2e kamer verkiezingen 2021

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Op welke partij heb je vandaag gestemd?

VVD
2
6%
PVV
3
9%
CDA
2
6%
D66
2
6%
GroenLinks
1
3%
SP
0
Geen stemmen
PvdA
0
Geen stemmen
ChristenUnie
6
17%
Partij voor de Dieren
1
3%
50PLUS
0
Geen stemmen
SGP
12
34%
DENK
0
Geen stemmen
FVD
3
9%
Bij1
0
Geen stemmen
JA21
1
3%
Code Oranje
0
Geen stemmen
Volt
1
3%
BBB
1
3%
Anders
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 35

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor DeDwaler » 08 apr 2021 07:59

Marnix schreef:Er is ook gewoon bewijs dat Rutte over Omtzigt heeft gesproken en vond dat hij een andere functie moest krijgen. Een functie waar hij minder kan tegenwerken. Dat zijn geen vermoedens en dat hebben alle partijen muv de VVD hem ook verweten.


"Je moet wat met Omtzigt, minister maken". Dat bewijs? Dan had Hoekstra van het CDA in de campagne voor Omtzigt zeker ook een andere functie waar hij minder kan tegenwerken op het oog?

Hoe is een ministerspost trouwens een mindere functie? Als je ergens als politicus het verschil kunt maken dan is het wel in het centrum van de macht op een positie waar je hoogstpersoonlijk de cultuur kunt veranderen. Bovendien zit Omtzigt dan als minister ook nog eens elke week bij Rutte in de ministerraad om het hele proces van A tot Z te controleren, in plaats van af en toe (door middel van moties) in de Tweede Kamer.

Hoe belangrijk het Kamerlidmaatschap ook is, dat een ministerspost een degradatie zou zijn ten opzichte van een Kamerlidmaatschap is een spitsvondig debattrucje om de uitspraak van Rutte kwalijker te doen lijken en de boel aan te dikken. Dan pikken ze ook nog graag enkel en alleen het 'je moet wat met Omtzigt' eruit, want ja, Mark Rutte haat Pieter Omtzigt!

Partijen die Rutte verwijten maken? Ze verweten hem voor de verkiezingen al dat hij niet is opgestapt naar aanleiding van de kindertoeslagen-affaire en zou het misschien ook zo kunnen zijn dat de andere partijen een belang hebben bij een minder machtige Rutte aan het Binnenhof?

Het is politiek, politiek en nog eens politiek, beste Marnix. Over alles wordt tot in de finesses nagedacht en gespind, tot en met de beeldvorming aan toe. Dat weten ze in Den Haag ook allemaal, vandaar dat ze na een heftig debat bij wijze van spreken nog steeds met elkaar de kroeg in kunnen.

Je moet vooral kijken naar wat ze achter de schermen doen en niet teveel waarde hechten aan wat ze zeggen wanneer de camera's draaien.
Het is net Hollywood, maar in theater 'De Binnenhof' is Omtzigt geen Jedi Master en Rutte geen Sith Lord.
Omtzigt en Rutte zijn hooguit Luke Skywalker en Han Solo (evt. frozen in carbonite). Wie wie is mag je zelf bepalen!

Marnix schreef:Dan kan je proberen alles met de mantel der liefde te bedekken en iemand die iedere keer de handen in onschuld wast te hand boven het hoofd te houden maar daar is weinig christelijk aan.


Je weet hoe het komt dat wij mensen de fouten in anderen zien, toch? Dat komt omdat we zelf ook zondaren zijn. Wanneer je je eigen hart en zonden en overtredingen kent dan oordeel je minder snel en minder hard over de ander. We zijn allemaal maar mensen!

Dan heb je minister President Rutte met een enorme lijst aan verantwoordelijkheden, altijd camera's op zich gericht, altijd onder hoogspanning en kritiek, altijd in gesprek, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat en dan is mijns inziens een beetje respect voor en clementie met de mens Mark Rutte wel op z'n plaats.

Als dat weinig christelijk is, nou dan ben ik maar niet christelijk.
.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Katlheen » 08 apr 2021 08:10

Hoe is een ministerspost trouwens een mindere functie? Als je ergens als politicus het verschil kunt maken dan is het wel in het centrum van de macht op een positie waar je hoogstpersoonlijk de cultuur kunt veranderen. Bovendien zit Omtzigt dan als minister ook nog eens elke week bij Rutte in de ministerraad om het hele proces van A tot Z te controleren, in plaats van af en toe (door middel van moties) in de Tweede Kamer.


Nou nee. Als minister ben je aan je ambtenaren overgeleverd. Daarnaast, als minister hoor je je bij je eigen departement te houden en controleer je juist weinig in het geheel. Als minister had Omtzigt het hele toeslagen drama nooit boven water kunnen krijgen. Een ministerpost voor Omtzigt was juist bedoeld om hem monddood te maken inzake het controleren van het kabinet. En als er dan wat lijken uit de kast komen op zijn departement (die daar al jaren in de kast zitten), dan moet hij opstappen en zijn ze helemaal van hem af.
Me dunkt dat Omtzigt daar natuurlijk ook niet intrapt, maar dit is gewoon het opzetje om van hem af te komen. Grootmoedig een ministerspost aanbieden om van hem af te komen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 08 apr 2021 08:58

DeDwaler schreef:"Je moet wat met Omtzigt, minister maken". Dat bewijs? Dan had Hoekstra van het CDA in de campagne voor Omtzigt zeker ook een andere functie waar hij minder kan tegenwerken op het oog?

Hoe is een ministerspost trouwens een mindere functie? Als je ergens als politicus het verschil kunt maken dan is het wel in het centrum van de macht op een positie waar je hoogstpersoonlijk de cultuur kunt veranderen. Bovendien zit Omtzigt dan als minister ook nog eens elke week bij Rutte in de ministerraad om het hele proces van A tot Z te controleren, in plaats van af en toe (door middel van moties) in de Tweede Kamer.
De Tweede Kamer is formeel gezien het hoogste orgaan in dit land. Zo bezien is een ministerspost een mindere functie, alhoewel het niet om meer/minder gaat bij die "functie elders". Het gaat om een post waarbij Omtzigt niet als controleur van de regering op kan treden. Als minister hoor je eenheid van kabinetsbeleid uit te dragen en dat is dus geen post waarbij je de regering kunt controleren. Dat is aan de Tweede Kamer.
Wat Hoekstra betreft: die ziet in Omtzigt een rivaal binnen het CDA. Voorafgaand aan die "functie elders" passage was er al een fluistercampagne richting Omtzigt binnen het CDA op gang gekomen met als doel hem te beschadigen. Ik zou maar niet teveel op Hoekstra vertrouwen bij mijn verdediging als ik Rutte was.
Het is totaal ongepast om tijdens het eerste verkenningsgesprek het over een kamerlid van een andere partij te hebben. Er zijn mensen die doen alsof dit de normaalste zaak van de wereld is, maar dat is het niet en zou het ook nooit moeten zijn. Zelfs als de stabiliteit van een andere partij een issue zou zijn, dan nog ga je als fractievoorzitter niet speculeren over een andere functie voor een kamerlid van een andere partij en zeker niet zonder dat kamerlid daar in te betrekken. Dat is bananenmonarchie gedrag, maar de VVD heeft er een handje van om dit soort issues met het aanbieden van baantjes op te lossen. Men leze bijvoorbeeld dit stuk over hoe men dit in de VVD gewoonlijk oplost. Is er een probleem met iemand? Dan is een mooi baantje misschien een oplossing, mits die persoon zich verder koest houdt.
Erover liegen zou helemaal exit moeten betekenen, maar Rutte redt zich er uit door zich dat "verkeerd te herinneren". Dat geen weldenkend mens dat gelooft (Rutte heeft een geheugen als een olifant volgens mensen die hem kennen), doet er niet aan af dat hij dit mogelijk weer overleeft.
Ondertussen heeft Rutte nu wel de steun van D66 en dus D66 leider Kaag nodig om te overleven. Die incasseerde gisteren de eerste vruchten van die samenwerking: het kamervoorzitterschap ging naar de D66 backbencher Bergkamp, met dank aan de steun van de VVD. Zo rolt men in den Haag.

Mocht iemand zich afvragen hoe men in het buitenland hier naar kijkt, hier de degelijke Suddeutsche Zeitung, waar men zich verbaast over hoe het er in de Nederlandse politiek aan toe gaat. Men vergelijkt Rutte met Trump. Hier een eerder artikel: "een wereld vol leugen en bedrog".
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2021 09:07

DeDwaler schreef:"Je moet wat met Omtzigt, minister maken". Dat bewijs? Dan had Hoekstra van het CDA in de campagne voor Omtzigt zeker ook een andere functie waar hij minder kan tegenwerken op het oog?


Sorry maar moet ik echt serieus antwoord op deze vragen geven?

- Hoekstra is partijvoorzitter van het CDA, de partij van Omtzigt. Rutte is dat niet.
- Hoekstra zegt "als hij dat wil" waarbij hij de keuze bij Hoekstra laat
- Rutte is van de VVD en gaat niet over hoekstra
- Je eigen partijleider kan zoiets zeggen (maar ook hij kan je niet dwingen)
- TIjdens een verkenningsronde vul je dit soort dingen niet in, zeker niet als premier van een andere partij met verkenners

Hoe is een ministerspost trouwens een mindere functie? Als je ergens als politicus het verschil kunt maken dan is het wel in het centrum van de macht op een positie waar je hoogstpersoonlijk de cultuur kunt veranderen. Bovendien zit Omtzigt dan als minister ook nog eens elke week bij Rutte in de ministerraad om het hele proces van A tot Z te controleren, in plaats van af en toe (door middel van moties) in de Tweede Kamer.


Ik zeg nergens dat het een mindere functie is. Het is een functie waar je minder lastig bent. Omdat je ipv gewoon kamerlid, minister bent. En je handen vol hebt aan wat in je eigen portefeuille zit, waar je dan voor verantwoordelijk bent, je eigen ministerie. Dan heb je echt geen tijd meer om je in iets als een toeslagenaffaire vast te bijten hoor.

Hoe belangrijk het Kamerlidmaatschap ook is, dat een ministerspost een degradatie zou zijn ten opzichte van een Kamerlidmaatschap is een spitsvondig debattrucje om de uitspraak van Rutte kwalijker te doen lijken en de boel aan te dikken. Dan pikken ze ook nog graag enkel en alleen het 'je moet wat met Omtzigt' eruit, want ja, Mark Rutte haat Pieter Omtzigt!


Dat laatste is dus niet het geval maar blijkbaar denk jij dat Rutte dat zei omdat hij Omtzigt (net gezorgd dat zijn kabinet viel en Rutte door het stof moest) zo'n capabele en fijne collega vindt en daarom hem wil belonen met een ministerpost of die aan hem gunt en dan vraag ik me af waar je realiteitszin is gebleven. Misschien kunnen we dat dan omschrijven als een "spitsvondig trucje om de fouten van Rutten te nuanceren en er wat zand over te strooien"?

Partijen die Rutte verwijten maken? Ze verweten hem voor de verkiezingen al dat hij niet is opgestapt naar aanleiding van de kindertoeslagen-affaire en zou het misschien ook zo kunnen zijn dat de andere partijen een belang hebben bij een minder machtige Rutte aan het Binnenhof?

Het is politiek, politiek en nog eens politiek, beste Marnix. Over alles wordt tot in de finesses nagedacht en gespind, tot en met de beeldvorming aan toe. Dat weten ze in Den Haag ook allemaal, vandaar dat ze na een heftig debat bij wijze van spreken nog steeds met elkaar de kroeg in kunnen.

Je moet vooral kijken naar wat ze achter de schermen doen en niet teveel waarde hechten aan wat ze zeggen wanneer de camera's draaien.
Het is net Hollywood, maar in theater 'De Binnenhof' is Omtzigt geen Jedi Master en Rutte geen Sith Lord.
Omtzigt en Rutte zijn hooguit Luke Skywalker en Han Solo (evt. frozen in carbonite). Wie wie is mag je zelf bepalen!


Ik laat de Star Wars vergelijking maar even voor wat het is want ik vind ze geen van beiden :-) En natuurlijk zijn er partijen gebaat bij minder macht voor Rutte maar als een minister-president telkens de fout in gaat, de waarheid niet vertelt of zich niks meer ergens van kan herinneren is het te makkelijk om, als hij dan kritiek krijgt, dat af te doen met: "dat is gewoon omdat anderen jaleors zijn omdat hij de grootste is en willen dat hij minder macht krijgt". Dat ze na afloop nog naar het cafe kunnen geloof ik. Je moet werk en prive gescheiden houden. Met iemand een biertje drinken is wat anders dan met iemand een land besturen. In dat laatste geval moet je namelijk ook verantwoording af kunnen leggen naar het volk, je partij en je kiezers.

Je weet hoe het komt dat wij mensen de fouten in anderen zien, toch? Dat komt omdat we zelf ook zondaren zijn. Wanneer je je eigen hart en zonden en overtredingen kent dan oordeel je minder snel en minder hard over de ander. We zijn allemaal maar mensen!

Dan heb je minister President Rutte met een enorme lijst aan verantwoordelijkheden, altijd camera's op zich gericht, altijd onder hoogspanning en kritiek, altijd in gesprek, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat en dan is mijns inziens een beetje respect voor en clementie met de mens Mark Rutte wel op z'n plaats.

Als dat weinig christelijk is, nou dan ben ik maar niet christelijk.


Je moet je dan nog steeds geregeld de vraag stellen of iemand dan wel geschikt is voor een bepaalde functie. Als ik briefjes met wachtwoorden hier laat rondslingeren of zo en na 3x erop aangesproken te zijn doe ik het weer zegt mijn (christelijke baas) ook wel: Sorry maar je bent niet geschikt voor deze functie. Als een taxichauffeur voor de zoveelste keer zijn auto total loss rijdt zegt zijn bedrijf ook: Sorry, je bent niet geschikt voor deze functie. Dan doen we toch ook niet sentimenteel met "Ach ja je hebt het ook zo druk, een beetje clementie, we maken allemaal fouten toch?" En als de minister-president voor de zoveelste keer de waarheid niet spreekt, dingen verborgen wil houden of zich achteraf helemaal niets meer ergens van kan herinneren is dat niet anders. Dan kan je prima een biertje drinken met zo iemand maar is het niet goed dat die persoon je eindverantwoordelijke is voor het besturen van een land.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 08 apr 2021 09:30

Eigenlijk kunnen we nu al uittekenen wat er gaat gebeuren. Er wordt eerst 3 weken lang gepraat met mastodont Tjeenk Willink, dan komt er uit dat VVD, D66 en CDA met elkaar gaan praten over een regeerakkoord. Vervolgens gaat men in de loop van dat proces (dan zijn we ook weer weken verder) er een vierde partij bij halen en na de zomervakantie hebben we dan een kabinet. Tegen die tijd zijn we dat akkefietje met Rutte weer vergeten en is hij weer premier.
Het thema van dat kabinet zal wel zijn dat we gaan vernieuwen, waarbij alles trouwens hetzelfde blijft.
Dit dus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Chaya » 08 apr 2021 11:52

elbert schreef:Eigenlijk kunnen we nu al uittekenen wat er gaat gebeuren. Er wordt eerst 3 weken lang gepraat met mastodont Tjeenk Willink, dan komt er uit dat VVD, D66 en CDA met elkaar gaan praten over een regeerakkoord.

Ik heb daar wel meer vertrouwen in dan de twee dames die eraan begonnen.
elbert schreef:Tegen die tijd zijn we dat akkefietje met Rutte weer vergeten en is hij weer premier.
Het thema van dat kabinet zal wel zijn dat we gaan vernieuwen, waarbij alles trouwens hetzelfde blijft.

Dat denk ik ook. Ik zou zo snel niemand weten die het stokje van Rutte over kan nemen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor DeDwaler » 08 apr 2021 14:00

Kathleen schreef:Nou nee. Als minister ben je aan je ambtenaren overgeleverd.

elbert schreef:De Tweede Kamer is formeel gezien het hoogste orgaan in dit land.

Marnix schreef:Ik zeg nergens dat het een mindere functie is. Het is een functie waar je minder lastig bent.


Om met de familie Knots te spreken: Ouwe zemelaars! :wink:

Maar... als Kamerlid ben je aan de minister overgeleverd die weer aan de ambtenaren is overgeleverd. Dan is de minister toch een schakeltje hoger? Volgens mij voert een minister moties uit en stuurt ambtenaren aan. Je kunt als Kamerlid het kabinet controleren en verantwoordelijk houden, maar je kunt ook zelf verantwoordelijkheid nemen en zorgen dat ambtenaren jouw beleid uitvoeren. Natuurlijk is dat aan Omtzigt zelf, want je wordt als minister gevraagd (of je het zou willen worden dan hè).

Kathleen schreef:Een ministerpost voor Omtzigt was juist bedoeld om hem monddood te maken inzake het controleren van het kabinet. En als er dan wat lijken uit de kast komen op zijn departement (die daar al jaren in de kast zitten), dan moet hij opstappen en zijn ze helemaal van hem af.
Me dunkt dat Omtzigt daar natuurlijk ook niet intrapt, maar dit is gewoon het opzetje om van hem af te komen. Grootmoedig een ministerspost aanbieden om van hem af te komen.


Ook nog? Toe maar weer...

elbert schreef:Het gaat om een post waarbij Omtzigt niet als controleur van de regering op kan treden. Als minister hoor je eenheid van kabinetsbeleid uit te dragen en dat is dus geen post waarbij je de regering kunt controleren. Dat is aan de Tweede Kamer.


Tot vorige week donderdag was een ministerspost nog een beloning voor goed Kamerwerk, maar ik begrijp dat het kabinet nu een soort afvoerputje is voor ongewenste Kamerleden? Het kan hard gaan in Den Haag.

elbert schreef:Het is totaal ongepast om tijdens het eerste verkenningsgesprek het over een kamerlid van een andere partij te hebben. Er zijn mensen die doen alsof dit de normaalste zaak van de wereld is, maar dat is het niet en zou het ook nooit moeten zijn.


Weer zo'n nieuwe ongeschreven regel. Wat nu in de openbaarheid is gebracht, zo gaat het al sinds men formeert. Welkom in de politiek. Ik zit trouwens helemaal niet te wachten op die Haagse 'openheid'. Laat ze dat lekker binnenskamers houden met z'n allen, anders krijgen ze helemaal niets meer voor elkaar! Ze worden op die manier alleen maar achterdochtig en gaan op de rem staan, bang om te worden afgerekend.

elbert schreef:Ondertussen heeft Rutte nu wel de steun van D66 en dus D66 leider Kaag nodig om te overleven. Die incasseerde gisteren de eerste vruchten van die samenwerking: het kamervoorzitterschap ging naar de D66 backbencher Bergkamp, met dank aan de steun van de VVD. Zo rolt men in den Haag.


De ene beschuldiging na de andere. Heb je ook bewijzen voor wat je allemaal zegt?

elbert schreef:Mocht iemand zich afvragen hoe men in het buitenland hier naar kijkt, hier de degelijke Suddeutsche Zeitung, waar men zich verbaast over hoe het er in de Nederlandse politiek aan toe gaat. Men vergelijkt Rutte met Trump. Hier een eerder artikel: "een wereld vol leugen en bedrog".


Ach ja, het buitenland. Ik ben ook verbaasd hoe het er in de Nederlandse politiek aan toe gaat, daar heb ik de buitenlandse pers niet voor nodig. Dat het weinig fraai is allemaal zie ik ook wel, maar Rutte is geen Trump. Als de pers dat beweert dan vind ik dat allesbehalve degelijk, Elbert.

Marnix schreef:Sorry maar moet ik echt serieus antwoord op deze vragen geven?


Nou, je moet niks hoor, Marnix! Het is geen aangenomen werk.

Marnix schreef:Ik zeg nergens dat het een mindere functie is. Het is een functie waar je minder lastig bent. Omdat je ipv gewoon kamerlid, minister bent. En je handen vol hebt aan wat in je eigen portefeuille zit, waar je dan voor verantwoordelijk bent, je eigen ministerie. Dan heb je echt geen tijd meer om je in iets als een toeslagenaffaire vast te bijten hoor.


Omtzigt is echt niet het enige capabele Kamerlid dat er is. Het wordt wel een beetje erg dramatisch op deze wijze. Ik vermoed dat Omtzigt niet minder 'lastig' zou zijn in het kabinet, misschien zou hij het wel lastiger hebben vanwege de weerbarstigheid van de werkelijkheid. Toch denk ik dat hij een verrijking voor het kabinet zou zijn in die functie. Minister Pieter '007' Omtzigt :D

Marnix schreef:Dat laatste is dus niet het geval maar blijkbaar denk jij dat Rutte dat zei omdat hij Omtzigt (net gezorgd dat zijn kabinet viel en Rutte door het stof moest) zo'n capabele en fijne collega vindt en daarom hem wil belonen met een ministerpost of die aan hem gunt en dan vraag ik me af waar je realiteitszin is gebleven. Misschien kunnen we dat dan omschrijven als een "spitsvondig trucje om de fouten van Rutten te nuanceren en er wat zand over te strooien"?


Dat Rutte Omtzigt persoonlijk verantwoordelijk houdt voor de val van 'zijn' kabinet daar geloof ik niets van. Zoals ik het zie wijdt Rutte het (zoals velen) aan het falen van het overheids-systeem als geheel. Daar voelt hij zich als primus inter pares net zo goed verantwoordelijk voor en die verantwoordelijkheid nam en neemt hij ook op zich.

Omschrijf mijn realiteitszin zoals je wilt, Marnix. Waarschijnlijk zit je niet zo ver naast de waarheid. Laat ik mezelf in deze dan maar ter aanvulling als volgt omschrijven: ik ben nog duizendmaal liever naïef en blijmoedig dan één en al achterdocht en vol bitterheid. Vol met bitterheid zat ik totdat de Heere Jezus in mijn leven kwam en zoals ik daarvoor in de wereld stond wil ik niet meer leven. Dat weiger ik.

Ik wil mijn tijd niet verdoen aan het kwaad en als ik er al tijd aan besteed dan bid ik dat het is omwille van de Heere en Zijn Evangelie. Het is verreweg het beste om het goede in elkaar te zien en naar boven te halen en niet het kwade, want al het goede in de mens is er door de genade en liefde van God alleen. God zij gedankt!

Marnix schreef:Ik laat de Star Wars vergelijking maar even voor wat het is want ik vind ze geen van beiden :-)


Hahaha, oké!
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2021 14:47

DeDwaler schreef:
Tot vorige week donderdag was een ministerspost nog een beloning voor goed Kamerwerk, maar ik begrijp dat het kabinet nu een soort afvoerputje is voor ongewenste Kamerleden? Het kan hard gaan in Den Haag.


Ik denk dat je even mist waarom de laatste tijd in de kamer de woorden "dualisme", "scheiding der machten" en "macht en tegenmacht" zo vaak klinken en hoe de verhouding tussen ministers en kamerleden is in een kabinet / Tweede Kamer. Want daar heeft dit alles mee te maken. Misschien goed om je daar nog even in te verdiepen want dan wordt ook vanzelf duidelijk waarom een ministerspost niet maar een promotie is van een goed functionerend kamerlid.

Omschrijf mijn realiteitszin zoals je wilt, Marnix. Waarschijnlijk zit je niet zo ver naast de waarheid. Laat ik mezelf in deze dan maar ter aanvulling als volgt omschrijven: ik ben nog duizendmaal liever naïef en blijmoedig dan één en al achterdocht en vol bitterheid. Vol met bitterheid zat ik totdat de Heere Jezus in mijn leven kwam en zoals ik daarvoor in de wereld stond wil ik niet meer leven. Dat weiger ik.


Ik ben totaal niet achterdochtig of bitter. Ik vind Rutte gewoon niet zo betrouwbaar en dus niet geschikt als minister-president en een merderheid van de Kamer deelt die visie.

Ik wil mijn tijd niet verdoen aan het kwaad en als ik er al tijd aan besteed dan bid ik dat het is omwille van de Heere en Zijn Evangelie. Het is verreweg het beste om het goede in elkaar te zien en naar boven te halen en niet het kwade, want al het goede in de mens is er door de genade en liefde van God alleen. God zij gedankt!


Amen en prima, maar als je je tijd daar niet aan wil voldoen moet je misschien deze discussie ook niet voeren en je inderdaad ver van de politiek houden :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 08 apr 2021 14:54

DeDwaler schreef:Om met de familie Knots te spreken: Ouwe zemelaars! :wink:

Maar... als Kamerlid ben je aan de minister overgeleverd die weer aan de ambtenaren is overgeleverd. Dan is de minister toch een schakeltje hoger?
(...)

Tot vorige week donderdag was een ministerspost nog een beloning voor goed Kamerwerk, maar ik begrijp dat het kabinet nu een soort afvoerputje is voor ongewenste Kamerleden? Het kan hard gaan in Den Haag.
Als we ons staatsbestel erbij pakken, dan hebben we een trias politica. Van een stoel met 3 poten zeg je ook niet dat de ene poot belangrijker is dan de andere. Want zodra je een poot afzaagt, heb je geen stoel meer waarop je kunt zitten. Dus de gedachte dat een ministerspost belangrijker is dan een zetel in de Tweede Kamer, klinkt misschien wel aanlokkelijk, het staat op gespannen voet met ons staatsbestel en met onze grondwet (leest iemand die nog wel eens?). Een ministerspost is zuiver formeel gezien dus geen beloning voor goed kamerwerk. Dat is een totale miskenning van hoe ons landsbestuur behoort te werken.
DeDwaler schreef:Weer zo'n nieuwe ongeschreven regel. Wat nu in de openbaarheid is gebracht, zo gaat het al sinds men formeert. Welkom in de politiek. Ik zit trouwens helemaal niet te wachten op die Haagse 'openheid'. Laat ze dat lekker binnenskamers houden met z'n allen, anders krijgen ze helemaal niets meer voor elkaar! Ze worden op die manier alleen maar achterdochtig en gaan op de rem staan, bang om te worden afgerekend.
Dat de politiek een smerig bedrijf is, hoeven we elkaar niet uit te leggen. Ik vind het wel jammer als mensen dit gewoon gaan vinden en met een "toe maar, anders gebeurt er niks" goedpraten. Laat er dan maar niks gebeuren, dan gebeurt er ook niks ergs.
DeDwaler schreef:De ene beschuldiging na de andere. Heb je ook bewijzen voor wat je allemaal zegt?
Laat ik met een tegenvraag beantwoorden: "gebeurt er iets voor niets in de politiek"? Goed, als je bewijzen wilt: voor de verkiezingen werd er al aan de poten van Arib gezaagd. De coalitiepartijen wilden haar weg hebben. Nou, Bosma (PVV) wilde men ook absoluut niet, dus was het nog even de vraag wie van de coalitiepartijen het dan mocht worden. Aangezien de VVD niet logisch was (zij leveren al de voorzitter van de Eerste Kamer en bovendien is dat met het gedoe rond Rutte ook niet opportuun), werd het dus iemand van D66. Natuurlijk werd die kandidaat gesteund door de VVD. Voor wat hoort wat, anders was de VVD wel met een eigen kandidaat gekomen.
DeDwaler schreef:Ach ja, het buitenland. Ik ben ook verbaasd hoe het er in de Nederlandse politiek aan toe gaat, daar heb ik de buitenlandse pers niet voor nodig. Dat het weinig fraai is allemaal zie ik ook wel, maar Rutte is geen Trump. Als de pers dat beweert dan vind ik dat allesbehalve degelijk, Elbert.
Ik antwoord met een citaat van onze minister-president over Wilders: "stel je toch eens voor dat na de verkiezingen PVV de grootste partij is. Dan sta je er internationaal wel op."
Mijn reactie is: hoe staan we er internationaal nu op, nu het weer Rutte wordt? Nou, helemaal niet goed natuurlijk, gezien de artikelen in de buitenlandse pers. Maar de zittende macht in Nederland zal natuurlijk altijd steun krijgen, ook al is die nog zo verkeerd bezig.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor DeDwaler » 08 apr 2021 16:24

Marnix schreef:Ik denk dat je even mist waarom de laatste tijd in de kamer de woorden "dualisme", "scheiding der machten" en "macht en tegenmacht" zo vaak klinken en hoe de verhouding tussen ministers en kamerleden is in een kabinet / Tweede Kamer. Want daar heeft dit alles mee te maken. Misschien goed om je daar nog even in te verdiepen want dan wordt ook vanzelf duidelijk waarom een ministerspost niet maar een promotie is van een goed functionerend kamerlid.


Die dingen krijg ik natuurlijk mee, want het gaat de laatste maanden over weinig anders, naast corona dan. Mijns inziens ligt het probleem niet zozeer bij het kabinet óf de Tweede Kamer, maar bij beide. Nu slaat men door in alles. Ineens moet alles open en transparant, maar daarmee lossen ze de kern van het probleem niet op. Niet alles hoeft op de schop, want er gaat ook heel veel wel goed. Als ze zorgen dat de Tweede Kamer in het vervolg goed en tijdig wordt geïnformeerd en de Tweede Kamer op zijn beurt niet bij elke scheet een bewindsman of -vrouw naar huis stuurt, maar het kabinet en alle ministeries de tijd geeft om die cultuuromslag te maken, dan is het echt wel te doen.

Je hoort veel dat Rutte cum suis, als oude garde, niet geschikt zijn om die omslag te maken, maar misschien heb je juist nu mensen nodig die door schade en schande wijs zijn geworden en weten waar de valkuilen zitten. Ik zou zeggen haal ook o.a. Lodewijk Asscher terug naar het kabinet in het geval ze bij het formeren de PvdA erbij betrekken.

Marnix schreef:Ik ben totaal niet achterdochtig of bitter.


Nee, dat geloof ik ook niet, Marnix. Ik had het over mijn eigen 'oude leven'. Je mag gerust weten dat ik voorheen een PVV-stemmer was, tegen de elite, anti koningshuis en zet alle populaire populistische zienswijzen er maar bij. Ik speurde het nieuws af en ik zag overal complotten en doemscenario's. Er deugde in mijn ogen helemaal niets van ook maar iets. Met dat alles vulde ik een knagende leegte en het gaf enigszins zin aan het leven, want daardoor voelde ik me verbonden met anderen omdat zij er ook zo over dachten; ik was niet alleen.

De Heere jezus heeft me vrijgemaakt en dankzij Hem ben ik alles anders gaan zien. Waar ik voorheen vooral op anderen neerkeek daar hou ik nu van alle mensen. Nu zie ik in het hele wereldgebeuren Gods hand in alles, terwijl ik het vroeger niet zag omdat ik Hem niet kende. Gods vrede en liefde is onmetelijk en grenzelozer dan ik me ooit kan voorstellen. Ik ben wat dat betreft nog maar een kind in het geloof en vind het heel fijn dat we hier gezamenlijk over God kunnen praten (en over allerlei andere dingen uiteraard).

Marnix schreef:Amen en prima, maar als je je tijd daar niet aan wil voldoen moet je misschien deze discussie ook niet voeren en je inderdaad ver van de politiek houden :-)


Er is niks mis met deze discussie, hoor Marnix :wink: Niets mis mee om zaken te benoemen zoals je ze ziet, want dat is erg leerzaam. We hoeven ook niet te doen alsof de wereld een rozentuin is. Politiek is razend interessant, net als de rechtspraak. Het heeft beide veel met God te maken. Bovendien vind ik een flinke portie tegengas krijgen op mijn schrijfseltjes echt heel gezond, dus mij hoor je niet snel klagen.

Maar de eerlijkheid gebiedt mij, de politiek ingaan? Ehhhh neen, dankie.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor DeDwaler » 08 apr 2021 17:50

elbert schreef:Als we ons staatsbestel erbij pakken, dan hebben we een trias politica. Van een stoel met 3 poten zeg je ook niet dat de ene poot belangrijker is dan de andere. Want zodra je een poot afzaagt, heb je geen stoel meer waarop je kunt zitten. Dus de gedachte dat een ministerspost belangrijker is dan een zetel in de Tweede Kamer, klinkt misschien wel aanlokkelijk, het staat op gespannen voet met ons staatsbestel en met onze grondwet (leest iemand die nog wel eens?). Een ministerspost is zuiver formeel gezien dus geen beloning voor goed kamerwerk. Dat is een totale miskenning van hoe ons landsbestuur behoort te werken.


Dat ben ik met je eens. Het ene is inderdaad niet belangrijker dan het andere, maar als minister heb je veel meer invloed op de werkwijze van een ministerie dan als Kamerlid. Bij de werkwijze van de ministeries staat of valt de cultuuromslag die men wil maken, nietwaar?

elbert schreef:Dat de politiek een smerig bedrijf is, hoeven we elkaar niet uit te leggen. Ik vind het wel jammer als mensen dit gewoon gaan vinden en met een "toe maar, anders gebeurt er niks" goedpraten. Laat er dan maar niks gebeuren, dan gebeurt er ook niks ergs.


Wat ronduit verkeerd is valt niet goed te praten. Duidelijk. Maar net doen alsof alles wat in 'achterkamertjes' plaatsvindt bij voorbaat niet deugt, vind ik dan weer erg jammer. Wat dat betreft vond ik het wel plezierig om te horen dat Tjeenk Willink zei dat hij ook met fractievoorzitters zal spreken onder vier ogen en zonder meeschrijvende ambtenaren. Oom Herman ziet de bui natuurlijk al hangen.

elbert schreef:Laat ik met een tegenvraag beantwoorden: "gebeurt er iets voor niets in de politiek"? Goed, als je bewijzen wilt: voor de verkiezingen werd er al aan de poten van Arib gezaagd. De coalitiepartijen wilden haar weg hebben. Nou, Bosma (PVV) wilde men ook absoluut niet, dus was het nog even de vraag wie van de coalitiepartijen het dan mocht worden. Aangezien de VVD niet logisch was (zij leveren al de voorzitter van de Eerste Kamer en bovendien is dat met het gedoe rond Rutte ook niet opportuun), werd het dus iemand van D66. Natuurlijk werd die kandidaat gesteund door de VVD. Voor wat hoort wat, anders was de VVD wel met een eigen kandidaat gekomen.


Alles wat op de wereld gebeurt is niet voor niets, dus ook de huidige Nederlandse politieke situatie niet. Ja, dat kan dat de D66 kandidaat gesteund werd door de VVD, Elbert. Het lastige is alleen dat je het niet kunt bewijzen.

De PVV en de PvdA zagen deze week in het 'persoonlijke' gesprek tussen Kaag en Rutte ook van alles, maar nota bene tijdens hun inbreng maken ze reclame voor hun eigen kandidaten. Wat is het verschil dan, behalve dat ze het niet door de telefoon doen?

Ik vond Arib ook een fijne voorzitter, maar misschien is een andere voorzitter niet verkeerd. Mijn wens zou zijn dat ze elkaar veel meer gaan aanspreken op de toon van het debat en bejegening van elkaar, want dat lijkt af en toe helemaal nergens op. Ik mis in die gevallen zo iemand als Bas van der Vlies. Hopelijk is de firma Bergkamp in staat om de Tweede Kamer die spiegel ook voor te houden.

elbert schreef:Ik antwoord met een citaat van onze minister-president over Wilders: "stel je toch eens voor dat na de verkiezingen PVV de grootste partij is. Dan sta je er internationaal wel op."


Daar moet ik niet aan denken, beste Elbert. Dan heb ik nog liever een blok van 7 partijen, waaronder 6 linkse.

elbert schreef:Mijn reactie is: hoe staan we er internationaal nu op, nu het weer Rutte wordt? Nou, helemaal niet goed natuurlijk, gezien de artikelen in de buitenlandse pers. Maar de zittende macht in Nederland zal natuurlijk altijd steun krijgen, ook al is die nog zo verkeerd bezig.


Het nieuws, waaronder het buitenlandse, is altijd in de ban van de waan van de dag. Vandaag gaat weer over Covid-19, terrassen en AstraZeneca. Dat is misschien maar goed ook. Het worden nog spannende maanden :wink:
.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 09 apr 2021 09:14

DeDwaler schreef:Dat ben ik met je eens. Het ene is inderdaad niet belangrijker dan het andere, maar als minister heb je veel meer invloed op de werkwijze van een ministerie dan als Kamerlid. Bij de werkwijze van de ministeries staat of valt de cultuuromslag die men wil maken, nietwaar?
De cultuuromslag die gemaakt moet worden, is ook die van de informatievoorziening tussen kabinet en Tweede Kamer. Kortom: dat het kabinet echt werk maakt van art. 68 van onze grondwet, die zegt: "De ministers en de staatssecretarissen geven de kamers elk afzonderlijk en in verenigde vergadering mondeling of schriftelijk de door een of meer leden verlangde inlichtingen waarvan het verstrekken niet in strijd is met het belang van de staat."
Het punt is natuurlijk dat voorheen elk excuus werd aangegrepen om zaken weg te lakken, die niet feitelijk streden met het belang van de staat. Vaak werden politieke belangen als "belang van de staat" gezien, wat natuurlijk een leugen was. Daarom hebben we ook kamerleden nodig die telkenmale het kabinet op dit punt bij de les houden, omdat anders die cultuuromslag er niet komt. Een cultuuromslag komt dus niet alleen van ministers. Meestal zijn zij niet meer dan doorgeefluiken van ambtenaren.
DeDwaler schreef:Wat ronduit verkeerd is valt niet goed te praten. Duidelijk. Maar net doen alsof alles wat in 'achterkamertjes' plaatsvindt bij voorbaat niet deugt, vind ik dan weer erg jammer. Wat dat betreft vond ik het wel plezierig om te horen dat Tjeenk Willink zei dat hij ook met fractievoorzitters zal spreken onder vier ogen en zonder meeschrijvende ambtenaren. Oom Herman ziet de bui natuurlijk al hangen.
Het probleem met oom Herman in dit geval is dat de Tweede Kamer een motie (van o.a. Eerdmans) heeft aangenomen die transparantie in dit proces vereist. Hij legt dus een Tweede Kamermotie naast zich neer en eigenlijk had hij dus daarom op moeten stappen. Maar de grote partijen willen dat hij doorgaat, dus blijft hij zitten.
Ik snap best dat niet elke onderhandeling in het openbaar kan plaatsvinden, maar kamermoties naast je neerleggen is niet de juiste weg.
DeDwaler schreef:Alles wat op de wereld gebeurt is niet voor niets, dus ook de huidige Nederlandse politieke situatie niet. Ja, dat kan dat de D66 kandidaat gesteund werd door de VVD, Elbert. Het lastige is alleen dat je het niet kunt bewijzen.
Dat kan ik wel bewijzen. Mevrouw Kaag had namelijk de bloemen al klaarliggen voor mevrouw Bergkamp. De zaak was dus bij voorbaat al beklonken, anders laat je geen bos bloemen klaarleggen.
DeDwaler schreef:De PVV en de PvdA zagen deze week in het 'persoonlijke' gesprek tussen Kaag en Rutte ook van alles, maar nota bene tijdens hun inbreng maken ze reclame voor hun eigen kandidaten. Wat is het verschil dan, behalve dat ze het niet door de telefoon doen?
It's the coverup that makes the crime. Dat is het verschil.
DeDwaler schreef:Het worden nog spannende maanden :wink:
Dat denk ik niet, om de redenen die ik eerder gaf. Rutte 4 komt er wel, zij het misschien met wat vertraging. In die snelle formatie geloofde ik toch al niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor DeDwaler » 09 apr 2021 18:35

elbert schreef:Het probleem met oom Herman in dit geval is dat de Tweede Kamer een motie (van o.a. Eerdmans) heeft aangenomen die transparantie in dit proces vereist. Hij legt dus een Tweede Kamermotie naast zich neer en eigenlijk had hij dus daarom op moeten stappen. Maar de grote partijen willen dat hij doorgaat, dus blijft hij zitten.
Ik snap best dat niet elke onderhandeling in het openbaar kan plaatsvinden, maar kamermoties naast je neerleggen is niet de juiste weg.


Misschien niet, maar ze vragen Tjeenk Willink, laat Tjeenk Willink dan ook zijn werk doen, zonder hem voor de voeten te lopen met een contraproductieve flutmotie. Als je het vertrouwen terug wilt brengen, dan moet je anderen ook vertrouwen schenken. Vertrouwen werkt twee kanten op, het is geven en nemen. Lijmen die handel, want op deze manier doorbreken ze helemaal niets.

elbert schreef:Dat kan ik wel bewijzen. Mevrouw Kaag had namelijk de bloemen al klaarliggen voor mevrouw Bergkamp. De zaak was dus bij voorbaat al beklonken, anders laat je geen bos bloemen klaarleggen.


Bloemetje-gate, aldus Elbert.... Ik begin me toch wel een beetje zorgen om je te maken. Gaat het verder wel goed met je? :-)

Dus als ik het goed begrijp had Kaag vooraf geen bloemen moeten kopen omdat daarmee de schijn kon worden gewekt dat ze van tevoren wist dat Bergkamp zou gaan winnen? Mja ja...

Misschien een absurde gedachte van mij, maar zou het ook zo kunnen zijn dat Sigrid Kaag gewoon een hartelijke vrouw is die de nieuwe voorzitter een bloemetje wilde geven, wie dat dan ook zou worden? Of heb ik soms gemist dat ze nog voor de stemming de beruchte bos bloemen hebben gefotografeerd en in het bijzonder het kaartje dat eraan hing met 'Gefeliciteerd, Vera!'?

Dat hele stemproces is niet te controleren, want ze stemmen anoniem. Trouwens, wat doet het er toe van welke partij de voorzitter is? Of haal ik me met die vraag weer van alles op de hals?

elbert schreef:It's the coverup that makes the crime. Dat is het verschil.


Er is geen cover-up. Dat is het verschil.

DeDwaler schreef:Het worden nog spannende maanden :wink:

elbert schreef:Dat denk ik niet, om de redenen die ik eerder gaf. Rutte 4 komt er wel, zij het misschien met wat vertraging. In die snelle formatie geloofde ik toch al niet.


Prima, dan wordt het niet spannend. Des te beter.
.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor MoesTuin » 10 apr 2021 11:26

DeDwaler schreef:


Bloemetje-gate, aldus Elbert.... Ik begin me toch wel een beetje zorgen om je te maken. Gaat het verder wel goed met je? :-)

Dus als ik het goed begrijp had Kaag vooraf geen bloemen moeten kopen omdat daarmee de schijn kon worden gewekt dat ze van tevoren wist dat Bergkamp zou gaan winnen? Mja ja...

Misschien een absurde gedachte van mij, maar zou het ook zo kunnen zijn dat Sigrid Kaag gewoon een hartelijke vrouw is die de nieuwe voorzitter een bloemetje wilde geven, wie dat dan ook zou worden? Of heb ik soms gemist dat ze nog voor de stemming de beruchte bos bloemen hebben gefotografeerd en in het bijzonder het kaartje dat eraan hing met 'Gefeliciteerd, Vera!'?



Nou precies....wat wordt er toch achter van alles van alles en dan weer van alles gezocht...
:mrgreen: Inderdaad de Dwaler....ik ben al de memo "Arib functie elders" aan het zoeken.... [-X
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 10 apr 2021 15:36

Gelukkig zijn er ook nog naieve mensen :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten