Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor pindas83 » 19 jan 2021 22:42

Het is mijn bescheiden mening dat hoe je er ook in mag staan betreft vaccineren het altijd een keuze moét zijn en geen verplichting, ook niet indirect.
Het geldt naar beide kanten dat je iemand in zijn geweten vrij laat!

Maar het schijnt nogal populair te zijn om te roepen dat niet-gevaccineerden dan maar niet meer met de trein mee mogen, geen bioscoop of terras op kunnen.
Idioot natuurlijk want met je spuit ben je zelf helemaal safe toch, na ja 95% dan

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 19 jan 2021 23:05

elbert schreef:Het probleem met besmettelijke virusziekten is dat ze kunnen muteren en zo een vaccin buitenspel kunnen zetten. Bijziendheid en scoliose zijn wat dat betreft heel andere aandoeningen.
Ik verwacht niet zoveel. Wat ik in elk geval niet verwacht is dat de huidige vaccins nu de oplossing zijn die ons voorgoed van het COVID probleem zullen verlossen. Eerder een eerste stap. Normaal gesproken heb je een lange termijnstudie die opgestart wordt zodra een voorlopig goedgekeurd medicijn of vaccin op de markt komt. Die studie wordt nu ongetwijfeld uitgevoerd.
Ik zeg slechts dat deze vaccins waarschijnlijk niet "de oplossing" zijn. Een goede ontwikkeling in de bestrijding van COVID zeker, maar niet meer, ook niet minder.
De bewering van de wetenschappers in het AD artikel is dat een hogere luchtvochtigheid bijdraagt aan een verlaging van de R factor. Het is dus niet zo dat het de oplossing voor alles is, wel een eenvoudig hulpmiddel.


Ja. Wat het vaccin betreft was er nav Sars en Mers al wel een hoop voorkennis. En van vaccins, de werking ervan in het algemeen. Het is (mogelijk) een beetje een taalkwestie of dit vaccin de oplossing is of een deel van de oplossing. De kans dat door mutaties of tijdelijke immuniteit het vaccin niet altijd blijft werken en je het regelmatig moet aanpassen is altijd wel genoemd. Taalkundig is de vraag of je na een een modificatie van het vaccin nog over het zelfde vaccin kan hebben of een nieuw vaccin maar ze hoeven bij de aanpassing niet weer te beginnen op het zelfde punt als een jaartje geleden.

Het lijkt in ieder geval te werken voor de huidige dominante versie en de Britse variant. Hoe het met andere varianten is en of die dominant worden is even afwachten, ook kan het zijn dan de verschillende varianten daar verschillende resultaten geven. Mijn vermoeden is wel dat als we (mede door de vaccins) in een situatie komen waarin het virus niet meer op grote schaal rond kan gaan, het ook niet meer heel snel zal muteren. Want dat is ook een soort kans per besmetting en die kans is nu behoorlijk groot. Tussen SARS / MERS en MERS / Covid zaten heel wat jaren. Nou zal het ook iets moeilijker worden om snel weer op het niveau na Sars / Mers te komen want die waren een stuk minder besmettelijk maar het aantal varianten dat ontstaat (en waar geen van de vaccins tegen werkt) zal sowieso behoorlijk afnemen en dan is het beter te controleren. Mogelijk moeten we dan nog wel een keer een aangepaste inenting halen maar als het niet erger is dan dat. Beetje van beiden dus. Het is de oplossing maar ook het begin daarvan ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 19 jan 2021 23:10

pindas83 schreef:Het is mijn bescheiden mening dat hoe je er ook in mag staan betreft vaccineren het altijd een keuze moét zijn en geen verplichting, ook niet indirect.
Het geldt naar beide kanten dat je iemand in zijn geweten vrij laat!

Maar het schijnt nogal populair te zijn om te roepen dat niet-gevaccineerden dan maar niet meer met de trein mee mogen, geen bioscoop of terras op kunnen.
Idioot natuurlijk want met je spuit ben je zelf helemaal safe toch, na ja 95% dan


Waarbij je voor het gemak even de mensen die je niet KUNT vaccineren over het hoofd ziet vanwege de leeftijd of een aandoening. Daar doen we het toch ook voor?

Het is lastig, want ik zie echt wel het bezwaar van verplicht vaccineren. Daar ben ik dus principieel op tegen. Maar daarmee is het nog geen vrije keuze en dat mag dus gevolgen hebben.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 19 jan 2021 23:32

pindas83 schreef:Het is mijn bescheiden mening dat hoe je er ook in mag staan betreft vaccineren het altijd een keuze moét zijn en geen verplichting, ook niet indirect.
Het geldt naar beide kanten dat je iemand in zijn geweten vrij laat!

Maar het schijnt nogal populair te zijn om te roepen dat niet-gevaccineerden dan maar niet meer met de trein mee mogen, geen bioscoop of terras op kunnen.
Idioot natuurlijk want met je spuit ben je zelf helemaal safe toch, na ja 95% dan


95% is dus 1 op de 20 mensen he. Die je in gevaar kan brengen. Dat zijn er nogal wat op een volle trein. Ik ben het ermee eens dat verplichten niet de goede weg is. Aan de andere kant is het ook wel lekker makkelijk om te zeggen: iedereen mort het zelf weten en dus mag het ook geen consequenties hebben. We zijn op een jaar al weken of maanden lang aan het thuiswerken, kinderen en jongeren kunnen niet naar school, niet sportenz, niet naar de kerk, winkels zijn dicht. Dat zijn de gevolgen van een virus. Als we van de gevolgen van het virus af willen komen moeten we ook gebruik maken van de middelen waarmee dat kan. Als ik enorme jeuk heb en de huisarts geeft me een zalfje wat daartegen helpt want anders loop ik er nog jaren mee rond, heb ik ook twee keuzes: dat smeren en ervan afkomen of dat niet doen en die jeuk houden. Zeggen: ik wel wel van de jeuk af zijn maar dat zalfje vertrouw ik niet zou gek zijn. Of: ja maar nu voel ik me verplicht want anders kom ik niet van die jeuk af. En dan gaan het nog om mezelf, het zou nog wat anders zijn als ik het ook nog op anderen over kan dragen. Nou ben ik geen voorstander van mensen die zich niet laten inenten op te sluiten of zo of uit het openbare leven te weren maar ik kan me voorstellen dat er plekken zijn waar ze niet welkom zijn. Niet zozeer omdat ze tegen inenten zijn maar omdat ze een gevaar voor anderen kunnen vormen. Het gaat ook om de veiligheid van anderen, zeker in de eerste periode waarin nog niet iedereen ingeeent is.

Keuzes hebben nou eenmaal gevolgen, dat is een feit. Als er geen dodelijk virus was dat ons enorm in de greep houdt zou het me niet uitmaken of je een vaccin wil of niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 19 jan 2021 23:41

lammetje schreef:Als het nergens op is gebaseerd, waarom zeggen mensen dan dat het gevaarlijk is? Zij baseren het nml wel ergens op. En dat doen ze echt niet om te zeuren, of om de betweter uit te hangen. Ik vind de antwoorden van Alie Hoek erg belerend overkomen. Zo van, ik weet het want ik ben arts. Maar er zijn ook artsen die dit vaccin niet willen. En waarom dan niet? Omdat het nog niet 100% zeker is waar Alie hoek zegt. Ze gaan er niet van uit dat het gebeurd maar er is wel degelijk een kleine kans op bijwerkingen. Zoals bij elk medicijn en elk vaccin. Normaal gesproken zou een kind geen hersenvliesontsteking krijgen na het toedienen van de bmr. Maar het kan wel en het gebeurt (heel soms ook). En dat wordt vervolgens in de doofpot gestopt.


Van de artsen die zijn gepolsd zegt 67 procent ja, 22 procent waarschijnlijk wel, 5 procent weet het nog niet, 4 procent zegt waarschijnlijk niet en 2 procent zeker niet.

De meeste artsen die het niet willen doen het trouwens niet omdat ze het niet vertrouwen maar omdat ze vinden dat het goed is als het immuunsysteem het zelf oplost. Maar je kan je ook afvragen of dat altijd de oplossing is want het lichaam lost het niet altijd op en dat zorgt wel voor veel slachtoffers, ook bij andere ziekten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8814
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 20 jan 2021 07:39

Mortlach schreef:Misschien ligt het aan mij, maar de antivaxxers hebben het nationale/globale debat zo enorm verziekt dat ik elk 'redelijk bezwaar' automatisch interpreteer als een afwijzing van vaccins en verdere ondergraving van het vertrouwen daarin, want daar komt het meestal uiteindelijk wel op neer. Geef een vinger en ze nemen je hele arm tot aan je oksel.

Niemand zegt dat vaccins "de" oplossing zijn. Maar wel een zeer welkom en broodnodig element om deze ziekte onder controle te krijgen. En weet je, stel dat het een jaarlijks terugkerend fenomeen wordt, om wat voor reden dan ook, dan is dat maar zo. Dat wil toch niet zeggen dat je die eerste stap dan maar niet zou moeten nemen?
Ik ben zeker geen antivaxxer. Ik ben zelf ingeent tegen allerlei aandoeningen en mijn kinderen ook. Maar ik behoor wel tot de behoorlijk grote groep Nederlanders die niet vooraan staat om zich te laten vaccineren. Daarvoor heb ik meer informatie nodig en wat meer geruststelling dat de vaccins doen wat er beloofd is. Dus prima als mensen enthousiast zijn om een prik te krijgen, zelf behoor ik niet tot de risicogroepen (en mijn kinderen al helemaal niet), dus vind ik het niet erg dat ik wat later aan de beurt ben.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 20 jan 2021 07:43

Mortlach schreef:Tenzij je er gewoon aan doodgaat en waarom zou ik dat op mijn geweten willen hebben?


Dat is dan mijn eigen keus hé, ik heb dan besloten dat vaccin niet te halen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 20 jan 2021 08:02

pindas83 schreef:“Bij alles is een allergische reactie mogelijk. Zelfs op het eten van pinda’s.”

8-[

:mrgreen: t hele leven hier op aard is 1 groot risico....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 20 jan 2021 08:09

pindas83 schreef:Het is mijn bescheiden mening dat hoe je er ook in mag staan betreft vaccineren het altijd een keuze moét zijn en geen verplichting, ook niet indirect.
Het geldt naar beide kanten dat je iemand in zijn geweten vrij laat!

Maar het schijnt nogal populair te zijn om te roepen dat niet-gevaccineerden dan maar niet meer met de trein mee mogen, geen bioscoop of terras op kunnen.
Idioot natuurlijk want met je spuit ben je zelf helemaal safe toch, na ja 95% dan


1e alinea mee eens

2e alinea als opmerking: Vroeger :wink: toen we nog verre reizen mochten maken naar verre landen met spannende ziektes, liet men zich als vanzelfsprekend hier tegen vaccineren....
Tegenwoordig lijkt dit nu dichterbij huis voor een treinreisje door Holland vanzelfsprekend te worden
.. 8) gelijk "Holland in last"
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 20 jan 2021 08:38

MoesTuin schreef:1e alinea mee eens

2e alinea als opmerking: Vroeger :wink: toen we nog verre reizen mochten maken naar verre landen met spannende ziektes, liet men zich als vanzelfsprekend hier tegen vaccineren....
Tegenwoordig lijkt dit nu dichterbij huis voor een treinreisje door Holland vanzelfsprekend te worden
.. 8) gelijk "Holland in last"


Omdat die ziektes inderdaad gevaarlijk zijn, vaak een slechte behandeling voor is en die reisjes meestal voor de lol gemaakt worden. Je kunt dus kiezen of je erheen gaat. Met de trein naar school of je werk is niet altijd een keuze. Straks de supermarkt, bibliotheek, VO scholen, mbo/hbo? Dat zou dus betekenen dat je mensen uitsluit van toch wel heel belangrijke zaken....
Als ik in trein stap en ik zou corona krijgen is de kans ontzettend groot dat ik er geen last van krijg omdat mijn lichaam al eerder in aanraking is geweest met corona. En toen ook in staat was om alles af te breken. Ik ben nog geen week ziek geweest en de ergste verschijnselen waren 1 dag hoodfpijn en iets verhoging. Sorry maar dan ga ik me daar op dit moment niet voor laten vaccineren. Er is een grote groep in Nederland die zich laat leiden door een enorme angst en die spuit zo snel mogelijk wil hebben. Prima, ik zie voor mezelf op dit moment de meerwaarde niet. Daarnaast heb ik er weinig vertrouwen in. Niet zozeer wat bijwerkingen betreft maar wel hoe lang het werkt, wat het met de mutaties doet etc. Net als met de griep prik, dat ding werkt niet eens altijd en moet je ook nog eens ieder jaar herhalen. Lijkt me niet nodig als ik gezond ben om die te halen. De ouderen en zwakken kunnen deze halen zodat hun kans om griep te krijgen sterk verkleind (hoop je...ik twijfel aan de werking) en als ze het al krijgen het iets verzwakt.

En ja het komt misschien erg egocentrisch over, dat zij dan zo. Ik vind het heel belangrijk om de ouderen te beschermen maar ik heb niet het vertrouwen dat, als iedereen dit vaccin heeft, de ouderen daadwerkelijk beschermd zijn.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 20 jan 2021 08:43

De vaccinaties zijn begonnen deze week voor de meest kwetsbaren onder ons.
Vele verschillende meningen die verdriet doen.
Nu eindelijk het lichtpuntje van de vaccinaties...
Veel goedkeuring of een eigen ja om te laten vaccineren.
Ook teleurstelling...zo kwam het voor dat een afdeling gevaccineerd zou worden maar net een dag ervoor een positieve besmetting en de vaccinaties gaan niet door....zo zuur ... zo verdrietig.

Dit bericht maakt je blij en als je de sprekende foto begrijpt ben je een gezegend mens...

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ffel-geven

één en al Liefde Dankbaarheid...zonder vragen....Vertrouwen......

vaccin of geen vaccin...laten we juist onderstaande de boventoon laten voeren in ons leven nu onderweg naar het Leven, de hoopvolle Toekomst die nooit stopt in Christus.....daar geen o.a. ziekte...

Wat de toekomst brengen moge,
mij geleidt des Heren hand,
moedig sla ik dus de ogen,
naar het onbekende land.
Leer mij volgen zonder vragen,
Vader wat Gij doet is goed.
Leer mij slechts het heden dragen,
met een rustig, kalme moed
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 20 jan 2021 08:52

Mortlach schreef:
edit:* ja, ik besef dat dit kan overkomen als een complottheorie en bewijzen heb ik er niet voor. Maar het is de enige verklaring die ik kan bedenken die nog enigszins begrijpelijk is, voor mij dan.



Paracetamol heeft een kleine kans op bijwerkingen. En dat nemen we allemaal wel. Maar goed, ik ben het 100% met je eens dat de dingen die in de bijsluiter staan inderdaad wel eens kunnen voorkomen en dat dat absoluut niet verzwegen zou moeten worden. Maar dan wel heel eerlijk, dus 1 op de miljoen, 1 op de 10 miljoen of wat de waarde dan ook moge zijn. Dat zijn wel risico's die ik durf te nemen, ook met mijn kinderen, als ertegenover staat dat je zo goed als gegarandeerd covid zult oplopen en dat een sterftekans van 1 op de 50 heeft.

Het helpt ook allemaal niet dat er echt een stelletje malloten tussen die antivaxxers zitten die beweren dat je Covid kunt krijgen van 5G-straling en dat Bill Gates nanochips in het vaccin heeft gestopt om ons te kunnen besturen. Het feit alleen al dat dat soort lui niet keihard de deur wordt gewezen, boort het laatste beetje respect dat ik nog (academisch gezien) zou kunnen opbrengen voor het niet-volledig-krankzinnige standpunt volledig de grond in.


Klinkt inderdaad als een complottheorie. Zowel dat het vaccin iets idioots zou bevatten als andersom. Mijn gevoel bij vaccinatie in het algemeen is niet goed. Zonder dat ik er ooit iemand over had gesproken die er zelf niet voor was. Daardoor ben ik gaan zoeken en kwam ik mensen en situaties tegen waardoor ik gestopt bent. Maar de kans dat ik zou stoppen was al groot toen ik nog nooit iemand gehoord had over antivaxxers.

En paracetamol is echt niet ongevaarlijk. De bijwerkingen bij het innemen van 1 of 2 tabletten is inderdaad te verwaarlozen. Maar als je langdurig paracetamol gebruikt en mogelijk zelf een overdosis terwijl je je aan de dosering van de bijsluiter houd, loop je wel blijvende leverschade op, soms zelfs met de dood tot gevolg. Er is ontzettend weinig over bekend maar paracetamol is het meest dodelijke middel wat vrij verkrijgbaar is. Als je een kind per ongeluk iets teveel slaapmiddel zou geven wordt het hooguit suf maar bij paracetamol houd je er blijvende schade aan over of overlijd het zelf. Laat dus nooit je paracetamol slingeren. En nee dat komt niet bij antivaxxers of homeopaten vandaan, gewoon tijdens mijn opleiding verpleegkundige geleerd van een praktijk deskundige uit het algemeen ziekenhuis (anesthesie verpleegkundige in rotterdam)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2021 10:24

Paracetamol is volkomen veilig mits de voorgeschreven hoeveelheden worden aangehouden. Ik denk dat Mortlach dat bedoelt. Dat het snel gevaarlijk kan worden als je er teveel van neemt klopt helemaal maar dat geldt zelfs voor water. ;-)

Verder vraag ik me af of je zoektocht altijd zo objectief is geweest. Want je zegt dat je gevoel altijd al niet goed is geweest. Misschien is dat ook wel weer ontstaan door opvoeding, kritiek op inentingen? Dat is een aanname maar ik weet dat er in bevindelijk gereformeerde kringen erg kritisch naar wordt gekeken. Hoe dan ook, als je gevoel niet goed is, hoe ga je dan zoeken? En welke pagina's selecteer je dan om verder te gaan lezen? De pagina's die dat gevoel tegenspreken of die het juist onderstrepen, dat gevoel delen? En dan kom je tal van mensen tegen die hun kinderen hebben laten inenten, zonder enige problemen maar als je dan iemand tegenkomt die wel kritisch is en het niet meer doet spreekt dat aan en neem je dat over. Toch? Van de verhalen die ik hoor bij mensen die van standpunt wisselen is het vaak dat ze eerst gewoon geen goed gevoel hebben, dan gan zoeken naar dingen die aansluiten bij dat gevoel en dat daarom aannemen en andere geluiden niet en zo steeds meer overtuigd worden. Maar als het om complexe medische zaken gaat is mijn onderbuikgevoel niet echt een goede graadmeter. Ik kijk liever naar wat het overgrote merendeel van de experts er dan van zegt. Niet de mensen die het vaccin moeten verkopen maar die de gezondheid van anderen als belang hebben. Ik kijk liever naar de cijfers van sterfte van kinderen en volwassenen door tal van besmettelijke ziekten en hoeveel miljoenen onnodige doden er door vaccins niet meer zijn. Ga maar eens ouders die hun kind hebben verloren vertellen dat het immuumsysteem van de mens prima polio, mazelen of wat dan ook kan aanpakken... of kinderen die hun ouders hebben verloren vertellen dat ons immuumsysteem corona prima zelf kan bestrijden.

lammetje schreef:Omdat die ziektes inderdaad gevaarlijk zijn, vaak een slechte behandeling voor is en die reisjes meestal voor de lol gemaakt worden. Je kunt dus kiezen of je erheen gaat. Met de trein naar school of je werk is niet altijd een keuze. Straks de supermarkt, bibliotheek, VO scholen, mbo/hbo? Dat zou dus betekenen dat je mensen uitsluit van toch wel heel belangrijke zaken....
Als ik in trein stap en ik zou corona krijgen is de kans ontzettend groot dat ik er geen last van krijg omdat mijn lichaam al eerder in aanraking is geweest met corona. En toen ook in staat was om alles af te breken. Ik ben nog geen week ziek geweest en de ergste verschijnselen waren 1 dag hoodfpijn en iets verhoging. Sorry maar dan ga ik me daar op dit moment niet voor laten vaccineren. Er is een grote groep in Nederland die zich laat leiden door een enorme angst en die spuit zo snel mogelijk wil hebben. Prima, ik zie voor mezelf op dit moment de meerwaarde niet. Daarnaast heb ik er weinig vertrouwen in. Niet zozeer wat bijwerkingen betreft maar wel hoe lang het werkt, wat het met de mutaties doet etc. Net als met de griep prik, dat ding werkt niet eens altijd en moet je ook nog eens ieder jaar herhalen. Lijkt me niet nodig als ik gezond ben om die te halen. De ouderen en zwakken kunnen deze halen zodat hun kans om griep te krijgen sterk verkleind (hoop je...ik twijfel aan de werking) en als ze het al krijgen het iets verzwakt.

En ja het komt misschien erg egocentrisch over, dat zij dan zo. Ik vind het heel belangrijk om de ouderen te beschermen maar ik heb niet het vertrouwen dat, als iedereen dit vaccin heeft, de ouderen daadwerkelijk beschermd zijn.


De vraag is natuurlijk wel of vooral de mensen die zich willen laten inenten zich door angst laten leiden of dat het vooral de mensen zijn die zich niet willen laten inenten. Ik laat me niet door angst leiden, ben persoonlijk niet zo bang voor het virus want de kans dat ik er aan overlijdt of ernstige dingen aan overhou is niet zo groot. Voor anderen is dat anders trouwens. Als ik bij ouderen die kwetsbaar zijn op bezoek ga en ze hebben door het vaccin 95 procent bescherming is de kans grofweg 1 op de 20 dat ze het toch krijgen als ze veel in aanraking komen met mensen die het virus wel meedragen. Maar als die mensen zijn ingeënt is de kans dat ze het meedragen ook weer veel kleiner en de kans dat ze het overdragen ook enzovoorts.

Dus ik denk niet: "ach, ik zal er vast niet zoveel last van hebben dus wat maakt het uit" maar ik zou me ook zeker voor anderen laten inenten omdat ik de veiligheid van anderen op dit punt het meest belangrijk vind. Daarnaast ben ik blij als we van al deze beperkende maatregelen af zijn want die maken het leven een stuk minder fijn. En ik heb wel vertrouwen in degenen die dit vaccin ontwikkelen, testen en keuren. In Nederland en tal van andere landen is veiligheid nog steeds heel belangrijk, wordt daar uitgebreid op getest en gekeurd. Ik ben dus niet bang dat er door het vaccin opeens allerlei rare dingen gebeuren en laat me dus juist niet door naast regeren. Maar goed, over een paar jaar D.V. maar eens evalueren of het wantrouwen van jou of het vertrouwen van mij terecht was?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 20 jan 2021 12:05

Marnix schreef:
Verder vraag ik me af of je zoektocht altijd zo objectief is geweest. Want je zegt dat je gevoel altijd al niet goed is geweest. Misschien is dat ook wel weer ontstaan door opvoeding, kritiek op inentingen? Dat is een aanname maar ik weet dat er in bevindelijk gereformeerde kringen erg kritisch naar wordt gekeken. Hoe dan ook, als je gevoel niet goed is, hoe ga je dan zoeken? En welke pagina's selecteer je dan om verder te gaan lezen? De pagina's die dat gevoel tegenspreken of die het juist onderstrepen, dat gevoel delen? En dan kom je tal van mensen tegen die hun kinderen hebben laten inenten, zonder enige problemen maar als je dan iemand tegenkomt die wel kritisch is en het niet meer doet spreekt dat aan en neem je dat over. Toch? Van de verhalen die ik hoor bij mensen die van standpunt wisselen is het vaak dat ze eerst gewoon geen goed gevoel hebben, dan gan zoeken naar dingen die aansluiten bij dat gevoel en dat daarom aannemen en andere geluiden niet en zo steeds meer overtuigd worden. Maar als het om complexe medische zaken gaat is mijn onderbuikgevoel niet echt een goede graadmeter. Ik kijk liever naar wat het overgrote merendeel van de experts er dan van zegt. Niet de mensen die het vaccin moeten verkopen maar die de gezondheid van anderen als belang hebben. Ik kijk liever naar de cijfers van sterfte van kinderen en volwassenen door tal van besmettelijke ziekten en hoeveel miljoenen onnodige doden er door vaccins niet meer zijn. Ga maar eens ouders die hun kind hebben verloren vertellen dat het immuumsysteem van de mens prima polio, mazelen of wat dan ook kan aanpakken... of kinderen die hun ouders hebben verloren vertellen dat ons immuumsysteem corona prima zelf kan bestrijden.



Het is een eigen ervaring. Hoe reageert mijn kind op de vaccinatie? Mijn oudste dus heel heftig. Niet eens zozeer de bijwerkingen maar wel de angst die zich ontwikkelde. Ik kan er hier niet uitgebreid op in gaan, maar daardoor ging ik op zoek naar antwoorden op vragen nav haar gedrag en gezondheid. Dan ga je inderdaad kritisch kijken naar wat spuit ik in, wat doet dat met je en hoe lang blijft dat hangen. Dan kijk je wel degelijk naar beide kanten. Zelf opgevoed met vaccinatie en ik ben de enige in de familie én vrienden kring die niet mee doet met het RVP. En ja, ik heb 2 jaar geleden geïnformeerd wat er nu nog aan vaccins nodig zou zijn als ik zou starten. Maar eerlijk gezegd zag ik de meerwaarde er niet van in op dit moment. En dat geldt nu ook voor dit vaccin.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 20 jan 2021 13:17

Net een kadootje gekocht bij de trekpleister. Pfft overvolle drukke winkel :-k wat een gedoe. Moeders met kinderen, kon je niet bewegen zonder een ander aan te raken. Te gek voor woorden dat zij op deze manier wel open mogen zijn naar de boekwinkel hier in het dorp niet.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten