2e kamer verkiezingen 2021

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Op welke partij heb je vandaag gestemd?

VVD
2
6%
PVV
3
9%
CDA
2
6%
D66
2
6%
GroenLinks
1
3%
SP
0
Geen stemmen
PvdA
0
Geen stemmen
ChristenUnie
6
17%
Partij voor de Dieren
1
3%
50PLUS
0
Geen stemmen
SGP
12
34%
DENK
0
Geen stemmen
FVD
3
9%
Bij1
0
Geen stemmen
JA21
1
3%
Code Oranje
0
Geen stemmen
Volt
1
3%
BBB
1
3%
Anders
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 35

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 25 mar 2021 13:58

Marnix schreef:Inderdaad wel benieuwd waar het vandaan komt. Want dat is interessant. Dat de verkenners dit op een papiertje hebben staan omdat een van de partijen het als aandachtspunt voor samenwerking heeft benoemd valt hen zozeer niet te verwijten....(wel dat Ollongren met dit soort gevoelige aantekeningen omgaat trouwens maar misschien is het maar goed dat een oplettende journalist dit heeft opgemerkt) maar de vraag is vooral: wie heeft dit als eis gesteld, dat is interessant. Want die proberen dingen te doen die tegen de democratie ingaan en tegen de stem van tal van mensen. Ervan uitgaande dat dit is wat we denken wat het is.
Ervan uitgaande dat dit is dat we denken wat het is, kunnen we hier logica op toepassen en de meest waarschijnlijke bron opsporen.
Boven het document dat Ollongren bij zich had, stond: "Aandachtspunten 2e ronde VVD en D66".
Het lijkt me dus dat minstens 1 van deze 2 partijen de naam Omtzigt heeft genoemd (en dus niet Ollongren, want die gaat niet vanuit zichzelf een parlementarier als gesprekspunt opvoeren).
Nu zaten alleen de lijsttrekkers aan tafel, dus: Rutte en Kaag.
Wie van die 2 heeft de minst goede verstandhouding met Omtzigt?
Wie zal het meest gepikeerd zijn over het veelvuldig gebruik van de term "Ruttedoctrine" door Omtzigt tijdens de toeslagenaffaire?
Voila.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 25 mar 2021 14:30

Lijkt mij ook het meest waarschijnlijk ja, maar blijven aannames. Ik hoop dat er meer over duidelijk wordt. Want dit soort schimmige zaken zijn niet goed voor het vertrouwen in de politiek.

elbert schreef:
Ik wil trouwens niet flauw doen, maar was er niet een oproep om vooral thuis te werken? Waarom kunnen politici dat niet? Het voornaamste wat ze hoeven te doen, is met elkaar praten en dat kan prima vanuit huis.


https://speld.nl/2021/03/25/ollongren-v ... luisteren/
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 25 mar 2021 15:57

Marnix schreef:Lijkt mij ook het meest waarschijnlijk ja, maar blijven aannames. Ik hoop dat er meer over duidelijk wordt. Want dit soort schimmige zaken zijn niet goed voor het vertrouwen in de politiek.
Vertrouwen is goed, maar controleren is beter. Het is een (gewijzigd) citaat van Lenin en hij bedoelde er iets anders mee dan ik, maar het blijkt wel dat democratische controle (en transparantie) gewoon nodig is.
Marnix schreef:https://speld.nl/2021/03/25/ollongren-vindt-formatie-via-zoom-niet-veilig-stel-je-voor-dat-journalisten-meeluisteren/
Bij de persconferentie afgelopen dinsdag werd precies deze vraag aan Rutte gesteld en hij gaf dit antwoord. Vergelijk dat eens met het stukje van de Speld.
Maar onder druk van de opinie gaat het kabinet nu toch digitaal vergaderen. De werkelijkheid is soms net satire. :-oo

Over Omtzigt zegt Rutte: "Kaag en ik hebben er in die gesprekken niets over gezegd". (Let op het cursief gedrukte)
en
"Niemand gaat hier verantwoording over afleggen".
Met andere woorden: het zou goed kunnen dat dat regeltje over Omtzigt via andere kanalen (appje, belletje, mailtje) bij Ollongren terecht is gekomen, maar Rutte wil niet dat we daar achter komen. Zo werkt de Ruttedoctrine dus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2021 09:00

Rutte’s rol wordt steeds duidelijker. Eerst zeggen Rutte en Kaag: we hebben het niet over Omtzigt gehad. “En als er wordt gevraagd of Ollongren zich moet verantwoorden zegt Rutte maar snel: Ollongren is gestopt dus niemand gaat hier uitleg over geven”.

Ollongren is ook niet verantwoordelijk maar kan toch op zijn minst antwoord geven op de volgende vraag:

- hoe komt Omtzigt op dat lijstje terecht want dat gebeurt niet als daar geen aanleiding voor is?


Maar Rutte distantieert zich uiteraard overal van en vindt het ook totaal niet nodig dat dit boven tafel komt. Eigenijk had de burger hier natuurlijk helemaal nuets vanaf mogen weten dus waarom zou het uitgezocht moeten worden? Kortom de verkiezingen zijn nog maar net voorbij, of Rutte, voor de verkiezingen beloofde hij nog schuldbewust meer transparantie, handhaaft zijn beleid van geheimhouding, dingen onder het vloerkleeed vegen etc alweer. Maar ja, het volk was gelukkig voor hem dom genoeg om toch weer massaal op de VVD te stemmen.... want het is toch zo’n goede leider...: ](*,)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Prisma23 » 26 mar 2021 10:35

Als je goed naar Rutte luistert hoor je dat hij vaak "we" (het kabinet) zegt als het over de toekomst gaat en "ik" als het over dingen uit het verleden gaat die goed gingen.
Kortom het kabinet, lees een vakminister, is verantwoordelijk voor de dingen die fout gaan en Rutte voor de dingen de goed gaan.
Hij komt er steeds mee weg door ministers en staatssecretarissen voor de wolven te gooien en zelf door te gaan.
Als ik Rutte zo bezig zie moet ik steeds aan de "Dodenrit" van Drs. P. denken. Ik hoop dat het met Rutte net zo afloopt als met de hoofdpersoon in het liedje.

https://www.youtube.com/watch?v=rAaL1pO3qAw


We rijden met de trojka door 't eindeloze woud
Het vriest een graad of dertig, het is winter en vrij koud
De paardehoeven knersen in de pasgevallen sneeuw
't Is avond in Siberië, en nergens is een leeuw
We reizen met de kinderen, al zijn ze nog wat jong
Door 't eindeloze woud waarover ik zo-even zong
Een lommerrijk en zeer onoverzichtelijk terrein
Waarin men zich gelukkig prijst dat er geen leeuwen zijn

We zijn op weg naar Omsk, maar de weg daarheen is lang
En daarom vullen wij de tijd met feestelijk gezang
Intussen gaat zich iets bewegen in de achtergrond:
Iets donkers en iets talrijks, en het lijkt me ongezond

Ze zijn nog vrij ver achter ons, ik zie ze echter wel
Het is een hele massa en ze lopen nogal snel
En door ons achterna te lopen halen zij ons in
Wat onvoordelig uit kan pakken voor een jong gezin

De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been
Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Ze hebben grote tanden, dat is duidelijk te zien
Het zijn waarschijnlijk wolven, en kwaadaardig bovendien

Al is de toestand zorgelijk, ik raak niet in paniek
Ik houd de moed erin door middel van de volksmuziek
We kennen onze bundel en we zingen heel wat af
Terwijl de wolven nader komen in gestrekte draf

Het is van hier naar Omsk nog een kleine honderd werst
't Is prettig dat de paarden net vanmiddag zijn ververst
Wel jammer dat de wolven ons toch hebben ingehaald
Men ziet de flinke eetlust die hun uit de ogen straalt

We doen heel onbekommerd en we zingen continu
Toch moet er iets gebeuren onder moeders paraplu
En zonder op te vallen overleg ik met mijn vrouw
"Wie moet er aan geloven," vraag ik, "toe, bedenk eens gauw"

"Moet Igor het maar wezen?", "Nee, want Igor speelt viool"
"Wat vind je van Natasja?", "Maar die leert zo goed op school!"
"En Sonja dan?", "Nee, Sonja niet, zij heeft een mooie alt"
Zodat de keus tenslotte op de kleine Pjotr valt

Dus onder het gezang pak ik het ventje handig beet
Daar vliegt hij uit de trojka met een griezelige kreet
De wolven hebben alle aandacht voor die lekkernij
Nog vierentachtig werst en o, wat zijn wij heden blij
We mogen Pjotr wel waarderen om zijn eetbaarheid
Want daardoor raken wij die troep voorlopig even kwijt
Zo jagen wij maar voort als in een gruwelijke droom
Ajo ajo ajo al in die hoge klapperboom

Daar klinkt weer dat gehuil, en onze hoop is weer verscheurd
De wolven zijn terug en nu is Sonja aan de beurt
Daar gaat het arme kind, zij was zo vrolijk en zo braaf
Nog achtenzestig werst en in Den Haag daar woont een graaf

Ik zit nog na te peinzen en mijn vrouw stort menig traan
En kijk daar komen achter ons de wolven al weer aan
Dus Igor, 't is wel spijtig maar jij wordt geen virtuoos
Nog tweeënvijftig werst en daar was laatst een meisje loos

Nu Igor is verwijderd hebben wij weer even rust
Maar nee, daar zijn de wolven weer, op nog een part belust
De doodskreet van Natasja snijdt ons pijnlijk door de ziel
Nog zesendertig werst en in blauwgeruite kiel

Mijn vrouw en ik zijn over, dus we zingen een duet
En als 't even mee wil zitten halen we het net
Helaas, ik moet haar afstaan aan de hongerige troep
Nu nog maar twintig werst en Hoeperdepoep zat op de stoep

Ik zing nu weer wat l***iger want Omsk komt in zicht
Ik maak een sprong van blijdschap en verlies mijn evenwicht
Terwijl de wolven mij verslinden, denk ik "Dat is pech
Ja Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2021 12:46

Oproep tot een debat met de verkenners vanuit CDA, PvdD, CU, FvD, PVV, SP. gesteund door D66. SP heeft al aangegeven nuet verder te onderhandelen voordat dat gebeurd is, mogelijk volgen andere partijen dat voorbeeld. Alleen VVD wil absoluut nuet uitzoeken wat hier gebeurd is... rara hoe kan dit. :roll:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor MoesTuin » 28 mar 2021 22:36

Marnix schreef:Oproep tot een debat met de verkenners vanuit CDA, PvdD, CU, FvD, PVV, SP. gesteund door D66. SP heeft al aangegeven nuet verder te onderhandelen voordat dat gebeurd is, mogelijk volgen andere partijen dat voorbeeld. Alleen VVD wil absoluut nuet uitzoeken wat hier gebeurd is... rara hoe kan dit. :roll:

Volgens mij kunnen ze beter met zn allen maar de schouders eronder gaan zetten en gaan regeren...na vandaag ligt er nog meer werk op ieders bordje...
De gehele samenleving is nu ondertussen wel de weg kwijt :wink:

https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... rnalisten/
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2021 23:31

MoesTuin schreef:Volgens mij kunnen ze beter met zn allen maar de schouders eronder gaan zetten en gaan regeren...na vandaag ligt er nog meer werk op ieders bordje...
De gehele samenleving is nu ondertussen wel de weg kwijt :wink:

https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... rnalisten/


Ik snap dat je je stem wil verdedigen en dus ook maar Corona en Rutte als sterke leider in die crisis als speerpunt wil noemen, maar je kan niet onder het mom van corona alles wat er misgaat maar afdoen met: “sorry maar we hebben een pandemie dus geen kritiek leveren nu”. Helemaal niet als een kabinet recent is gevallen omdat het afstandelijk, stug en niet transparant bleek te zijn en nu de verantwoordelijke bij de formateurs op een onderhandellijstje staat voor een functie elders. Dit gaat over democratie en de geloofwaardigheid van de politiek. En burgers gaan je echt niet gehoorzamen als de politiek op deze manier de democratie ondermijnt. Maar ja, woensdag draait men om de hete brij heen en zegt met veel woorden niks of wijzen naar elkaar en zeggen allemaal “ik weet van niks hoor”
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor MoesTuin » 29 mar 2021 21:57

Het was eigenlijk geen verdediging...meer een oproep.... 8)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 30 mar 2021 07:08

De "verkenners" hebben een briefje geschreven waarin ze zich met duizend excuses tot de Tweede Kamer richten en alle verantwoordelijkheid op zich nemen, maar op geen enkele manier aangeven hoe die passage over Omtzigt in de notitie van Ollongren is terechtgekomen. Er zijn dus geen antwoorden, wel een poging om politici rugdekking te geven, is mijn inschatting. Opvallend is ook de volgende zin in hun brief: "Geen van de fractievoorzitters heeft met ons gesproken over de heer Omtzigt."
Ja, zou kunnen, maar Rutte, Kaag en Hoekstra zijn helemaal geen fractievoorzitters (van hun partijen zijn dat resp. Dijkhoff, Jetten en Heerma), wat betekent dat zij het dus wel over Omtzigt gehad kunnen hebben.
Mijn verwachting is dat het debat in de Tweede Kamer morgen geen verandering in deze mist zal brengen. Ik verwacht een hoop wollige woorden en verkenners die door het stof gaan, maar geen concrete antwoorden. In het beste geval komt er de insanity defence: dat de verkenners dit in een vlaag van verstandsverbijstering hebben opgeschreven. Totaal ongeloofwaardig.
Het doet mij terugverlangen naar de tijd dat de koning(in) een rol in de formatie had en er niet dit soort akkefietjes waren. Maar duidelijk is wel, dat er in den Haag achter de glimlach van politici in de achterkamers harde machtspolitieke spelletjes worden gespeeld.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2021 10:05

elbert schreef:De "verkenners" hebben een briefje geschreven waarin ze zich met duizend excuses tot de Tweede Kamer richten en alle verantwoordelijkheid op zich nemen, maar op geen enkele manier aangeven hoe die passage over Omtzigt in de notitie van Ollongren is terechtgekomen. Er zijn dus geen antwoorden, wel een poging om politici rugdekking te geven, is mijn inschatting. Mijn verwachting is dat het debat in de Tweede Kamer morgen daar geen verandering in zal brengen. Ik verwacht een hoop wollige woorden en verkenners die door het stof gaan, maar geen concrete antwoorden.
Het doet mij terugverlangen naar de tijd dat de koning(in) een rol in de formatie had en er niet dit soort akkefietjes waren.


Dat denk ik ook. Gewoon niet transparant zijn, draaien en liegen, met veel woorden niks zeggen. Onzin proberen te verkopen dat de notities gebaseerd zijn" “op een inventarisatie vanuit meerdere invalshoeken, waaronder berichten in de media” terwijl de media dit helemaal nergens genoemd heeft. Zeggen dat het volledig eigen verantwoordelijkheid is maar de verkenners zetten dit natuurlijk niet zomaar volledig uit eigen beweging op een lijstje. En dan hopen dat men het vanzelf vergeet.

Ben wel benieuwd hoe het CDA hier echt in staat. Want Omtzigt is belangrijk voor het CDA en tegelijkertijd denk ik ook wel een beetje een bedreiging. Ze zeggen van niks te weten en het verschrikkelijk te vinden maar ik ben benieuwd hoeveel mensen binnen het CDA daar ook echt achter staan. Het verdeelt de partij in ieder geval flink.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor pindas83 » 30 mar 2021 11:40

Marnix schreef:Ik snap dat je je stem wil verdedigen en dus ook maar Corona en Rutte als sterke leider in die crisis als speerpunt wil noemen, maar je kan niet onder het mom van corona alles wat er misgaat maar afdoen met: “sorry maar we hebben een pandemie dus geen kritiek leveren nu”. Helemaal niet als een kabinet recent is gevallen omdat het afstandelijk, stug en niet transparant bleek te zijn en nu de verantwoordelijke bij de formateurs op een onderhandellijstje staat voor een functie elders. Dit gaat over democratie en de geloofwaardigheid van de politiek. En burgers gaan je echt niet gehoorzamen als de politiek op deze manier de democratie ondermijnt. Maar ja, woensdag draait men om de hete brij heen en zegt met veel woorden niks of wijzen naar elkaar en zeggen allemaal “ik weet van niks hoor”


Helemaal waar. Vorige week was er in het nieuws dat het vertrouwen van burgers in de politiek is gestegen, haha ja tuurlijk joh :^o

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 01 apr 2021 07:45

Mooie cartoon in Trouw over de "verkenning":
Afbeelding
Vandaag (1 april) is het debat over die verkenning. Dat lijkt me een passende datum ervoor.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Prisma23 » 01 apr 2021 08:37

elbert schreef:Mooie cartoon in Trouw over de "verkenning":
Afbeelding
Vandaag (1 april) is het debat over die verkenning. Dat lijkt me een passende datum ervoor.


https://pbs.twimg.com/media/Ex3bkQjWgAU ... name=large

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 01 apr 2021 10:43

We weten nu waar "Omtzigt: functie elders" vandaan komt. Nl. van Mark Rutte: "Je moet wat met Omtzigt: minister maken."
Nou kun je natuurlijk zeggen (en Rutte gaat dat waarschijnlijk ook doen): "zie je wel, ik bedoelde er niks ergs mee", maar of je Omtzigt nu het plantsoen laat schoffelen of minister maakt, in beide gevallen komt het op hetzelfde neer: "we hebben hem liever niet als kamerlid, want in die positie is hij te lastig". Het oude adagium dus: "Keep your friends close, but your enemies closer."
O ja, detail: volgens eigen zeggen had Rutte kwam de opmerking over Omtzigt niet van hem en hij heeft gezegd dat hij hoopt hem terug te zien als kamerlid. Hoe kan die opmerking over een ministerschap dan in de inbreng van de VVD staan?
Waarom zei Rutte ook: "niemand gaat hier verantwoording over afleggen"?
De minister-president heeft nu, gedwongen door de Tweede Kamer, echt wel wat uit te leggen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten