Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 20 jan 2021 17:43

lammetje schreef:Ik zeg alleen dat het in de doofpot gedaan wordt. Tegen ouders gezegd dat het een samenloop van omstandigheden is en niet door de vaccinatie komt terwijl ze dat niet verder willen uitzoeken. Dat geeft mij te denken en ja, dat vind ik een doofpot. Dreigen met ontslag als zoiets naar buiten gebracht wordt geeft al te denken hé...
Hadden ze het nu wel uitgezocht, dan hadden ze het kunnen uitsluiten. Of eerlijk toegeven. Er is tenslotte een kleine kans op bijwerkingen dus waarom moeilijk doen om iets stil te houden?

Als jouw kennis zonder alle ins en outs te kennen met dergelijke diagnoses komt snap ik wel dat ze dreigen met ontslag.
Je bent dan niet juist bezig. Alleen degene die daar een diagnose over kan stellen zou met dergelijke zaken naar buiten moeten treden.
En als 1 van mijn mensen een mogelijke aanname van bijvoorbeeld een scheepsramp naar buiten brengt als feit, terwijl dat nog helemaal niet duidelijk is staat hij ook op straat (en dat is een casus die ik meegemaakt heb rond het vergaan van de Costa Concordia).
Dat heeft niks met een doofpot te maken, dat houdt alleen maar in dat iemand niet integer gehandeld heeft (wellicht met de beste bedoeling, daar twijfel ik niet aan).
En dat ze dat niet verder hebben uitgezocht kan op een doofpot duiden, maar kan ook zijn oorzaak vinden in het feit dat het wel onderzocht is, maar dan door andere instanties, (wellicht al eerder), of dat het een dermate onwaarschijnlijk scenario was dat het niet nuttig was om je daar in te verdiepen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 20 jan 2021 17:44

StillAwake schreef:Maar wel klagen dat het er druk is...
Wel zeggen dat je de uitzondering belachelijk vindt.

Erg eenduidig zijn je laatste posts niet...


Klopt. Ik vind het niet nodig dat alle winkels dicht gaan.
Maar als je die regel dan wel zo graag wil, doe het dan helemaal. Ik vind die uitzondering inderdaad belachelijk. Of alles of niks. Net wat ik al eerder zei, supermarkten verkopen ook dingen die niet essentieel zijn. Mensen gaan speciaal daarvoor naar de supermarkt. En die mensen doen niets verkeerd. Niets tegen de regels in. Dus kloppen de regels wel :-k

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2021 17:52

lammetje schreef:In dat geval zou ik mijn besluit zeker weer heroverwegen. Dat doe ik trouwens eigenlijk continue. Hoe staat het ervoor, wat zijn de mogelijkheden, hoe is het gesteld met uitbraken van bepaalde ziektes. Ik probeer het iig bij te houden.


Heel goed. Het is alleen voor een deel natuurlijk wel te voorspellen wat er gebeurt als iedereen stopt met inenten. Er zijn weer mazelenuitbraken met doden als gevolg geweest in Europese landen waar de vaccinatiegraad lager was dan nodig. Dus het zou natuurlijk wat vreemd zijn om als we hier ook op dat niveau komen opeens een andere keuze te maken zo van: Oh, vallen er dan slachtoffers? Dan ga ik me toch maar weer inenten. Die analyse is nu al wel te maken en de vraag is dan dus ook gewoon: Neem je alleen verantwoordelijkheid voor jezelf en je gezin of neem je ook collectieve verantwoordelijkheid? Hoe het ook is, het is in ieder geval goed om bij de keuze die je maakt te kijken naar beide kanten. Of het nou inenten van kinderen / jongeren is of tegen corona. Je kan kijken naar de risico's of noodzaak van een vaccin maar om een weloverwogen keuze te maken moet je dat wel eerlijk afwegen tegenover wat er gebeurt als er geen vaccins zijn of veel mensen zich niet in laten enten. Dat vergeten mensen vaak want als ze zelf stoppen verandert er niet zoveel maar als mensen dat massaal doet gebeurt dat wel. En we zijn vergeten hoeveel mensen er vroeger aan ziekten zijn overleden voordat er vaccins waren en hoeveel ernstig zieke kinderen, soms blijvend zieke kinderen dat scheelt, hoeveel leed daarmee wordt voorkomen want je kind verliezen is een van de ergste dingen die je als ouder kan overkomen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 20 jan 2021 18:13

Wordt en beetje offtopic eigenlijk dus laatste bericht over vaccinatie in het algemeen...

Maar inderdaad, 2 jaar terug kozen we een andere basisschool. Ik heb toen oa gekeken naar de vaccinatie graad om te zien wat voor nu verstandig was.
We hadden keus tussen 3 scholen. Waar ze nu zitten is 99% gevaccineerd, maar van 1 school weet ik dat het een heel stuk lager ligt. Als we daarvoor hadden gekozen moest ik eigenlijk mijn beleid van niet vaccineren herzien. De kans dat daar een uitbraak van bepaalde ziektes zou komen is heel wat groter dan op de school waar ze nu zitten. Voor ons was dat overigens niet doorslaggevend om niet voor die school te kiezen. Dat was puur de afstand en de goede naam van deze school.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 20 jan 2021 18:21

lammetje schreef:Wordt en beetje offtopic eigenlijk dus laatste bericht over vaccinatie in het algemeen...

Maar inderdaad, 2 jaar terug kozen we een andere basisschool. Ik heb toen oa gekeken naar de vaccinatie graad om te zien wat voor nu verstandig was.
We hadden keus tussen 3 scholen. Waar ze nu zitten is 99% gevaccineerd, maar van 1 school weet ik dat het een heel stuk lager ligt. Als we daarvoor hadden gekozen moest ik eigenlijk mijn beleid van niet vaccineren herzien. De kans dat daar een uitbraak van bepaalde ziektes zou komen is heel wat groter dan op de school waar ze nu zitten. Voor ons was dat overigens niet doorslaggevend om niet voor die school te kiezen. Dat was puur de afstand en de goede naam van deze school.

Dus je durft je beleid van niet vaccineren alleen maar aan omdat anderen het wel doen?
Sorry, maar daar kan ik echt geen respect of begrip voor opbrengen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 20 jan 2021 19:19

Je begrijpt het verkeerd. Voor mezelf durf ik het niet vaccineren wel aan. Maar als de vaccinatie graad dusdanig laag is dat de kwetsbare mensen om ons heen grote kans krijgen dat er weer een uitbraak komt een daaraan overlijden ben ik bereid om mijn 'plan van aanpak' te herzien. Wat overigens niet betekent dat ik meteen bij de schoolarts sta om de inentingen alsnog te halen. Geldt overigens ook voor het corona vaccin. Ik hoef het niet maar als het nodig is zodat ik mijn bewoners moet beschermen dmv zelf het vaccin te nemen, zal ik dat ook doen. Het moet niet zo zijn dat ik straks een hele afdeling plat leg,als dat voorkomen had kunnen worden door een vaccin.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 20 jan 2021 19:25

lammetje schreef:Je begrijpt het verkeerd. Voor mezelf durf ik het niet vaccineren wel aan. Maar als de vaccinatie graad dusdanig laag is dat de kwetsbare mensen om ons heen grote kans krijgen dat er weer een uitbraak komt een daaraan overlijden ben ik bereid om mijn 'plan van aanpak' te herzien. Wat overigens niet betekent dat ik meteen bij de schoolarts sta om de inentingen alsnog te halen. Geldt overigens ook voor het corona vaccin. Ik hoef het niet maar als het nodig is zodat ik mijn bewoners moet beschermen dmv zelf het vaccin te nemen, zal ik dat ook doen. Het moet niet zo zijn dat ik straks een hele afdeling plat leg,als dat voorkomen had kunnen worden door een vaccin.

Maar je kinderen zijn ook niet gevaccineerd, maar je laat hen meeliften op de vaccinaties van anderen.
Je gelooft dus wel in het nut.
En als het een principiële keuze zou zijn zou je juist voor de school met de laagste vaccinatiegraad gegaan zijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 20 jan 2021 21:36

Als het goed is heb je een pb met uitgebreide uitleg (hoop dat het goed is gegaan)
Gaan we hier weer verder met corona...

Ik ben heel benieuwd of de tweede kamer instemt met de avond klok. Ik denk het wel. Vind het een hele rigoureuze maatregel maar ik ben het er (voor de verandering :wink: ) wel mee eens. Ik hoop dat ze het voor bepaalde doelgroepen goed regelen wat betreft uitzonderingen zoals de mantelzorgers.

Ik zag een emotionele oproep van de kappers. Dat geeft mij wel echt buikpijn.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2021 22:26

Ja en niet alleen van de kappers, van de horeca, winkeliers (vooral de kleinere winkels) van ouderen die alleen zijn, van jonge mensen die weinig meer kunnen bewegen etcetera. Het is ook totaal niet leuk maar ook lastig anders op te lossen. Zelfde met de avondklok, het heeft vast als je naar de cijfers kijkt veel nut maar het is ook weer vervelend dat tal van mensen in totaal veilig gedrag wat ook heel gezond is, wordt beperkt. Maar ja dat is met veel regels, de goeden moeten onder de kwaden leiden, om onveilig gedrag te voorkomen wordt ook veilig gedrag verbonden want anders werkt het niet en is het niet te handhaven. De hele coronacrisis zorgt inderdaad voor een hoop pijn en buikpijn....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Prisma23 » 20 jan 2021 22:53

Avondklok = meer ruimte voor stille tijd! Daar worden wij als christenen heel blij van!

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 20 jan 2021 23:13

Marnix schreef:Ja en niet alleen van de kappers, van de horeca, winkeliers (vooral de kleinere winkels) van ouderen die alleen zijn, van jonge mensen die weinig meer kunnen bewegen etcetera. Het is ook totaal niet leuk maar ook lastig anders op te lossen. Zelfde met de avondklok, het heeft vast als je naar de cijfers kijkt veel nut maar het is ook weer vervelend dat tal van mensen in totaal veilig gedrag wat ook heel gezond is, wordt beperkt. Maar ja dat is met veel regels, de goeden moeten onder de kwaden leiden, om onveilig gedrag te voorkomen wordt ook veilig gedrag verbonden want anders werkt het niet en is het niet te handhaven. De hele coronacrisis zorgt inderdaad voor een hoop pijn en buikpijn....


Ik kan er niet wakker van liggen, eerlijk gezegd.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 21 jan 2021 08:44

Ik ben dan wel weer voor vaccinaties maar fel tegen de avondklok :D
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2021 09:14

lammetje schreef:Als het goed is heb je een pb met uitgebreide uitleg (hoop dat het goed is gegaan)
Gaan we hier weer verder met corona...

Ik ben heel benieuwd of de tweede kamer instemt met de avond klok. Ik denk het wel. Vind het een hele rigoureuze maatregel maar ik ben het er (voor de verandering :wink: ) wel mee eens. Ik hoop dat ze het voor bepaalde doelgroepen goed regelen wat betreft uitzonderingen zoals de mantelzorgers.

Ik zag een emotionele oproep van de kappers. Dat geeft mij wel echt buikpijn.

Ik heb je pb gelezen, en erop gereageerd.
Agreed to disagree zegmaar ;-)

Juist de avondklok is een maatregel waar ik moeite mee heb.
Ik maak vaak na mijn werkdag een rondje in de frisse buitenlucht. Dat mag nu dus niet meer, waardoor ik letterlijk veroordeeld ben om de komende weken in mijn huis en eventueel tuin door te brengen.
En ik spreek in de ik-vorm, omdat dit mij persoonlijk raakt.
maar er zijn veel meer mensen die, als ze na een dag thuiswerk/thuisles/zorg voor het gezin hun dag willen afsluiten dat doen door in de avond een blokje om te gaan. Ik kom in elk geval veel stellen of mensen alleen tegen die rond die tijd nog even hun rust pakken voor het slapengaan.
Ik zal me er aan houden, maar vind het wel de slechtste maatregel die gisteren gepresenteerd werd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2021 09:15

irmo schreef:Ik kan er niet wakker van liggen, eerlijk gezegd.


Nee, dat verbaast me niet, zo heb ik je hier ook wel leren kennen, als vaak nogal bot en ongevoellig. Totdat je zelf een keer ergens door geraakt wordt door iets, dan schreeuw je moord en brand hoe erg het wel niet is... :D
Laatst gewijzigd door Marnix op 21 jan 2021 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2021 09:16

Prisma23 schreef:Avondklok = meer ruimte voor stille tijd! Daar worden wij als christenen heel blij van!

Juist niet.
Juist het wandelingetje in de avondlucht was stille tijd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten