2e kamer verkiezingen 2021

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Op welke partij heb je vandaag gestemd?

VVD
2
6%
PVV
3
9%
CDA
2
6%
D66
2
6%
GroenLinks
1
3%
SP
0
Geen stemmen
PvdA
0
Geen stemmen
ChristenUnie
6
17%
Partij voor de Dieren
1
3%
50PLUS
0
Geen stemmen
SGP
12
34%
DENK
0
Geen stemmen
FVD
3
9%
Bij1
0
Geen stemmen
JA21
1
3%
Code Oranje
0
Geen stemmen
Volt
1
3%
BBB
1
3%
Anders
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 35

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 03 mar 2021 09:11

DeDwaler schreef:Hatsekidee, alles naar de ratsmodee!

Oproepen tot populisme? Hoe doe je dat? :wink:
Nee inderdaad, je roept niet op tot populisme...
Ik ben in elk geval niet voor het soort populisme dat erop uit is om alles af te branden. Maar voor het overige ben ik wel voor een gezond populisme, namelijk dat de regering er is van het volk, door het volk en voor het volk, zoals Abraham Lincoln het in zijn briljante Gettysburg toespraak zo mooi zei.
Dat staat in schril contrast tot het "wij weten wat goed voor u is" elitarisme dat veel regeringen kenmerkt.
DeDwaler schreef:Lekken past bij het spinnen, dat zal vast wel, maar als het werkelijk zo erg is als je beweert, dan zouden de doorgewinterde criticasters nauwelijks brandhout hebben. Tuurlijk, het zal heus weleens 'ons kent ons' zijn, maar een smakelijke headline laten ze echt niet snel schieten.
Verklaar dan eens waarom alle coronamaatregelen voor de persconferenties al uitgelekt zijn en waarom de begroting elk jaar al voor Prinsjesdag bij de media ligt? Waarom de Tweede Kamer vaak later op de hoogte is van de feiten dan de meeste journalisten? Dat is geen ongelukje, dat is beleid om de publieke opinie te beinvloeden en het is bovendien in sommige gevallen nog illegaal ook. Kun je ook aangeven waarom klokkenluiders in naam beschermd zijn, maar in de praktijk als eerste op non-actief gezet worden als ze met onwelgevallige feiten naar buiten komen?
Ja, het is werkelijk zo erg als ik beweer en waarschijnlijk nog erger ook.
DeDwaler schreef:Persvrijheid en openbaarheid van bestuur is niet in de laatste plaats in het belang van de politiek en dat beamen ze zelf ook. Nederland wordt daarnaast zelfs internationaal geroemd om het 'polderen': het samenwerken. De politiek zoekt regelmatig breed draagvlak over vele schijven. Zo van: "Jongens, dit is het probleem, hoe gaan we dat met elkaar oplossen?" Lukt niet altijd, maar dat is wel de insteek.
Voor sommige thema's is het inderdaad noodzakelijk dat er gepolderd wordt. Maar die polder is niet meer zo in beeld als 40 jaar geleden. Bijvoorbeeld: de vakbonden hebben de afgelopen decennia miljoenen leden verloren, waardoor die vakbonden wel aan tafel zitten, maar steeds minder mensen vertegenwoordigen. In plaats daarvan zijn lobbygroepen steeds meer invloed aan het krijgen.
DeDwaler schreef:Welke bepaalde belangen zijn dat dan? Of moet ik daarvoor je eerdere reacties nogmaals lezen en zijn we dan weer terug bij af?
Nou, dat is niet zo moeilijk. Daarvoor hoef je alleen maar naar sommige beleidsvoornemens te kijken.
- De belangen van de grote bedrijven, o.a. vertegenwoordigd in VNO-NCW. Denk daarbij aan het voornemen van premier Rutte om de dividendbelasting af te schaffen. Het is overduidelijk dat de topmensen van Unilever en Shell hierover in direct contact met hem stonden. Die invloed heeft tante Truus op drie hoog in een achterstandsbuurt niet, maar Paul Polman van Unilever heeft (had) wel een direct lijntje met de premier. Gelukkig moest de premier dit voornemen na zware tegenstand in de Tweede Kamer en een appje van Polman (!) afblazen, maar dit was duidelijk iets wat in geen enkel verkiezingsprogramma stond, maar wel opeens als een konijn uit de hoge hoed tevoorschijn werd getoverd.
- De belangen van lobbyclubs als Urgenda, GreenPeace, MilieuDefensie en de Nationale PostcodeLoterij. Stuk voor stuk zijn dat organisaties die direct of indirect door de overheid betaald worden om invloed te hebben op o.a. het klimaatbeleid. Bij de afspraken over het klimaatakkoord zat jan en alleman aan tafel met financiele en ideologische belangen, behalve de burgers die geacht worden om al die groene voornemens te gaan betalen. Ook afwezig: deskundigen die geacht werden om die plannen op hun merites te toetsen. Vergelijk dat eens met het Deltaplan om Nederland veilig te maken tegen stormen na de ramp in 1953: daar zaten vooral ingenieurs aan tafel. Bij het klimaatakkoord alleen lobbygroepen. Ik zeg niet dat lobbygroepen geen stem kunnen hebben (die hadden ze bij de aanleg van de Oosterscheldekering ook), maar wel dat ze niet het beleid moeten dicteren.

Ik laat het even bij deze 2 voorbeelden, er zijn er nog talloze te noemen.
DeDwaler schreef:Het merendeel van 'het volk' voelt zich blijkbaar wél vertegenwoordigd. Rutte en consorten zitten er al een poosje en dat komt echt niet omdat het een stel plucheplakkers zijn. Nee, dat komt waarschijnlijk omdat ze degelijk beleid voeren waar de meeste mensen best tevreden over zijn. Persoonlijk zie ik Mark Rutte ook niet graag gaan en ik heb het in dit topic nog nauwelijks over de inhoud gehad. Het gaat mij als christen voornamelijk om stabiliteit en rust in de tent en dat brengt Rutte.
Ik denk dat je vooral voor jezelf spreekt en niet voor "het merendeel van het volk". Uiteraard zijn er mensen die zich wel vertegenwoordigd voelen door Rutte. Dat zijn vooral de mensen die het voor de wind gaat en geen last van de politiek hebben. Maar het is ook een feit dat de grootste politieke partij van Nederland vergeleken met het verleden een stuk kleiner is dan vroeger. Denk aan het CDA in de jaren 80 met 54 zetels in de Kamer. De VVD staat nu op 33, dus 22% van de kiezers. Dat betekent dat een groot deel van het electoraat op zoek is naar wat anders. Naar verwachting komen er nog meer partijen in de Tweede Kamer na de komende verkiezingen. Dat maakt het land nog minder bestuurbaar dan het al is en dat komt de stabiliteit niet ten goede. De stabiliteit die jij zo graag ziet en ik ook. Maar daarvoor is het wel nodig dat er een omslag komt in het denken in Den Haag: minder lobbygroepen, meer voeling met de samenleving.
DeDwaler schreef:Ik kan nog even doorgaan met de crux(en) citeren, maar die komen er overduidelijk op neer dat er volgens jullie weinig van Nederland deugt.
Dat is niet wat ik zeg. Ik zeg niet dat "er weinig van Nederland deugt". Ik zeg dat politiek Den Haag de binding met Nederland kwijt aan het raken is en dat dat correctie behoeft. Jij zegt: "er is niks aan de hand, vooral zo doorgaan". Nee, de politiek is toe aan een correctie, om zaken als de toeslagenaffaire en andere affaires (denk ook aan de protesterende boeren en de avondklokrellen) in de toekomst te voorkomen. Want toenemende onvrede (waar het SCP vandaag nog voor waarschuwt) is iets wat de stabiliteit van dit land niet ten goede komt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor DeDwaler » 03 mar 2021 16:25

StillAwake schreef:Jij noemt mij populist, omdat ik bepaalde kritiek uit.


Nee, je bent geen populist. Verre van zelfs. Datzelfde heb ik Jesaja40 in m'n tweede reactie in dit topic ook gezegd. Elbert is evenmin een populist. Ook de (meeste) inhoudelijke kritiek is niet populistisch. Er wordt gebruik gemaakt van populistische taal in de samenvattingen en conclusies. Die zijn ongenuanceerd en veel te makkelijk. Het past totaal niet bij de inhoud van jullie verhaal en daarom blijf ik erover dooremmeren.

elbert schreef:Ik denk dat je vooral voor jezelf spreekt en niet voor "het merendeel van het volk".


Ik begrijp je opmerking, want ik sprak over Rutte en consorten. Wat ik ermee wilde zeggen is dat het merendeel van 'het volk' op VVD, CDA, PvdA, CU of D66 stemt, dus met name op partijen die regelmatig meeregeren. De meesten voelen zich blijkbaar wel vertegenwoordigd, anders hadden ze wel op bijvoorbeeld de PVV gestemd. Het zegt niet alles, dat ben ik met je eens, maar wel veel.

elbert schreef:Dat is niet wat ik zeg. Ik zeg niet dat "er weinig van Nederland deugt". Ik zeg dat politiek Den Haag de binding met Nederland kwijt aan het raken is en dat dat correctie behoeft.


Dat is tenminste genuanceerd. Klinkt heel anders dan: "... dat politiek Den Haag uiteindelijk een grote kliek is die te ver afstaat van de bevolking en die vooral bepaalde belangen dient." en "Waar ik dus op uit ben is een cultuuromslag in de Haagse kaasstolp. Dat is de crux van mijn betoog. Volksvertegenwoordigers zijn er om het volk te vertegenwoordigen, niet bepaalde belangen."

Populistische taal klinkt heerlijk daadkrachtig, daarom spreekt het veel mensen ook aan. Het sluit aan bij hun onvrede over allerlei zaken. Voor wie daarnaast echter ook inhoudelijk is doet die populistische terminologie vooral afbreuk. Dat komt omdat populisten nauwelijks recht doen aan de realiteit.

Bij populisten is het vooral 'wij tegen zij', eenzijdig, creëren van tegenstellingen en continue herhalen van alles wat er niet goed is en gaat, weten wat 'het volk' wil, tegen de gevestigde orde, antidemocratisch, aantrappen tegen de (partijgekleurde) media en rechterlijke macht, etc...

Het is mijns inziens zo belangrijk om de nadruk te leggen op opbouwen en verbinden in plaats van afbreken en verdeeldheid zaaien. Uitgaan van het goede en de goede wil, in plaats van het slechte en van kwade opzet. Duimpje omhoog. Je kunt dezelfde dingen benoemen, maar de manier waarop je het zegt doet er toe. Enne... voor wie de politiek een beetje volgt: Eigenlijk is er niet zo heel veel mis met theezuipen en meer van dat softe gedoe, toch?
.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2021 16:39

DeDwaler schreef:Nee, je bent geen populist. Verre van zelfs. Datzelfde heb ik Jesaja40 in m'n tweede reactie in dit topic ook gezegd. Elbert is evenmin een populist. Ook de (meeste) inhoudelijke kritiek is niet populistisch. Er wordt gebruik gemaakt van populistische taal in de samenvattingen en conclusies. Die zijn ongenuanceerd en veel te makkelijk. Het past totaal niet bij de inhoud van jullie verhaal en daarom blijf ik erover dooremmeren.

Kun je mij uitleggen waar ik populistische taal heb geuit in mijn samenvattingen?
Vast niet...

En tot nog toe heb ik bijna alle keren dat ik voor de tweede kamer heb mogen (en kunnen) stemmen een partij gekozen die uiteindelijk regeringsverantwoordelijkheid kreeg.
En ook ditmaal zal ik voor een partij kiezen die in de regering zit, en met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook in een volgend kabinet komt.

En op zich is mijn stem (Pieter Omzigt) uit te leggen als een proteststem (en in zekere zin bedoel ik hem ook zo), ik zie in Pieter Omzigt op geen enkele manier een populist.
Het is een van de weinige beta's (als het even kan zal ik mijn stem aan een beta geven, omdat ik hecht aan feitelijkheid), en met zijn rol in de toeslagenaffaire heeft hij aangetoond daadwerkelijk voor de burger te staan.
Toch zie ik mijn stem niet als een proteststem, omdat ik volledig kan leven et het feit dat mijn stem uiteindelijk bij het CDA terecht komt, en daarmee bij Wopke Hoekstra. Wel hoop ik dat Omzigt een behoorlijk aantal voorkeursstemmen behaalt (deels als dank voor zijn rol in de toeslagen affaire, en eerder in het MH-17 debacle, deels ook om een terugkeer naar de feiten binnen zijn partij te bewerkstelligen, in plaats van het acteren op wat zweverige cijfers).

En dat meningen op een forum in de aanloop van de verkiezingen wat scherper worden geuit is helemaal niet erg.
Dat met populisme te verwarren geeft wel aan dat de werkelijke betekenis van populisme aan het verwateren is.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor DeDwaler » 03 mar 2021 18:00

StillAwake schreef:Kun je mij uitleggen waar ik populistische taal heb geuit in mijn samenvattingen?
Vast niet...


Dat kan ik best doen, beste StillAwake, maar om eerlijk te zijn heb ik daar geen enkele behoefte aan. Ik kan zo citeren (tekst is geknipt en geplakt), maar ik heb hier geen goed gevoel bij en ik weet nog niet precies waarom. Misschien dat het iets te maken heeft met m'n eigen eer zoeken of zoiets... (ik bid er vaak om of de Heere me daarvoor wil bewaren). Misschien dat je je eigen stukjes kunt teruglezen, dan doe ik het met de mijne.

Als ik je onrecht doe, zeg dat dan gewoon en in dat geval spijt me dat, of je nu een punt hebt of niet. Het gaat mij erom de discussie verder te brengen en dit brengt het niet verder.
.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2021 21:45

DeDwaler schreef:Dat kan ik best doen, beste StillAwake, maar om eerlijk te zijn heb ik daar geen enkele behoefte aan. Ik kan zo citeren (tekst is geknipt en geplakt), maar ik heb hier geen goed gevoel bij en ik weet nog niet precies waarom. Misschien dat het iets te maken heeft met m'n eigen eer zoeken of zoiets... (ik bid er vaak om of de Heere me daarvoor wil bewaren). Misschien dat je je eigen stukjes kunt teruglezen, dan doe ik het met de mijne.

Als ik je onrecht doe, zeg dat dan gewoon en in dat geval spijt me dat, of je nu een punt hebt of niet. Het gaat mij erom de discussie verder te brengen en dit brengt het niet verder.

Ik heb niet snel het idee dat een anoniem persoon mij (even anoniem) onrecht aandoet.
Ik ben alleen oprecht benieuwd waar ik populistisch klink.
Dat ik kritisch ben klopt inderdaad (lijkt me ook mijn democratische plicht), maar ik zou mijzelf niet snel als aanhanger van een populistische partij benoemen.

No worries dat je me beledigd hebt, want dat is niet zo.
Ik herken alleen niet wat je schrijft...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor DeDwaler » 04 mar 2021 04:28

StillAwake schreef:Dat ik kritisch ben klopt inderdaad (lijkt me ook mijn democratische plicht), maar ik zou mijzelf niet snel als aanhanger van een populistische partij benoemen.

Nee, dat denk ik ook niet en trouwens, al zou je wel een aanhanger van een populistische partij zijn, dan maakt het nog niks uit. Het maakt mensen niet minder in mijn ogen (mocht ik onverhoopt die indruk wekken), maar meer een aanleiding voor een mooi gesprek.

StillAwake schreef:Ik heb niet snel het idee dat een anoniem persoon mij (even anoniem) onrecht aandoet.
No worries dat je me beledigd hebt, want dat is niet zo.
Ik herken alleen niet wat je schrijft...

Dank je, StillAwake, meer dan je waarschijnlijk beseft. Je zult je wellicht afvragen waarom ik zo reageer. Ik heb er een tijdje over nagedacht waar mijn aarzeling vandaan kwam om je te quoten en ik denk dat ik het gevonden heb. Het had weinig met jou te maken of met dat ik je niet had kunnen quoten, maar meer met mezelf. Het: "Kun je mij uitleggen waar ik populistische taal heb geuit in mijn samenvattingen? Vast niet..." was voor mij aanleiding om ijverig de uitdaging aan te willen gaan, je je eigen teksten terug te voeren en m'n eigen gelijk te halen.

Een erezaak dus. Dat zou niet erg fraai van mij zijn geweest, want ik bedien mezelf net zo goed van redeneringen die te kort door de bocht zijn of die geen recht doen aan de werkelijkheid en daar kun je mij ook op vangen. Mijn innerlijke motivatie deugde op dat moment gewoon niet, vandaar mijn reactie.

De populistische terminologie an sich was mijns inziens in onze discussie ook helemaal niet zo van belang. Het was mij te doen om de onvrede van mensen over de politiek in kaart te brengen. Waar komt die onvrede vandaan? Ook het feit dat (onder andere) de PVV en dergelijk gedachtegoed veel mensen aanspreekt, waaronder ook christenen en vooral dat laatste vind ik een interessant gegeven.
.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 04 mar 2021 07:57

DeDwaler schreef:Nee, dat denk ik ook niet en trouwens, al zou je wel een aanhanger van een populistische partij zijn, dan maakt het nog niks uit. Het maakt mensen niet minder in mijn ogen (mocht ik onverhoopt die indruk wekken), maar meer een aanleiding voor een mooi gesprek.


Dank je, StillAwake, meer dan je waarschijnlijk beseft. Je zult je wellicht afvragen waarom ik zo reageer. Ik heb er een tijdje over nagedacht waar mijn aarzeling vandaan kwam om je te quoten en ik denk dat ik het gevonden heb. Het had weinig met jou te maken of met dat ik je niet had kunnen quoten, maar meer met mezelf. Het: "Kun je mij uitleggen waar ik populistische taal heb geuit in mijn samenvattingen? Vast niet..." was voor mij aanleiding om ijverig de uitdaging aan te willen gaan, je je eigen teksten terug te voeren en m'n eigen gelijk te halen.

Een erezaak dus. Dat zou niet erg fraai van mij zijn geweest, want ik bedien mezelf net zo goed van redeneringen die te kort door de bocht zijn of die geen recht doen aan de werkelijkheid en daar kun je mij ook op vangen. Mijn innerlijke motivatie deugde op dat moment gewoon niet, vandaar mijn reactie.

De populistische terminologie an sich was mijns inziens in onze discussie ook helemaal niet zo van belang. Het was mij te doen om de onvrede van mensen over de politiek in kaart te brengen. Waar komt die onvrede vandaan? Ook het feit dat (onder andere) de PVV en dergelijk gedachtegoed veel mensen aanspreekt, waaronder ook christenen en vooral dat laatste vind ik een interessant gegeven.

Ik denk dat de voorliefde van veel christenen voor extreem rechts voorkomt uit een blinde angst voor de Islam.
Deels terecht, want in deze godsdienst zitten best grote risico's, deels ook onterecht, omdat de persoon zelf vergeten wordt, en zijn of haar religie het enige is waar iemand vervolgens nog op beoordeeld wordt.
Bovendien komt het bij de christelijke PVV-ers (die ik gesproken heb) vaak voor dat hun denklijn gebaseerd is op een soort oud-testamentisch "afgoden willen verwijderen". Waarbij hun eigen interpretatie van het Christendom als de enige waarheid gezien wordt.

Als de PVV dan af en toe (bijvoorbeeld in hun voorspellingen over de financiële situatie van Griekenland) gelijk gehad blijkt te hebben worden over Wilders al snel Bijbelse termen gebruikt als "roepende in de woestijn", "gehaat door zijn vaderland", waarmee de man indirect profetische gaven toegedicht krijgt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 04 mar 2021 11:21

StillAwake schreef:Ik denk dat de voorliefde van veel christenen voor extreem rechts voorkomt uit een blinde angst voor de Islam.
Deels terecht, want in deze godsdienst zitten best grote risico's, deels ook onterecht, omdat de persoon zelf vergeten wordt, en zijn of haar religie het enige is waar iemand vervolgens nog op beoordeeld wordt.
Bovendien komt het bij de christelijke PVV-ers (die ik gesproken heb) vaak voor dat hun denklijn gebaseerd is op een soort oud-testamentisch "afgoden willen verwijderen". Waarbij hun eigen interpretatie van het Christendom als de enige waarheid gezien wordt.

Als de PVV dan af en toe (bijvoorbeeld in hun voorspellingen over de financiële situatie van Griekenland) gelijk gehad blijkt te hebben worden over Wilders al snel Bijbelse termen gebruikt als "roepende in de woestijn", "gehaat door zijn vaderland", waarmee de man indirect profetische gaven toegedicht krijgt.


Klopt, dat valt me ook op in de bijdragen van Ben db bd bijvoorbeeld. Het gaat dan om angst voor de Islam en een Oud-Testamentisch beeld van een theocratie die de valse goden uit het land moet weren. Vreemd genoeg blijft de grootste afgodsdienst in Nederland, die de meeste christenen opslokt, het secularisme, altijd buiten schot. Het is juist waar de wet en niet de Geest centraal staat dat dit soort geluiden vaak de kop opsteken. En men vergeet dat Jezus Christus verandering bracht. "U hebt gehoord, uw vijanden zult u haten en uw naaste zult u liefhebben maar ik zeg u: Heb uw vijanden lief, bidt voor wie u vervolgen". Wat geen oproep is om het kwaad maar niet meer te bestrijden maar om het als christenen anders te bestrijden dan men als theocratie onder de wet gewoon was.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor DeDwaler » 05 mar 2021 20:05

StillAwake schreef:Ik denk dat de voorliefde van veel christenen voor extreem rechts voorkomt uit een blinde angst voor de Islam.
Deels terecht, want in deze godsdienst zitten best grote risico's, deels ook onterecht, omdat de persoon zelf vergeten wordt, en zijn of haar religie het enige is waar iemand vervolgens nog op beoordeeld wordt.
Bovendien komt het bij de christelijke PVV-ers (die ik gesproken heb) vaak voor dat hun denklijn gebaseerd is op een soort oud-testamentisch "afgoden willen verwijderen". Waarbij hun eigen interpretatie van het Christendom als de enige waarheid gezien wordt.

Als de PVV dan af en toe (bijvoorbeeld in hun voorspellingen over de financiële situatie van Griekenland) gelijk gehad blijkt te hebben worden over Wilders al snel Bijbelse termen gebruikt als "roepende in de woestijn", "gehaat door zijn vaderland", waarmee de man indirect profetische gaven toegedicht krijgt.


De link met het OT die je aanhaalt is inderdaad wel opvallend. Hoe dan ook, ik geloof niet in christelijke landen en ook niet in christelijke politiek. Allereerst is het christelijke geloof iets persoonlijks (de persoonlijke band tussen God en gelovige) en geen volksaangelegenheid (als in een volk van een seculier land). Daarbij komt nog dat het christelijke geloof dermate radicaal is dat men uit naam van het christendom nooit concessies kan doen in wet- en regelgeving. Je kunt immers niet een beetje christelijk zijn (zuurdeeg).

Wanneer partijen of politici zich bemoeien met de godsdienst van burgers moeten mijns inziens alle alarmbellen gaan rinkelen. Stel dat de PVV alle moskeeën in Nederland heeft afgebroken, wie kan er dan nog verzekerd van zijn dat daarna de kerken en synagogen niet aan de beurt komen? Of gaan christelijke PVV-ers er maar voetstoots vanuit dat wie er dan aan de macht is het wel voor hun vrijheid opneemt als die in het gedrang is?

Kerk en staat liggen nogal eens op ramkoers met elkaar en als de geschiedenis en dagelijkse praktijk ons iets leert dan is het wel dat (godsdienst)vrijheid geen vanzelfsprekendheid is.
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 06 mar 2021 09:02

DeDwaler schreef:De link met het OT die je aanhaalt is inderdaad wel opvallend. Hoe dan ook, ik geloof niet in christelijke landen en ook niet in christelijke politiek. Allereerst is het christelijke geloof iets persoonlijks (de persoonlijke band tussen God en gelovige) en geen volksaangelegenheid (als in een volk van een seculier land). Daarbij komt nog dat het christelijke geloof dermate radicaal is dat men uit naam van het christendom nooit concessies kan doen in wet- en regelgeving. Je kunt immers niet een beetje christelijk zijn (zuurdeeg).


Ik weet niet hoe je dit precies bedoelt. Ik denk dat kerk en staat gescheiden mogen zijn. Toch heb ik geen moeite met christelijke partijen en de politiek die hun beleid baseren op Bijbelse lijnen omdat ze geloven dat die lijn goed is voor mensen. Wat dat betreft is het geloof niet maar iets persoonlijks. Het zou voor iedereen goed zijn. Ook geloof is niet dat je geen concessies mag doen als christelijke politieke partij. Je doet geen concessie aan je geloof maar op het gebied van wetgeving. Iets bereiken is oms beter dan niets bereiken en principieel zijn.


Wanneer partijen of politici zich bemoeien met de godsdienst van burgers moeten mijns inziens alle alarmbellen gaan rinkelen. Stel dat de PVV alle moskeeën in Nederland heeft afgebroken, wie kan er dan nog verzekerd van zijn dat daarna de kerken en synagogen niet aan de beurt komen? Of gaan christelijke PVV-ers er maar voetstoots vanuit dat wie er dan aan de macht is het wel voor hun vrijheid opneemt als die in het gedrang is?


Ja als je als religie een meerderheid hebt kan je dat doen want je hebt een meerderheid. Je kan je beroepen op een soort hoofdgodsdienst van je land. Maar we hebben hier de afgelopen decennia gezien hoe snel dat kan veranderen en de meerderheid seculier is geworden. Misschien wordt de islam op een gegeven moment groter dan het christendom. Je kan je hooguit nog beroepen op je verleden. Tja, erg dom om er dan voor de pleiten om religies te verbieden, uitgezonderd de jouwe. Daarnaast laat geloof zich niet dwingen.

Kerk en staat liggen nogal eens op ramkoers met elkaar en als de geschiedenis en dagelijkse praktijk ons iets leert dan is het wel dat (godsdienst)vrijheid geen vanzelfsprekendheid is.


Soms. Kerk en staat moet je dus gescheiden houden. Maar christelijke politiek is geen gebrek aan scheiding van kerk en staat en lijkt me prima.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor MoesTuin » 07 mar 2021 09:34

Tot nu toe heeft niemand mij hier of elders met name me kunnen verleiden tot een andere stemkeuze dan VVD / Mark Rutte.
Heb daar voor mij vele goede argumenten voor, hier ook eerder gedeeld....maar de volgende had ik nog niet verteld dacht ik....
Mark Rutte komt van "Hervormde huize"
Tegelijk besef ik dat voor de ras echte refo van weleer dit totaal niet overtuigend zal zijn :wink:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b9d25ec7/

mooi artikel overigens
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor pindas83 » 07 mar 2021 15:05

MoesTuin schreef:Tot nu toe heeft niemand mij hier of elders met name me kunnen verleiden tot een andere stemkeuze dan VVD / Mark Rutte.
Heb daar voor mij vele goede argumenten voor, hier ook eerder gedeeld....maar de volgende had ik nog niet verteld dacht ik....
Mark Rutte komt van "Hervormde huize"
Tegelijk besef ik dat voor de ras echte refo van weleer dit totaal niet overtuigend zal zijn :wink:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b9d25ec7/

mooi artikel overigens


Vooral doen dan. Maar niet miepen als je de komende 4 jaar weer om elk wissewasje je voordeur niet uit mag. [-X

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 07 mar 2021 21:04

MoesTuin schreef:Tot nu toe heeft niemand mij hier of elders met name me kunnen verleiden tot een andere stemkeuze dan VVD / Mark Rutte.
Heb daar voor mij vele goede argumenten voor, hier ook eerder gedeeld....maar de volgende had ik nog niet verteld dacht ik....
Mark Rutte komt van "Hervormde huize"
Tegelijk besef ik dat voor de ras echte refo van weleer dit totaal niet overtuigend zal zijn :wink:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b9d25ec7/

mooi artikel overigens


Als je een lijstje wil om niet op Rutte en de partij van het kapitalisme en de rijke elite te stemmen.... :-)

https://www.lilithmag.nl/blog/2021/2/22 ... mark-rutte
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor pindas83 » 07 mar 2021 21:51

Marnix schreef:Als je een lijstje wil om niet op Rutte en de partij van het kapitalisme en de rijke elite te stemmen.... :-)

https://www.lilithmag.nl/blog/2021/2/22 ... mark-rutte


Nu ben ik ook geen Rutte man, maar wat een eng feministisch en extremistisch blogje is dat zeg :-&

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2021 09:32

pindas83 schreef:Nu ben ik ook geen Rutte man, maar wat een eng feministisch en extremistisch blogje is dat zeg :-&


Je de toonzetting vind ik ook niet zo prettig en sommige argumenten zijn wat ver gezocht. Maar het is wel een opsomming die weergeeft dat er ook best een hoop mis is bij de VVD en Rutte ook een hoop fouten maakt. Er staan wel een paar redenen bij waarom ik nooit VVD zou stemmen. Of rechts. Genoeg dingen die ik niet verenigbaar vind met christelijke normen en waarden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten