Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 21 jan 2021 14:42

Die versoepeling komt er vermoedelijk niet begin februari. Ik verwacht zelf ook dat de scholen tot en met de vakantie dicht blijven. Maar wees eerlijk, hadden jullie überhaupt verwacht dat we vanaf 8 februari weer versoepeling mogelijk was? Ik hoop het voor de middenstand die nu stilliggen maar ik verwacht het helaas niet. Ook als de cijfers beter zijn, ze zijn in mijn ogen te bang voor iets wat er nog niet is...


Maar misschien (als de avondklok doorgaat) is het een optie voor hen die savonds kunnen werken om overdag met ontspanning te zoeken buiten ipv savonds.

Je mag mijn hond overigens wel een weekje lenen :-oo

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2021 14:59

lammetje schreef:Die versoepeling komt er vermoedelijk niet begin februari. Ik verwacht zelf ook dat de scholen tot en met de vakantie dicht blijven. Maar wees eerlijk, hadden jullie überhaupt verwacht dat we vanaf 8 februari weer versoepeling mogelijk was? Ik hoop het voor de middenstand die nu stilliggen maar ik verwacht het helaas niet. Ook als de cijfers beter zijn, ze zijn in mijn ogen te bang voor iets wat er nog niet is...


Maar misschien (als de avondklok doorgaat) is het een optie voor hen die savonds kunnen werken om overdag met ontspanning te zoeken buiten ipv savonds.

Je mag mijn hond overigens wel een weekje lenen :-oo

Als scholen de lestijden ook naar de nacht verschuiven zou dat kunnen.
Maar iets zegt me dat dat niet gaat gebeuren.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 21 jan 2021 15:44

StillAwake schreef:Als scholen de lestijden ook naar de nacht verschuiven zou dat kunnen.
Maar iets zegt me dat dat niet gaat gebeuren.


:lol:
Hebben jullie echt heel de dag school dan? Hier zijn ze op de basisschool met max 2 uurtjes wel klaar per dag. VO scholen uiterlijk half 3 klaar dus wij hebben iedere middag 'vrij'

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Prisma23 » 21 jan 2021 17:04

Marnix schreef:Wat een onzin en als je hier de discussie wat meer had gevolgd had je dat ook wel begrepen. Veel gezinnen met kinderen bijvoorbeeld moeten overdag werken, daarna de kids naar bed brengen en daarna is er ruimte om nog even te bewegen. Ik loop regematig (en anders doet mijn vrouw het) 's avonds als de kids op bed liggen een rondje want anders kom ik totaal niet aan mijn beweging toe en ontspanning toe. Behoorlijk essentieel na een dag computerwerk, geregeld aan een keukentafel, voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid / rust. Ik doe dat niet met anderen, ik ga niet bij mensen op bezoek, het is volkomen veilig, er zijn geen extra contactmomenten. En een half uur of uur later is dan best essentieel want als de klok om 20:00 of 20:30 ingaat kom ik nadat de kids op bed liggen niet meer aan mijn beweging toe hoor.

Dat heeft helemaal niets de maken met persoonlijk belang boven solidariteit van kwetsbaren stellen, dat zou zo zijn als ik onverantwoorde dingen zou gaan doen in die tijd, niet als ik verantwoorde dingen doe. Genant om te zien dat jij dat blijkbaar niet begrijpt.


Precies wat ik bedoel, je reageert vanuit "ik" en hebt geen oog voor wat goed is voor de maatschappij als geheel. Het gaat om het beïnvloeden van het algemene/gemiddelde gedrag van onze gemeenschap en niet om jouw (of mijn) persoonlijk gedrag. Corona is alleen te bestrijden als het collectief voorrang krijgt boven het individu.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2021 17:35

Prisma23 schreef:Precies wat ik bedoel, je reageert vanuit "ik" en hebt geen oog voor wat goed is voor de maatschappij als geheel. Het gaat om het beïnvloeden van het algemene/gemiddelde gedrag van onze gemeenschap en niet om jouw (of mijn) persoonlijk gedrag. Corona is alleen te bestrijden als het collectief voorrang krijgt boven het individu.


Kan, maar dan ga wel pragmatisch met de regels om.

Overigens liet Gommers deze week een zelfde geluid horen. Hij was tegen een avondklok (het middel moet niet erger zijn dan de kwaal) en vroeg zich af of het echt effect gaat hebben en zo ja, of wat opweegt tegen wat het kost. En als je de discussie hier een beetje gevolgd hebt weet je dat ik de regels hier bijna altijd heb verdedigd en daarin hetcollectieve belang boven het persoonlijke belang heb gesteld.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2021 17:36

lammetje schreef:Die versoepeling komt er vermoedelijk niet begin februari. Ik verwacht zelf ook dat de scholen tot en met de vakantie dicht blijven. Maar wees eerlijk, hadden jullie überhaupt verwacht dat we vanaf 8 februari weer versoepeling mogelijk was? Ik hoop het voor de middenstand die nu stilliggen maar ik verwacht het helaas niet. Ook als de cijfers beter zijn, ze zijn in mijn ogen te bang voor iets wat er nog niet is...


Maar misschien (als de avondklok doorgaat) is het een optie voor hen die savonds kunnen werken om overdag met ontspanning te zoeken buiten ipv savonds.

Je mag mijn hond overigens wel een weekje lenen :-oo


Lastige is wel als je aan de dienstverlenende kant werkt, je overdag ook bereikbaar moet zijn voor collega's / klanten. Niet iedereen kan naar eigen wens werkuren naar de avond verschuiven. Maar als dat ik dat kan ga ik dat zeker doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2021 18:34

Marnix schreef:Lastige is wel als je aan de dienstverlenende kant werkt, je overdag ook bereikbaar moet zijn voor collega's / klanten. Niet iedereen kan naar eigen wens werkuren naar de avond verschuiven. Maar als dat ik dat kan ga ik dat zeker doen.

Ik heb (vanuit Nederland) vaak projecten begeleid in het verre Oosten.
Met als gevolg dat je om 0u00 begon, en om 9u00 met je werkdag klaar was (dan had je daar de werkdag meegedraaid. Maar neem van mij aan dat ze je dan overdag alsnog weten te vinden.
Verschuiven van werkuren naar de avond voegt voornamelijk uren toe, en creeert nauwelijks vrije tijd overdag (persoonlijke ervaring).
Projecten de andere kant op heb ik de laatste jaren niet vaak gedaan (Jones act - ik hoop dat Biden m overboord gooit...), dus daar heb ik geen recente ervaring in, maar ik neem aan dat het vergelijkbaar is.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 21 jan 2021 18:35

StillAwake schreef:Logisch, want het raakt jou zelf niet.
Wat dat betreft laat je jezelf wel kennen ;-)


Marnix schreef:Nee, dat verbaast me niet, zo heb ik je hier ook wel leren kennen, als vaak nogal bot en ongevoellig. Totdat je zelf een keer ergens door geraakt wordt door iets, dan schreeuw je moord en brand hoe erg het wel niet is... :D



Dan kennen jullie mij allebei buitengewoon slecht. Maar goed, ik had ook niet anders van jullie verwacht :shock:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2021 19:50

irmo schreef:Dan kennen jullie mij allebei buitengewoon slecht. Maar goed, ik had ook niet anders van jullie verwacht :shock:


Kan kloppen, maar dit is blijkbaar wel de indruk die je hier op het forum vaak wekt. Klagen als jou iets raakt maar je schouders ophalen als anderen worden geraakt, zelfs hopen dat de corona nog maar een poos blijft. Want zo kan er een beetje verrekend worden. Vandaar dat we dit denken, dat twee mensen hier dat beeld van je hebben gekregen op basis van wat je hier zegt geeft dat te denken/ Als je heel anders bent zou ik zeggen: denk een beetje aan je beeldvorming. Dan gaan wij je vanzelf kennen zoals
je echt bent.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 21 jan 2021 21:41

Marnix schreef:Kan kloppen, maar dit is blijkbaar wel de indruk die je hier op het forum vaak wekt. Klagen als jou iets raakt maar je schouders ophalen als anderen worden geraakt, zelfs hopen dat de corona nog maar een poos blijft. Want zo kan er een beetje verrekend worden. Vandaar dat we dit denken, dat twee mensen hier dat beeld van je hebben gekregen op basis van wat je hier zegt geeft dat te denken/ Als je heel anders bent zou ik zeggen: denk een beetje aan je beeldvorming. Dan gaan wij je vanzelf kennen zoals je echt bent.



Ik ben zo af en toe een cynisch kreng ja, het komt nogal vaak rottig mijn strot uit. Ik heb mijn portie ellende meer dan genoeg gezien hoor, maak je maar niet druk.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 22 jan 2021 01:14

Wat vind je hiervan trouwens Marnix?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1499521 ... ctiecrisis

Gaan we zo de volgende `10 jaar doorklooien? Dat is wel erg lang....

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 22 jan 2021 02:13

irmo schreef:Wat vind je hiervan trouwens Marnix?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1499521 ... ctiecrisis

Gaan we zo de volgende `10 jaar doorklooien? Dat is wel erg lang....


Link deed het niet maar ik denk dat je deze bedoelde?
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1499521 ... ctiecrisis

Even gezocht, heb toch niks te doen 8-[ veel lege kamers op dit moment

Ja ik denk inderdaad dat dit de komende jaren een grote rol gaat spelen. Daarom zeg ik ook iedere keer, stel je vertrouwen niet op een vaccin want er komt weer wat nieuws. Of een mutatie waarbij het niet werkt....

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 22 jan 2021 11:36

irmo schreef:Ik ben zo af en toe een cynisch kreng ja, het komt nogal vaak rottig mijn strot uit. Ik heb mijn portie ellende meer dan genoeg gezien hoor, maak je maar niet druk.


Klopt, aan dat laatste twijfel ik niet hoor. Het is meer dat je je boosheid op anderen kan afreageren of kan kiezen om dat niet te doen. Of je een cynisch kreng bent is nog steeds je keuze. En de keuze die je maakt heeft invloed op het beeld dat anderen van je zullen hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 22 jan 2021 11:42

lammetje schreef:Link deed het niet maar ik denk dat je deze bedoelde?
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1499521 ... ctiecrisis

Even gezocht, heb toch niks te doen 8-[ veel lege kamers op dit moment

Ja ik denk inderdaad dat dit de komende jaren een grote rol gaat spelen. Daarom zeg ik ook iedere keer, stel je vertrouwen niet op een vaccin want er komt weer wat nieuws. Of een mutatie waarbij het niet werkt....


Dat kan je stellen maar als we iets hebben geleerd het afgelopen jaar is het wel dat we zonder dat vaccin helemaal nergens zijn. We hebben 10 maanden geen vaccin gehad en allemaal maatregelen, ellende en volle ziekenhuizen. En zonder vaccin zou er totaal geen uitzicht zijn op een eind van de pandemie. Als ik juist iets heb geleerd is het de noodzaak van vaccins.

Natuurlijk is er meer nodig, moet een vaccin mogelijk aangepast worden, komt er vast weer een keer wat nieuws (zat trouwens wel iedere keer langere tijd tussen en Sars, Mers en Mexicaanse griep waren een stuk minder besmettelijk / dodelijk.

Maar goed om ook te kijken naar andere dingen. Bijvoorbeeld de gezondheidszorg, de capaciteit en schaalbaarheid en ander maatregele die kunnen helpen. We moeten er inderdaad van leren zodat we er volgende keer wat meer klaar voor zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 23 jan 2021 00:46

Avondklok wordt een lachertje. Teveel mensen zijn er cynisch over, dit is écht te gek. Gaat uberhaupt echt niet werken hoor!

Mijn pubers, met inbegrip van hun hele vriendengroep, hebben al aangegeven zich niet te laten opsluiten; 'dan gaan we toch gewoon iets vroeger uit huis, en maken er een pyjamafeestje van?' En geef ze eens ongelijk. Zelfs mijn schoonmoeder stelde al voor om, zonder licht, dan maar via een achterweggetje naar huis te gaan. Wel alle kerels, waar zijn we toch mee bezig?! Moeten we straks ook nog de ramen verduisteren ofzo?

Ik krijg sowieso een ontheffing ivm werk, en mag de hond van mijn zus lenen. 'Ongelooflijk stom' volgens Rutte maar hé, dit gaat me echt te ver. Feestje zaten er al lang niet in, restaurants en kroegen zijn dicht en je mag maar met 1 persoon tegelijk op visite, dus met elkaar een gezellige avond hebben is er toch al tijden niet meer bij. Maar echt niémand beslist hoe laat ik terug kom van mijn bakje koffie bij m'n vader. En of dat nu half 9 of half 10 is, wat maakt dat nou voor verschil, wie heeft het recht zich daar mee te bemoeien? En als ik later op de avond een blokje om wil lopen, achter mijn huis in de middle of nowhere, is het dan belangrijk hoe laat ik weer over de drempel stap? En voor wie dan? Ik kom toch niemand tegen daar. Dit is iig niet aan mij besteed, en ik ga me daar hoe dan ook niet aan houden. Om het simpele feit dat ik niemand ziek maak door een uurtje later binnen de deur te zijn.

Ik verwacht hoe dan ook een collectieve ongehoorzaamheid én flinke opstootjes ten gevolge van deze idioterie. Want dit is 9 februari niet voorbij, maar duurt wel tot minstens de lente. Net als alle andere maatregelen.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten