te doen.... :mrgreen:
*zorgverzekering dan wellicht ook overbodig :-({|=
enne...ook geen paracetamolletjes meer :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 19 apr 2021 09:24

elbert schreef:Hoeveel hoger is behoorlijk onduidelijk. In sommige landen (zoals Zweden) zijn er weinig maatregelen geweest. Het dodental per miljoen inwoners ligt er hoger, maar ook weer niet zoveel hoger dan Nederland. Het effect van de maatregelen is beperkt en ook de omstandigheden in verschillende landen zijn anders, dus is het moeilijk om precies de impact van maatregelen te kwantificeren.

Stockholm is vrij zwaar geraakt, en verder is Zweden toch al een land van Social Distancing.
Er woont vrijwel niemand.
De helft woont in Stockholm, de andere helft in de grote leegte.

Dus eigenlijk zou je de Zweedse cijfers moeten verdubbelen (slechts de helft woont in risicogebied).
En dan is de vergelijking met NL ineens wel significant anders...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 19 apr 2021 10:32

StillAwake schreef:Als we het vaccin als uitweg uit deze impasse zien hoeft dat niet uit te sluiten dat we geloven dat God het virus kan stoppen.
Sterker nog: Hij heeft al zo vaak mensen gebruikt voor Zijn plannen, waarom nu dan niet.
Het vaccin kan ook zijn manier zijn om het virus weer terug te dringen.

Vertrouw op God, maar zet wel zelf je fiets op slot...

Ik zei: we moeten ons vertrouwen NIET ALLEEN op het vaccin zetten. Dat is iets anders dan: la maar waaien.
En je fiets kan ondanks 2 zware hangsloten toch gestolen worden. :cry:
Geloof jij nog in het feit dat wij een God hebben van Wonderen?
Dat van deze pandemie een sprake uitgaat?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 19 apr 2021 10:48

Chaya schreef:Ik zei: we moeten ons vertrouwen NIET ALLEEN op het vaccin zetten. Dat is iets anders dan: la maar waaien.
En je fiets kan ondanks 2 zware hangsloten toch gestolen worden. :cry:
Geloof jij nog in het feit dat wij een God hebben van Wonderen?
Dat van deze pandemie een sprake uitgaat?

We moeten inderdaad niet alle vertrouwen op het vaccin zetten.
We hebben echter wel de verantwoordelijkheid als mensheid om te doen wat in onze macht ligt.

En natuurlijk kan God het hele virus ook van de 1 op de andere dag de wereld uit helpen, en daar mag je ook absoluut om bidden.
Maar dat neemt niet weg dat het oude adagium "ora et labora" nog steeds stelt dat we moeten doen wat we kunnen, en onze kennis en "macht" als mensheid ligt in de ontwikkeling van medicijnen en vaccins.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Haaibaai » 19 apr 2021 11:19

MoesTuin schreef:mooi moment om nu thuis je medicijnkastje (met inhoud) de deur uit te doen.... :mrgreen:
*zorgverzekering dan wellicht ook overbodig :-({|=
enne...ook geen paracetamolletjes meer :wink:


Inderdaad en ook alle ziekenhuizen sluiten weg er mee :^o :D Oja en ook geen tandartsen meer :mrgreen:

Dank zijn de Gave Gods is er in dit land geen polio meer geen mazelen,geen pokken geen defterie, geen tyfus, enz enz enz.
Voorts iedereen is vrij om de prik te nemen laat iedereen daar vrij in.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor benefietdiner » 19 apr 2021 12:01

Haaibaai schreef:Inderdaad en ook alle ziekenhuizen sluiten weg er mee :^o :D Oja en ook geen tandartsen meer :mrgreen:

Dank zijn de Gave Gods is er in dit land geen polio meer geen mazelen,geen pokken geen defterie, geen tyfus, enz enz enz.
Voorts iedereen is vrij om de prik te nemen laat iedereen daar vrij in.

Als ik je eerste zinnetjes leest geloof ik van het laatste zinnetje (laat iedereen daar vrij in) helemaal niets.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 19 apr 2021 14:28

ajl schreef:Dat denk ik ook. Daarnaast ligt het niveau van de medische zorg beduidend hoger dan rond 1918.


Plus dat ze destijds nog niet wisten wat virussen überhaupt waren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 19 apr 2021 15:02

Chaya schreef:De Spaanse griep sloeg toe toen de eerste wereldoorlog voorbij was. Veel mensen waren ook uitgeput en ondervoed en wat wist men over besmetting?

Ik denk dat de diepste paniek nu, toesloeg toen men besefte dat de knapste virologen het ook niet meer in de hand hadden.
Ze begonnen met isoleren van de eerste patiënt, maar het was al verder verspreid voordat dit bekend werd.


Met alle respect, (je kent me) maar hier klopt niet heel veel van. De Spaanse griep is ontstaan op een boerderij in Amerika en werd juist door de mobilisatie van troepen voor WO1 naar Europa gebracht. Dat doe je niet als de oorlog al voorbij is. En juist omdat de oorlog nog gaande was, greep de Amerikaanse overheid niet in. Die moesten immers de mysterieuze ziekte afwegen tegen het belang van de oorlog winnen en kozen bewust voor het laatste.

Wat ook zo vreemd was aan de Spaanse griep, is dat JUIST de jongste en gezondste mensen het loodje legden (zeg maar, jonge mannen van militaire leeftijd). De ouderen en zwakkeren werden relatief meer gespaard. We weten nu dat Spaanse griep het immuunsysteem kaapt en tegen zichzelf keert, dus hoe sterker het immuunsysteem, hoe effectiever het wapen in handen van het virus.

Ook was het nog lang niet bekend dat Spaanse griep een virus was. Volgens mij dacht men in het begin nog dat het bacterieel was. HIER een informatieve reeks korte youtubevideo's die e.e.a. uitleggen over Spaanse griep.

Een onzichtbaar gevaar is moeilijk te hanteren.
Elke dag lees je andere feiten, wetenswaardigheden, soms spreekt de ene deskundige de andere tegen.

We worden opgeroepen om ons vertrouwen geheel op het vaccin te zetten. Het best wat ons kon overkomen?
Dat betekent dat we er niet in geloven dat God bij machte is om het virus direkt weg te nemen, als wij ons zouden verootmoedigen.
Wij mensen kunnen het immers zelf wel?


Millenia lang 'verootmoedigen' christenen zichzelf al als er weer eens een plaag opduikt, want deze generatie is echt de eerste niet die zich dit bedenkt. En elke keer blijkt maar weer dat ook ootmoedige christenen gewoon worden geveld. KAN God het virus direct wegnemen? Ongetwijfeld! DOET Hij het ook? Blijkbaar niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 19 apr 2021 15:32

Het filmpje dat ik linkte stelt dat het virus ook in het geval van de Spaanse Griep vermoedelijk uit Noord-China kwam. Ik weet niet zeker of dat klopt want ik heb ook gelezen dat het van een boerderij ergens in Amerika kwam. En ik acht een uitgegeven boek betrouwbaarder dan een Youtubefilmpje.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2021 15:35

elbert schreef:Hoeveel hoger is onduidelijk. In sommige landen (zoals Zweden) zijn er weinig maatregelen geweest. Het dodental per miljoen inwoners ligt er hoger, maar ook weer niet zoveel hoger dan Nederland. Het effect van de maatregelen is beperkt en ook de omstandigheden in verschillende landen zijn anders, dus is het moeilijk om precies de impact van maatregelen te kwantificeren.


Los van wat er al gezegd is over dunbevolktheid en social distancing in Zweden was het gevolg van de vrijheden dat veel jongeren nog wel allerlei dingen deden maar ouderen toch voorzichtiger waren. Zonder maatregelen (waarbij besmette mensen gewoon op verjaardagen in een kring zouden zitten en zo) zou het aantal besmettingen veel hoger zijn. En wat vooral belangrijk is, daar was het vanaf het begin met "flatten the curve" om te doen, zou het tot overbelasting van de zorg hebben geleid waardoor het aantal slachtoffers verhoudingsgewijs ook meer zou toenemen dan het aantal besmettingen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 19 apr 2021 19:40

Chaya schreef:We worden opgeroepen om ons vertrouwen geheel op het vaccin te zetten. Het best wat ons kon overkomen?
Dat betekent dat we er niet in geloven dat God bij machte is om het virus direkt weg te nemen, als wij ons zouden verootmoedigen.
Wij mensen kunnen het immers zelf wel?

Chaya schreef:Ik zei: we moeten ons vertrouwen NIET ALLEEN op het vaccin zetten. Dat is iets anders dan: la maar waaien.
En je fiets kan ondanks 2 zware hangsloten toch gestolen worden. :cry:
Geloof jij nog in het feit dat wij een God hebben van Wonderen?
Dat van deze pandemie een sprake uitgaat?

Wat Chaya zegt is helemaal niet zo vreemd hoor, het is gewoon een Bijbels antwoord.
2 Kron: 'Zo Ik den hemel toesluite, dat er geen regen zij, of zo Ik den sprinkhaan gebiede, het land te verteren, of zo Ik pest onder Mijn volk zende; En Mijn volk, over dewelken Mijn Naam genoemd wordt, zich verootmoedigt en bidt, en zij Mijn aangezicht zoeken, en zich bekeren van hun boze wegen; zo zal Ik uit den hemel horen, en hun zonden vergeven, en hun land genezen. Nu zullen Mijn ogen open zijn, en Mijn oren opmerkende op het gebed dezer plaats.'
Hij wacht op ons antwoord! En wat doen wij? ..
De realiteit: '.. maar gij zult niet opwaarts zien op Dien, Die zulks gedaan heeft, noch aanmerken Dien, Die dat van verre tijden geformeerd heeft'.

Kan God het virus wegnemen? Ja. Doet Hij het ook? Nee, tot op heden niet. Maar weten wij wat Zijn bedoeling hiermee is? Ik niet. Ik hoef dat ook niet te weten, na deze zal ik het misschien begrijpen. Voor nu ligt het in Zijn hand. En daar heb ik persoonlijk meer vertrouwen in dan in welk vaccin dan ook.

benefietdiner schreef:Als ik je eerste zinnetjes leest geloof ik van het laatste zinnetje (laat iedereen daar vrij in) helemaal niets.

Scherp! :)
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2021 22:44

Dorpeling schreef:Wat Chaya zegt is helemaal niet zo vreemd hoor, het is gewoon een Bijbels antwoord.
2 Kron: 'Zo Ik den hemel toesluite, dat er geen regen zij, of zo Ik den sprinkhaan gebiede, het land te verteren, of zo Ik pest onder Mijn volk zende; En Mijn volk, over dewelken Mijn Naam genoemd wordt, zich verootmoedigt en bidt, en zij Mijn aangezicht zoeken, en zich bekeren van hun boze wegen; zo zal Ik uit den hemel horen, en hun zonden vergeven, en hun land genezen. Nu zullen Mijn ogen open zijn, en Mijn oren opmerkende op het gebed dezer plaats.'
Hij wacht op ons antwoord! En wat doen wij? ..
De realiteit: '.. maar gij zult niet opwaarts zien op Dien, Die zulks gedaan heeft, noch aanmerken Dien, Die dat van verre tijden geformeerd heeft'.

Kan God het virus wegnemen? Ja. Doet Hij het ook? Nee, tot op heden niet. Maar weten wij wat Zijn bedoeling hiermee is? Ik niet. Ik hoef dat ook niet te weten, na deze zal ik het misschien begrijpen. Voor nu ligt het in Zijn hand. En daar heb ik persoonlijk meer vertrouwen in dan in welk vaccin dan ook.



Dat geloof ik ook. En aan de andere kant, dat geloofden ze rond de Zwarte Dood soms ook en inkeer van mensen leidde meestal er niet toe dat men ervoor gespaard werd. Ik geloof ook dat God sterker is dan natuurrampen, ziekten en zelfs de dood. Toch worden er christenen getroffen door rampen, worden ze ziek en gaan ze dood. En is er tegelijkertijd allemaal zorg. Als je een dodelijke ziekte hebt is de kans op genezing hoger als je alleen naar het ziekenhuis gaat dan wanneer je alleen bidt. Dus ga je dan ook naar het ziekenhuis. Dat wil niet zeggen dat je niet op God vertrouwt. Maar als eerste is in Hem geloven geen garantie dat je een lang en gezond leven krijgt. En wanneer Hij je geneest doet Hij dat vaak door mensen en medische hoogstandjes heen. Hij is namelijk de Schepper van alles, ook van mensen die die dingen ontdekken, ontwikkelen en uitvoeren. Het is daarom volstrekt onnodig en onzinnig om vertrouwen op God tegenover vertrouwen op een vaccin te stellen. Ik vertrouw op God en laat me daarom vaccineren. Dat is de beste kans die we hebben on van Corona af te komen. En ik dank Hem voor de medische mogelijkheden die we hebben. Dat Hugo de Jonge en Hem niet noemt is niet verrassend maar doet daar niets aan af.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 20 apr 2021 08:03

Kan iemand me uitleggen waarom we al 3 maanden een avondklok hebben? Volgens de baas van de ziekenhuizen heeft die nauwelijks effect.
Afbeelding
Dus al die onrust, rellen en vernielingen in januari hadden voorkomen kunnen worden als men in de regering het gezonde verstand had gehad dat veel andere mensen wel hadden: namelijk dat zo'n avondklok nauwelijks effect heeft en totaal disproportioneel is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 20 apr 2021 09:01

elbert schreef:Kan iemand me uitleggen waarom we al 3 maanden een avondklok hebben? Volgens de baas van de ziekenhuizen heeft die nauwelijks effect.
Afbeelding
Dus al die onrust, rellen en vernielingen in januari hadden voorkomen kunnen worden als men in de regering het gezonde verstand had gehad dat veel andere mensen wel hadden: namelijk dat zo'n avondklok nauwelijks effect heeft en totaal disproportioneel is.

Ik heb sowieso de indruk dat (en dat heb ik al bij de invoering gezegd) het vooral iets was om als eerste stap weer vrij te geven, waarmee de vervolgstappen een aantal weken extra konden worden uitgesteld.
Overigens denk ik dat die onvrede, die rellen en de vernielingen anders ook wel opgekomen zouden izjn.
Veel mensen zitten al te lang in te veel beperkingen. De frustratie moet er uit.
Nu was de avondklok de druppel, maar anders zou bij een verlenging van de maatregelen alsnog die onvrede naar buiten gekomen zijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 20 apr 2021 09:03

Mortlach schreef:Het filmpje dat ik linkte stelt dat het virus ook in het geval van de Spaanse Griep vermoedelijk uit Noord-China kwam. Ik weet niet zeker of dat klopt want ik heb ook gelezen dat het van een boerderij ergens in Amerika kwam. En ik acht een uitgegeven boek betrouwbaarder dan een Youtubefilmpje.

Voor zover ik weet zijn er een aantal theorieen over de locatie van ontstaan van de Spaanse Griep, maar is geen van deze theorieen aangetoond.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten