Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 04 mar 2021 12:52

lammetje schreef:Zijn het altijd mensen zonder enig verstand van zaken? Of vinden jullie dat ze te weinig verstand hebben van deze zaken?

En nee ik geloof ook veel van deze informatie zeker niet. Maar het grappige vind ik wel dat sommige punten zeker onderbouwd kunnen worden. En mensen daar ook echt wel grondig onderzoek naar hebben gedaan. Maar in de ogen van de andere groep wetenschappers zijn ze dom, ongeleerd en 'wappies'.

Zo heb je verschillende behandelingen van bepaalde ziektes. Sommige artsen vinden iets kwakzalverij. Omdat het niet wetenschappelijk is bewezen, ondanks dat er zeker wel aantoonbare resultaten zijn. Anderen sturen je er juist heen. Beide hebben een punt, zolang het niet bewezen is, moet je als arts heel voorzichtig een keus advies overwegen.

Zo zie ik bepaalde 'meningen' over corona ook. Zoals het gebruik van de pcr test, verplichten van mondkapjes en ook het testen van vaccins. Dat laatste is minder uitvoerig dan iets wat niet zoveel haast heeft, want ze weten nog best aardig wat dingen niet. Dat was bij de eerste vaccins tegen polio, pokken, mazelen overigens ook. De tijd zal bepaalde dingen moeten uitwijzen, dat kun je niet testen op zo'n kort termijn. Daar kun je als arts ook je eigen mening over hebben. Je mag in dit geval geen advies geven, maar je wordt soms wel één kant op gepraat, zonder dat het opvalt. (Beide kanten overigens) wil dat dan zeggen dat je meteen een wappie ben?
Het valt me op dat, als je kritisch bent, je vrijwel meteen wordt weggezet bij een groep die hoort bij Willem Engel.
Maar ik merk bij hem meer respect voor zijn 'tegenstanders' dan andersom. En dat verbaasd me echt.

Of het altijd mensen zijn zonder enig verstand van zaken:
Welnee. Ook mensen met kennis van zaken kunnen, mogen en moeten kritisch zijn.
En degenen die kritisch zijn op het vaccin en dat vanuit kennis van zaken doen moeten zeker gehoord worden.
Maar kom gerust met een voorbeeld van iemand die grondig onderzoek naar dit soort zaken heeft gedaan, en vaccinatie afwijst.

Ik denk dat je die persoon niet kunt vinden.
De vaccinontwikkeling is heel snel gegaan, maar alle procedures zijn doorlopen. Grootste verschil met de "trager ontwikkelde" vaccins voor andere aandoeningen zit hem erin dat hier meer geld voor vrijkwam, waardoor er meer R&D capaciteit vrij kwam, en dat, door de maatschappelijke druk, bepaalde testfases parallel hebben gelopen, waar dat in een ander geval onbetaalbaar zou zijn.

En waar kom jij bij Willem Engel respect tegen voor mensen die wel weten waar ze het over hebben? Het knuffelen van mensen die heel duidelijk aangeven daar geen behoefte aan te hebben?
Hij is halverwege zijn PhD dansleraar geworden, omdat de wetenschap hem niet lag....

En nogmaals: het RIVM maakt er ook een potje van in hun wat rommelige wijze van het bedrijven van statistiek. Wat dat betreft is Maurice de Hond beter onderlegd, en vooralsnog zitten zijn inschattingen dichter bij de waarheid dan die van het RIVM. Toch geloof ik niet dat het RIVM bewust bezig is met het verspreiden van desinformatie.
Maar Pierre Capel, Willem Engel en consorten verspreiden wel bewust desinformatie. Daar zit nog wel een verschil in.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 04 mar 2021 12:56

lammetje schreef:Zijn het altijd mensen zonder enig verstand van zaken? Of vinden jullie dat ze te weinig verstand hebben van deze zaken?

En nee ik geloof ook veel van deze informatie zeker niet. Maar het grappige vind ik wel dat sommige punten zeker onderbouwd kunnen worden. En mensen daar ook echt wel grondig onderzoek naar hebben gedaan. Maar in de ogen van de andere groep wetenschappers zijn ze dom, ongeleerd en 'wappies'.

Zo heb je verschillende behandelingen van bepaalde ziektes. Sommige artsen vinden iets kwakzalverij. Omdat het niet wetenschappelijk is bewezen, ondanks dat er zeker wel aantoonbare resultaten zijn. Anderen sturen je er juist heen. Beide hebben een punt, zolang het niet bewezen is, moet je als arts heel voorzichtig een keus advies overwegen.

Zo zie ik bepaalde 'meningen' over corona ook. Zoals het gebruik van de pcr test, verplichten van mondkapjes en ook het testen van vaccins. Dat laatste is minder uitvoerig dan iets wat niet zoveel haast heeft, want ze weten nog best aardig wat dingen niet. Dat was bij de eerste vaccins tegen polio, pokken, mazelen overigens ook. De tijd zal bepaalde dingen moeten uitwijzen, dat kun je niet testen op zo'n kort termijn. Daar kun je als arts ook je eigen mening over hebben. Je mag in dit geval geen advies geven, maar je wordt soms wel één kant op gepraat, zonder dat het opvalt. (Beide kanten overigens) wil dat dan zeggen dat je meteen een wappie ben?
Het valt me op dat, als je kritisch bent, je vrijwel meteen wordt weggezet bij een groep die hoort bij Willem Engel.
Maar ik merk bij hem meer respect voor zijn 'tegenstanders' dan andersom. En dat verbaasd me echt.

Ik ben het overigens volledig met je eens dat critici te snel als aanhangers van Willem Engel worden neergezet.
Er zijn best wel wat critici die wel kennis van zaken hebben, en die beledigd zouden zijn als je hen in 1 adem met een gewezen dansleraar zou noemen ;-)

Die mensen die wel kennis van zaken hebben, en kritisch zijn op het beleid zijn (voor zover ik kan nagaan) echter geen van allen kritisch op het principe achter vaccineren...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 04 mar 2021 17:58

Nou, hier is de oproep voor vaccinatie inmiddels in de bus gevallen.

Ik heb nog nooit zoveel leugens op een a4tje gelezen, schokkend.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 04 mar 2021 21:27

irmo schreef:Nou, hier is de oproep voor vaccinatie inmiddels in de bus gevallen.

Ik heb nog nooit zoveel leugens op een a4tje gelezen, schokkend.

Leugens nogal liefst...
Vertel!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 04 mar 2021 22:11

Daar ben ik ook wel benieuwd naar!

Nog een 'mooi' gokje van het RIVM, die 'daarmee veel ruimte wegneemt voor een goede afweging van alle nevenschades van de genomen en te nemen maatregelen'.
https://www.maurice.nl/2021/03/04/sterftepercentage/

Lijkt me wel aannemelijk en nee, ik beschouw mezelf niet echt als wappie.. :)
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 05 mar 2021 08:04

Dorpeling schreef:Daar ben ik ook wel benieuwd naar!

Nog een 'mooi' gokje van het RIVM, die 'daarmee veel ruimte wegneemt voor een goede afweging van alle nevenschades van de genomen en te nemen maatregelen'.
https://www.maurice.nl/2021/03/04/sterftepercentage/

Lijkt me wel aannemelijk en nee, ik beschouw mezelf niet echt als wappie.. :)

Als je denkt dat Maurice de Hond meer kennis van statistiek heeft dan het RIVM ben je geen wappie, dan heb je gewoon gelijk.
Ik ben maanden geleden al begonnen met het bijhouden van een excel-sheet, en de berekeningen die je gewoon met de bekende gegevens kunt doen (dezelfde als die het RIVM gebruikt, maar ook die De Hond gebruikt) komen veel dichter in de buurt van de aannames van De Hond, dan in de buurt van de modellen van het RIVM.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor gravo » 05 mar 2021 10:08

irmo schreef:Nou, hier is de oproep voor vaccinatie inmiddels in de bus gevallen.

Ik heb nog nooit zoveel leugens op een a4tje gelezen, schokkend.

Nou meid, laat maar eens horen al die leugens...als je uitgeschokt bent uiteraard.

Al die leugens. Toe maar!
Het zal wel weer een schromelijke overdrijving zijn, vermoed ik.

Je bent overigens niet de enige die in deze tijd uit pure nervositeit z'n hoofd een beetje aan het verliezen is. Elke crisis leidt in onze postmoderne en achterdochtige tijd al snel tot radicaal geraaskal. Ook deze woedend uitgespuugd woorden "zoveel leugens" komen uit dezelfde wortel van hysterie en irrationaliteit die complotten en angstdenkbeelden voeden. Ze duiden op een volslagen weggespoeld fundament onder het leven. Wie om zich heen zoveel dreiging, vijandigheid en onveiligheid vermoedt, is als een verloren wrak dat speelbal is geworden van woelige krachten die hem verslindt. De angst en machteloosheid straalt er vanaf.

Maar kom toch maar door met dat A-4tje.
De waarheid maakt u vrij.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 05 mar 2021 11:54

gravo schreef:Nou meid, laat maar eens horen al die leugens...als je uitgeschokt bent uiteraard.

Al die leugens. Toe maar!
Het zal wel weer een schromelijke overdrijving zijn, vermoed ik.

Je bent overigens niet de enige die in deze tijd uit pure nervositeit z'n hoofd een beetje aan het verliezen is. Elke crisis leidt in onze postmoderne en achterdochtige tijd al snel tot radicaal geraaskal. Ook deze woedend uitgespuugd woorden "zoveel leugens" komen uit dezelfde wortel van hysterie en irrationaliteit die complotten en angstdenkbeelden voeden. Ze duiden op een volslagen weggespoeld fundament onder het leven. Wie om zich heen zoveel dreiging, vijandigheid en onveiligheid vermoedt, is als een verloren wrak dat speelbal is geworden van woelige krachten die hem verslindt. De angst en machteloosheid straalt er vanaf.

Maar kom toch maar door met dat A-4tje.
De waarheid maakt u vrij.

gravo

Ahum.. dat heet in alledaags taalgebruik ook wel gewoon Hollandse nuchterheid. Met als fundament gezond verstand.
StillAwake schreef:Als je denkt dat Maurice de Hond meer kennis van statistiek heeft dan het RIVM ben je geen wappie, dan heb je gewoon gelijk.
Ik ben maanden geleden al begonnen met het bijhouden van een excel-sheet, en de berekeningen die je gewoon met de bekende gegevens kunt doen (dezelfde als die het RIVM gebruikt, maar ook die De Hond gebruikt) komen veel dichter in de buurt van de aannames van De Hond, dan in de buurt van de modellen van het RIVM.


Zover ben ik nog niet gegaan maar dat staaft wat hier gezegd wordt. Vraag blijft dan waarom dit gebeurd, wat de motivatie daarachter is..
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 07 mar 2021 10:09

Dorpeling schreef:Ahum.. dat heet in alledaags taalgebruik ook wel gewoon Hollandse nuchterheid. Met als fundament gezond verstand.


Zover ben ik nog niet gegaan maar dat staaft wat hier gezegd wordt. Vraag blijft dan waarom dit gebeurd, wat de motivatie daarachter is..


Hopelijk gaat dat fundament veel verder dan de valkuil van het zogenaamde menselijke gezonde verstand....

In Geloof mogen wij in die zekerheid leven dat wij God hebben (corona of geen corona)

Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat u nodig hebt en dank Hem in al uw gebeden.
Dan zal de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, uw hart en gedachten in Christus Jezus bewaren.

Leef in Geloof (het Kruis) Hoop (het Anker) en vanuit de Liefde (het Hart)

Het Fundament met de Symbolen van het Geloof in God en dat zijn de enigste voorwaarden voor een menselijk leven om " het vol te houden"
Ze verwijzen alle 3 naar een ongekende kracht en tegelijkertijd naar grote kwetsbaarheid.

Geloof is vertrouwen
Hoop zoekt perspectief en houdt je verankerd (het Anker in Christus waarmee je stevig blijft liggen in onrustig water)
Liefde is het toverwoord
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 08 mar 2021 13:53

Hier ben ik heel benieuwd naar.

"Onder meer moet worden vastgesteld of gevaccineerden een rol spelen in de verspreiding van het coronavirus"

In nos bericht over vrijheden voor mensen met een negatieve uitslag of vaccinatie bewijs

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2021 16:36

lammetje schreef:Hier ben ik heel benieuwd naar.

"Onder meer moet worden vastgesteld of gevaccineerden een rol spelen in de verspreiding van het coronavirus"

In nos bericht over vrijheden voor mensen met een negatieve uitslag of vaccinatie bewijs


Ja ik ook wel, zeker in de discussie over wie wanneer welke vrijheden weer krijgt. Beste is natuurlijk om gevaccineerd zijn dan te combineren met sneltesten zodat je op een veilige manier weer dingen kan gaan doen zonder dat je mensen die nog niet gevaccineerd zijn of dat niet willen, worden buitengesloten (ondanks dat ik voor vaccinatie ben vind ik dat laatste namelijk geen goed idee). Want als mensen geen corona hebben kunnen ze het ook niet verspreiden, ongeacht of ze ingeënt zijn of niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 08 mar 2021 19:19

Marnix schreef: Want als mensen geen corona hebben kunnen ze het ook niet verspreiden, ongeacht of ze ingeënt zijn of niet.


Is dat zo? Dat vroeg ik me nml ook af, of je iets kunt overdragen terwijl je negatief test.

Ik weet het niet meer zo goed. Laatst één collega 4 keer getest. 2 keer negatief, 2 keer positief. Hoe betrouwbaar is het? Ligt dat aan de test of aan de persoon die het afneemt? Niet ver genoeg?

Nu snotterig kind thuis, ik ga niet testen als het alleen snottebellen zijn en met de wetenschap dat de test ook niet 100% betrouwbaar is. We blijven gewoon thuis of buiten op afstand. Lijkt me de beste oplossing

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2021 21:14

lammetje schreef:Is dat zo? Dat vroeg ik me nml ook af, of je iets kunt overdragen terwijl je negatief test.


Theoretisch zou het nog wel kunnen, via je handen bijvoorbeeld. Daarom die goed wassen en dan is die kans heel klein.

Ik weet het niet meer zo goed. Laatst één collega 4 keer getest. 2 keer negatief, 2 keer positief. Hoe betrouwbaar is het? Ligt dat aan de test of aan de persoon die het afneemt? Niet ver genoeg?


Ligt eraan wat de volgorde / termijn was en zo.

Nu snotterig kind thuis, ik ga niet testen als het alleen snottebellen zijn en met de wetenschap dat de test ook niet 100% betrouwbaar is. We blijven gewoon thuis of buiten op afstand. Lijkt me de beste oplossing


Ja lijkt mij ook.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 15 mar 2021 07:46

Ik ben zelf zeker geen demonstratietype
en bij die demonstraties tegen coronamaatregelen zijn nogal wat viruswappies aanwezig
en bovendien vind ik dat je als demonstranten naar de politie moet luisteren,

maar...

is dit niet een beetje veel geweld om ons te beschermen tegen een virus? Ik heb begrepen dat de demonstratie rustig verliep totdat de politie op het toneel verscheen. Volgens mij hebben we te maken met bestuurlijke overkill als het gaat om de aanpak van het coronavirus.

Foto
https://nos.nl/artikel/2372569-twintig- ... eveld.html
Ook in het buitenland is dit nieuws

In ander nieuws: Nederland stopt 2 weken met het AstraZenica vaccin, nadat vorige week ook al Denemarken, IJsland en een aantal andere landen het gebruik van dit vaccin hadden stopgezet na berichten over mogelijke trombosegevallen.
Volgens minister de Jonge was er vorige week nog geen reden om het gebruik van het vaccin te stoppen. Nu blijkbaar wel.
Voor mezelf is dit extra reden om nog even te wachten voor ik me laat vaccineren. Pas als de vaccins helemaal zijn vrijgegeven (en dus niet voorlopig zoals nu) is het voor mij tijd om aan vaccinatie te gaan denken. Als anderen andere keuzes maken, prima, maar ik maak net als ieder ander mijn eigen afweging.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 15 mar 2021 08:44

Dit soort filmpjes en foto's zijn vaak verknipte beelden van de realiteit. Het lijkt inderdaad dat, zodra politie zicht komt, men een waas voor ogen krijgt en opeens extreem gaat rellen /uitdagen. Tja, ik blijf erbij, als je gewoon luistert, vallen er echt geen klappen!

En over die vaccins, ik heb nu ook al meerdere mensen in mijn omgeving die vrij onverwachts overlijden na vaccin. Maar ook onderliggend lijden hebben, dus er wordt geen onderzoek naar gedaan. Ik zag op LinkedIn een bericht van een arts over het vaccinatie programma en daar kon ik me heel goed in vinden. Prima voor als je het graag wil, maar laat hen in hun waarde die nog niet willen. Zij zegt ook, er is inderdaad goed onderzoek geweest maar ze zijn nog niet volledig doorgetest. Prima voor noodgevallen maar niet voor massaal gebruik.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten