Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 15 apr 2021 14:54

lammetje schreef:Ik denk niet dat je van 'maakbaar' kunt spreken. Er zijn zeker ontwikkelingen geweest op het gebied van hygiëne, medicatie, behandelingen. Maar dat valt volgens mij niet onder het maakbare van deze wereld.
Er komen namelijk aan de andere kant ook tal van ziektes bij, die er vroeger mogelijk niet waren. Ik zeg mogelijk want je weet niets zeker omdat er toen geen weet van was. Maar bepaalde welvaartsziektes zoals diabetes type 2, obesitas, bepaalde hart/bloedvaat ziektes waren er toen minder omdat er veel gezonder gegeten /gewerkt werd. Al kostte dat dan weer levens op een ander gebied (wil dus niet zeggen dat het vroeger beter was)
Ze zijn voor de ene ziekte iets aan het bedenken qua behandeling en er komt weer een andere ziekte aan. Dit is van alle tijden en zal zo blijven. (Iets met zondeval...)

Het leven, de wereld dus, is niet maakbaar. En wordt het ook nooit.


In welke tijd werd er gezonder gegeten en gezonder gewerkt? En wat precies dan?

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 15 apr 2021 15:02

De tijd dat men alles zelf verbouwde en maakte, er nog geen zooi over het land gedaan werd, alles met de hand gedaan moest worden waardoor je van zonsopgang tot zonsondergang buiten aan het werk was. Ze aten toen wat er van het land kwam. En net wat ik al schreef, die tijd was echt niet beter, toen waren er hele andere problemen. Maar in elk geval de tijd waarbij iedereen minimaal 10 000 stappen zette, niet naar de sportschool hoefde want er waren vrijwel geen zittende beroepen. Eten afhalen bestond niet. Zout, verkeerde vetten en ongezonde tussendoortjes bestonden niet. Die vooruitgang is echt geen verbetering. Wat overigens niet wil zeggen dat er met zo'n leefpatroon geen corona was geweest.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2021 16:01

lammetje schreef:De tijd dat men alles zelf verbouwde en maakte, er nog geen zooi over het land gedaan werd, alles met de hand gedaan moest worden waardoor je van zonsopgang tot zonsondergang buiten aan het werk was. Ze aten toen wat er van het land kwam. En net wat ik al schreef, die tijd was echt niet beter, toen waren er hele andere problemen. Maar in elk geval de tijd waarbij iedereen minimaal 10 000 stappen zette, niet naar de sportschool hoefde want er waren vrijwel geen zittende beroepen. Eten afhalen bestond niet. Zout, verkeerde vetten en ongezonde tussendoortjes bestonden niet. Die vooruitgang is echt geen verbetering. Wat overigens niet wil zeggen dat er met zo'n leefpatroon geen corona was geweest.


Dat klinkt heel rooskleurig en zo maar je weet natuurlijk heel goed dat er veel totaal anders was vroeger. Het eten was allicht minder bewerkt maar hoeveel mensen er ook genoeg geld om goed en gezond te eten? Gezond voedsel was veel minder toegankelijk. En er was minder overgewicht misschien, maar hoeveel ondergewicht was er? Hoeveel mensen waren na 50 jaar versleten door het fysiek zware werk dat ze deden in het land, in mijnen etcetera? Fysiek werk is niet altijd gezonder hoor, je kan beter een kantoorbaan hebben en daarbij voldoende sporten / stappen maken dan zwaar fysiek werk doen. Waarom denk je dat de levensverwachting van mannen toen meer dan 2 jaar lager was Hoe gezond was het water dat men toen drink vergeleken met nu? Los van hoeveel kennis er toen was en nu is over hoe gezond dingen toen waren en nu? Ondanks meer kantoorbanen en meer overgewicht is de levensverwachting enorm gestegen en dat heeft ook een deel te maken met voeding en kennis over voeding ook al is er ook een hoop ongezond voedsel te krijgen. Dat is altijd zo geweest en vroeger aten er nog meer mensen ongezond of te weinig. En ja, het kan nog een stuk gezonder / beter.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 15 apr 2021 16:34

Ik ben een interessant boek aan het lezen over Egypte en een stuk ging over brood. Archeologen hebben het proces om brood te maken gereproduceerd, van graan verbouwen tot oogsten, malen, bakken en opeten. Wat blijkt? Hoe zorgvuldig je ook bent, je brood zit vol met zand en ander gruis.

Zand en gruis eten is funest voor je tanden en tandvlees. Tanderosie en abcessen in de mond waren dan ook kwalen waar iedereen last van had. Doe mij dan maar modern brood waar geen zand meer in zit.

Ook was de variatie veel, veel minder dan nu. Voor de Ierse hongersnood aten de boeren daar aardappelen en zo goed als niets anders. 10 kilo aardappelen per persoon per dag, las ik ooit in een iers museum. Ontbijt, lunch en avondeten bestond uit aardappelen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 15 apr 2021 16:37

Excuus, 5 tot 6 kilo aardappelen per persoon per dag.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 15 apr 2021 18:07

lammetje schreef:De tijd dat men alles zelf verbouwde en maakte, er nog geen zooi over het land gedaan werd, alles met de hand gedaan moest worden waardoor je van zonsopgang tot zonsondergang buiten aan het werk was. Ze aten toen wat er van het land kwam. En net wat ik al schreef, die tijd was echt niet beter, toen waren er hele andere problemen. Maar in elk geval de tijd waarbij iedereen minimaal 10 000 stappen zette, niet naar de sportschool hoefde want er waren vrijwel geen zittende beroepen. Eten afhalen bestond niet. Zout, verkeerde vetten en ongezonde tussendoortjes bestonden niet. Die vooruitgang is echt geen verbetering. Wat overigens niet wil zeggen dat er met zo'n leefpatroon geen corona was geweest.


eten was ontzettend eenzijdig
veel mensen stierven,
regelmatig hongersnood
fysiek enorm zwaar
scheurbuik, hongerbuik enz enz.

er was geen corona, maar regelmatig cholera.

ja 'toen' is ook een ruim begrip natuurlijk. Ik weet niet wanneer 'toen' was dat het beter was maar rond 1900 niet, rond 1800 ook niet, en de middeleeuwen zeker niet. Alleen de kindersterfte al

nouja kijk nu maar naar onderontwikkelde arme landen in afrika, die omstandigheden zullen wel vergelijkbaar zijn met 'toen'. Alles zelf verbouwen, alle smet de hand doen waardoor je van zonsopgang tot zondondergang bezig was. Ja je hebt een bepaald soort landbouwgrond daar kan je niet zoveel variatie op verbouwen als wat er nu in de supermarkt ligt. En als het weer een jaar tegen zit heb je helemaal een probleem. ( of er komen sprinkhanen langs zoals nu )


maar dat er minder junkfood was dat is wel zo hoor, hart en vaatziektes waren er vast minder.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 15 apr 2021 19:16

M a w de wereld is niet maakbaar. Daar ging het om. En uiteraard waren er andere problemen zoals ik al meteen schreef. Maar niet alle vooruitgangen zijn ook goed. Al dat junk food, kant en klaar wat zout is, schappen vol chips, koek, Snoep, chocola. Allemaal 'positieve' ontwikkelingen in de gezondheidszorg die in andere tijden niet nodig waren. Diabetes type 2 bijvoorbeeld. Oorzaak is vaak (dus uitzonderingen daar gelaten) overgewicht, ongezond leven, te weinig beweging en roken.
Bij hart en bloedvaten die niet goed meer functioneren is dit net zo. Ik wil helemaal niet terug naar toen, maar het was een reactie op de opmerking dat de wereld wel maakbaar is.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 15 apr 2021 19:59

lammetje schreef:M a w de wereld is niet maakbaar. Daar ging het om. En uiteraard waren er andere problemen zoals ik al meteen schreef. Maar niet alle vooruitgangen zijn ook goed. Al dat junk food, kant en klaar wat zout is, schappen vol chips, koek, Snoep, chocola. Allemaal 'positieve' ontwikkelingen in de gezondheidszorg die in andere tijden niet nodig waren.


Gelukkig ook tal van ontwikkelingen in de gezondheidzorg die wél nodig waren.

..., maar het was een reactie op de opmerking dat de wereld wel maakbaar is.


Het probleem, denk ik, is dat men het als absoluut ziet. De wereld is OF 100% maakbaar of totaal niet. Beide posities kloppen overduidelijk niet. Het zal er dus ergens tussenin liggen. De wereld is in zoverre maakbaar dat we wonen op plaatsen waar dat vroeger niet kon (of met heel veel ontbering); dat we voldoende eten hebben, te veel zelfs; dat we bepaalde ziekten en aandoeningen kunnen voorkomen of genezen, maar niet alle ziekten.

Ook de 'welvaartsaandoeningen' zijn toch juist een teken dat de wereld maakbaarder is; we hebben onze wereld zo ingericht dat die ziekten ineens prominenter werden. Dat is niet zomaar gebeurd. De wereld is dan weer niet zo maakbaar dat we dat gemakkelijk kunnen terugdraaien.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2021 21:12

Precies en dat werd bij de eerste keer al gezegd. De wereld is niet “maakbaar” maar wel “verbeterbaar”. Het kan beter maar het wordt nooit perfect. Je bant niet alle ziekte en de dood uit.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 15 apr 2021 22:33

De wereld is wel maakbaar, het leven is dat echter niet

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8814
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 16 apr 2021 08:05

Mortlach schreef:Serieus? Wat een hooggespannen verwachting. Een pandemie binnen 2 jaar de kop indrukken is ongeëvenaard.
De Spaanse griep duurde ook 2 jaar. Die ging vanzelf weg, zonder vaccins en eigenlijk ook zonder veel andere maatregelen. Soms komt een storm voorbij en gaat die ook vanzelf weer liggen. Waarschijnlijk muteerde het richting een onschuldige griepvariant.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8814
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 16 apr 2021 08:10

Het RIVM vertelt ons nu meer dan een jaar dat de verspreiding van COVID-19 vooral door grote druppels plaatsvindt. Er zijn ook studies die dit ondersteunen. Ik heb dat eigenlijk nooit geloofd, want het verklaart niet de hoge besmettingsgraad. Zoveel grote druppels zijn er eenvoudigweg niet en bovendien: als mensen niet hoesten, blijken ze nog steeds het virus te kunnen verspreiden. In het gezaghebbende medische tijdschrift The Lancet staat er nu een artikel dat 10 redenen geeft waarom de verspreiding van COVID-19 vooral door aerosolen (minuscule deeltjes) moet gaan. Dat lijkt me een veel betere verklaring. Het is ook belangrijk, want dat heeft consequenties voor hoe je met het virus om zou moeten gaan. Meer aandacht voor ventilatie bijvoorbeeld en minder nadruk op handen wassen (wat mij betreft draagt dat niet bij aan het voorkomen van besmettingen) of het dragen van mondkapjes (daar gaan aerosolen dwars doorheen).

Over een ander topic: minister de Jonge noemt de fieldlabs die hij financiert voor 925 miljoen euro "een fantastische investering".
Ik vind het vooral een fantastische manier om oogkleppen op te zetten. Een snelle berekening leert me dat de "investering" voor 1 bezoeker aan zo'n evenement ongeveer 4000 euro moet bedragen. Dat is geen fantastische investering, maar is een schandalige manier om gemeenschapsgeld te verspillen, want dit kan nooit renderend zijn. Kortom: er worden een paar mensen stinkend rijk van overheidsgeld, terwijl het op geen enkele manier een oplossing voor deze crisis dichterbij brengt. Want bij die fieldlabs wordt er niet eens getest of er mensen besmet worden. Als het geld aan vaccins was besteed, had iedereen die dat wil al gevaccineerd kunnen zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 16 apr 2021 08:58

elbert schreef:De Spaanse griep duurde ook 2 jaar. Die ging vanzelf weg, zonder vaccins en eigenlijk ook zonder veel andere maatregelen. Soms komt een storm voorbij en gaat die ook vanzelf weer liggen. Waarschijnlijk muteerde het richting een onschuldige griepvariant.


wel met een bijzondere hoge hoeveelheid doden

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 16 apr 2021 09:36

En corona is geen griep, het is lastig om heel goed in te schatten maar men denkt dat als je niets zou doen, de golf een jaar of 5 zou duren. Misschien is het wat korter wntt 20 procent heeft nu antistoffen maar dan ben je nog wel even bezig (en je moet hopen dat er geen nieuwe mutaties ontstaan waarbij de oude antistoffen niet helpen. Dus ja als je niets doet gaat de storm ook wel weer een keer liggen maar dan duurt het veel langer rn is de schade veel groter.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 16 apr 2021 14:48

En daar komt het nieuwe testbewijs, daar is onze testsamenleving! =D>
Kost maar 7,50 bovenop de gewone entree. Hebben ze zich gerealiseerd dat het voor het gewone volk met modaal inkomen of daaronder dan alsnog geen optie is? Hebben ze zich gerealiseerd dat het voor veel mensen je reinste onzin is om 7,50 p.p. te betalen om in de buitenlucht te verkeren, zodat de ondernemers alsnog met een leeg terras/leeg pretpark zitten? Hebben ze zich gerealiseerd dat ze bezuinigen op de zorg, maar hierin tonnen stoppen?
Realiseren wij ons dat dit het opgeven van onze vrijheid is (althans, dat piepkleine beetje wat we nog hadden)? En van vrijwillig vaccineren is inmiddels niet zoveel sprake meer.. Ze proberen je op alle mogelijke manieren te dwingen. Wil je niet, betaal je daar maar voor. En als je dat niet kunt wordt je gewoon buitengesloten van de maatschappij?
Ik ga sws niet meedoen aan deze onzin. Dan maar geen pretpark, dierentuin of terras.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten