Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Erik1960 » 25 jan 2021 15:46

elbert schreef:De rellen van afgelopen weekend naar aanleiding van de avondklok zijn verwerpelijk, maar ook voorspelbaar. Het verwerpelijke hoef ik hopelijk niet uit te leggen: we hebben ons aan de maatregelen te houden, ongeacht wat we er zelf van vinden.
De voorspelbaarheid is wat moeilijker uit te leggen, maar laat ik het er op houden dat veel mensen niet overtuigd zijn van de noodzaak ervan, ik ook niet. Het is een disproportionele maatregel die bij mensen het gevoel opwekt dat hun een stuk vrijheid wordt afgenomen bovenop de eerdere maatregelen, terwijl daar geen merkbaar resultaat tegenover staat. Tenminste, dat is mijn theorie voor de rellen. Ik kan me ook voorstellen dat jongeren van allerlei pluimage (of het nu Urker jongeren zijn die op zaterdag graag in barren samenkomen, of Marokkanen in de Haagse Schilderswijk, of hooligans in Eindhoven enz.) zich al teveel beknot voelen en daarom gaan rellen.
In elk geval, toen de maatregel afgekondigd werd had ik al zo'n voorgevoel dat dit ging gebeuren en helaas: zo is het ook gegaan.
Wat ook voorspelbaar is, is dat de politieke partijen momenteel in campagnemodus staan en sommige partijen anderen beschuldigen van het aanzetten tot rellen (onjuist trouwens). Daar hebben we niets aan: een gezamenlijke oproep tot rust en kalmte zou veel beter zijn i.p.v. geruzie door politici.
Dat brengt me bij de vraag waarom deze maatregel is afgekondigd. Want ik geloof niet dat deze veel zoden aan de dijk zet, zeker niet als relschoppers elkaar om 9 uur 's avonds op gaan zoeken. Is deze maatregel bedoeld om dit kabinet een vorm van daadkracht te geven? Wat dat betreft vind ik de opmerking van van der Staaij (SGP) in het debat wel treffend toen hij zei dat dit eerder een vorm van onmacht duidelijk maakte, dan daadkracht. De politiek kan nu natuurlijk niet meer terug (want nu die avondklok afblazen betekent toegeven aan relschoppers), maar ik mag toch hopen dat die avondklok na 9 februari, als de noodmaatregel afloopt, niet verlengd wordt.



De avondklok is ingevoerd als maatregel die er toe moet bijdragen dat de verspreiding van de Engelse variant in de kiem gesmoord wordt. Dat maakt die invoering voor sommigen blijkbaar lastig te verteren. Want je hebt er wel direct de last van, maar het resultaat (= het niet-doorzetten van verspreiding) is niet direct zichtbaar. Voor mij is dat vergelijkbaar met stoppen met roken: je ervaart daar direct de nadelen van, terwijl je beloning verder in de toekomst ligt. Voor veel mensen is een actie gemakkelijker te doen, wanneer het resultaat er direct is.
En ik blijf het toch onvoorspelbaar (en ook onvoorstelbaar) vinden dat je de afkeuring van een maatregel omzet in geweld tegen mensen en andermans eigendommen.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 25 jan 2021 16:18

lammetje schreef:Als iedereen z'n boete netjes betaald is er in elk geval al zo'n 5 ton binnen geharkt en kunnen ze daarmee als druppel op de gloeiende plaat de ondernemers helpen. Is de avondkkok toch nog ergens goed voor.


Helaas, daarmee is nog niet eens de helft van de schade van gisteravond betaald, alleen de schade aan station Eindhoven loopt al in de tonnen....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 25 jan 2021 16:34

elbert schreef:De rellen van afgelopen weekend naar aanleiding van de avondklok zijn verwerpelijk, maar ook voorspelbaar. Het verwerpelijke hoef ik hopelijk niet uit te leggen: we hebben ons aan de maatregelen te houden, ongeacht wat we er zelf van vinden.
De voorspelbaarheid is wat moeilijker uit te leggen, maar laat ik het er op houden dat veel mensen niet overtuigd zijn van de noodzaak ervan, ik ook niet. Het is een disproportionele maatregel die bij mensen het gevoel opwekt dat hun een stuk vrijheid wordt afgenomen bovenop de eerdere maatregelen, terwijl daar geen merkbaar resultaat tegenover staat. Tenminste, dat is mijn theorie voor de rellen. Ik kan me ook voorstellen dat jongeren van allerlei pluimage (of het nu Urker jongeren zijn die op zaterdag graag in barren samenkomen, of Marokkanen in de Haagse Schilderswijk, of hooligans in Eindhoven enz.) zich al teveel beknot voelen en daarom gaan rellen.
In elk geval, toen de maatregel afgekondigd werd had ik al zo'n voorgevoel dat dit ging gebeuren en helaas: zo is het ook gegaan.
Wat ook voorspelbaar is, is dat de politieke partijen momenteel in campagnemodus staan en sommige partijen anderen beschuldigen van het aanzetten tot rellen (onjuist trouwens). Daar hebben we niets aan: een gezamenlijke oproep tot rust en kalmte zou veel beter zijn i.p.v. geruzie door politici.
Dat brengt me bij de vraag waarom deze maatregel is afgekondigd. Want ik geloof niet dat deze veel zoden aan de dijk zet, zeker niet als relschoppers elkaar om 9 uur 's avonds op gaan zoeken. Is deze maatregel bedoeld om dit kabinet een gevoel van daadkracht te geven, omdat het vaccinatiebeleid niet op orde is? Wat dat betreft vind ik de opmerking van van der Staaij (SGP) in het debat wel treffend toen hij zei dat dit eerder een vorm van onmacht duidelijk maakte, dan daadkracht. De politiek kan nu natuurlijk niet meer terug, want nu die avondklok afblazen betekent toegeven aan relschoppers, maar ik mag toch hopen dat die avondklok na 9 februari, als de noodmaatregel afloopt, niet verlengd wordt.


Het lijkt er inderdaad op dat mensen die vooral uit waren op rellen, geweld, confrontaties, zeg maar even de "hooligans" van Nederland de protesten hebben gebruikt, zich onder gewone demonstranten hebben begeven en vervolgens geweld hebben gebruikt. En dat heeft voor andere groepjes hooligans in andere plaatsen (die gewoon hun eigen kanalen hebben om dat soort mensen te volgen) als een soort "voorbeeldfunctie" gewerkt. Dat de avondklok leidt tot protesten is voorspelbaar, dat hebben eerdere maatregelen ook wel gedaan omdat er altijd een groepje is die de maatregelen niet nodig vindt maar het geweld is niet zozeer gepleegd omdat men het niet zo met de regels eens was.

De maatregel (waar ik ook vraagtekens bij gezet) heeft natuurlijk als doel om contactmomenten te voorkomen. Helaas heb je altijd een groepje die de regels omzeilt / negeert maar het zal ongetwijfeld een hoop ontmoetingen voorkomen, van burgers die overdag werken en 's avonds bij vrienden een biertje gaan drinken, spellen gaan spelen, naar (kleine) verjaardagsfeestjes gaan, een film kijken etcetera. De vraag is hoeveel het precies werkt, dat is lastig vast te stellen... en een vervolgvraag is dan natuurlijk of het doel het middel heiligt, of het middel niet zwaarder is dan de kwaal. En wat Erik ook zegt, dat mensen dat lastig vinden is vooral omdat het geen reactieve maatregel is maar een preventieve maatregel met het oog op de Britse variant. Ook wel begrijpelijk want de ziekenhuizen liggen behoorlijk vol, de druk op de zorg is enorm en het aantal besmettingen is te hoog om daar verandering in te brengen... waardoor we een enorme nieuwe golf er momenteel echt niet bij kunnen hebben. En als men niets doet (want waarom zou je anticiperen op iets wat er niet is en waarvan je de exacte impact niet kent) zeggen mensen achteraf: De regering is laks, je wist dat die Britse variant eraan zat te komen maar je hebt er niets aan gedaan. En zo is er altijd wat, reactief reageren is niet goed, preventief reageren is ook niet goed.


Ik vond dit stuk op de site van de NOS wel treffend over de situatie op Urk. Er is sprake van een jonge bevolking met weinig gelegenheid tot ontspanning, waarbij bovendien ook nog eens een geheel eigen eilandcultuur en geschiedenis meespeelt. Ik heb het boek van de Belgische journalist Matthias Declerq onlangs gelezen en hoewel ik me niet in alles kon vinden (hij richt zich teveel op 1 kerkgenootschap naar mijn mening), is het wel een eerlijke en soms schokkende spiegel van hoe het er op Urk aan toegaat. Kort gezegd: het is complex en er valt voor de Urker gemeenschap (en dan vooral voor de ouders en gezagsdragers) nog veel werk te verzetten om de eigen cultuur te corrigeren die in bepaalde opzichten duidelijk is ontspoord.


Het is zeker complex maar er moet inderdaad wel iets gebeuren daar, dat wordt de laatste tijd toch wel duidelijk.

Hier een heel beknopte samenvatting van Declerq:

https://www.nu.nl/285563/video/waarom-h ... p-urk.html
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 25 jan 2021 18:00

Marnix schreef:Helaas, daarmee is nog niet eens de helft van de schade van gisteravond betaald, alleen de schade aan station Eindhoven loopt al in de tonnen....


Ik was er gemakshalve vanuit gegaan dat die gasten hun eigen rotzooi mochten opknappen/betalen voor de schade door hen veroorzaakt, maar dat zal waarschijnlijk niet gaan gebeuren...

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 25 jan 2021 19:28

lammetje schreef:Dus dan maar toekijken? Sorry maar deze rellen zijn echt te idioot voor woorden, heeft niets meer met corona/avondklok te maken.

Natuurlijk begrijp ik ook dat voor jongeren de ene regel op de andere niet makkelijk is. Maar toch, je gaat er niet zo mee om. Ik vind het dan ook echt onbegrijpelijk dat dit gebeurd is.

Ik snap best dat ze ondanks alles gewoon afspreken en via buitenweggetjes naar huis gaan. Dat is in mijn ogen schoppen tegen de regels wat ik wel kan begrijpen. Maar geweld tegen politie, ziekenhuis bekogelen? Mijn kind hoeft niet meer thuis te komen slapen na zo'n nacht. Of wel... dan kan ik hem meteen de dag erna aangeven.


Helemaal geen regels zou inderdaad niet goed komen. Maar of alles wat ze nu doen ook daadwerkelijk nodig is betwijfel ik ook. Maar tegelijkertijd ben ik blij dat ik de regels niet hoef te maken. Denk dat dan de grenzen dicht zaten en de kleine ondernemers weer open, zal vast ook genoeg kritiek op afgekomen zijn :-oo



Toekijken zei ik niet. Wat mij betreft een jaartje of 10 werkkamp in siberie ofzo. Hun burgerrechten hebben ze iig verspeeld, mijn inziens.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 25 jan 2021 19:54

Laatst gewijzigd door irmo op 25 jan 2021 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 25 jan 2021 19:54

irmo schreef:hhttps://petities.nl/petitions/livestream-van-het-waterkanon-live?locale=nl

Deze vond ik wel mooi trouwens :D

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 25 jan 2021 21:11

irmo schreef:https://petities.nl/petitions/livestream-van-het-waterkanon-live?locale=nl

Deze vond ik wel mooi trouwens :D


Entertainment op zondag?!?!??! Volkomen mee oneens! 6 dagen zult u waterkanonnen livestreamen!!! :roll: :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 25 jan 2021 22:13

Marnix schreef:Entertainment op zondag?!?!??! Volkomen mee oneens! 6 dagen zult u waterkanonnen livestreamen!!! :roll: :)


Het is een ernstige zonde, ik weet het. Maar ik vond hem wel leuk :D Wat stelt u voor als boetedoening?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 26 jan 2021 14:25

irmo schreef:Het is een ernstige zonde, ik weet het. Maar ik vond hem wel leuk :D Wat stelt u voor als boetedoening?


Ik ben geen voorstander van boetedoening ;-) schuldbesef is voldoende :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 26 jan 2021 21:24

Marnix schreef:Ik ben geen voorstander van boetedoening ;-) schuldbesef is voldoende :-)


Dat is niet christelijk, foei! :D

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 26 jan 2021 21:27

irmo schreef:Dat is niet christelijk, foei! :D


Jawel hoor, het is hooguit niet Katholiek :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 26 jan 2021 23:19

Marnix schreef:Jawel hoor, het is hooguit niet Katholiek :-)

Protestanten houden meer van straf dan katholieken, d8 ik zo.

Maar goed, laten we weer ontopic gaan :P

Ik las dat de cijfertjes weer naar beneden zijn gegaan vandaag. Schijnbaar werkt de lockdown dus redelijk. Ik denk dat ze die nog wel een keertje gaan verlengen, ik begin er net een beetje aan te wennen.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Erik1960 » 27 jan 2021 08:16

irmo schreef:Ik las dat de cijfertjes weer naar beneden zijn gegaan vandaag. Schijnbaar werkt de lockdown dus redelijk. Ik denk dat ze die nog wel een keertje gaan verlengen, ik begin er net een beetje aan te wennen.


Als je maar zorgt dat Spanje op 23 juli maximaal “geel” is, want dan hoop ik tussen St. Jean en Roncesvalles de grens over te lopen. Ultreia!

En inderdaad, een paar verlengingen verwacht ik ook wel.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 27 jan 2021 09:25

Buitenlandse correspondenten hebben dit te zeggen over de Nederlandse aanpak van het coronavirus: "Nederland doet het echt heel slecht".
Aangezien het beleid alle kanten op gaat en Nederland vergeleken met andere landen hopeloos achterloopt qua vaccinatie en er bovendien grootschalige rellen uitbreken, is dit geen vreemde conclusie.
We gaan van debacle naar debacle. Lees bijvoorbeeld dit draadje van de techjournalist van RTL over de illegale datahandel met privacy gevoelige gegevens van de GGD. Volgens hem liegt minister de Jonge meerdere keren in het debat hierover, of in het beste geval weet hij niet waar hij het over heeft.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten