2e kamer verkiezingen 2021

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Op welke partij heb je vandaag gestemd?

VVD
2
6%
PVV
3
9%
CDA
2
6%
D66
2
6%
GroenLinks
1
3%
SP
0
Geen stemmen
PvdA
0
Geen stemmen
ChristenUnie
6
17%
Partij voor de Dieren
1
3%
50PLUS
0
Geen stemmen
SGP
12
34%
DENK
0
Geen stemmen
FVD
3
9%
Bij1
0
Geen stemmen
JA21
1
3%
Code Oranje
0
Geen stemmen
Volt
1
3%
BBB
1
3%
Anders
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 35

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 08 mar 2021 10:10

Marnix schreef:Je de toonzetting vind ik ook niet zo prettig en sommige argumenten zijn wat ver gezocht. Maar het is wel een opsomming die weergeeft dat er ook best een hoop mis is bij de VVD en Rutte ook een hoop fouten maakt. Er staan wel een paar redenen bij waarom ik nooit VVD zou stemmen. Of rechts. Genoeg dingen die ik niet verenigbaar vind met christelijke normen en waarden.

Ik snap je punt, maar zal er ooit een partij zijn waar je het op alle punten principieel mee eens bent?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 08 mar 2021 10:13

pindas83 schreef:Nu ben ik ook geen Rutte man, maar wat een eng feministisch en extremistisch blogje is dat zeg :-&

helemaal mee eens. Er staan een aantal terechte punten in, maar ook wel een aantal zaken die nergens op slaan en zelfs domweg niet waar zijn...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 08 mar 2021 10:35

DeDwaler schreef:Dat is tenminste genuanceerd. Klinkt heel anders dan: "... dat politiek Den Haag uiteindelijk een grote kliek is die te ver afstaat van de bevolking en die vooral bepaalde belangen dient." en "Waar ik dus op uit ben is een cultuuromslag in de Haagse kaasstolp. Dat is de crux van mijn betoog. Volksvertegenwoordigers zijn er om het volk te vertegenwoordigen, niet bepaalde belangen."
We kunnen het natuurlijk over de toon hebben (daar gaat het vaak over als men de inhoud niet pruimt), maar het gaat uiteindelijk om de inhoud. Daar moet het om gaan.
DeDwaler schreef:Het is mijns inziens zo belangrijk om de nadruk te leggen op opbouwen en verbinden in plaats van afbreken en verdeeldheid zaaien. Uitgaan van het goede en de goede wil, in plaats van het slechte en van kwade opzet. Duimpje omhoog. Je kunt dezelfde dingen benoemen, maar de manier waarop je het zegt doet er toe. Enne... voor wie de politiek een beetje volgt: Eigenlijk is er niet zo heel veel mis met theezuipen en meer van dat softe gedoe, toch?
Er is voor alles een plaats en tijd, ook voor theedrinken. Echter, wie denkt dat dit land met vooral theedrinken geregeerd kan worden, heeft het mis. De regering moet niet alleen regeren, maar die moet ook gecontroleerd worden, wetten moeten worden toegepast en de regering moet kritisch bevraagd worden. Dat kan niet alleen met theedrinken en verbinden. Sterker nog: er is een spanningsveld in onze instituties ingebouwd (de trias politica) en dat spanningsveld is bedoeld om de overheid via macht en tegenmacht te behoeden voor een al te grote eenzijdigheid waarbij de macht teveel geconcentreerd wordt. Daar waar men probeert om dat spanningsveld weg te nemen door alle macht in 1 punt te concentreren (het torentje), daar gaat het mis.
Dat betekent dus dat de Tweede Kamer er niet is om stempeltjes van goedkeuring te zetten (of erger: als applausmachine te fungeren) , waarbij de coalitiepartijen in achterkamertjes een akkoord smeden, waarna de goedkeuring in de Kamer nog maar een formaliteit is. En dat de media er ook niet zijn om vooral het geluid van de regering naar buiten te brengen waarbij ze vooral geen kritische vragen moeten stellen.
Want waar de Tweede Kamer en de media zo functioneren, daar is alles koekoek eenzang geworden en is de band tussen politiek en samenleving compleet zoekgeraakt. Dan leeft men in de eigen losgezongen werkelijkheid. Want dan wordt gegronde kritiek gezien als ongewenst (of zelfs als populisme) en is er de neiging om de oren en ogen te sluiten voor zaken die verkeerd gaan. Dat terwijl een gezonde democratie er juist is om kritiek, onvrede en dergelijke een stem te geven, die tot zich te nemen en er iets goeds mee te doen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2021 11:07

StillAwake schreef:Ik snap je punt, maar zal er ooit een partij zijn waar je het op alle punten principieel mee eens bent?


Ik geloof niet in perfectie in dit leven nee. Dus het is altijd kiezen voor de minst imperfecte partij. Maar ook dan in de VVD nog nooit een optie geweest. Als ik een kieswijzer doe eindigen die ook altijd heel laag trouwens. Ik ben daar wel benieuwd naar Moestuin. Heb je een kieswijzer gedaan? En wat komt daar precies uit? Want op basis van wat ik van je hoor en lees schat ik je toch wel een flink stukje linkser is en vraag ik me af of het partijprogramma van de VVD wel aansluit bij wat jij vindt, wat je belangrijk vindt, je normen en waarden etcetera. Daarom verbaast je keuze me wat. Iedereen moet stemmen wat hij / zij wil, die vrijheid hebben we hier en dat is prima. Maar ik heb het idee dat je iets stemt wat niet bij jou past en aansluit.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor DeDwaler » 08 mar 2021 13:42

Marnix schreef:Ik weet niet hoe je dit precies bedoelt. Ik denk dat kerk en staat gescheiden mogen zijn. Toch heb ik geen moeite met christelijke partijen en de politiek die hun beleid baseren op Bijbelse lijnen omdat ze geloven dat die lijn goed is voor mensen. Wat dat betreft is het geloof niet maar iets persoonlijks. Het zou voor iedereen goed zijn. Ook geloof is niet dat je geen concessies mag doen als christelijke politieke partij. Je doet geen concessie aan je geloof maar op het gebied van wetgeving. Iets bereiken is oms beter dan niets bereiken en principieel zijn.


Dat mag hè? Er geen moeite mee hebben :wink:
Mijn bezwaar is ook persoonlijk. Voor mij is de SGP of CU niet christelijker dan de VVD of PvdA et cetera. Dat christelijke partijen God en de Bijbel door hun politieke programma's heen breien zegt me niks. Er zijn her en der best raakvlakken, maar ik voel mij als gelovige nauwelijks vertegenwoordigd door één van de christelijke partijen. Maar ja, wie ben ik?

Beter iets dan niets is wat mij betreft niet christelijk. Een rem zijn op beleid dat tegen Gods geboden ingaat, maakt het nog niet christelijk of dragelijker. Dan heb ik er liever helemaal niets mee te maken. Ik kan het geloof niet lospeuteren van de rest wat ik doe, maar ik kan voor anderen niet invullen wat zij met hun geweten in overeenstemming kunnen brengen. Dat kunnen anderen ook niet voor mij. Laten we het er maar op houden dat we een bont gezelschap zijn.

Marnix schreef:Ja als je als religie een meerderheid hebt kan je dat doen want je hebt een meerderheid. Je kan je beroepen op een soort hoofdgodsdienst van je land. Maar we hebben hier de afgelopen decennia gezien hoe snel dat kan veranderen en de meerderheid seculier is geworden. Misschien wordt de islam op een gegeven moment groter dan het christendom. Je kan je hooguit nog beroepen op je verleden. Tja, erg dom om er dan voor de pleiten om religies te verbieden, uitgezonderd de jouwe. Daarnaast laat geloof zich niet dwingen.


Voor de islam ben ik niet bang. Mensen zijn allemaal hetzelfde. Wat ik wel met lede ogen zie gebeuren is het verkillen van de liefde tussen mensen en het groeiende wantrouwen. Dat is een veeg teken.

Marnix schreef:Soms. Kerk en staat moet je dus gescheiden houden. Maar christelijke politiek is geen gebrek aan scheiding van kerk en staat en lijkt me prima.


Wereldwijd doelde ik meer op.
.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Prisma23 » 08 mar 2021 14:26

Citaat van ds. Paul Visser:

De kerk ontkomt er niet aan om te zeggen wat ze in Godsnaam in deze wereld te zeggen heeft. Dat moet politiek worden doorvertaald, maar dat kan evengoed gebeuren door iemand binnen de CU als door iemand binnen de SP. ”


bron: https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... gle.com%2F

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor DeDwaler » 08 mar 2021 16:20

elbert schreef:We kunnen het natuurlijk over de toon hebben (daar gaat het vaak over als men de inhoud niet pruimt), maar het gaat uiteindelijk om de inhoud. Daar moet het om gaan.


Als ik jouw uiteenzetting (althans, hoe die op mij overkomt) in een beeld zou moeten uitdrukken, dan is Nederland één grote modderpoel met ergens een vaalgroen stukje met een schraal bloempje erop. Kortom: dramatisch.

Als ik naar Nederland kijk dan zie ik een groene weide met bloemen en her en der wat modder en dorre stukjes. Kortom: geen drama.

elbert schreef:Er is voor alles een plaats en tijd, ook voor theedrinken. Echter, wie denkt dat dit land met vooral theedrinken geregeerd kan worden, heeft het mis. De regering moet niet alleen regeren, maar die moet ook gecontroleerd worden, wetten moeten worden toegepast en de regering moet kritisch bevraagd worden. Dat kan niet alleen met theedrinken en verbinden.


Dat snap ik, Elbert, maar je kunt in elk willekeurig proces toch beide doen?

elbert schreef:Sterker nog: er is een spanningsveld in onze instituties ingebouwd (de trias politica) en dat spanningsveld is bedoeld om de overheid via macht en tegenmacht te behoeden voor een al te grote eenzijdigheid waarbij de macht teveel geconcentreerd wordt. Daar waar men probeert om dat spanningsveld weg te nemen door alle macht in 1 punt te concentreren (het torentje), daar gaat het mis.


Wie is 'men' in dit geval? Wie probeert dat spanningsveld weg te nemen?

elbert schreef:Dat betekent dus dat de Tweede Kamer er niet is om stempeltjes van goedkeuring te zetten (of erger: als applausmachine te fungeren) , waarbij de coalitiepartijen in achterkamertjes een akkoord smeden, waarna de goedkeuring in de Kamer nog maar een formaliteit is.


Niks mis mee dat coalitiepartijen in 'achterkamertjes' een akkoord smeden, want dat is hoe het werkt. Als ze op applaus (uit het land of weet ik waarvandaan) moeten wachten voordat ze eenmaal tot wetgeving over kunnen gaan, dan kunnen ze lang wachten. Het kabinet maakt wetten en beide Kamers controleren. Als je dat laatste als formaliteit en stempeltjes zetten wilt classificeren... prima. Het zal wel duidelijk zijn dat ik het hierin niet met je eens ben.

elbert schreef:En dat de media er ook niet zijn om vooral het geluid van de regering naar buiten te brengen waarbij ze vooral geen kritische vragen moeten stellen.
Want waar de Tweede Kamer en de media zo functioneren, daar is alles koekoek eenzang geworden en is de band tussen politiek en samenleving compleet zoekgeraakt. Dan leeft men in de eigen losgezongen werkelijkheid. Want dan wordt gegronde kritiek gezien als ongewenst (of zelfs als populisme) en is er de neiging om de oren en ogen te sluiten voor zaken die verkeerd gaan. Dat terwijl een gezonde democratie er juist is om kritiek, onvrede en dergelijke een stem te geven, die tot zich te nemen en er iets goeds mee te doen.


Als de kritiek zich voornamelijk richt op democratische processen en de rechtsstaat, dan is dat populisme en daar kan niemand wat mee. Het helpt niets en niemand, maar het breekt alleen maar af. Gegronde kritiek en zorgen daargelaten, want die zijn er zeker, maar het is vaak protesteren om het protesteren, verongelijkt als men is. Het maakt niet uit wat de ander zegt of dat het protest recht doet aan de werkelijkheid of niet.

Een vraag uit belangstelling: Dit leven is een zucht of een damp, zoals Gods Woord zegt. Als vreemdelingen en bijwoners op de wereld, waarom is wat er in politiek Den Haag gebeurt eigenlijk zo belangrijk?
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2021 16:25

DeDwaler schreef:Dat mag hè? Er geen moeite mee hebben :wink:
Mijn bezwaar is ook persoonlijk. Voor mij is de SGP of CU niet christelijker dan de VVD of PvdA et cetera. Dat christelijke partijen God en de Bijbel door hun politieke programma's heen breien zegt me niks. Er zijn her en der best raakvlakken, maar ik voel mij als gelovige nauwelijks vertegenwoordigd door één van de christelijke partijen. Maar ja, wie ben ik?

Beter iets dan niets is wat mij betreft niet christelijk. Een rem zijn op beleid dat tegen Gods geboden ingaat, maakt het nog niet christelijk of dragelijker. Dan heb ik er liever helemaal niets mee te maken. Ik kan het geloof niet lospeuteren van de rest wat ik doe, maar ik kan voor anderen niet invullen wat zij met hun geweten in overeenstemming kunnen brengen. Dat kunnen anderen ook niet voor mij. Laten we het er maar op houden dat we een bont gezelschap zijn.


Vroeger stemden veel mensen blind op de partij die hun zuil vertegenwoordigde maar ik zal niet blind op een partij stemmen omdat ze christelijk zijn. Als ik een stemwijzer doe en ik sta ver van christelijke partijen vandaan, ga ik daar niet maar op stemmen omdat ze nou eenmaal christelijk zijn. Maar als een partij zijn programma baseert op bijbelse normen en waarden vind ik ook wel veel overeenkomsten. De laatste paar keren dat ik de stemwijzer invulde stond de CU altijd bovenaan of tweede.

Verder klinkt wat je zegt mooi principieel maar dan moet je je sowieso niet met politiek bezighouden. Want politiek in Nederland betekent nou eenmaal consensus, concessies doen. Niet aan wat je zelf wil of geloooft maar aan wat je samen afspreekt. Daar bereik je meer mee dan uit protest maar geen verantwoordelijkheid durven nemen. Je kan bijvoorbeeld beter een deel van het aantal abortussen in Nederland voorkomen door je hard te maken voor een bepaalde maximale beslissingstijd, te focussen op goede voorlichting en middelen om het te voorkomen etcetera dan heel hard roepen: "Concessies doen als christen mag niet dus ik doe niet mee" waardoor er zonder zou uiteindelijk alleen maar een soepeler abortusbeleid met meer doden tot gevolg, komt. Het doel van regels over leven en dood van Gods kant is om te voorkomen dat er onschuldige slachtoffers vallen. Wie doet dan meer Gods wil als de een principieel niet meedoet en er zijn bijvoorbeeld 35000 abortussen en als iemand wel erover onderhandelt en het worden er 30000 per jaar? Bijvoorbeeld? De cijfers bedenk ik even ter plekke maar je snapt het idee. Maar het geeft wel aan waarom ik (en de meeste christenen) denken dat christen zijn en politiek best gecombineerd kunnen worden en dat meeregeren dan ook gewoon een optie kan zijn.

Maar christelijke politiek gaat om veel meer dan abortus en euthanasie en koopzondagen. Belangrijker is denk ik hoe we met elkaar omgaan, hoe we omgaan met vreemdelingen, met armen, zwakkeren, met geld.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Prisma23 » 08 mar 2021 17:42

Marnix schreef:
Maar christelijke politiek gaat om veel meer dan abortus en euthanasie en koopzondagen. Belangrijker is denk ik hoe we met elkaar omgaan, hoe we omgaan met vreemdelingen, met armen, zwakkeren, met geld.


Precies!

In hetzelfde blad hekelt predikant Paul Visser de neiging – vooral in behoudend-christelijke kringen – om de standpunten van politieke partijen over abortus en ­euthanasie leidend te laten zijn in het stemgedrag. “Zomaar zeggen dat je moet kiezen voor deze of gene confessionele partij, omdat die tégen dit en vóór dat is, is mij te oppervlakkig– met alle waardering voor iedereen die actief is in een christelijke partij. Maar in 2021 moeten we geen verloren gevechten blijven voeren. (...) Abortus en euthanasie gelden vaak als sjibbolets. Er is een bepaalde praktijk in de loop van de tijd gelegaliseerd en je weet dat er nooit meer een meerderheid komt om daar iets in te veranderen. Natuurlijk moeten we betrokken blijven op die thema’s, maar de verhitte debatten daarover liggen achter ons. Er zijn nu andere brandende issues die van invloed zijn op het uitbrengen van mijn stem. De klimaatcrisis, de vluchtelingenproblematiek; thema’s die ook raken aan economische vraagstukken, aan recht en gerechtigheid. Wat is heilzaam, voor alle mensen, ook op langere termijn? Ik weet niet of je bij een beantwoording van die vragen bij een confessionele partij dan altijd de beste antwoorden vindt. Bij andere partijen heb je natuurlijk het probleem van bijvangst: standpunten op gevoelige items die je niet allemaal onderschrijft. Dat zij zo. Ook voor stemgedrag geldt: soms moet je vuile handen maken. (...) Je hoort vaak: de kerk doet niet aan politiek, maar dat is natuurlijk onzin. De kerk ontkomt er niet aan om te zeggen wat ze in Godsnaam in deze wereld te zeggen heeft. Dat moet politiek worden doorvertaald, maar dat kan evengoed gebeuren door iemand binnen de CU als door iemand binnen de SP. ”


https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b72a3ca8/

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor DeDwaler » 08 mar 2021 18:13

Marnix schreef:Vroeger stemden veel mensen blind op de partij die hun zuil vertegenwoordigde maar ik zal niet blind op een partij stemmen omdat ze christelijk zijn. Als ik een stemwijzer doe en ik sta ver van christelijke partijen vandaan, ga ik daar niet maar op stemmen omdat ze nou eenmaal christelijk zijn. Maar als een partij zijn programma baseert op bijbelse normen en waarden vind ik ook wel veel overeenkomsten. De laatste paar keren dat ik de stemwijzer invulde stond de CU altijd bovenaan of tweede.

Verder klinkt wat je zegt mooi principieel maar dan moet je je sowieso niet met politiek bezighouden. Want politiek in Nederland betekent nou eenmaal consensus, concessies doen. Niet aan wat je zelf wil of geloooft maar aan wat je samen afspreekt. Daar bereik je meer mee dan uit protest maar geen verantwoordelijkheid durven nemen. Je kan bijvoorbeeld beter een deel van het aantal abortussen in Nederland voorkomen door je hard te maken voor een bepaalde maximale beslissingstijd, te focussen op goede voorlichting en middelen om het te voorkomen etcetera dan heel hard roepen: "Concessies doen als christen mag niet dus ik doe niet mee" waardoor er zonder zou uiteindelijk alleen maar een soepeler abortusbeleid met meer doden tot gevolg, komt. Het doel van regels over leven en dood van Gods kant is om te voorkomen dat er onschuldige slachtoffers vallen. Wie doet dan meer Gods wil als de een principieel niet meedoet en er zijn bijvoorbeeld 35000 abortussen en als iemand wel erover onderhandelt en het worden er 30000 per jaar? Bijvoorbeeld? De cijfers bedenk ik even ter plekke maar je snapt het idee. Maar het geeft wel aan waarom ik (en de meeste christenen) denken dat christen zijn en politiek best gecombineerd kunnen worden en dat meeregeren dan ook gewoon een optie kan zijn.

Maar christelijke politiek gaat om veel meer dan abortus en euthanasie en koopzondagen. Belangrijker is denk ik hoe we met elkaar omgaan, hoe we omgaan met vreemdelingen, met armen, zwakkeren, met geld.


Wat je zegt en waarom je het zegt begrijp ik, Marnix. Het is een gewetenszaak en ik (mijn persoontje) krijg het niet bij elkaar, maar dat ben ik met mijn hoofd en hart. Ik voel daarin zelf geen vrijheid. Als iemand anders het wel bij elkaar krijgt... dan ga ik daar niet over.

Wat mij betreft zijn er 0 abortussen en niet 30000 in plaats van 35000. Op die wijze redeneer ik nu eenmaal. Dat er zonder mij meer doden zouden vallen... wat moet ik daarmee? De politiek in? Nee, bedankt! Mijn taak als christen is niet om politiek te bedrijven, maar om mensen te vertellen over de Heere Jezus.

Hiervoor werd een citaat van ds. Visser geplaatst (waarvoor hartelijk dank):

"De kerk ontkomt er niet aan om te zeggen wat ze in Godsnaam in deze wereld te zeggen heeft. Dat moet politiek worden doorvertaald, maar dat kan evengoed gebeuren door iemand binnen de CU als door iemand binnen de SP."


Ik heb het stuk niet gelezen, maar het eerste wat ik dacht was: van wie moet het politiek doorvertaald worden? Sinds wanneer bedrijft de Heere wereldse politiek? En wat zou de kerk namens God de wereld anders te vertellen hebben dan het Evangelie? Zonde, oordeel en gerechtigheid.

Vroeger had je vaak een koning of een keizer en had de bevolking geen enkele inspraak. Dat er nu ook andere vormen van bestuur zijn verandert mijns inziens de taak van de kerk niet. We hebben er geen verantwoordelijkheid bijgekregen om ons te bemoeien met de wet- en regelgeving van de landen waarin we wonen. Ik zie het in mijn Bijbel in elk geval niet staan, maar ik kan me vergissen hoor. Wie het weet mag het zeggen.
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2021 21:26

DeDwaler schreef:Wat je zegt en waarom je het zegt begrijp ik, Marnix. Het is een gewetenszaak en ik (mijn persoontje) krijg het niet bij elkaar, maar dat ben ik met mijn hoofd en hart. Ik voel daarin zelf geen vrijheid. Als iemand anders het wel bij elkaar krijgt... dan ga ik daar niet over.


Daarom probeer ik het uit te leggen. Want als jij het niet bij elkaar krijgt kan je misschien wat leren van iemand die dat wel kan.

Wat mij betreft zijn er 0 abortussen en niet 30000 in plaats van 35000. Op die wijze redeneer ik nu eenmaal. Dat er zonder mij meer doden zouden vallen... wat moet ik daarmee? De politiek in? Nee, bedankt! Mijn taak als christen is niet om politiek te bedrijven, maar om mensen te vertellen over de Heere Jezus.


Wat mij betreft ook maar het is hier geen reële keuze. Die 0 zijn er namelijk niet. Dus als de keuze 30000 of 35000 is, wat heeft dan je voorkeur?

Het is niet jou taak om daar iets mee te doen maar misschien wel die van anderen. En dat kan levens redden of op andere manieren helpen. Het punt is dat je niet verantwoordelijk bent voor de uitkomst als je zo onderhandelt. De CU zit in de coalitie en abortus is nog steeds legaal. Maar daarmee is men nog niet verantwoordelijk daarvoor want men is tegen. Dat geldt overigens net zo goed voor andere partijen. Je krijgt nooit een akkoord waar iedereen wat hij / zij wil voor 100% gerealiseerd heeft. Je moet elkaar ergens vinden en dus moet iedereen ook concessies doen, niet op je moreel en je idealen maar op de praktijk, die anders is dan je idealen zijn. Ook bij jou. Er is een hoop ellende die we niet wensen maar het is dan beter om een deel van die ellende te voorkomen, voor zover het in je macht ligt, dan omdat je het nooit perfect krijgt, maar helemaal niets te doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Hodia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 09 apr 2020 10:19

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Hodia » 09 mar 2021 09:41

Bijna is het zover, wij mogen onze stem weer laten horen. Waar velen hun onvrede uiten via de social media en hun mening ventileren over van alles en nog wat, is het nu de kans om voor veranderingen te kiezen. Wat kan er nu democratischer zijn als wat wij hier in Nederland hebben. Geen Amerikaanse toestanden, geen Poolse of Hongaarse of Russische toestanden, gewoon eerlijke verkiezingen en iedere partij komt netjes aan het woord in alle mediakanalen die daar zijn.

Is dat wel zo?
Als christelijke stemmer zou men er vanuit gaan dat ik CDA/CU of SGP ga stemmen.
En dat de standpunten van die partijen tijdens de afgelopen regeringsperiode duidelijk naar voren zijn gekomen.
CDA/CU als regeringspartijen hebben hetgeen waar de C voor staat, duidelijk naar voren gebracht de afgelopen 4 jaar en de SGP heeft dat al oppositie partij gedaan.
Wel als heb daar zo mijn twijfels over.
Hebben de CU en het CDA niet netjes op het lijntje getekend als Rutte daarom vroeg?
Zijn de christelijke standpunten van deze twee christelijke partijen wel goed naar voren gekomen?
Nee, dat meen ik niet.
Wat de SGP betreft, die voerden netjes oppositie zonder hun christelijke standpunten uit het oog te verliezen en gaven steun aan kabinetsbeleid als dat nodig was en in overeenstemming was met hun beleid.

Ten 2e.
Het valt mij erg op dat de media vooral oog heeft voor de linkse zijde in het partijen systeem.
Alles war enigszins naar rechts riekt, is racistisch, onbetrouwbaar en krijgt mondjesmaat de gelegenheid om hun verhaal te doen in talkshows.
Een opeenvolging van linkse propaganda en een overkill aan het negatieven berichtgeving wat betreft rechtse politieke stromingen in ons land.
Nederland heeft een grote mond wat betreft vrijheid van meningsuiting in Polen, Hongarije en Rusland, maar ook hier sijpelt de censuur geniepig binnen.

Dit doet mij als christen pijn.
Uiteraard zullen velen alhier het met dit schrijven niet eens zijn, maar dat is ook democratie en dat respecteer ik.
Anderzijds verwacht ik ook dat er respect is voor anderen die er een andere mening op na houden zolang die niet kwetsend is.
Helaas mis ik dat hier nogal eens.
Ja, Hodia leest nog veel, maar Hodia weet ook dat hij te scherp is voor menigeen.

Het zij zo.

Tenslotte nog even mijn gedachten over het volgende kabinet, Rutte 4.
VVD
CDA
CU
D'66

Mijn stem is voor Cees.
1 Cor 1 vs 31b: Die roemt, roeme in den Heere.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor DeDwaler » 09 mar 2021 10:45

Marnix schreef:Daarom probeer ik het uit te leggen. Want als jij het niet bij elkaar krijgt kan je misschien wat leren van iemand die dat wel kan.


Daar ben ik je dankbaar voor, Marnix. Het is zeker behulpzaam en maakt dat ik diepgaander over dit vraagstuk moet nadenken en dat is zondermeer leerzaam.

Marnix schreef:Wat mij betreft ook maar het is hier geen reële keuze. Die 0 zijn er namelijk niet. Dus als de keuze 30000 of 35000 is, wat heeft dan je voorkeur?

Het is niet jou taak om daar iets mee te doen maar misschien wel die van anderen. En dat kan levens redden of op andere manieren helpen. Het punt is dat je niet verantwoordelijk bent voor de uitkomst als je zo onderhandelt. De CU zit in de coalitie en abortus is nog steeds legaal. Maar daarmee is men nog niet verantwoordelijk daarvoor want men is tegen. Dat geldt overigens net zo goed voor andere partijen. Je krijgt nooit een akkoord waar iedereen wat hij / zij wil voor 100% gerealiseerd heeft. Je moet elkaar ergens vinden en dus moet iedereen ook concessies doen, niet op je moreel en je idealen maar op de praktijk, die anders is dan je idealen zijn. Ook bij jou. Er is een hoop ellende die we niet wensen maar het is dan beter om een deel van die ellende te voorkomen, voor zover het in je macht ligt, dan omdat je het nooit perfect krijgt, maar helemaal niets te doen.


De keuze om voor 30000 te gaan, begrijp ik. De gedachtegang van mensen die denken dat niets doen kwalijker is dan iets doen, kan ik ook goed volgen. Ze zien de praktijk van alledag en daar willen ze een rem op zijn of er verandering in aanbrengen. Je kunt stellen: het gebeurt nu eenmaal, laten we daarom beleid ontwikkelen waardoor mensen alternatieven hebben en onwenselijke praktijken minder vaak plaatsvinden. Snap ik. Dat is exact wat politiek is en wat politieke idealen zijn.

Waar ik bij je uiteenzetting echter afhaak is: het gebeurt nu eenmaal. Of zoals jij het verwoordt: "het is hier geen reële keuze. Die 0 zijn er namelijk niet." of "abortus is nog steeds legaal" of "er is een hoop ellende die we niet wensen" of "de praktijk, die anders is". Moet ik er daarom mee akkoord gaan? Ik kan de eerste stap niet eens maken, namelijk de praktijk verkroppen dat het nu eenmaal gebeurt!

Vervolgens en hoe je het ook wendt of keert, feit blijft dat er met christelijke medewerking een kabinet zit dat abortus legaliseert of de legaliteit ervan in stand houdt. Hoezo zijn ze dan niet verantwoordelijk voor de uitkomst? Natuurlijk zijn ze wel verantwoordelijk. Dat zou een mooie boel worden! "Ja, we hebben er dan wel schoorvoetend mee ingestemd en/of meegeschreven, maar als het aan ons had gelegen was die hele wet er niet geweest en daarom zijn we niet verantwoordelijk voor de uitwerking van de wet." Niet erg overtuigend...

Als er iets is wat ik als christen niet kan dan is het op dergelijke zaken concessies doen. Waaruit blijkt mijn moreel en moraal als ik het te grabbel gooi omdat de praktijk toch al niet perfect (of niet mijn ideaal) is? Dan bevinden mijn christelijke normen en waarden zich op een hellend vlak en wat is er dan nog wel heilig? Wees volmaakt, want Ik ben volmaakt, zegt God.

Als ik ruilhandel zou drijven met hetgeen ik in mijn wezenskern als goed en heilig acht, dan is dat het einde van mijn christelijk zijn. Als ik vanwege gewetensbezwaren principieel tegen abortus ben, dan ben ik er onder alle omstandigheden tegen. Dan maar geen kabinet en dan maar geen politiek.

Ik dank God en ik bid onze overheid en haar dienaren veel wijsheid en kracht toe, maar ze zullen hun belangrijke taak zonder mij en mijn inspraak moeten doen. Dat lukt ze vast wel. Met sommige dingen die ze doen ben ik het niet eens, maar dat hoeft ook niet.

Dit zijn mijn overwegingen en wellicht kun je de door mij geschetste (geloofs)bezwaren adresseren.
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2021 11:07

Hodia schreef:Bijna is het zover, wij mogen onze stem weer laten horen. Waar velen hun onvrede uiten via de social media en hun mening ventileren over van alles en nog wat, is het nu de kans om voor veranderingen te kiezen. Wat kan er nu democratischer zijn als wat wij hier in Nederland hebben. Geen Amerikaanse toestanden, geen Poolse of Hongaarse of Russische toestanden, gewoon eerlijke verkiezingen en iedere partij komt netjes aan het woord in alle mediakanalen die daar zijn.

Is dat wel zo?
Als christelijke stemmer zou men er vanuit gaan dat ik CDA/CU of SGP ga stemmen.
En dat de standpunten van die partijen tijdens de afgelopen regeringsperiode duidelijk naar voren zijn gekomen.
CDA/CU als regeringspartijen hebben hetgeen waar de C voor staat, duidelijk naar voren gebracht de afgelopen 4 jaar en de SGP heeft dat al oppositie partij gedaan.
Wel als heb daar zo mijn twijfels over.
Hebben de CU en het CDA niet netjes op het lijntje getekend als Rutte daarom vroeg?
Zijn de christelijke standpunten van deze twee christelijke partijen wel goed naar voren gekomen?
Nee, dat meen ik niet.
Wat de SGP betreft, die voerden netjes oppositie zonder hun christelijke standpunten uit het oog te verliezen en gaven steun aan kabinetsbeleid als dat nodig was en in overeenstemming was met hun beleid.


Dat klopt. Maar die twee zijn lastig te vergelijken want als je in de coalitie doet moet je een akkoord sluiten met andere partijen en hoe groot je bent heeft wel invloed op hoeveel je dan kan bereiken. Als je in de oppositie zit kan je gewoon altijd een tegengeluid laten horen. Als de SGP in de coalitie had gezeten en de CU in de oppositie was het precies andersom geweest.

Ten 2e.
Het valt mij erg op dat de media vooral oog heeft voor de linkse zijde in het partijen systeem.
Alles war enigszins naar rechts riekt, is racistisch, onbetrouwbaar en krijgt mondjesmaat de gelegenheid om hun verhaal te doen in talkshows.
Een opeenvolging van linkse propaganda en een overkill aan het negatieven berichtgeving wat betreft rechtse politieke stromingen in ons land.
Nederland heeft een grote mond wat betreft vrijheid van meningsuiting in Polen, Hongarije en Rusland, maar ook hier sijpelt de censuur geniepig binnen.

Dit doet mij als christen pijn.
Uiteraard zullen velen alhier het met dit schrijven niet eens zijn, maar dat is ook democratie en dat respecteer ik.
Anderzijds verwacht ik ook dat er respect is voor anderen die er een andere mening op na houden zolang die niet kwetsend is.
Helaas mis ik dat hier nogal eens.
Ja, Hodia leest nog veel, maar Hodia weet ook dat hij te scherp is voor menigeen.

Het zij zo.

Tenslotte nog even mijn gedachten over het volgende kabinet, Rutte 4.
VVD
CDA
CU
D'66


Het valt mij op dat rechts vooral zelf zijn glazen ingooit want dat daar racisme, onbetrouwbaarheid etc is wordt niet echt bedacht of benadrukt door de media, die partijen dragen zelf continue bewijs daarvoor aan. En als je bijvoorbeeld Hongarije noemt, zoals je weet is iemand als Orban nauwer verwant aan Wilders en Baudet dan aan de linkerflank.

Wat je gedachten over een coalitie betreft, dat zou een voortzetting zijn van de huidige coalitie en dat is best waarschijnlijk want die samenwerking lijkt aardig solide. Wel hebben oppositiepartijen aangekondigd meer te gaan eisen als het gaat om een nieuw akkoord want alleen de VVD lijkt duidelijk populairder te worden, de CU misschien een beetje maar de achterban is iets kritischer en de andere partijen staan er niet heel goed voor. De vraag is dus even of men daar uitkomt in de onderhandelingen. Zo niet, dan is er mogelijk voor het PVDA een rol weggelegd.

Mijn stem is voor Cees.


Ik hoop toch dat je op zijn minst zijn voornaam goed weet te schrijven voor je op hem gaat stemmen ;-)
Laatst gewijzigd door Marnix op 09 mar 2021 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2021 11:21

DeDwaler schreef:
Waar ik bij je uiteenzetting echter afhaak is: het gebeurt nu eenmaal. Of zoals jij het verwoordt: "het is hier geen reële keuze. Die 0 zijn er namelijk niet." of "abortus is nog steeds legaal" of "er is een hoop ellende die we niet wensen" of "de praktijk, die anders is". Moet ik er daarom mee akkoord gaan? Ik kan de eerste stap niet eens maken, namelijk de praktijk verkroppen dat het nu eenmaal gebeurt!


Je hoeft er helemaal niet mee akkoord te gaan. Ermee akkoord gaan is heel wat anders dan de realiteit accepteren. Je weet dat er in 2021 abortussen uitgevoerd zullen worden. En in 2022 ook. Dat is de realiteit. 0 is een prachtig streven maar als je van 30000 naar 0 wil moet het cijfers dus eerst naar beneden. Want als je zegt: Ik ga niet meeregeren en de cijfers lopen vervolgens op naar bijvoorbeeld 35000 of 40000 ben je nog verder van 0, je streefgetal af.

Vervolgens en hoe je het ook wendt of keert, feit blijft dat er met christelijke medewerking een kabinet zit dat abortus legaliseert of de legaliteit ervan in stand houdt. Hoezo zijn ze dan niet verantwoordelijk voor de uitkomst? Natuurlijk zijn ze wel verantwoordelijk. Dat zou een mooie boel worden! "Ja, we hebben er dan wel schoorvoetend mee ingestemd en/of meegeschreven, maar als het aan ons had gelegen was die hele wet er niet geweest en daarom zijn we niet verantwoordelijk voor de uitwerking van de wet." Niet erg overtuigend...


Onzin. Er zou nog iets voor te zeggen zijn als de abortuswet nu onder deze regering bedacht werd maar deze bestaat al decennia lang. En bovendien, als zonder je bemoeienis het aantal abortussen meer wordt, ben je dan als partij niet verantwoordelijk omdat je geen regeringsverantwoordelijkheid wil nemen? Met jouw visie snap ik dat je niets in chirstelijke politiek ziet want je zou alleen maar in de oppositie kunnen. Ik snap sowieso niet waarom je nog stemt want bijna alle partijen / politici zijn dan verantwoordelijk voor abortus en ander onrecht en die geef je vervolgens mandaat?

Als er iets is wat ik als christen niet kan dan is het op dergelijke zaken concessies doen. Waaruit blijkt mijn moreel en moraal als ik het te grabbel gooi omdat de praktijk toch al niet perfect (of niet mijn ideaal) is? Dan bevinden mijn christelijke normen en waarden zich op een hellend vlak en wat is er dan nog wel heilig? Wees volmaakt, want Ik ben volmaakt, zegt God.

Als ik ruilhandel zou drijven met hetgeen ik in mijn wezenskern als goed en heilig acht, dan is dat het einde van mijn christelijk zijn. Als ik vanwege gewetensbezwaren principieel tegen abortus ben, dan ben ik er onder alle omstandigheden tegen. Dan maar geen kabinet en dan maar geen politiek.

Ik dank God en ik bid onze overheid en haar dienaren veel wijsheid en kracht toe, maar ze zullen hun belangrijke taak zonder mij en mijn inspraak moeten doen. Dat lukt ze vast wel. Met sommige dingen die ze doen ben ik het niet eens, maar dat hoeft ook niet.

Dit zijn mijn overwegingen en wellicht kun je de door mij geschetste (geloofs)bezwaren adresseren.


En als er door je principiele houding meer abortussen plaatsvinden is dat ook een consequentie van die houding. Ik heb dan een stuk meer respect voor hen die weten dat ze niet iedereen kunnen redden maar dat wel zoveel mogelijk proberen dat voor mensen die principieel met de handen over elkaar hoofdschuddend vanaf de zijlijn toekijken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten