2e kamer verkiezingen 2021

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Op welke partij heb je vandaag gestemd?

VVD
2
6%
PVV
3
9%
CDA
2
6%
D66
2
6%
GroenLinks
1
3%
SP
0
Geen stemmen
PvdA
0
Geen stemmen
ChristenUnie
6
17%
Partij voor de Dieren
1
3%
50PLUS
0
Geen stemmen
SGP
12
34%
DENK
0
Geen stemmen
FVD
3
9%
Bij1
0
Geen stemmen
JA21
1
3%
Code Oranje
0
Geen stemmen
Volt
1
3%
BBB
1
3%
Anders
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 35

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2021 14:44

StillAwake schreef:Omzigt denk ik niet, dat is juist iemand die vanuit de kamer het kabinet zou moeten controleren.
En Segers lijkt me niet. CU wordt niet groot genoeg, en daarnaast is hij te veel met partijpolitiek bezig.
En als het Wilders wordt: gelukkig heb ik nog recht op een tweede paspoort ;-)
Hoewel een Russisch paspoort nu ook niet echt garantie biedt op een capable premier....


Als Wilders premier wordt moeten we misschien maar beiden naar Noorwegen emigreren :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8815
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 21 jan 2021 14:45

StillAwake schreef:Tja, als je als premier zelfs niet ens meer een grapje kunt maken weet ik het ook niet meer...
Waar het hart vol van is, stroomt de mond van over. Ik heb het idee dat hij dit wel prima vindt zo. Dit kabinet is gestruikeld over een ernstige en fundamentele schending van de rechtsstaat (erger kan haast niet en Rutte is daar eindverantwoordelijk voor) en hij komt er in de peilingen mee weg. Bovendien blijft hij missionair op het belangrijkste en ernstigste thema van dit jaar (corona). In die context grapjes maken, is wel een teken dat hij zich onaantastbaar voelt.
StillAwake schreef:En hij sit er inderdaad al knap lang, maar weet jij dan iemand die in de startblokken staat om het over te nemen en er capabel genoeg voor is in Den Haag? Maakt niet uit bij welke partij?
Er wordt vanuit gegaan dat Rutte onvervangbaar is, maar feitelijk is hij niet meer dan een vleesgeworden pr(aat)-machine. Welnu, pr dat kunnen wel meer mensen en bovendien is het niet een doorslaggevende eis voor deze baan. Ik denk dat elke succesvolle CEO van een groot bedrijf ook een goede premier zou kunnen zijn. Het succesvol aansturen van een team is namelijk niet alleen voorbehouden aan een enkele voormalige HR manager van Unilever.
Maar je hebt wel voor een deel gelijk: in den Haag zitten niet heel veel capabele mensen die dat kunnen. De beste leiders zitten over het algemeen in het bedrijfsleven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7924
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2021 14:54

elbert schreef:Waar het hart vol van is, stroomt de mond van over. Ik heb het idee dat hij dit wel prima vindt zo. Dit kabinet is gestruikeld over een ernstige en fundamentele schending van de rechtsstaat (erger kan haast niet en Rutte is daar eindverantwoordelijk voor) en hij komt er in de peilingen mee weg. Bovendien blijft hij missionair op het belangrijkste en ernstigste thema van dit jaar (corona). In die context grapjes maken, is wel een teken dat hij zich onaantastbaar voelt.
Er wordt vanuit gegaan dat Rutte onvervangbaar is, maar feitelijk is hij niet meer dan een vleesgeworden pr(aat)-machine. Welnu, pr dat kunnen wel meer mensen en bovendien is het niet een doorslaggevende eis voor deze baan. Ik denk dat elke succesvolle CEO van een groot bedrijf ook een goede premier zou kunnen zijn. Het succesvol aansturen van een team is namelijk niet alleen voorbehouden aan een enkele voormalige HR manager van Unilever.

Tja, nogmaals: onder elke omstandigheid moet een grapje kunnen, zeker als het bedoeld is om de kou een beetje uit de lucht te halen.
Gebeurde gisteren met een grap over Gommers, nu een grap over de val van het kabinet.
Heeft in mijn ogen niks te maken met een gevoel van onaantastbaarheid, maar juist met het tegenovergestelde.
Als ik me voor een zaal onzeker voel maak ik ook een grapje, zodat de spanning wat minder wordt.
En daar ken ik meer voorbeelden van. Mensen die geen grap maken, maar puur op de inhoud blijven zijn vaak veel meer met zichzelf ingenomen.

En wellicht zou iedere CEO van een groot bedrijf het kunnen, maar jij weet ook dat de premierskandidaat hoe dan ook uit de bovenlaag van de grootste partij komt.
En daar zie ik weinig capabele mensen rondlopen.
Met Rutte ben ik het lang niet altijd eens, maar ik geef wel toe dat hij de uitstraling heeft van een leider waar ik me prettig bij voel.
En natuurlijk is hij niet onvervangbaar. Maar vertel me wie het in Den Haag wel zou kunnen doen?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7924
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2021 14:57

Marnix schreef:Als Wilders premier wordt moeten we misschien maar beiden naar Noorwegen emigreren :-)

Lijkt me een goed plan! Overigens heb ik geen recht opgebouwd op de Noorse nationaliteit. Vanuit mijn tijd in Murmansk heb ik wel het recht op de Russische nationaliteit, maar of dat een verbetering is vraag ik me af...
Raar eigenlijk. toen ik daar zat miste ik mijn gezin.
Nu ik dag en nacht opgesloten zit met mijn gezin mis ik Noorwegen.

De taal, de vis, de ruimte, de manier van leven.

Maar besef wel dat Noorse winters knap koud en erg donker zijn....
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8815
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 21 jan 2021 15:05

StillAwake schreef:En natuurlijk is hij niet onvervangbaar. Maar vertel me wie het in Den Haag wel zou kunnen doen?
Als het alleen om Den Haag zou gaan, zou ik naar het CDA kijken: Hoekstra of Omtzigt. Met name de laatste wat mij betreft. Omtzigt is de enige die het Rutte op de inhoud moeilijk kan maken. Alleen is het wel de vraag of hij hetzelfde gebrek aan scrupules als Rutte heeft als het gaat om het breken van verkiezingsbeloftes. Vrijwel zeker niet: Omtzigt is in vrijwel alles de tegenpool van Rutte. Maar ook als Rutte opnieuw premier wordt, gaat hij vrijwel zeker Omtzigt tegenover zich krijgen. Dat is wel zo goed eigenlijk om deze premier bij de les te houden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7924
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2021 15:17

elbert schreef:Als het alleen om Den Haag zou gaan, zou ik naar het CDA kijken: Hoekstra of Omtzigt. Met name de laatste wat mij betreft. Omtzigt is de enige die het Rutte op de inhoud moeilijk kan maken. Alleen is het wel de vraag of hij hetzelfde gebrek aan scrupules als Rutte heeft als het gaat om het breken van verkiezingsbeloftes. Vrijwel zeker niet: Omtzigt is in vrijwel alles de tegenpool van Rutte. Maar ook als Rutte opnieuw premier wordt, gaat hij vrijwel zeker Omtzigt tegenover zich krijgen. Dat is wel zo goed eigenlijk om deze premier bij de les te houden.

Dat is precies de reden dat Omtzigt mijn stem krijgt.
Maar als premier zie ik hem niet.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2021 15:55

elbert schreef:Waar het hart vol van is, stroomt de mond van over. Ik heb het idee dat hij dit wel prima vindt zo. Dit kabinet is gestruikeld over een ernstige en fundamentele schending van de rechtsstaat (erger kan haast niet en Rutte is daar eindverantwoordelijk voor) en hij komt er in de peilingen mee weg. Bovendien blijft hij missionair op het belangrijkste en ernstigste thema van dit jaar (corona). In die context grapjes maken, is wel een teken dat hij zich onaantastbaar voelt.


Bij Trump zag ik dat ook maar dan op nog veel ergere schaal maar toen hoorde ik veel meer nuancering (zo erg is het nou toch ook weer niet en anderen doen het vast niet beter). Rutte kan ook denken: Het is erg wat er gebeurd is, daar moeten we (ook ik!) van leren en dan moeten we weer verder en ik denk dat ik momenteel toch de meest geschikte persoon ben om de VVD te leiden. En ik denk dat dat wel aardig waar is.

StillAwake schreef:Lijkt me een goed plan! Overigens heb ik geen recht opgebouwd op de Noorse nationaliteit. Vanuit mijn tijd in Murmansk heb ik wel het recht op de Russische nationaliteit, maar of dat een verbetering is vraag ik me af...
Raar eigenlijk. toen ik daar zat miste ik mijn gezin.
Nu ik dag en nacht opgesloten zit met mijn gezin mis ik Noorwegen.

De taal, de vis, de ruimte, de manier van leven.

Maar besef wel dat Noorse winters knap koud en erg donker zijn....


Klopt, beetje afhankelijk van hoe noordelijk je woont ook. En ik zou dan niet in Stavanger gaan wonen maar iets noordoostelijker, waar veel sneeuw is en zo, ik verlang al jaren naar goede winters met veel sneeuw en vrieskou. Iedere keer als er maar een beetje sneeuw / ijs is in Nederland besef ik wel dat ik daarvoor gemaakt ben. Dat het dan een poos kort licht is neem ik wel op de koop toe.... ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7924
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2021 16:34

Marnix schreef:Bij Trump zag ik dat ook maar dan op nog veel ergere schaal maar toen hoorde ik veel meer nuancering (zo erg is het nou toch ook weer niet en anderen doen het vast niet beter). Rutte kan ook denken: Het is erg wat er gebeurd is, daar moeten we (ook ik!) van leren en dan moeten we weer verder en ik denk dat ik momenteel toch de meest geschikte persoon ben om de VVD te leiden. En ik denk dat dat wel aardig waar is.



Klopt, beetje afhankelijk van hoe noordelijk je woont ook. En ik zou dan niet in Stavanger gaan wonen maar iets noordoostelijker, waar veel sneeuw is en zo, ik verlang al jaren naar goede winters met veel sneeuw en vrieskou. Iedere keer als er maar een beetje sneeuw / ijs is in Nederland besef ik wel dat ik daarvoor gemaakt ben. Dat het dan een poos kort licht is neem ik wel op de koop toe.... ;-)

Tja, ik had niet echt de keus, het was Stavanger of Nederland...
En verkijk je niet op de donkere dagen in het noorden daar...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8815
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 21 jan 2021 16:50

Marnix schreef:Bij Trump zag ik dat ook maar dan op nog veel ergere schaal maar toen hoorde ik veel meer nuancering (zo erg is het nou toch ook weer niet en anderen doen het vast niet beter). Rutte kan ook denken: Het is erg wat er gebeurd is, daar moeten we (ook ik!) van leren en dan moeten we weer verder en ik denk dat ik momenteel toch de meest geschikte persoon ben om de VVD te leiden. En ik denk dat dat wel aardig waar is.
Dat Rutte de meest geschikte persoon is om de VVD te leiden, klopt. Rutte is de VVD. Er is niemand anders (meer). Of dat betekent dat hij ook op iets van 40 zetels zou moeten staan in de peilingen en een 4e termijn als premier moet krijgen, dat gaat me te ver. Gezien wat er allemaal mis is gegaan de afgelopen jaren, zou een verlies bij de verkiezingen eigenlijk wel verdiend zijn. Maar Nederlanders zijn gewoontedieren: daarom bestaat er zoiets als een premierbonus.
Wat de vergelijking met Trump betreft: tja, ik ben voor Nederlandse politici strenger dan voor buitenlandse politici en van Trump had ik het idee dat hij wel alles en iedereen tegen zich had. Zo eerlijk moet ik wel zijn. Wat dat betreft heeft Rutte het beter voor elkaar: de parlementaire pers in Den Haag eet uit zijn hand. Het waren per slot van rekening onderzoeksjournalisten buiten het parlementaire circuit die de toeslagenaffaire aan het licht brachten, niet de parlementaire pers die vrienden met (de voorlichters van) Rutte wil blijven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2021 17:42

StillAwake schreef:Tja, ik had niet echt de keus, het was Stavanger of Nederland...
En verkijk je niet op de donkere dagen in het noorden daar...


Met meer naar het noordoosten dacht ik meer aan het Fjordengebied, Jotunheimen, Jostedalbreeen / Dovrefjell. Nog steeds ruim onder Trondheim. Scheelt zeker een hoop met hier maar vandaag is het er 6,5 uur licht en op de korste dag 4,5 uur. Moet lukken, ook al weet ik dat het invloed op je lichaam heeft. ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7924
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2021 18:30

Marnix schreef:Met meer naar het noordoosten dacht ik meer aan het Fjordengebied, Jotunheimen, Jostedalbreeen / Dovrefjell. Nog steeds ruim onder Trondheim. Scheelt zeker een hoop met hier maar vandaag is het er 6,5 uur licht en op de korste dag 4,5 uur. Moet lukken, ook al weet ik dat het invloed op je lichaam heeft. ;-)

Niemand houdt je tegen, en Noors heb je met een paar weken onder de knie (al schrijf ik het nog steeds niet).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor MoesTuin » 23 jan 2021 09:57

StillAwake schreef:Aboutaleb (hoewel hij niet tot lijsttrekker gekozen is) had een dergelijke rol kunnen vervullen.
Anderen zie ik momenteel niet.
Een Klaver wellicht, maar die moet nog een hoop leren voor hij zover is. En ook De Jonge had een eind kunnen komen als hij de lijn van het begin van de corona-crisis door had kunnen zetten.

Verder zie ik alleen politici die partijbelang boven landsbelang plaatsen.

Vooralsnog ga ik er vanuit dat Rutte wederom MP wordt (en hoewel ik hem nooit zou stemmen kan ik daar prima mee leven).
Degene die ik zal gaan stemmen (Omtzigt) is een capabel kamerlid, maar niet iemand die ik als lid van een kabinet zie.


Zeker inderdaad dhr Aboutaleb....hele goede 8)

Jesse Klaver niet hoor :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Prisma23 » 23 jan 2021 12:19

Waarom zijn mensen zo enthousiast over dhr. Rutte? Als er iets niet goed gaat onder verantwoordelijk van één van zijn kabinetten gooit hij gewoon een (ex) minister of staatssecretaris onder de bus en komt zo zelf altijd weg. Dhr. Asscher was zijn laatste slachtoffer geloof ik maar de lijst is heel lang. WIe is de volgende?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2021 20:52

Prisma23 schreef:Waarom zijn mensen zo enthousiast over dhr. Rutte? Als er iets niet goed gaat onder verantwoordelijk van één van zijn kabinetten gooit hij gewoon een (ex) minister of staatssecretaris onder de bus en komt zo zelf altijd weg. Dhr. Asscher was zijn laatste slachtoffer geloof ik maar de lijst is heel lang. WIe is de volgende?


Vertel? Je kan niet bij iedere opgestapte minister zeggen: dat was de fout van Rutte van hij is de leider van de kabinet. Waar was Rutte de hoofdschuldige schoof hij dat op anderen af?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8815
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 27 jan 2021 08:40

Bij EenVandaag hebben ze een onderzoek gedaan naar de lijsttrekkers bij de komende verkiezingen. De cijfers voor Rutte zijn opvallend. Zo scoort hij het hoogst als het gaat om skills: (geschikt als premier, intelligentie, debatteren enz.), maar bij het vertrouwen ligt het anders. Slechts 35% zegt hem te vertrouwen en 51% niet. Dus hoewel de VVD ruimschoots aan kop gaat in de peilingen, is de premier weldegelijk kwetsbaar. Zijn opponenten zullen zich er dus op moeten richten dat ze voor een betrouwbare overheid (en dus een betrouwbare premier) zijn en dat dat er momenteel aan schort. Zijn meest naaste belager (mijns inziens Hoekstra) scoort op het punt van betrouwbaarheid hoger (47% wel, 26% niet). Dit onderzoek is in elk geval voer voor campagnestrategen: de VVD zal Rutte neer willen zetten als de beste (en enige) premierkandidaat. De andere partijen zullen hem op het punt van betrouwbaarheid aanvallen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten