2e kamer verkiezingen 2021

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Op welke partij heb je vandaag gestemd?

VVD
2
6%
PVV
3
9%
CDA
2
6%
D66
2
6%
GroenLinks
1
3%
SP
0
Geen stemmen
PvdA
0
Geen stemmen
ChristenUnie
6
17%
Partij voor de Dieren
1
3%
50PLUS
0
Geen stemmen
SGP
12
34%
DENK
0
Geen stemmen
FVD
3
9%
Bij1
0
Geen stemmen
JA21
1
3%
Code Oranje
0
Geen stemmen
Volt
1
3%
BBB
1
3%
Anders
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 35

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2021 09:39

MoesTuin schreef:Klopt :wink:
nu je antwoorden hierop nog graag Marnix :mrgreen:
nu lijkt het net of je mij napraat... [:]|
met name punt 5....Sigrid Kaag....goed alternatief voor jou?


Daar heb ik al gedeetelijk antwoord op gegeven.

1.Als een premier aan selectief geheugenverlies lijdt en allerlei blunders begaat, kamerleden die lastig zijn bespreekt en vervolgens zich er niets van kan herinneren en er niet de waarheid over spreekt is de eerste vraag of je zo iemand als premier moet willen hebben.
2. Als Rutte opstapt wordt Kaag geen MP. In principe wordt dat de opvolger van Rutte binnen de VVD mits er een coalitie kan worden gevormd.
3. Als dat niet het geval is en er komt ook geen coalitie zonder de VVD (totaal onwaarschijnlijk) komen er nieuwe verkiezingen. Wie daarin de grootste wordt en dus de beste kans heeft om de MP te leveren kan je nu niet zeggen. Kans is aanwezig dat dat gewoon weer de VVD is. Of de PVV. Of het CDA. Het zou ook Kaag worden maar jij doet net alsof dat de zekere uitkomst wordt. De kans dat dit Kaag wordt is niet megagroot.
4. AlS D66 na herverkiezingen toch de grootste zou worden is dat wat het volk heeft gekozen en moeten we dat respecteren. Ik denk dat ze het wel goed zou kunnen. Dat ik het niet alle vlakken met die partij eens ben klopt. Overigens geldt dat voor de VVD net zo goed.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor MoesTuin » 02 apr 2021 10:02

....ik was al lang weg geweest :wink:
Sterk is hij wel Mark Rutte....
We gaan het zien wat de dag van vandaag en daarna brengen gaat :D
Zelf verwacht ik dat de situatie mbt Mark Rutte :arrow: onhoudbaar gaat worden ook voor hem zelf.
Dat zal de komende uren / dagen duidelijk gaan worden...
Politiek gaat er anders als volgt uitzien...24h live stream waar je je ook bevindt als politicus... <|:)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2021 11:59

Rutte herinnert zich volgende ochtend niet meer of hij nou mocht aanblijven of niet. “Naar mijn herinnering is dat gisteren niet besproken.” :D

https://speld.nl/2021/04/02/rutte-herin ... n-of-niet/
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor MoesTuin » 02 apr 2021 12:13

:lol: doeislief :mrgreen:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 03 apr 2021 08:13

elbert schreef:Rutte heeft ternauwernood een motie van wantrouwen overleefd, maar heeft wel een motie van afkeuring aan de broek.
Hij denkt serieus nu nog door te kunnen als premier alsof er niets gebeurd is, maar feit is dat hij alleen steun kreeg van de huidige coalitie (VVD, D66, CDA en ChristenUnie). Zelfs de SGP steunde de motie van wantrouwen en dat gebeurt vrijwel nooit. Dat betekent dat als Rutte door wil als premier, dat eigenlijk alleen kan met de huidige coalitie. Maar Omtzigt was niet bij het debat aanwezig en we hebben wel de reactie van zijn vrouw en die liegt er niet om. Ik vraag me dan ook af of het CDA wel in een nieuw kabinet kan stappen waar Rutte premier is. Misschien dat Hoekstra wel wil, maar Omtzigt zeker niet. Het zou kunnen dat later bij de formatie gezegd wordt: "ok, we willen wel met de VVD in zee, maar niet met Rutte als premier". Dat lijkt me sowieso een logische uitkomst, omdat er een paar parlementaire enquetes aankomen (toeslagen, Groninger gas) die weinig goeds beloven voor Rutte als premier.

Verder was het debat gisteren natuurlijk een hallucinante vertoning: politici die zich alle 3 (Rutte, Ollongren, Jorritsma) niets herinnerden van wat er over Omtzigt gezegd was, terwijl de ambtenaren alles genotuleerd hadden en als je die notulen bestudeert, vonden die ambtenaren dat juist een belangrijk item in die gesprekken. Wie moet je nu geloven: de ambtenaren of de politici? De eersten wat mij betreft. Politici die selectief geheugenverlies hebben, dienen daarvoor de consequenties te dragen. Maar Rutte heeft zelf "geen moment aan opstappen gedacht". Nou, dan ben je behoorlijk verslaafd aan de macht. Een politicus met enig zelfrespect had de eer aan zichzelf gehouden. Maar Rutte heeft geen scrupules.


Het is nu verder op scherp gezet door de CU. Verder zoals het was is nu officieel niet meer mogelijk. Er zijn nog maar twee opties:

- verder met Rutte maar een andere coalitie (kans lijkt klein want willen D66 en CDA nog wel?)
- zonder Rutte een nieuwe coalitie met het VVD, “oude coalitie” zou dan een optie kunnen zijn

Maar de coalitie van Rutte III voortzetten in Rutte IV gaat hem niet worden. Benieuwd of / wanneer Rutte inziet dat formeren met hem als beoogde premier onmogelijk is. En tegelijkertijd wil men dat natuurlijk niet want er is niet echt een goede opvolger en zonder Rutte gaat de VVD toch steun verliezen. Maar nieuwe verkiezingen zijn dan al helemaal geen optie. Ik denk dat Rutte uiteindelijk toch terug gaat treden en men iemand anders naar voren schuift.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 03 apr 2021 08:13

Het spel is uit voor de premier. De ChristenUnie wil niet verder met Rutte in een volgend kabinet. Ik verwacht dat D66 en het CDA vandaag of na het weekend met een soortgelijke verklaring komen.
Dat betekent dat de VVD nu naarstig op zoek moet naar een opvolger voor Rutte. Dat is heel lastig, omdat hij zich omringd heeft met jaknikkers die nauwelijks eigenstandig kunnen opereren. Dijkhoff (de ooit beoogde kroonprins) is net vertrokken uit politiek Den Haag en ik vraag me af of hij terug wil komen. Dan blijven kandidaten van minder allooi over: Edith Schippers (ook al weg uit Den Haag), Tamara van Ark, Mark Harbers (die al eens moest aftreden). De spoeling is dun binnen de VVD na Rutte.
Marnix schreef:Ik denk dat Rutte uiteindelijk toch terug gaat treden en men iemand anders naar voren schuift.
Je was me net voor met posten, zie ik. Ja, inderdaad. Want hoe gewend Rutte ook is om overal mee weg te komen, hij zal toch realistisch moeten zijn en inzien dat het nu niet meer gaat. De VVD zal uit lijfsbehoud nu heel snel met een opvolger moeten komen, want verkiezingen zonder Rutte leveren waarschijnlijk een fors verlies op. Ze zullen dus koste wat kost nieuwe verkiezingen willen voorkomen en de premier willen leveren. Dat betekent dat er in de formatieonderhandelingen een flinke scheut water bij de wijn moet. Want de andere partijen kunnen altijd dreigen met nieuwe verkiezingen.

V.w.b. D66 onder Kaag. Ik denk wel dat deze partij staat te trappelen om het stokje van de VVD als grootste partij over te nemen. Toch denk ik dat D66 daar moeite mee zal hebben: de partij wordt gewantrouwd door het rechtse electoraat en aangezien het Nederlandse electoraat rechtser wordt en D66 links van de VVD staat, zullen ze dus uit een kleinere poel van kiezers kunnen putten. Nu al heeft deze partij de concurrerende linkse partijen (m.n. GroenLinks en de SP) leeggezogen qua kiezers. Het ontbreekt Kaag niet aan ambitie en ze heeft de dictie van Beatrix (wat een premierwaardige indruk achterlaat), maar zolang ze naar links blijft kijken, zie ik haar nog geen premier worden. Wat niet wil zeggen dat ze het niet gaat proberen, door bijv. nieuwe verkiezingen af te dwingen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Talmid
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 feb 2021 09:46
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Talmid » 03 apr 2021 08:47

Waarde lezers,
Ik houd mij niet met de politiek bezig maar afgelopen donderdag ivm ziekte toch maar eens de debatten gevolgd.
Een ieder mag zijn/haar mening over hebben, maar voor mij is wel duidelijk geworden dat de positie van Rutte erg penibel is geworden.
Als hij nog premier wil worden zal dat m.i. een kabinet over rechts worden.
Persoonlijk ga ik uit van een kabinet met als motorblok D'66 en dan over links met het CDA.

Waar ik wel zeker over ben is dat het vertrouwen in de politiek een flinke deuk heeft opgelopen.

NB. Verfrissend die nieuwe gezichten zoals die man van Volt, en ook die Simons en die vrouw van BBB konden prima mee.
Toch blijf ik bij Kees.

Wens u allen een gezegend Pasen toe.
DE HEER IS WAARLIJK OPGESTAAN, HALLELUJAH
Ani Ma'amin

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor MoesTuin » 03 apr 2021 09:26

Het is over en uit met Mark Rutte.
Dat is jammer maar zo gaat dat....
Toch is er nog wel ergens een ietsie pietsie opening te houden op een uitweg (wat weet ik ook nu niet) maar Mark Rutte kennende.....

Talmid...ik keek ook op de late donderdagavond een stukje debat....inderdaad....de nieuwelingen die je noemde stelde goede vragen en de BBB lijsttrekker heerlijk mens....zo ook de andere nieuwelingen.

Ook leuk om Annemarie Jorritsma weer te zien achter de microfoon op het late uur van de donderdag..leuk onder onsje had ze met Kees SGP die glunderde van oor tot oor (mbt suggestie koning rol in alles)..wat een heerlijk menselijk mens dat ze op een gegeven moment zei dat ze het even niet meer weet en ook al zo moe was en ook geen 40 meer is (ze is nu 70) en ze het debatteren niet meer gewoon is.
Tja...dat had ze zelf ook nooit kunnen bedenken toen ze verkenner werd......dat ze eindigd achter de microfoon in een verhit debat in de 2e kamer....

Ik verwacht geen nieuwe verkiezingen...ik hoop geen Sigrid Kaag als MP en als Mark Rutte vertrekt in combinatie met nieuwe verkiezingen is zowel Mark Rutte weg als mijn stem voor hem als een stem op de VVD...

Pieter Omzigt dan voor MP :mrgreen:

Maar met het zicht op Pasen....inderdaad....de Heer Jezus is de Overwinaar en de Koning der Koningen en de Heerser over al de machten en overziet het geheel en alles ook in deze.....
Dat we door al het gebeuren door kunnen prikken naar die eeuwige Toekomst die in geloof binnen handbereik ligt....

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor pindas83 » 03 apr 2021 16:10

elbert schreef:Het spel is uit voor de premier. De ChristenUnie wil niet verder met Rutte in een volgend kabinet. Ik verwacht dat D66 en het CDA vandaag of na het weekend met een soortgelijke verklaring komen.
Dat betekent dat de VVD nu naarstig op zoek moet naar een opvolger voor Rutte. Dat is heel lastig, omdat hij zich omringd heeft met jaknikkers die nauwelijks eigenstandig kunnen opereren. Dijkhoff (de ooit beoogde kroonprins) is net vertrokken uit politiek Den Haag en ik vraag me af of hij terug wil komen. Dan blijven kandidaten van minder allooi over: Edith Schippers (ook al weg uit Den Haag), Tamara van Ark, Mark Harbers (die al eens moest aftreden). De spoeling is dun binnen de VVD na Rutte.
Je was me net voor met posten, zie ik. Ja, inderdaad. Want hoe gewend Rutte ook is om overal mee weg te komen, hij zal toch realistisch moeten zijn en inzien dat het nu niet meer gaat. De VVD zal uit lijfsbehoud nu heel snel met een opvolger moeten komen, want verkiezingen zonder Rutte leveren waarschijnlijk een fors verlies op. Ze zullen dus koste wat kost nieuwe verkiezingen willen voorkomen en de premier willen leveren. Dat betekent dat er in de formatieonderhandelingen een flinke scheut water bij de wijn moet. Want de andere partijen kunnen altijd dreigen met nieuwe verkiezingen.

V.w.b. D66 onder Kaag. Ik denk wel dat deze partij staat te trappelen om het stokje van de VVD als grootste partij over te nemen. Toch denk ik dat D66 daar moeite mee zal hebben: de partij wordt gewantrouwd door het rechtse electoraat en aangezien het Nederlandse electoraat rechtser wordt en D66 links van de VVD staat, zullen ze dus uit een kleinere poel van kiezers kunnen putten. Nu al heeft deze partij de concurrerende linkse partijen (m.n. GroenLinks en de SP) leeggezogen qua kiezers. Het ontbreekt Kaag niet aan ambitie en ze heeft de dictie van Beatrix (wat een premierwaardige indruk achterlaat), maar zolang ze naar links blijft kijken, zie ik haar nog geen premier worden. Wat niet wil zeggen dat ze het niet gaat proberen, door bijv. nieuwe verkiezingen af te dwingen.


VVD blijft toch achter Rutte staan lees ik net. Rutte zelf zal ook nooit toegeven en terugtreden vermoed ik. Hij heeft zichzelf als een pathologische leugenaar laten zien zonder enige oprechte zelfreflectie. Het is allemaal theater en voor de bühne wat er uit komt.
Ik vind het veelzeggend voor de VVD als partij dat ze nog door willen gaan met deze man, zo diskwalificeren ze zichzelf als partij ook nog eens.

We gaan het zien maar het is niet ondenkbaar dat Rutte gewoon weer aanschuift als MP #-o

Desalniettemin: Goede paasdagen allen!

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor gravo » 03 apr 2021 17:26

Het spel is denk ik nog niet uit voor Rutte. Om meerdere redenen:

- De VVD is de partij van de vermogens in Nederland. Of het nu gaat om het bedrijfsleven, het MKB of de (boven)modale man met een koophuis. Er is dus altijd een min of meer af te tekenen hoeveelheid steun voor de VVD. Het gaat om de centen. En als het daar om gaat (en als je centen hebt) bedient de VVD jou het beste.
- De VVD is Rutte. Rutte weg betekent: VVD weg. Rutte verenigt in zichzelf zoveel contacten, macht, lijntjes, kennis en handigheid, dat er ook veel VVD prominenten inclusief de belanghebbers achter hen volledig afhankelijk zijn van Rutte. Hij kan niet weg. Er komt geen opvolger.
- VVD is het ontvankelijke oor voor de grootste en sterkste lobbies: multinationals, industrie, MKB. De VVD wordt ook groot gemaakt door de samenwerking van de markt en deze partij. Denk aan de teloorgang van vakbonden, de komst van flexbanen, de lage lonen: de structuur van de economie is mede blijvend vormgegeven door de neoliberalen (= markt + poltiek). En niet alleen door de VVD. Dat kun je niet zomaar veranderen.
VVD = de economie. Dat frame blijkt ijzersterk...(voor inclusiviteit daarentegen moet je bij Sylvana zijn).
- Er is een ideaal scenario nu het voortzetten van het huidige kabinet door Segers onmogelijk gemaakt is: de oppositie in: niemand kan Rutte daarvan weerhouden. En stel je eens voor wat voor oppositie dat wordt! Er is een minderheidskabinet kabinet Kaag (meerderheidskabinet met CDA is onwaarschijnlijk) die lekker de parlementaire enquetes mag meemaken en Rutte is oppositieleider samen met al het andere rechts (ook CDA). Dat wordt een puinhoop, ook vanwege geen enkele meerderheid in 1e en 2e kamer, duurt dus zeer kort en CDA + VVD pakken met glans de overwinning bij de volgende verkiezingen. Dus dit scenario wordt niet overwogen door Kaag + links.
- blijft over: lange formatie en uiteindelijk nieuwe verkiezingen, corona "voorbij", de tijd heelt alle wonden, Rutte en Hoekstra weer dikke vrienden, misschien zakt D66 weer wat weg en hoppa....VVD weer back in town......met Rutte! Want je kunt toch niet altijd boos blijven?

Niet dat ik er blij mee ben.
Maar zo werkt de macht van het geld wel, als er geen serieuze tegenmacht meer is.
Niet elke macht in een land als Nederland wordt democratisch bepaald of gecontroleerd.
De VVD zit vuistdiep in die maatschappelijke krachten.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor DeDwaler » 03 apr 2021 18:51

.
De volgende reactie las ik op NU.nl:

"Ik vind het allemaal opgeblazen lucht door de linkse en vooral oppositie partijen. Rutte heeft als beroep praten, de hele dag door praten. En ik geloof heilig dat er gesproken is over het CDA en ik begrijp heden ten dagen niet waarom dat een probleem is. De partij heeft zwaar verloren, de belangrijkste man treedt af en Omtzigt zit met een burnout thuis. Als ik Rutte was geweest en CDA zie als grote partij in de coalitie, natuurlijk komt het dan ter sprake. Alleen na 14 uur per dag later en 3 dagen later wordt je gevraagd naar 1 aantekening over één zin die misschien nauwelijks relevantie had, kan ik mijn voorstellen dat je zegt: ik kan het mij oprecht niet herinneren. Ik moet wel zeggen: hij had uiteraard beter kunnen zeggen dat het onderwerp de revieu was gepasseerd vanwege de positie van de CDA, maar dat hij de exacte formulering niet kan herroepen. Mensen: het is echt één grote stunt om Rutte buiten de deur te krijgen. Ik denk dat Nederland er veel spijt van gaat krijgen."

Bron: https://www.nu.nl/politiek/6125728/druk ... rogen.html


Dat is exact het gevoel wat ik aan de afgelopen dagen heb overgehouden. Aan de verklaring van Rutte alleen kan de Kamer nog twijfelen, maar de gelijkluidende verklaringen van Ollongren en Jorritsma kunnen ze niet zomaar naast zich neerleggen en toch hebben ze dat gedaan. De bewijsstukken én verklaringen leiden niet tot het onomstotelijke bewijs dat Rutte glashard liegt én van de 'lastige' Omtzigt af wilde.

Wilders diende zijn motie van wantrouwen direct in de eerste termijn al in, zonder hoor en wederhoor! Wat is dat voor waanzin!? Waarom gaat de rest van de Tweede Kamer in die waanzin mee? Dat heeft dan de hele dag de mond vol van een rechtvaardige overheid. Die eerlijke en respectvolle behandeling geldt blijkbaar niet voor Rutte, niet voor Ollongren en niet voor Jorritsma. De manier waarop sommige Kamerleden Rutte, Ollongren en Jorritsma in het debat bejegenden getuigt van bijzonder weinig respect voor mens en ambt. Die bejegening is van exact hetzelfde kaliber als die vermaledijde liefdeloze en kille 'cancelcultuur' die de wereld in haar greep heeft.

Er is bovendien nog altijd een verschil tussen onhandig handelen en opzettelijk verkeerd handelen. Rutte heeft onhandig gehandeld, iets wat hij zelf meermaals heeft erkend. Hij heeft er nota bene in het debat in woord en daad blijk van gegeven dat de nieuwe politieke cultuur hem ook ernst is.

Het is voor mij duidelijk dat hij ongewild en onbedoeld in de knoei gekomen is, zoals vele ambtsgenoten voor hem. Hij heeft (achteraf gezien) fouten gemaakt en is voorbarig geweest, zoveel kun je aan de hand van de verklaringen en stukken vaststellen, maar is dat genoeg om zo ongenadig over hem te oordelen? Mijn inziens heeft hij dat niet verdiend. We hebben het wel over een minister President met onder de streep een degelijke staat van dienst. Als de manier waarop de Kamer Rutte en de verkenners hebben behandeld een voorbeeld moet zijn van de 'nieuwe cultuur', dan zie ik het voor de toekomst zeer somber in.

Rutte vindt dat hij verder kan en ik kan me voorstellen dat hij dat zo voelt. Ik ben van mening dat Rutte de kans om het beter te doen op z'n minst verdient. Dat uitgerekend de ChristenUnie en de SGP hem die kans bij voorbaat ontzeggen daar heb ik geen goed woord voor over! We zijn toch christelijk? Wat is er gebeurd met vergeving? Wat is er gebeurd met tot zeventig maal zevenmaal? Wat is er gebeurd met dat in de mond van twee of drie getuigen elke zaak zal vaststaan?

De afgelopen weken heb ik pijn in het hart om wat ik allemaal zie gebeuren in dit land. Deze moeilijke tijd is al triest genoeg en het wordt almaar triester. Wat ze er in Den Haag de afgelopen dagen van hebben gemaakt vind ik ronduit beschamend en onwaarschijnlijk wrang. Ik kan niet anders zeggen. Misschien dat ze door alle harde woorden die daar de hele dag klinken allemaal zo zijn afgestompt dat ze het zelf en zichzelf niet eens meer horen.
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 03 apr 2021 22:30

DeDwaler schreef:.
De volgende reactie las ik op NU.nl:



Dat is exact het gevoel wat ik aan de afgelopen dagen heb overgehouden. Aan de verklaring van Rutte alleen kan de Kamer nog twijfelen, maar de gelijkluidende verklaringen van Ollongren en Jorritsma kunnen ze niet zomaar naast zich neerleggen en toch hebben ze dat gedaan. De bewijsstukken én verklaringen leiden niet tot het onomstotelijke bewijs dat Rutte glashard liegt én van de 'lastige' Omtzigt af wilde.

Wilders diende zijn motie van wantrouwen direct in de eerste termijn al in, zonder hoor en wederhoor! Wat is dat voor waanzin!? Waarom gaat de rest van de Tweede Kamer in die waanzin mee? Dat heeft dan de hele dag de mond vol van een rechtvaardige overheid. Die eerlijke en respectvolle behandeling geldt blijkbaar niet voor Rutte, niet voor Ollongren en niet voor Jorritsma. De manier waarop sommige Kamerleden Rutte, Ollongren en Jorritsma in het debat bejegenden getuigt van bijzonder weinig respect voor mens en ambt. Die bejegening is van exact hetzelfde kaliber als die vermaledijde liefdeloze en kille 'cancelcultuur' die de wereld in haar greep heeft.

Er is bovendien nog altijd een verschil tussen onhandig handelen en opzettelijk verkeerd handelen. Rutte heeft onhandig gehandeld, iets wat hij zelf meermaals heeft erkend. Hij heeft er nota bene in het debat in woord en daad blijk van gegeven dat de nieuwe politieke cultuur hem ook ernst is.

Het is voor mij duidelijk dat hij ongewild en onbedoeld in de knoei gekomen is, zoals vele ambtsgenoten voor hem. Hij heeft (achteraf gezien) fouten gemaakt en is voorbarig geweest, zoveel kun je aan de hand van de verklaringen en stukken vaststellen, maar is dat genoeg om zo ongenadig over hem te oordelen? Mijn inziens heeft hij dat niet verdiend. We hebben het wel over een minister President met onder de streep een degelijke staat van dienst. Als de manier waarop de Kamer Rutte en de verkenners hebben behandeld een voorbeeld moet zijn van de 'nieuwe cultuur', dan zie ik het voor de toekomst zeer somber in.

Rutte vindt dat hij verder kan en ik kan me voorstellen dat hij dat zo voelt. Ik ben van mening dat Rutte de kans om het beter te doen op z'n minst verdient. Dat uitgerekend de ChristenUnie en de SGP hem die kans bij voorbaat ontzeggen daar heb ik geen goed woord voor over! We zijn toch christelijk? Wat is er gebeurd met vergeving? Wat is er gebeurd met tot zeventig maal zevenmaal? Wat is er gebeurd met dat in de mond van twee of drie getuigen elke zaak zal vaststaan?

De afgelopen weken heb ik pijn in het hart om wat ik allemaal zie gebeuren in dit land. Deze moeilijke tijd is al triest genoeg en het wordt almaar triester. Wat ze er in Den Haag de afgelopen dagen van hebben gemaakt vind ik ronduit beschamend en onwaarschijnlijk wrang. Ik kan niet anders zeggen. Misschien dat ze door alle harde woorden die daar de hele dag klinken allemaal zo zijn afgestompt dat ze het zelf en zichzelf niet eens meer horen.


Op de PVV hebben alle partijen aangegeven pas na het debat te beslissen of ze de motie van wantrouwen steunen. Rutte heeft dus alle kans gekregen om zich te verdedigen, Jorritsma en Ollongren idem. En het probleem is niet dat Rutte een keer een fout heeft gemaakt en men dat niet accepteert. Het probleem is dat het een repeterend patroon is, niet zozeer van dingen verkeerd doen, maar van niet eerlijk zijn, dingen ontkennen en als blijkt dat het toch zo is zeggen: ik weet er niks meer van. En dan kan je nog steeds Rutte als mens prima vergeven een heel andere vraag is: moet zo iemand het land leiden?

Dat is denk ik een gezonde tegenreactie op “als christenen moeten we elkaar vergeven dus hoe kunnen CU en SGP zoch tegen een nieuw kabinet Rutte keren?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor DeDwaler » 04 apr 2021 01:41

Marnix schreef:Op de PVV hebben alle partijen aangegeven pas na het debat te beslissen of ze de motie van wantrouwen steunen. Rutte heeft dus alle kans gekregen om zich te verdedigen, Jorritsma en Ollongren idem. En het probleem is niet dat Rutte een keer een fout heeft gemaakt en men dat niet accepteert. Het probleem is dat het een repeterend patroon is, niet zozeer van dingen verkeerd doen, maar van niet eerlijk zijn, dingen ontkennen en als blijkt dat het toch zo is zeggen: ik weet er niks meer van. En dan kan je nog steeds Rutte als mens prima vergeven een heel andere vraag is: moet zo iemand het land leiden?

Dat is denk ik een gezonde tegenreactie op “als christenen moeten we elkaar vergeven dus hoe kunnen CU en SGP zoch tegen een nieuw kabinet Rutte keren?


Wat is dat laatste nu weer voor een samenvatting van wat ik schrijf?

Een motie van wantrouwen of afkeuring is een zeer zwaar middel. Inzet van dat middel vereist volstrekte zekerheid en die zekerheid hebben ze niet, niet aan het begin van de dag en niet aan het eind van de dag. Dan kunnen ze patronen en lijstjes erbij halen tot ze een ons wegen, maar dan nog hebben ze geen zekerheid. Daarnaast verklaren de twee verkenners hetzelfde. Daardoor wordt het toch op z'n minst aannemelijk dat het zou kunnen dat er geen agenda achter zit om Omtzigt onschadelijk te maken? Als dat wel het geval was geweest dan zou dat ook duidelijk uit de notities van de ambtenaar naar voren moeten zijn gekomen.

Die 'zo iemand' leidt dit land al meer dan 10 jaar. Het moet daarom boven elke twijfel verheven zijn dat demissionair minister President Rutte zich schuldig heeft gemaakt aan alles wat men hem verwijt. Zo niet, dan moet hij het voordeel van de twijfel krijgen. Dat is rechtvaardig en lijkt me de enige juiste reactie. Wat dat hele twitterende en facebookende land er dan ook van vindt. Wat de meerderheid ervan denkt en vindt maakt iets nog niet waar of onwaar of terecht of onterecht.

Het debat kantelde op een gegeven moment logischerwijs ook de kant van Rutte en de verkenners op, totdat er een paar Kamerleden de boosheid van eerder die dag weer aanwakkerden en men zich gedwongen voelde om de rug recht te houden en Rutte alsnog politiek te slachtofferen. Ze hebben zich mijns inziens vergaloppeerd.

Waarom ik het de ChristenUnie en de SGP kwalijk neem, is omdat zij beter zouden moeten weten. Waarom schuiven ook zij de verklaringen van Rutte en de verkenners terzijde? Politici en ambtenaren zweren een eed en daar moet je vanuit gaan, anders is het einde zoek.

God zegt dat in de mond van twee of drie getuigen elke zaak vaststaat. Dat is niet zonder reden, want ook al heb je misschien twijfels, zodra je de verklaringen van mensen niet kunt weerleggen met bewijs dan moet je ervan uitgaan dat wat mensen verklaren de waarheid is. We zijn geen hartekenners en we kunnen ernaast zitten in ons oordeel. Misschien worden we door de waarheid ingehaald, maar we kunnen beter zelf schade lijden door de ander het voordeel van de twijfel te geven dan de ander onherstelbare schade te berokkenen op basis van vermoedens.

Edit: Lijden met ei schrijven, foei Dick.
Laatst gewijzigd door DeDwaler op 06 apr 2021 22:11, 2 keer totaal gewijzigd.
.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Jesaja40 » 04 apr 2021 09:29

Ik spreek mijn respect uit voor alle goede ambtenaren die hun werk uitstekend doen. Zij dienen het cement van de samenleving te zijn. Maken zij echter een uitglijder dan hoeft dat niet zo heel zwaar worden aangerekend te worden.

Hier is meer dan een uitglijder, het bewust volhouden dat er geen fouten gemaakt zijn. Dat signaal mag nimmer beloont worden. Het is een precedent scheppen die onwenselijk is.


Ambtenaren dienen te allen tijde verantwoording af te leggen van hun besluitvorming. Als het gemeengoed gaat worden ontwricht dat de samenleving en staat de weg open voor volledige anarchie.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 04 apr 2021 10:35

DeDwaler schreef:Wat is dat laatste nu weer voor een samenvatting van wat ik schrijf?

Een motie van wantrouwen of afkeuring is een zeer zwaar middel. Inzet van dat middel vereist volstrekte zekerheid en die zekerheid hebben ze niet, niet aan het begin van de dag en niet aan het eind van de dag. Dan kunnen ze patronen en lijstjes erbij halen tot ze een ons wegen, maar dan nog hebben ze geen zekerheid. Daarnaast verklaren de twee verkenners hetzelfde. Daardoor wordt het toch op z'n minst aannemelijk dat het zou kunnen dat er geen agenda achter zit om Omtzigt onschadelijk te maken? Als dat wel het geval was geweest dan zou dat ook duidelijk uit de notities van de ambtenaar naar voren moeten zijn gekomen.

Die 'zo iemand' leidt dit land al meer dan 10 jaar. Het moet daarom boven elke twijfel verheven zijn dat demissionair minister President Rutte zich schuldig heeft gemaakt aan alles wat men hem verwijt. Zo niet, dan moet hij het voordeel van de twijfel krijgen. Dat is rechtvaardig en lijkt me de enige juiste reactie. Wat dat hele twitterende en facebookende land er dan ook van vindt. Wat de meerderheid ervan denkt en vindt maakt iets nog niet waar of onwaar of terecht of onterecht.

Het debat kantelde op een gegeven moment logischerwijs ook de kant van Rutte en de verkenners op, totdat er een paar Kamerleden de boosheid van eerder die dag weer aanwakkerden en men zich gedwongen voelde om de rug recht te houden en Rutte alsnog politiek te slachtofferen. Ze hebben zich mijns inziens vergaloppeerd.

Waarom ik het de ChristenUnie en de SGP kwalijk neem, is omdat zij beter zouden moeten weten. Waarom schuiven ook zij de verklaringen van Rutte en de verkenners terzijde? Politici en ambtenaren zweren een eed en daar moet je vanuit gaan, anders is het einde zoek.

God zegt dat in de mond van twee of drie getuigen elke zaak vaststaat. Dat is niet zonder reden, want ook al heb je misschien twijfels, zodra je de verklaringen van mensen niet kunt weerleggen met bewijs dan moet je ervan uitgaan dat wat mensen verklaren de waarheid is. We zijn geen hartekenners en we kunnen ernaast zitten in ons oordeel. Misschien worden we door de waarheid ingehaald, maar we kunnen beter zelf schade leiden door de ander het voordeel van de twijfel te geven dan de ander onherstelbare schade te berokkenen op basis van vermoedens.


Dan klopte mijn samenvatting toch aardig? Ik snap het “mensen zweren een eed dus dan moet je er vanuit gaan dat ze de waarheid spreken” niet zo. Dat bleek niet het geval te zijn. En als Rutte dat dan opeens niet meer weet en dat een herhalend patroon is dat hij dingen ontkent en als blijkt dat hij het toch gezegd heeft hij dat niet meer kan herinneren lijkt het me terecht dat men zich gaat afvragen of je nog wel onder zo iemand wil werken. Een coalitie is gebaseerd op vertrouwen en als blijkt dat je iemand niet goed kan vertrouwen omdat hij telkens niet eerlijk is en dingen vergeet wordt het lastig samenwerken. Als ik een collega heb die dat telkens doet zeg ik ook: sorry maar ik werk dan liever samen met iemand waar ik van opaan kan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten