Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 25 feb 2021 09:05

Marnix schreef:Jawel, antistoffen zijn gewoon meetbaar en dat is in het onderzoek dus gedaam. Ze hebben 3x (voorjaar, zomer, najaar) bloedmonsters van 3200, 7300 en 6500 mensen, doorsnee bevolking onderzocht op de aanwezigheid van antistoffen. Dat het zijn geen schattingen op basis van besmettingscijfers en aannames en wat dat betreft dus wel aardig accuraat.

Hier de info over het onderzoek: https://www.rivm.nl/pienter-corona-studie/resultaten



Ja dat weet ik wel, maar ze hebben niet de hele bevolking laten onderzoeken dus de exacte cijfers weet je gewoon weg niet. En ik denk dat mensen die veel in aanraking zijn geweest met veel anderen (ook positief geteste mensen) ivm hun werk en zelf niet besmet zijn geweest toch ook antistoffen of een bepaald immuunsysteem hebben waardoor ze niet meer ziek worden of in elk geval geen klachten hebben (maar ook niet getest zijn)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor DeDwaler » 25 feb 2021 10:03

Marnix schreef:... Maar dat is er niet en zoals ik in mijn vorige reactie al heb aangegeven, ik ga mijn energie even aan nuttiger dingen spenderen want maandenlang hier discussiëren heeft niet zoveel veranderd :-)


Je bent een fijne vent, Marnix. Groot gelijk :-)
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 25 feb 2021 10:14

lammetje schreef:Ja dat weet ik wel, maar ze hebben niet de hele bevolking laten onderzoeken dus de exacte cijfers weet je gewoon weg niet. En ik denk dat mensen die veel in aanraking zijn geweest met veel anderen (ook positief geteste mensen) ivm hun werk en zelf niet besmet zijn geweest toch ook antistoffen of een bepaald immuunsysteem hebben waardoor ze niet meer ziek worden of in elk geval geen klachten hebben (maar ook niet getest zijn)


Ja als je zo gaat redeneren kan je dat je ieder onderzoek waarin gebruik is gemaakt van een testgroep / steekproef wel ter discussie gaan stellen omdat niet de hele bevolking is onderzocht. Maar dat is het idee van een steekproef en als je groep groot genoeg is en een doorsnee van de bevolking is zijn die cijfers doorgaans behoorlijk betrouwbaar en is de foutmarge vrij klein. (Als de immuniteit heel hoog zou zijn zou je dat overigens ook in de besmettingscijfers terug zien) Dus dit dit zijn duidelijke feiten, wel voor het laatst in oktober gemeten dus ik ben benieuwd naar nieuwe cijfers.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 25 feb 2021 11:05

Klopt tis een beetje zwart/wit zoals het er nu staat, maar ik denk dat mijn gedachte erachter wel duidelijk is. Ik vind dit soort onderzoeken vrijwel altijd dubieus.
Voorbeeld:
80% wil vaccinatie. Ze hebben dan een onderzoek gehouden onder 5000 mensen. Tja sorry maar 5000 op 17 000 000 #-o

Zat net te kijken naar de jongeren in Amsterdam, lekker feesten in het park gister. Ik begrijp het, ze zeiden ook stuk voor stuk dat het te lang duurt. Ik vraag me echt af hoe lang het nog duurt voor men massaal de regels aan de laars gaat lappen. Net zoals tuincentra die straks 2 bezoekers mogen binnen laten. Das wel even een verschil met de boekhandel om de hoek of de hobby winkel in de garage bij de buren. Kan me voorstellen dat dat onbegrip oplevert en uiteindelijk ook hoogoplopende frustratie.

Maar ik ben blij, moest 2 lades bij ikea vandaan voor in een grote kastenwand. Iedere keer geen afhaal mogelijkheden om mijn omgeving maar straks kan ik ze eindelijk ophalen. Waar je tegenwoordig al niet blij mee kunt zijn :wink: normaal gesproken stap je gewoon in de auto en haal je dat meteen als je het nodig hebt, nu 3 weken over gedaan.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 25 feb 2021 11:58

lammetje schreef:Zat net te kijken naar de jongeren in Amsterdam, lekker feesten in het park gister. Ik begrijp het, ze zeiden ook stuk voor stuk dat het te lang duurt. Ik vraag me echt af hoe lang het nog duurt voor men massaal de regels aan de laars gaat lappen. Net zoals tuincentra die straks 2 bezoekers mogen binnen laten. Das wel even een verschil met de boekhandel om de hoek of de hobby winkel in de garage bij de buren. Kan me voorstellen dat dat onbegrip oplevert en uiteindelijk ook hoogoplopende frustratie.

Wij hebben ons hier juist ontzettend boos over gemaakt. Wat een stelletje egoïsten. :(
Hielden ze dan helemaal geen rekening met de artsen en verpleegkundigen? Hoe zouden die hier naar kijken?
In maart vorig jaar was er nog saamhorigheid en nu is het "na ons de zondvloed", en "als ik het maar leuk heb".
Ik heb ook jongvolwassen kinderen, zij kijken op zich ook wel uit naar normale ontmoetingen met hun vrienden, maar zij hebben geen enkel begrip voor deze oerstomme aktie.
Dit brengt ons steeds opnieuw weer achterop.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 25 feb 2021 12:04

En daar nog bij, ik lees net over de enorme puinzooi die ze achter hebben gelaten.
Vondelpark op slot doen!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 25 feb 2021 12:13

elbert schreef:Het gaat vooral om de vraag in welke mate die maatregelen helpen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de avondklok, waarvan is aangetoond dat die het aantal buitenmomenten nauwelijks heeft doen afnemen, simpelweg omdat toch al bijna niemand naar buiten gaat in het tijdslot waarvoor dat geldt, behalve degenen die dat voor hun werk moeten doen. Er zijn simpelweg geen harde cijfers voor de maatregelen beschikbaar, maar het RIVM komt doodleuk met modelmatige cijfers die ze met een beetje nattevingerwerk hebben gegokt. Het is dan wel een educated guess (dus helemaal onzin zal het niet zijn), maar als van Dissel dan statements maakt als "we hebben 41.000 ziekenhuisopnames voorkomen", dan is dat niet wetenschappelijk hard te maken. Dit is modellenpraat en modellen kun je in principe alles laten zeggen.

Daar heb je het wetenschappelijk gehalte van Van Dissel (en het RIVM) te pakken.
Hij claimde zelf dat er een foutmarge van 5 procent op zou zitten.
Beangstigend dat een dergelijk wetenschappelijk niveau geaccepteerd wordt door de politiek.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 25 feb 2021 12:17

lammetje schreef:Klopt tis een beetje zwart/wit zoals het er nu staat, maar ik denk dat mijn gedachte erachter wel duidelijk is. Ik vind dit soort onderzoeken vrijwel altijd dubieus.
Voorbeeld:
80% wil vaccinatie. Ze hebben dan een onderzoek gehouden onder 5000 mensen. Tja sorry maar 5000 op 17 000 000 #-o

Als je die 5000 mensen uit diverse stromingen, regio's, leeftijden en culturele achtergronden haalt kun je daar best nauwkeurig op modelleren.
Kijk maar eens naar de exit polls na verkiezingen. Dat zit vaak bijzonder dicht bij de uiteindelijke werkelijkheid.

In de kiemsurveillance voor het britse virus is deze groep verkeerd gekozen (omdat het uit anonieme bronnen kwam, en slechts uit 2 regio's).
Dat het daarmee achteraf aantoonbaar fout is gegaan (waar het RIVM nog steeds mee worstelt) maakt niet dat een goed uitgevoerde steekproef niet representatief zou zijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 25 feb 2021 12:22

Chaya schreef:En daar nog bij, ik lees net over de enorme puinzooi die ze achter hebben gelaten.
Vondelpark op slot doen!


Die puinzooi zie je overal terug, corona of niet. Inderdaad te belachelijk voor woorden. Voed je kinderen op.

Maar dat ze de 'gezelligheid' opzoeken, ja dat kan ik zeker wel begrijpen. Oké, ik vind het niks aan en zoek liever de rust op, maar ik begrijp zeker wel dat ze het zat zijn en nu met mooier weer in groepsverband naar buiten gaan.
Was niet slim om zo dichtbij elkaar te gaan feesten, dat zeggen ze zelf waarschijnlijk ook. Niet dat zij er zo ziek van worden, maar mogelijk geven ze het wel door. Dus ik ben het niet eens met de gang van zaken maar ik kan het zeker wel begrijpen. De zon schijnt, zorgt toch voor een bepaalde sfeer, grote groepen op straat.... Wordt de stap steeds kleiner om zelf ook te gaan.

Park sluiten heeft denk ik geen zin. Dan gaan ze bij iemand in de achtertuin verder of ergens anders. Want ik denk zelf dat deze groep zich nog nooit aan de tegels heeft gehouden wat betreft hoeveelheid contacten per dag en afstand onderling. En ook dat begrijp ik. Vooral als je zelf niet de directe gevolgen in je omgeving merkt.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 25 feb 2021 13:49

Veel mensen kunnen niet meer met tegenslagen omgaan. Zaken die buiten hun bereik liggen.
Er groeit een generatie op die vrijwel alles kon krijgen, wanneer ze maar wilden.
Ze hebben recht op festivals, feestjes, party's, vliegreizen.
Maar nu eens inzien dat wij nergens recht op hebben.
Dat het een Wonder is dat je je ogen mag opendoen, elke ochtend.
Maar ja, daar hoef je niet mee aan te komen. :?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 25 feb 2021 14:45

lammetje schreef:Waar je tegenwoordig al niet blij mee kunt zijn :wink: normaal gesproken stap je gewoon in de auto en haal je dat meteen als je het nodig hebt, nu 3 weken over gedaan.

Hetzelfde heb ik met een afspraak bij de kapper. Is gewoon 4 maanden geleden ofzo, maar het mag er over een weekje eindelijk af! \:D/
Maar dat ze de 'gezelligheid' opzoeken, ja dat kan ik zeker wel begrijpen. Oké, ik vind het niks aan en zoek liever de rust op, maar ik begrijp zeker wel dat ze het zat zijn en nu met mooier weer in groepsverband naar buiten gaan.

Mede daarom lijkt het me ook goed dat toegestaan wordt dat oa de terrassen opengaan. Daar is iig meer controle, ook omdat er gereserveerd moet worden. Tegenhouden kun je jongeren toch niet. Nu niet meer en al helemaal niet met dit weer.
elbert schreef: Er zijn simpelweg geen harde cijfers voor de maatregelen beschikbaar, maar het RIVM komt doodleuk met modelmatige cijfers die ze met een beetje nattevingerwerk hebben gegokt. Het is dan wel een educated guess (dus helemaal onzin zal het niet zijn), maar als van Dissel dan statements maakt als "we hebben 41.000 ziekenhuisopnames voorkomen", dan is dat niet wetenschappelijk hard te maken. Dit is modellenpraat en modellen kun je in principe alles laten zeggen.

Precies wat ik dacht. Hoe komt hij in vredesnaam bij dit aantal?


Het virus lijkt toch vooral een wintervirus te zijn. Dus waar wachten we nog op?
https://www.nu.nl/coronavirus/6118313/i ... oenen.html
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 25 feb 2021 21:26

Chaya schreef:Veel mensen kunnen niet meer met tegenslagen omgaan. Zaken die buiten hun bereik liggen.
Er groeit een generatie op die vrijwel alles kon krijgen, wanneer ze maar wilden.
Ze hebben recht op festivals, feestjes, party's, vliegreizen.
Maar nu eens inzien dat wij nergens recht op hebben.
Dat het een Wonder is dat je je ogen mag opendoen, elke ochtend.
Maar ja, daar hoef je niet mee aan te komen. :?


Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in! Misschien niet voor iedereen, maar wel voor een groep die steeds groter lijkt te worden.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 26 feb 2021 14:42

Chaya schreef:Veel mensen kunnen niet meer met tegenslagen omgaan. Zaken die buiten hun bereik liggen.
Er groeit een generatie op die vrijwel alles kon krijgen, wanneer ze maar wilden.
Ze hebben recht op festivals, feestjes, party's, vliegreizen.
Maar nu eens inzien dat wij nergens recht op hebben.
Dat het een Wonder is dat je je ogen mag opendoen, elke ochtend.
Maar ja, daar hoef je niet mee aan te komen. :?

Dat klopt, maar wees eerlijk: jij vindt ook dat je recht hebt op bepaalde zaken die nu onder druk staan.
En mijns inziens mogen we naar het hoogst haalbare streven.

En je hebt gelijk als je zegt dat we nergens recht op hebben, maar dat is een uitspraak op religieuze gronden.
Binnen de maatschappij zijn er ook rechten en verworvenheden die nu onder druk staan.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor pindas83 » 26 feb 2021 16:43

Chaya schreef:Veel mensen kunnen niet meer met tegenslagen omgaan. Zaken die buiten hun bereik liggen.
Er groeit een generatie op die vrijwel alles kon krijgen, wanneer ze maar wilden.
Ze hebben recht op festivals, feestjes, party's, vliegreizen.
Maar nu eens inzien dat wij nergens recht op hebben.
Dat het een Wonder is dat je je ogen mag opendoen, elke ochtend.
Maar ja, daar hoef je niet mee aan te komen. :?


Dat klopt. Gelukkig brengt er dan nu ook eindelijk een tijd aan waarin kinderen het economisch weer minder dan hun ouders zullen krijgen dankzij de Coronamaatregelen. Is het toch nog ergens goed voor!

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor pindas83 » 26 feb 2021 16:59

lammetje schreef:Die puinzooi zie je overal terug, corona of niet. Inderdaad te belachelijk voor woorden. Voed je kinderen op.

Maar dat ze de 'gezelligheid' opzoeken, ja dat kan ik zeker wel begrijpen. Oké, ik vind het niks aan en zoek liever de rust op, maar ik begrijp zeker wel dat ze het zat zijn en nu met mooier weer in groepsverband naar buiten gaan.
Was niet slim om zo dichtbij elkaar te gaan feesten, dat zeggen ze zelf waarschijnlijk ook. Niet dat zij er zo ziek van worden, maar mogelijk geven ze het wel door. Dus ik ben het niet eens met de gang van zaken maar ik kan het zeker wel begrijpen. De zon schijnt, zorgt toch voor een bepaalde sfeer, grote groepen op straat.... Wordt de stap steeds kleiner om zelf ook te gaan.

Park sluiten heeft denk ik geen zin. Dan gaan ze bij iemand in de achtertuin verder of ergens anders. Want ik denk zelf dat deze groep zich nog nooit aan de tegels heeft gehouden wat betreft hoeveelheid contacten per dag en afstand onderling. En ook dat begrijp ik. Vooral als je zelf niet de directe gevolgen in je omgeving merkt.


Als ik 15 jaar jonger was stond ik er ook denk :-$ (pfff ik word oud :shock:)
De rotzooi daargelaten, die hoor je netjes weg te gooien, vind ik het mooi om te zien dat men elkaar opzoekt. Contact hebben met elkaar... praten, lachen van mij part janken heeft een mens nodig. En dat gaat echt niet om alleen een feestje vieren.
Dan hebben veel van ons makkelijk praten met een gezinnetje waar je doorgaans je handen vol aan hebt en het niet onoverkomelijk is een tijd wat minder sociale contacten te hebben.

Je ziet het bij ons in de kerk gebeuren, de gemeenschap is er minder en minder, steeds meer afhakers om ‘gezondheidsredenen’.... of is het iets anders?? Wat is er over van onze gemeente aan het eind van het jaar? God weet het.
Ik heb weinig hoop dat het licht aangaat in politiek Den Haag. Gelukkig komt onze hoop van de Heiland anders zag ik het somber in..


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten

cron