Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 14 apr 2021 13:41

elbert schreef:Niet helemaal. Ik stel dat er altijd wel een reden is om die regels noodzakelijk te vinden, omdat COVID-19 een blijvertje zal blijken te zijn, ook met massale vaccinatie en massaal testen.


Dat kan maar de vraag is in welke mate het een blijvertje is, ligt er een beetje aan hoe goed de vaccins werken, of die herhaald moeten worden en zo ja, om de hoeveel tijd... en moet iedereen die dan krijgen of niet meer. Griep is ook een blijvertje en dat vraagt ook niet om een verplichte griepprik of bewijs dat je die hebt gehad, antistoffen hebt etc. Heeft met name te maken met hoeveel druk op de zorg een virus veroorzaakt. Als het overgrote deel van Nederland ingeënt is en de ziekenhuizen dus niet volstromen met coronapartienten blijven regels en testen ook totaal niet noodzakelijk.

Er is peer-reviewed bewijs dat lockdowns niet tot nauwelijks helpen (bijvoorbeeld deze studie in Nature, maar er schijnen er ongeveer 30 van die studies te zijn in o.a. the Lancet). Als je bijv. kijkt naar de lockdown in Toronto (Canada), dan zie je dat er andere factoren in het spel moeten zijn dan de lockdown zelf. Want een lockdown betekent niet automatisch minder besmettingen (zo blijkt) en dus ook niet per se minder overdracht van het virus. Als algemene regel geldt wel dat minder contactmomenten ook minder besmettingen opleveren, maar in Nederland (waar toch al nauwelijks minder mensen na 10 uur 's avonds op bezoek gaan bij bekenden) is het nut van die avondklok totaal niet aangetoond. Hooguit krijg je minder mensen op straat, maar op straat vinden geen besmettingen plaats. Dat gebeurt binnen. Als je toch bij bekenden op bezoek gaat, dan ga je er vlak voor het ingaan van de avondklok naartoe en blijf je gewoon slapen tot de volgende ochtend. Of je neemt de hond mee (als je die hebt), dat kan ook, want dan mag je over straat tijdens die avondklok. Dan heb je dus en een avondklok en contactmomenten en schiet je niks met zo'n maatregel op.


Dat je niets aan een maatregel hebt als mensen zich er niet aan houden of de mazen in de wet opzoeken lijkt me logisch. Voor mij hielp een avondklok wel, zeker toen die tot 21:00 uur duurde ging ik daardoor minder vaak bij mensen langs, ook al heb ik het alsnog wel eens gedaan en ging dan om 21:00 weer weg. Maar als mensen massaal de hond meenemen, blijven slapen, zich niet aan max aantal bezoekers houden is het niet zo vreemd om vervolgens tot de conclusie te komen dat de maatregelen niet werken. Of ze werken wel als mensen zich eraan houden maar dat gebeurt niet. Maar dat is wat anders dan beweren dat er bewijs is dat de maatregels zelf niet werken.

Wat als corona, net als de griep, nooit helemaal weg gaat? Dat lijkt me namelijk het meest waarschijnlijk. Een gewone verkoudheid is namelijk ook een vorm van corona (niet zo erg als COVID-19 uiteraard) en daar zijn we ook nooit van af geraakt. Waarom zou dat voor COVID-19 opeens anders zijn? Ik denk dus A) dat COVID-19 er in 1 of andere variant altijd wel zal zijn (ja, ook als je gevaccineerd bent kun je COVID-19 krijgen!) en B) dat er dus ook maatregelen zullen blijven. We kunnen het er lang en breed over hebben dat de maatregelen maar een tussenfase zijn, maar dat is gebaseerd op de gedachte dat COVID-19 maar tijdelijk aanwezig zal zijn. Nou, dat moeten we nog maar zien natuurlijk.
Ik ben daar in elk geval lang niet zo optimistisch over als alle politici (en mensen die hen geloven) die zeggen dat we vlakbij de eindstreep zijn. Er is misschien helemaal geen eindstreep.


Vanuit eerdere coronavirussen is hier wel het een en ander over te zeggen. Want waarom zijn Sars en Mers bijvoorbeeld niet gebleven? Ja, het huidige virus is nauw verwant, af en toe steekt dus een nieuwe variant de kop op. En het huidige virus is een stuk besmettelijker waardoor het een echte pandemie werd, waar Sars en Mers zich vooral in regio's verspreidde maar niet wereldwijd. Maar qua besmettelijkheid en hoe goed het kan muteren lijkt het toch een stuk minder dat griep. Daarom zijn vaccins effectiever en is het virus daarmee ook beter beheersbaar. Voor griepprik moet ieder jaar gekeken worden hoe men verwacht dat het virus muteert, daar moet dan een keuze in worden gemaakt en het gevolg is een vaccin wat maar voor zo'n 50 procent gemiddeld werkt en een vaccinatiegraad onder de 20%. Bij corona zijn de vaccins effectiever en de vaccinatiegraad wordt veel hoger waardoor de verwachting is dat het virus veel beter gecontroleerd kan worden, niet snel muteert... en dus is de verwachting ook dat het niet zoals griep ieder jaar heel actief zal zijn. En daarnaast beschermt het vaccin mensen ook als je het virus alsnog krijgt, je er veel minder ziek van wordt. Dus gaat het veel minder effect hebben op ziekenhuisopnamen dan bij een griepgolf bijvoorbeeld het geval is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 14 apr 2021 15:12

elbert schreef:Dat kan het doel wel zijn, maar de lat om weer tot normaal te komen, ligt dusdanig hoog dat je je kan afvragen of dat haalbaar is. Volgens het laatste "stappenplan" (het zoveelste) zouden we ergens in augustus weer op "bijna normaal" zitten. Dan moet alles ook nog eens meezitten en dat heeft het in Nederland nog nooit gedaan in de coronacrisis. Maar na augustus komt de r weer in de maand, waardoor het aantal besmettingen toe zal nemen. Kortom: vergeet het maar voor 2021 en verder hoef je niet te kijken, want dat is toch koffiedik kijken.


Persoonlijk hoop en verwacht ik dat als iedereen -uitzonderingen daargelaten- is gevaccineerd, het gewoon verdwijnt of slechts iets incidenteels wordt.
Dingen waar we niet naar moeten terugwillen: handen schudden; ziek naar je werk; verplicht op kantoor werken als het ook thuis kan, dat soort zaken.

Als de Britten in een pandemie wendbaarder blijken te zijn dan de logge EU, dan zullen ze dat op economisch gebied ook blijken te zijn. In elk geval zijn al die voorspellingen over enorme economische rampen die de Britten zouden treffen na een Brexit niet uitgekomen.


Maar geweldig gaat het daar nu ook niet echt. Mijn vrouw kocht al haar hobbyspul in het VK en dat ligt sinds de Brexit dus gewoon stil. De bedrijven bij wie ze kocht, kunnen niet exporteren omdat ze nog steeds niet weten welke regels er gelden.


Bedoel je nu een coronapaspoort waarmee je alleen sommige gelegenheden kunt bezoeken als je een vaccinatie of test kunt aantonen? Dat lijkt me op gespannen voet staan met onze vrijheden en grondrechten. Wil je straks een dagje naar een pretpark of een avondje uit eten? Dan moet eerst de spuit in je arm of een wattenstaafje in je neusholte en anders kom je er simpelweg niet in.


Ik moest kunnen aantonen dat ik geen TBC had voordat ik Canada in mocht. Dan kun je wel zeggen "dat wil ik niet!" en dan zegt Canada dus gewoon "oké, dan kom je toch gewoon niet?" Ik begrijp niet waarom dit zo'n enorm probleem is. Soms heeft principieel willen zijn nu eenmaal gevolgen en wel de lusten maar niet de lasten willen, zo werkt het natuurlijk niet.

De Daily Mirror citeert een hooggeplaatste overheidsfunctionaris. Ik neem aan dat de Mirror die citaten niet uit hun duim heeft gezogen.


Ik zie ze er wel voor aan. Je loopt in principe de Weekend of een van die andere roddelbladen te citeren.

Het zou kunnen dat ik spoken zie, maar ik deel de zorgen van deze SGP europarlementarier die over het coronapaspoort dit zegt:
Je kunt natuurlijk denken en hopen dat we op de lange termijn weer helemaal terug gaan naar de vrijheden die we voor februari 2020 hadden, maar dat wil ik dan eerst nog maar zien. Niets is namelijk vanzelfsprekend en zolang politici niet zeggen: "dat coronapaspoort geldt alleen voor 2021 en daarna kun je het weggooien", reken dan maar dat je er de jaren daarna ook nog mee zit.


Nou en? Iedereen straks een kaartje in zijn portemonnee of een extra vakje op je rijbewijs. En ik geloof echt niet dat we in pak-em-beet 2025 nog iets van Corona zullen merken, maar dat is puur mijn gevoel.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 14 apr 2021 15:18

elbert schreef: Als je bijv. kijkt naar de lockdown in Toronto (Canada), dan zie je dat er andere factoren in het spel moeten zijn dan de lockdown zelf. Want een lockdown betekent niet automatisch minder besmettingen (zo blijkt) en dus ook niet per se minder overdracht van het virus.


Ik zou voorzichtig zijn met Canada en met name Toronto als voorbeeld te gebruiken. De lockdowns in het begin bestonden alleen op papier. Soms gaan niet-essentiële winkels even dicht maar kun je nog gewoon 'curb side pickup' gebruiken. Even bellen en ze brengen wat je wilt naar je auto. Daarbij is het met de komst van de nieuwe varianten ook weer een ander verhaal geworden.

We hebben helaas ook een gouverneur (Rob Ford) die een soort Mini-Trump is en soortgelijk beleid voert en de vaccinatie-uitrol stevig aan het verprutsen is. Daar hoeven we dus ook niks van te verwachten, helaas.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 14 apr 2021 22:51

Mortlach schreef:Persoonlijk hoop en verwacht ik dat als iedereen -uitzonderingen daargelaten- is gevaccineerd, het gewoon verdwijnt of slechts iets incidenteels wordt.

(...)

Iedereen straks een kaartje in zijn portemonnee of een extra vakje op je rijbewijs. En ik geloof echt niet dat we in pak-em-beet 2025 nog iets van Corona zullen merken, maar dat is puur mijn gevoel.


heerlijk om dan weer eens in 2025 die ouderwetse griep te hebben van weleer met een knipoog naar dat inmiddels nostalgische kaartje in mn portomonee...

En ondertussen speelt er dan vast weer wat nieuws.... :wink:

Inderdaad...alles komt en alles gaat weer voorbij...
de Rust voor mij is dat "Hij zal voorzien" daar waar ik dat als simpel klein mensje dat niet kan ( en dus ook niet moet willen proberen) en mijn simpele leventje in alle eenvoud leef in die wetenschap en tegelijk afhankelijkheid naar tevredenheid.

Weet je....laatst had ik toch echt een griepje te pakken... klinkt gewoon fijn...
griep zo vertrouwd...
Corona zo beangstigend voor velen...
Ik kweek momenteel Korona wat een aardbeiensoort is....ze doen het prima onder een grote plastic mondkap met zn allen lekker warmpjes....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Haaibaai » 14 apr 2021 23:21

Tja de corona pandemie worden mensen op zich zelf terug geworpen,het is een tijd van reflexie en bezinning,dat de wereld niet maakbaar is en men niet in het eeuwig durend heden kan leven los van alles.

Voorts ook deze pandemie voorbij gaan.Men zal zich gewoon aan de maatregelen moeten houden des te eerder kan men weer naar het normale normaal. :!: :!: :!:
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 14 apr 2021 23:36

Haaibaai schreef:Tja de corona pandemie worden mensen op zich zelf terug geworpen,het is een tijd van reflexie en bezinning,dat de wereld niet maakbaar is en men niet in het eeuwig durend heden kan leven los van alles.


Uhh, als je ziet hoe snel men van "nieuw virus ontdekt" tot "meerdere effectieve vaccins ontwikkeld" is gegaan, lijkt me dat een sterk argument dat de wereld dus wél maakbaar is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Haaibaai » 15 apr 2021 08:00

Mortlach schreef:Uhh, als je ziet hoe snel men van "nieuw virus ontdekt" tot "meerdere effectieve vaccins ontwikkeld" is gegaan, lijkt me dat een sterk argument dat de wereld dus wél maakbaar is.


Als de wereld maakbaar zou zijn had je deze pandemie niet die al een jaar bezig is,en een vaccin wat grote risico,s inhoudt, en de meeste mensen zeggen geen gedoe aan en in mijn lichaam. :-k
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 15 apr 2021 08:41

Mortlach schreef:Uhh, als je ziet hoe snel men van "nieuw virus ontdekt" tot "meerdere effectieve vaccins ontwikkeld" is gegaan, lijkt me dat een sterk argument dat de wereld dus wél maakbaar is.


Ja zeg, zo goed maakbaar dat er helemaal geen zieke mensen meer hoeven te zijn, overal een oplossing voor is en alles op rolletjes loopt!

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 15 apr 2021 08:47

Marnix schreef:Allicht. Maar als er door vaccins 1 op de 100000 mensen sterft en zonder vaccin 1 op de 10000, moeten we dan maar niet vaccineren en meer mensen laten sterven omdat het minder zinloos voelt om aan een ziekte te overlijden dan aan een vaccin tegen een ziekte? Erg is het altijd maar de optie kiezen die tot het minste aantal doden leidt lijkt me dan het meest zinvol.



Dat er sneller keuzes zijn gemaakt wil niet zeggen dat er niet naar veiligheid is gekeken. Dat het niet 100% veilig is maar 99,999 procent klopt maar als het veel veiliger is dan niets doen is die keuze bewust gemaakt... los van dat men op basis van hoe het vaccin werkt en wat het doet echt wel dingen kan zeggen over de lange termijn.... het is geen experiment waarbij ipv muizen mensen worden gebruikt.



Het aantal doden is op 1 vinger te tellen. Het aantal mensen met complicaties is wel wat meer maar dat was van tevoren ook wel aangegeven, die kans is heel klein maar wel aanwezig dus als je honderdduizenden mensen gaat prikken zijn er wel eens complicaties ja. Ook zeldzame complicaties. Dat is bij bijna alle medicijnen ook wel zo.


Al deze verwachtingen klinken mooi. Maar niemand (!) weet hoe het over 10 jaar is met de jonge generatie die gevaccineerd is. Dat zijn allemaal aannames en verwachtingen nav onderzoek, maar niemand garandeert dat het ook daadwerkelijk onschuldig is op langer termijn. Het is dan misschien kiezen tussen 2 kwaden, maar zou wel heel triest zijn als er over 10 jaar allerlei bijzondere ziektes zijn ontwikkeld en 50% van de gevaccineerden hier last van krijgt

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2021 09:42

lammetje schreef:Al deze verwachtingen klinken mooi. Maar niemand (!) weet hoe het over 10 jaar is met de jonge generatie die gevaccineerd is. Dat zijn allemaal aannames en verwachtingen nav onderzoek, maar niemand garandeert dat het ook daadwerkelijk onschuldig is op langer termijn. Het is dan misschien kiezen tussen 2 kwaden, maar zou wel heel triest zijn als er over 10 jaar allerlei bijzondere ziektes zijn ontwikkeld en 50% van de gevaccineerden hier last van krijgt


Zeker wat de klassieke vaccins (AstraZeneca, Janssen) betreft weet men dat heel goed. Want er blijven geen reststoffen achter of zo, alleen de dingen die er ook achterblijven als je besmet bent bijvoorbeeld. Als je over een jaar nog wel antistoffen hebt maar er verder niets van het vaccin in je lichaam meer zit kan het ook niet opeens voor complicaties zorgen. Dat kan alleen op de korte termijn.

Bij de RNA-vaccins ligt dat iets ingewikkelder omdat dat een veel nieuwere techniek is maar desondanks is er al een hoop over bekend als je kijkt wat er gebeurd zijn de kanseen dat er over langere tijd opeens iets vreemds in je lichaam gebeurt als gevolg van het vaccin miniem. Overigens hoor je dit argument altijd als er een nieuw vaccin op de markt komt, wat dat betreft niets nieuws onder de zon. Met de vaccins tegen pokken, wat alle vaccins die in het vaccinatieprogramma zitten. En hoe vaak bleek dat tien of tientallen jaren later opeens klachten ontstonden? Het is echt niet zo dat men niets weet over de kans dat dat gebeurt en men maar gewoon een enorm risico neemt of zo. Dat over 10 jaar de helft van de gevaccineerden last van allerlei bijzondere ziekten krijgt is een totaal onwaarschijnlijk scenario.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2021 09:47

Haaibaai schreef:Tja de corona pandemie worden mensen op zich zelf terug geworpen,het is een tijd van reflexie en bezinning,dat de wereld niet maakbaar is en men niet in het eeuwig durend heden kan leven los van alles.

Voorts ook deze pandemie voorbij gaan.Men zal zich gewoon aan de maatregelen moeten houden des te eerder kan men weer naar het normale normaal. :!: :!: :!:


Deze wereld is niet maakbaar in de zin dat we geen ziekte en geen dood meer hebben. Wel in de zin dat er minder mensen doodgaan aan een pandemie, we er eerder vanaf zijn, er een hogere levensverwachting hebben, minder vrouwen in het kraambed sterven, minder kinderen op jonge leeftijd aan kinderziekten overlijden etcetera.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 15 apr 2021 11:36

Marnix schreef:Deze wereld is niet maakbaar in de zin dat we geen ziekte en geen dood meer hebben. Wel in de zin dat er minder mensen doodgaan aan een pandemie, we er eerder vanaf zijn, er een hogere levensverwachting hebben, minder vrouwen in het kraambed sterven, minder kinderen op jonge leeftijd aan kinderziekten overlijden etcetera.


Ik denk niet dat je van 'maakbaar' kunt spreken. Er zijn zeker ontwikkelingen geweest op het gebied van hygiëne, medicatie, behandelingen. Maar dat valt volgens mij niet onder het maakbare van deze wereld.
Er komen namelijk aan de andere kant ook tal van ziektes bij, die er vroeger mogelijk niet waren. Ik zeg mogelijk want je weet niets zeker omdat er toen geen weet van was. Maar bepaalde welvaartsziektes zoals diabetes type 2, obesitas, bepaalde hart/bloedvaat ziektes waren er toen minder omdat er veel gezonder gegeten /gewerkt werd. Al kostte dat dan weer levens op een ander gebied (wil dus niet zeggen dat het vroeger beter was)
Ze zijn voor de ene ziekte iets aan het bedenken qua behandeling en er komt weer een andere ziekte aan. Dit is van alle tijden en zal zo blijven. (Iets met zondeval...)

Het leven, de wereld dus, is niet maakbaar. En wordt het ook nooit.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Gtn » 15 apr 2021 11:45

Bijna iedereen om me heen snakt naar weer een normaal leven. De bereidheid om de regels te blijven volgen neemt steeds verder af.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2021 12:49

lammetje schreef:Ik denk niet dat je van 'maakbaar' kunt spreken. Er zijn zeker ontwikkelingen geweest op het gebied van hygiëne, medicatie, behandelingen. Maar dat valt volgens mij niet onder het maakbare van deze wereld.
Er komen namelijk aan de andere kant ook tal van ziektes bij, die er vroeger mogelijk niet waren. Ik zeg mogelijk want je weet niets zeker omdat er toen geen weet van was. Maar bepaalde welvaartsziektes zoals diabetes type 2, obesitas, bepaalde hart/bloedvaat ziektes waren er toen minder omdat er veel gezonder gegeten /gewerkt werd. Al kostte dat dan weer levens op een ander gebied (wil dus niet zeggen dat het vroeger beter was)
Ze zijn voor de ene ziekte iets aan het bedenken qua behandeling en er komt weer een andere ziekte aan. Dit is van alle tijden en zal zo blijven. (Iets met zondeval...)

Het leven, de wereld dus, is niet maakbaar. En wordt het ook nooit.


Dat zei ik inderdaad ook. Het is niet maakbar in de zin van dat er geen ziekte en dood meer is. Die zullen er altijd blijven in dit leven. Je kan als mensheid allen invloed uitoefenen op hoeveel mensen er ziek worden en sterven en hoe oud ze gemiddeld zijn. Dat ze ziek worden en sterven is niet te veranderen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 15 apr 2021 14:49

Haaibaai schreef:Als de wereld maakbaar zou zijn had je deze pandemie niet die al een jaar bezig is,en een vaccin wat grote risico,s inhoudt, en de meeste mensen zeggen geen gedoe aan en in mijn lichaam. :-k


Serieus? Wat een hooggespannen verwachting. Een pandemie binnen 2 jaar de kop indrukken is ongeëvenaard. Pokken, polio, mazelen, noem het maar op, hebben ons eeuwen zo niet millennia geteisterd en nu is 2 jaar niet snel genoeg? En vaccins met grote risico's? Welk vaccin is dat? Sinds wanneer is 0,0005% een groot risico?

Dat de meeste mensen niet meer willen meewerken, is JUIST een teken van de maakbaarheid. Een klein groepje mensen begint onzin op Internet te verspreiden en een paar jaar later zijn mensen overtuigd dat ze eerder zullen doodgaan aan een vaccin dan aan de ziekte waartegen het vaccin beschermt. Dat idee is door mensen gemaakt en de wereld ingebracht.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten