2e kamer verkiezingen 2021

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Op welke partij heb je vandaag gestemd?

VVD
2
6%
PVV
3
9%
CDA
2
6%
D66
2
6%
GroenLinks
1
3%
SP
0
Geen stemmen
PvdA
0
Geen stemmen
ChristenUnie
6
17%
Partij voor de Dieren
1
3%
50PLUS
0
Geen stemmen
SGP
12
34%
DENK
0
Geen stemmen
FVD
3
9%
Bij1
0
Geen stemmen
JA21
1
3%
Code Oranje
0
Geen stemmen
Volt
1
3%
BBB
1
3%
Anders
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 35

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 15 feb 2021 10:09

hans0166 schreef:en je punt is?

Mijn punt is dat het economisch helemaal niet zo beroerd ging tot corona een item werd.
en dat de recessie die door corona op komst lijkt te zijn niet zozeer de fout van het kabinetsbeleid is, omdat in de ons omringende landen een dergelijk probleem ook speelt.
De recessie komt, maar deze zou, gezien de wereldwijde situatie van het moment onder het bewind van elke regering en van elke partij ontstaan zijn.
hans0166 schreef:de algemene westerse , europese/amerikaanse cultuur. .. niet zo heel moeilijk volgens mij.

Dan heb ik toch een iets ander beeld van de westerse cultuur ;-)
Als ik om mij heen kijk zie ik dat gegraai niet zo, en ook die vreetcultuur valt in Europa best mee in mijn optiek.
Maar dat kun je anders zien, dat blijkt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 15 feb 2021 10:11

StillAwake schreef:Daar heb je een punt, maar besef wel dat het strengere beleid voornamelijk is afgedwongen door de tweede kamer.
De Tweede Kamer heeft de afgelopen 10 jaar niet zoveel in de melk te brokkelen gehad, omdat de coalitiepartijen alles al voorgekookt hadden. De belangrijkste figuur in deze coalitiepartijen was altijd 1 persoon: Mark Rutte. Rutte is daarbij vrijwel nooit door de Kamer ergens toe gedwongen. Als de Tweede Kamer iets wilde wat de premier niet zinde, dan volgde er altijd een boos telefoontje vanuit het torentje of een ander ministerie naar de betreffende fractievoorzitter of kamerlid. De enige die zich niets van zulke telefoontjes aantrok, was Omtzigt.
StillAwake schreef:Ik denk dat er veel meer mensen zijn die een goed premier zouden kunnen zijn. Ik zie ze alleen niet op de lijsten van om het even welke partij ook staan.
Buiten de politiek weet ik echt wel een paar namen van uitermate geschikte personen, maar in Den Haag lopen ze over het algemeen niet rond.
Maar noen gerust de namen van die politici waarvan jij gelooft dat ze zowel:
a) integer zijn (maakt niet uit bij welke partij)
b) lijsttrekker zijn (omdat de meeste partijen hun lijsttrekker als premier zouden inzetten als ze de kans kregen)
c) een geschikt leider zijn.
d) een partij leiden die kans maakt op het leveren van de premier"

Ik denk dat je bij A maximaal 5 namen kunt noemen, waarvan er bij B maximaal 1 overblijft...
Het idee van onvermijdelijkheid en de zwakte van zijn opponenten is inderdaad het idee waarmee Rutte de verkiezingen in gaat. Alle overige ideeen waar hij in het verleden mee is gekomen, zijn namelijk al gesneuveld. Dat is een uiterst zwakke basis.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 15 feb 2021 10:16

elbert schreef:De Tweede Kamer heeft de afgelopen 10 jaar niet zoveel in de melk te brokkelen gehad, omdat de coalitiepartijen alles al voorgekookt hadden. De belangrijkste figuur in deze coalitiepartijen was altijd 1 persoon: Mark Rutte. Rutte is daarbij vrijwel nooit door de Kamer ergens toe gedwongen. Als de Tweede Kamer iets wilde wat de premier niet zinde, dan volgde er altijd een boos telefoontje vanuit het torentje of een ander ministerie naar de betreffende fractievoorzitter of kamerlid. De enige die zich niets van zulke telefoontjes aantrok, was Omtzigt.

En laat nou net Omtzigt in mijn ogen geen geschikt premier zijn (teveel in de details).
Overigens heeft Rutte in deze tijd ook met minderheidsregeringen gezeten. Daarbij had hij vaak steun nodig in de kamer, dus om te roepen dat de kamer onder Rutte buitenspel stond is geen juiste afspiegeling van de feiten.

Overigens ben ik het met je eens voor wat betreft Omtzigt, maar ik denk dat je Renske Leijten hierin ook de credits moet geven.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 15 feb 2021 10:17

elbert schreef:Het idee van onvermijdelijkheid en de zwakte van zijn opponenten is inderdaad het idee waarmee Rutte de verkiezingen in gaat. Alle overige ideeen waar hij in het verleden mee is gekomen, zijn namelijk al gesneuveld. Dat is een uiterst zwakke basis.

Maar nogmaals: wie (in Den Haag) zie jij het ook doen?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 15 feb 2021 10:22

StillAwake schreef:En laat nou net Omtzigt in mijn ogen geen geschikt premier zijn (teveel in de details).
Ruud Lubbers kende ook elk detail van waar zijn ministers mee bezig waren en kwam vaak zelf met oplossingen voor die ministers. Dat maakte hem zeker niet ongeschikt. Trouwens: ook Rutte staat erom bekend dat hij elk detail kent. Detailkennis is geen diskwalificatie.
StillAwake schreef:Overigens heeft Rutte in deze tijd ook met minderheidsregeringen gezeten. Daarbij had hij vaak steun nodig in de kamer, dus om te roepen dat de kamer onder Rutte buitenspel stond is geen juiste afspiegeling van de feiten.
Het ging meteen mis toen hij met Wilders zaken moest doen in Rutte 1. Daarom sluit hij sindsdien ook Wilders consequent uit. De 2 kabinetten daarna zijn gevormd met dichtgetimmerde coalitieakkoorden waar de partijen niet van af konden wijken.
StillAwake schreef:Overigens ben ik het met je eens voor wat betreft Omtzigt, maar ik denk dat je Renske Leijten hierin ook de credits moet geven.
Mee eens, dit hebben ze samen gedaan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 15 feb 2021 10:28

elbert schreef:Ruud Lubbers kende ook elk detail van waar zijn ministers mee bezig waren en kwam vaak zelf met oplossingen voor die ministers. Dat maakte hem zeker niet ongeschikt. Trouwens: ook Rutte staat erom bekend dat hij elk detail kent. Detailkennis is geen diskwalificatie.
Het ging meteen mis toen hij met Wilders zaken moest doen in Rutte 1. Daarom sluit hij sindsdien ook Wilders consequent uit. De 2 kabinetten daarna zijn gevormd met dichtgetimmerde coalitieakkoorden waar de partijen niet van af konden wijken.
Mee eens, dit hebben ze samen gedaan.

Rutte zet Wilders niet buitenspel, dat heeft Wilders zelf gedaan.
En die dichtgetimmerde coalitieakkoorden: afgezien van Rutte 1 is dat van alle tijden in onze politiek.
En daarnaast is Rutte 1 niet het enige kabinet van hem geweest wat de facto minderheidskabinet was. Hij heeft ook met een minderheid in de 1e kamer te maken gehad.
Waarmee de oppositie relatief veel in de melk te brokkelen kreeg.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 15 feb 2021 10:42

StillAwake schreef:Rutte zet Wilders niet buitenspel, dat heeft Wilders zelf gedaan.
Dat had vooral met het CDA te maken, waar men eigenlijk geen zin had om met gedoogsteun van Wilders in een regering te zitten. Dus toen de gelegenheid zich aandiende, ging Wilders overboord. Datzelfde gebeurde ook met de LPF in 2002, hoewel die partij toendertijd een chaos was.
StillAwake schreef:En die dichtgetimmerde coalitieakkoorden: afgezien van Rutte 1 is dat van alle tijden in onze politiek.
En daarnaast is Rutte 1 niet het enige kabinet van hem geweest wat de facto minderheidskabinet was. Hij heeft ook met een minderheid in de 1e kamer te maken gehad.
Waarmee de oppositie relatief veel in de melk te brokkelen kreeg.
Dat is in die zin waar dat Rutte erdoor premier kon blijven: het beleid doet er niet toe zolang hij premier kan blijven. De man is zo flexibel als een aal: hij kon met Wilders in Rutte 1 samenwerken, met Asscher in Rutte 2 en een amalgaam van partijen in Rutte 3. En het zou me niets verbazen als hij met Klaver in Rutte 4 komt te zitten. Daarom is hij uiterst effectief als het gaat om smeden van totaal verschillende coalities. Ik geef toe: dat is een kwaliteit die hij heeft. Wordt het land daar nou beter van: nou, nee.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 15 feb 2021 10:49

StillAwake schreef:Rutte zet Wilders niet buitenspel, dat heeft Wilders zelf gedaan.
En die dichtgetimmerde coalitieakkoorden: afgezien van Rutte 1 is dat van alle tijden in onze politiek.
En daarnaast is Rutte 1 niet het enige kabinet van hem geweest wat de facto minderheidskabinet was. Hij heeft ook met een minderheid in de 1e kamer te maken gehad.
Waarmee de oppositie relatief veel in de melk te brokkelen kreeg.


Dat Wilders wordt uitgesloten komt niet vooral door de kwestie in 2010 maar door allerlei uitspraken en ideeën die tegen delen van onze grondwet ingaan. Daarom willen naast de VVD ook zo ongeveer alle andere partijen niet met de PVV in zee. In 2010 toen er geen meerderheidskabinet werd gevormd en PVV als gedoogpartner als nog een rol kreeg werd de onbetrouwbaarheid alleen maar extra duidelijk.

Wat "dichtgetimmerde coalitieakkoorden" betreft, dit is een raar verhaal. In een coalitieakoord spreek je af welke koers je als kabinet gaat voeren. Je onderhandelt met elkaar over dingen die je als partij belangrijk vindt, moet geven en nemen en komt uiteindelijk met een overeenkomst: Hier kunnen we ons allemaal in vinden, dit is wat we gaan doen. Dan is het nogal logisch dat je daar ook allemaal zo goed mogelijk aan gaat houden. Er kunnen nieuwe, onvoorziene kwesties komen waarbij je nog eens goed met elkaar moet praten en onderhandelen, maar doorgaans hou je je gewoon aan de afspraken. Je komt niet met een half coalitieakkoord waarbij je zegt: We proberen het een beetje zo, maar als je van mening verandert kan je ook nog wel een andere lijn kiezen hoor, we vullen verder niet zo in wat we wel en niet gaan doen en zien wel hoe het gaat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 15 feb 2021 11:05

elbert schreef:Dat had vooral met het CDA te maken, waar men eigenlijk geen zin had om met gedoogsteun van Wilders in een regering te zitten. Dus toen de gelegenheid zich aandiende, ging Wilders overboord. Datzelfde gebeurde ook met de LPF in 2002, hoewel die partij toendertijd een chaos was.
Dat is in die zin waar dat Rutte erdoor premier kon blijven: het beleid doet er niet toe zolang hij premier kan blijven. De man is zo flexibel als een aal: hij kon met Wilders in Rutte 1 samenwerken, met Asscher in Rutte 2 en een amalgaam van partijen in Rutte 3. En het zou me niets verbazen als hij met Klaver in Rutte 4 komt te zitten. Daarom is hij uiterst effectief als het gaat om smeden van totaal verschillende coalities. Ik geef toe: dat is een kwaliteit die hij heeft. Wordt het land daar nou beter van: nou, nee.

Wilders weigerde zelf onderdeel van een kabinet te worden. Wie zet wie dan buitenspel...

En nogmaals: wie zou het in jou ogen dan wel kunnen en moeten doen?
Vooralsnog komt (wellicht afgezien van CU) niet 1 lijsttrekker uit de bus als een betrouwbaar persoon, die niet alles zou doen om aan de macht te komen en te blijven.
Hoekstra? Ook aan hem kleeft het toeslagenschandaal
Ploumen? Gaf belastinggeld uit aan haar eigen priveproject...
Wilders? Als je Rutte al van racisme beschuldigt...
Baudet? Heeft 80% van de tijd geen idee waar hij het over heeft, de overige 20% van de tijd houdt hij zijn mond.
van der Staaij? Toen Nashville ineens controversieel bleek loog hij alles aan elkaar om zijn handtekening recht te praten
Kaag? Vindt zichzelf heel wat, maar heeft inhoudelijk nog niet veel zinnige dingen geroepen.
Van Haga? Als je vanwege je integriteit uit de VVD getrapt wordt zegt dat genoeg.
Krol? Hoe zat dat ook alweer met het pensieon van zijn medewerkers?
Eerdmans? Zwemt vooral tussen alle partijen in, niet echt betrouwbaar dus

Klaver? niet mijn partij, maar echt in opspraak is hij nog niet geraakt.
Marijnissen? Komt niet al te intelligent over, maar heeft volgens mij nog geen schandaaltjes gehad
Ouwehand? Als je niks doet doe je ook niet veel fout...
Seegers? Vooralsnog wil ik hem het voordeel van de twijfel geven (al zal ik niet op hem stemmen)

Overigens grappig wat je zegt: Rutte heeft Wilders nooit in zijn kabinet gehad, en verder hebben alle overige regeringspartijen VVD-beleid uitgevoerd (dat is althans wat ze achteraf beweren.
Dus zo heel erg meegaand lijkt Rutte niet te zijn...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 15 feb 2021 11:06

Marnix schreef:Dat Wilders wordt uitgesloten komt niet vooral door de kwestie in 2010 maar door allerlei uitspraken en ideeën die tegen delen van onze grondwet ingaan. Daarom willen naast de VVD ook zo ongeveer alle andere partijen niet met de PVV in zee. In 2010 toen er geen meerderheidskabinet werd gevormd en PVV als gedoogpartner als nog een rol kreeg werd de onbetrouwbaarheid alleen maar extra duidelijk.

Wat "dichtgetimmerde coalitieakkoorden" betreft, dit is een raar verhaal. In een coalitieakoord spreek je af welke koers je als kabinet gaat voeren. Je onderhandelt met elkaar over dingen die je als partij belangrijk vindt, moet geven en nemen en komt uiteindelijk met een overeenkomst: Hier kunnen we ons allemaal in vinden, dit is wat we gaan doen. Dan is het nogal logisch dat je daar ook allemaal zo goed mogelijk aan gaat houden. Er kunnen nieuwe, onvoorziene kwesties komen waarbij je nog eens goed met elkaar moet praten en onderhandelen, maar doorgaans hou je je gewoon aan de afspraken. Je komt niet met een half coalitieakkoord waarbij je zegt: We proberen het een beetje zo, maar als je van mening verandert kan je ook nog wel een andere lijn kiezen hoor, we vullen verder niet zo in wat we wel en niet gaan doen en zien wel hoe het gaat.

Helemaal mee eens, dat was ook mijn punt
Ik denk dat je niet op mij bedoelde te reageren ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 15 feb 2021 11:08

elbert schreef:Dat had vooral met het CDA te maken, waar men eigenlijk geen zin had om met gedoogsteun van Wilders in een regering te zitten. Dus toen de gelegenheid zich aandiende, ging Wilders overboord. Datzelfde gebeurde ook met de LPF in 2002, hoewel die partij toendertijd een chaos was.


Onzin, CDA was inderdaad niet zo happig op deze samenwerking (vooral omdat ze veel verloren hadden na Balkenende IV) maar gingen er uiteindelijk toch voor. Dit leverde constant problemen op de PVV die met allerlei achterlijke ideeen kwamen (kopvoddentaks, Polenmeldpunt etc) totdat zelfs Brinkman de PVV verliet. In 2012 werd er lang onderhandeld over een akkoord en was dat zo goed als rond maar op het laatste was het de PVV die eruit stapte omdat ze het niet aan de achterban konden verkomen. Wat logisch is als je een populistische partij bent, dat je in crisissen alleen je verantwoordelijkheid durft te nemen als je dat zetels oplevert.... Maar Wilders trok zelf de stekker eruit, liep letterlijk weg.... wat toch iets meer een eigen actie is dan je "ging Wilders overboord" alsof hij door de andere partijen erbuiten werd gezet. Niet zo vreemd dat er inmiddels echt niemand meer met PVV wil regeren...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 15 feb 2021 11:09

StillAwake schreef:Helemaal mee eens, dat was ook mijn punt
Ik denk dat je niet op mij bedoelde te reageren ;-)


Ik wilde wel op je reageren maar niet tegen je ingaan maar je bijvallen ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 15 feb 2021 11:16

Marnix schreef:Ik wilde wel op je reageren maar niet tegen je ingaan maar je bijvallen ;-)

Wordt enorm gewaardeerd ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor MoesTuin » 15 feb 2021 19:25

elbert schreef:Een voorbeeld: mijn bank heeft ook een enorme ervaring als zitplek, maar die is inmiddels zo versleten dat ik er niet meer met goed fatsoen op kan zitten, wat nu?


Om met de laatste vraag te beginnen....ik zou die bank vervangen.

Maar goed, je maakt die vergelijking (zit)bank gekoppeld aan Mark Rutte....beetje apart vind ik dat....Mark Rutte zie ik niet als (zit)bank :mrgreen:

Heb wel al zin om het verkiezingsdebat te gaan zien....

Maar iedereen is vrij in zn keuze uiteraard en we gaan het meemaken met de verkiezingen volgende maand.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Veendam » 16 feb 2021 08:53

StillAwake schreef:Wilders weigerde zelf onderdeel van een kabinet te worden. Wie zet wie dan buitenspel...



Er zit wel verschil in of je het al voor de verkiezingen zegt of als je na een tijd van onderhandelen er niet uit komt en daarom nier mee wilt doen natuurlijk.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten