Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor pindas83 » 18 jan 2021 21:20

elbert schreef:Niet de Britse variant, maar de Zuid-Afrikaanse (of Braziliaanse) variant is waar we ons zorgen over moeten maken. Want deze variant is volgens voorlopig onderzoek in staat om de bestaande vaccins te ontwijken.
Lekker dan: is straks iedereen ingeent, kunnen we weer overnieuw beginnen. :(


Dat vernam ik ook van het weekend. Misschien moest er eens nagedacht worden over een oplossing zonder vaccin? :-k
Of is dat te liberaal gedacht?

P.s:Overigens bestaan de meeste vaccins uit meerdere injecties en moet je opletten dat je ze wel allemaal van dezelfde pillendraaier krijgt want een cocktail van vaccins is niet aan te bevelen hoorde ik althans.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 18 jan 2021 22:09

pindas83 schreef:Dat vernam ik ook van het weekend. Misschien moest er eens nagedacht worden over een oplossing zonder vaccin? :-k
Of is dat te liberaal gedacht?


Zo goed als alle experts zijn het erover eens dat er geen oplossing bestaat zonder vaccin, tenzij je wereldwijd tientallen miljoenen doden acceptabel vindt.

P.s: Overigens bestaan de meeste vaccins uit meerdere injecties en moet je opletten dat je ze wel allemaal van dezelfde pillendraaier krijgt want een cocktail van vaccins is niet aan te bevelen hoorde ik althans.


Dat is inderdaad iets waar je vaccin-verstrekker (je huisarts of het GGD o.i.d.) op moet letten. Maar goed, ze zullen het wel vastleggen welk vaccin je krijgt, toch?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 18 jan 2021 22:11

elbert schreef:Niet de Britse variant, maar de Zuid-Afrikaanse (of Braziliaanse) variant is waar we ons zorgen over moeten maken. Want deze variant is volgens voorlopig onderzoek in staat om de bestaande vaccins te ontwijken.
Lekker dan: is straks iedereen ingeent, kunnen we weer overnieuw beginnen. :(

Heel goed mogelijk. En is het geen corona, dan wel wat anders. Want alle inspanningen ten spijt, de Bijbel is er duidelijk in: '(..) en er zullen zijn hongersnoden, en pestilentien, en aardbevingen in verscheidene plaatsen. Doch al die dingen zijn maar een beginsel der smarten' (matth. 24)
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 18 jan 2021 22:19

pindas83 schreef:Okay... misschien reageer ik te voorbarig maar voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast zeg ik altijd.


Zeker, met die kanttekening dat het porcelein op twee verschillende manieren kwetsbaar is. Voorzichtig zijn kost tijd wat normaal gesproken prima kan zijn, ware het niet dat het vaccin zelf ook heel veel levens redt / moet redden. Je kan het porcelein (mooie vergelijking!) beschermen door de niet te vaccineren maar dan is de kans weer aanwezig dat ze aan corona overlijden. Stel, 1% van de gevacinneerde ouderen overlijdt aan het vaccin en 5% overlijdt aan corona. Wat doe je dan. Of je gaat ze allemaal hun laatste maanden / jaren in isolatie plaatsen. Willen ze dan een bepaald risico lopen om dat te voorkomen? Ingewikkeld allemaal...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor pindas83 » 18 jan 2021 22:33

Mortlach schreef:Zo goed als alle experts zijn het erover eens dat er geen oplossing bestaat zonder vaccin, tenzij je wereldwijd tientallen miljoenen doden acceptabel vindt.



Aan de andere kant zullen er veel doden te betreuren zijn wanneer er grote delen van de wereld in armoede zullen vervallen. Maar goed daar hebben wij in het rijke westen minder last van...

Mortlach schreef:
Dat is inderdaad iets waar je vaccin-verstrekker (je huisarts of het GGD o.i.d.) op moet letten. Maar goed, ze zullen het wel vastleggen welk vaccin je krijgt, toch?


Ja maar toch...je moet zelf op blijven letten. Een foutje sluipt er zo in zoals in Duitsland die zorgmedewerkers die 5 shotjes kregen ipv 1. En het was geen vrijmibo.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 18 jan 2021 23:20

Mortlach schreef:
Dat is inderdaad iets waar je vaccin-verstrekker (je huisarts of het GGD o.i.d.) op moet letten. Maar goed, ze zullen het wel vastleggen welk vaccin je krijgt, toch?



Dat mogen ze niet toch? Iets met privacy en beroepsgeheim enzo.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 18 jan 2021 23:31

Marnix schreef:Je kan het porcelein (mooie vergelijking!) beschermen door de niet te vaccineren maar dan is de kans weer aanwezig dat ze aan corona overlijden. Stel, 1% van de gevacinneerde ouderen overlijdt aan het vaccin en 5% overlijdt aan corona. Wat doe je dan. Of je gaat ze allemaal hun laatste maanden / jaren in isolatie plaatsen. Willen ze dan een bepaald risico lopen om dat te voorkomen? Ingewikkeld allemaal...

Ik heb vandaag over dat 'risico' een bewonderswaardig inzicht mogen aanhoren.
Ik sprak een 70plusser die bovendien nog een hoger risico loopt ivm tromboseklachten etc. Hij stond erin als hebbende een heel leven in vrijheid, met de bijbehorende kansen tot elke mogelijke opleiding en keuzevrijheden op veel gebieden achter zich. Hij maakte zich er boos over dat voor het zgn risico voor hem en zijn leeftijdsgenoten, er zoveel kinderen en jongeren al maandenlang degelijk onderwijs moesten missen en zoveel bedrijven en winkels dicht moesten blijven, er zoveel beperkingen opgelegd worden tot achter de voordeur aan toe. Hij had echt de nodige vraagtekens hoe dat moet in de toekomst, en wat is het perspectief voor diegenen wanneer dit (naar zekere verwachting) nog tijden gaat duren. Qua psychische gevolgen voor veel mensen, maar ook qua opleiding, werk, inkomens gaat er zoveel verloren. Misschien de bijkomende effecten die niet direct al te zien zijn op dit moment, maar bepaalde onderzoeken tonen dat echt aan. Volgens hem zou er zoveel bij gebaat zijn wanneer er meer een acceptatie zou komen door de oudere generatie, dat het leven niet eindeloos doorgaat. En wanneer er meer ouderen nu eens zouden aangeven niét koste wat het kost te willen voorkomen dat men hieraan gaat overlijden (wat je overigens niet kunt voorkomen, is het niet hieraan dan (zeer) binnenkort wel aan iets anders) en dus geen ziekenhuisbed in willen nemen en/of geen IC bed, dan zou de hele zorg niet zo overbelast hoeven zijn en de beperkingen veel minder. Want het is gewoon een feit dat het overgrote deel van de ziekenhuisbezetting (hoog)bejaard is, en dat daarom de ziekenhuizen overvol raken. En dat dáár weer om de hele maatschappij platgelegd moet worden.
Maar goed, zie dat maar eens gebeuren. Koste wat het kost moet het leven oneindig vast gehouden worden. En ik begrijp dat ook wel, want het zal je vader of moeder maar zijn, dan zeg je niet zomaar 'hij/zij hoeft dat bed niet'. Dan probeer je wat je kunt om ze langer bij je te houden.
En eerlijk gezegd denk ik ook dat je genade moet kennen om zo 'heilig zorgeloos' in het leven te kunnen staan. Bereid ook om te sterven, omdat een beter vaderland wacht. Daar kun je in het Nederland van nu niet meer mee aankomen.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 18 jan 2021 23:47

pindas83 schreef:Aan de andere kant zullen er veel doden te betreuren zijn wanneer er grote delen van de wereld in armoede zullen vervallen. Maar goed daar hebben wij in het rijke westen minder last van...


Nog veel meer dan nu al, bedoel je. Het rijke westen heeft wat dat betreft zeker een verantwoordelijkheid om de armere landen straks niet aan hun lot over te laten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 18 jan 2021 23:49

irmo schreef:Dat mogen ze niet toch? Iets met privacy en beroepsgeheim enzo.


Wat? Je eigen huisarts die niet zou mogen vastleggen met welk vaccin ze je injecteren? Dat lijkt me nogal vreemd.

Maar misschien krijg je een kaartje mee ofzo. Vaccinatiepaspoorten zijn toch echt geen nieuwe uitvinding.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 19 jan 2021 00:03

Dorpeling schreef:... Volgens hem zou er zoveel bij gebaat zijn wanneer er meer een acceptatie zou komen door de oudere generatie, dat het leven niet eindeloos doorgaat.


Dus geen autogordel meer om en joh, als dat blikje tomatensaus bol staat, niet zeuren, gewoon opeten.

Ikzelf ben blij en dankbaar dat mijn moeder haar kleinkinderen kan zien opgroeien, maar dat zal wel aan mij liggen.

En wanneer er meer ouderen nu eens zouden aangeven niét koste wat het kost te willen voorkomen dat men hieraan gaat overlijden (wat je overigens niet kunt voorkomen, is het niet hieraan dan (zeer) binnenkort wel aan iets anders) en dus geen ziekenhuisbed in willen nemen en/of geen IC bed, dan zou de hele zorg niet zo overbelast hoeven zijn en de beperkingen veel minder. Want het is gewoon een feit dat het overgrote deel van de ziekenhuisbezetting (hoog)bejaard is, en dat daarom de ziekenhuizen overvol raken. En dat dáár weer om de hele maatschappij platgelegd moet worden.


Dan zorg je toch dat je een "niet reanimeren"-kaartje bij je hebt en maak je je wensen kenbaar aan je familie. Lijkt me een prima individuele keuze die je kunt maken.

Maar goed, zie dat maar eens gebeuren. Koste wat het kost moet het leven oneindig vast gehouden worden.


En daar zijn we tegen, behalve als het over het ongeboren leven gaat, want dat moet ineens WEL koste wat kost beschermd worden. Je ziet wel eens de tegenwerping dat bepaalde christenen niet "pro life" zijn maar "pro birth". Ik vraag me steeds minder vaak af waar dat idee precies vandaan komt.

En ik begrijp dat ook wel, want het zal je vader of moeder maar zijn, dan zeg je niet zomaar 'hij/zij hoeft dat bed niet'. Dan probeer je wat je kunt om ze langer bij je te houden.


Dan respecteer je HUN wensen en zolang ze niet beslissingsonbekwaam zijn is het helemaal jouw beslissing niet of hij/zij dat bed krijgt. Dat kunnen ze prima zelf bepalen.

En eerlijk gezegd denk ik ook dat je genade moet kennen om zo 'heilig zorgeloos' in het leven te kunnen staan. Bereid ook om te sterven, omdat een beter vaderland wacht. Daar kun je in het Nederland van nu niet meer mee aankomen.


Mijn vader had terminale darmkanker. En we zijn maar niet blij dat hij toch, toen het nog redelijk goed ging bij ons trouwen kon zijn. Twee jaar later, toen het echt een stuk slechter ging, moesten we halsoverkop naar Nederland vliegen met het net geboren kleinkind. Hij heeft haar nog mogen ontmoeten, vast kunnen houden, samen op de foto. 2 dagen later overleed hij, in zijn slaap, zonder heisa. Hij heeft het echt die laatste paar maanden uitgehouden om die ontmoeting mogelijk te maken. En daar zijn wij heel erg dankbaar voor. Want ook al zal onze dochter haar opa nooit kennen, het feit dat er foto's zijn van hen samen en foto's van haar door hem geschoten, is hopelijk toch iets om een gevoel van verbintenis te genereren, wat haar alleen maar ten goede kan komen.

Als ik het goed begrijp had jij het liever gehad dat we dat moment nooit hadden kunnen verwezenlijken, had mijn vader gewoon 2 jaar eerder moeten opgeven. Ga jij je alsjeblieft even kapotschamen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 19 jan 2021 00:39

Mortlach schreef:Wat? Je eigen huisarts die niet zou mogen vastleggen met welk vaccin ze je injecteren? Dat lijkt me nogal vreemd.

Maar misschien krijg je een kaartje mee ofzo. Vaccinatiepaspoorten zijn toch echt geen nieuwe uitvinding.



Ik had dat van de week ergens gelezen. Je mag niet kiezen van welke fabrikant je het vaccin wil, en het mag ook niet ergens aangekruist worden want dan begon het teveel op een nationaal systeem te lijken. En dat hebben we nog niet, en kunnen we nog niet, en privacytechnisch moeilijk enzo. Dus ze doen het niet. En de overheid en ICT, dat is een zooitje.

Ik kan helaas ff zo snel geen linkje vinden.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 19 jan 2021 09:18

Mortlach schreef:Dus geen autogordel meer om en joh, als dat blikje tomatensaus bol staat, niet zeuren, gewoon opeten.

Ikzelf ben blij en dankbaar dat mijn moeder haar kleinkinderen kan zien opgroeien, maar dat zal wel aan mij liggen.



Dan zorg je toch dat je een "niet reanimeren"-kaartje bij je hebt en maak je je wensen kenbaar aan je familie. Lijkt me een prima individuele keuze die je kunt maken.



En daar zijn we tegen, behalve als het over het ongeboren leven gaat, want dat moet ineens WEL koste wat kost beschermd worden. Je ziet wel eens de tegenwerping dat bepaalde christenen niet "pro life" zijn maar "pro birth". Ik vraag me steeds minder vaak af waar dat idee precies vandaan komt.



Dan respecteer je HUN wensen en zolang ze niet beslissingsonbekwaam zijn is het helemaal jouw beslissing niet of hij/zij dat bed krijgt. Dat kunnen ze prima zelf bepalen.



Mijn vader had terminale darmkanker. En we zijn maar niet blij dat hij toch, toen het nog redelijk goed ging bij ons trouwen kon zijn. Twee jaar later, toen het echt een stuk slechter ging, moesten we halsoverkop naar Nederland vliegen met het net geboren kleinkind. Hij heeft haar nog mogen ontmoeten, vast kunnen houden, samen op de foto. 2 dagen later overleed hij, in zijn slaap, zonder heisa. Hij heeft het echt die laatste paar maanden uitgehouden om die ontmoeting mogelijk te maken. En daar zijn wij heel erg dankbaar voor. Want ook al zal onze dochter haar opa nooit kennen, het feit dat er foto's zijn van hen samen en foto's van haar door hem geschoten, is hopelijk toch iets om een gevoel van verbintenis te genereren, wat haar alleen maar ten goede kan komen.

Als ik het goed begrijp had jij het liever gehad dat we dat moment nooit hadden kunnen verwezenlijken, had mijn vader gewoon 2 jaar eerder moeten opgeven. Ga jij je alsjeblieft even kapotschamen.


:shock: kun jij niet lezen of wil jij het niet begrijpen?

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 19 jan 2021 09:36

Ieder leven is kostbaar en dierbaar. God heeft nooit gewild dat wij zouden moeten sterven. Dat was onze eigen keus door de val in het paradijs. En of je dat nu wil geloven of niet, de gevolgen zijn overduidelijk merkbaar.

En ja, ik ben het eens met triage. Iets waar al langere tijd gebruik van wordt gemaakt. Wat is haalbaar en wanneer moet je stoppen.

Ik geef even een voorbeeld van vocht en voeding toedienen. Soms wil familie koste wat het kost om een terminale fase nog vocht en voeding geven. Heel regelmatig versnelt dit het einde. Want wat gebeurt er vaak, men verslikt zich, krijgt een longontsteking en overlijd eerder dan als we voor comfort/warme zorg zouden hebben gekozen.
En als mensen niet meer kunnen eten en drinken wil familie vaak infuus, sonde etc. Maar je lichaam is er dan niet meer toe in staat om dit op te nemen
De praktijk wijst uit dat mensen kotsmisselijk worden, vochtophoping bij het infuus etcetc dan moet je dus stoppen. De medici moet accepteren dat ze niets meer kunnen doen. En familie moet accepteren dat ze hun geliefde moeten verliezen.

Mijns inziens geldt dit inderdaad ook voor deze pandemie, gedeeltelijk dan. De ene 80 plusser is de andere niet, maar ik denk dat het inderdaad goed is als iedere oudere en beslissing maakt vóór hij of zij ziek wordt, wat hij wil. Wel of geen opname.

En ja, ik vraag me ook echt af wat de beste aanpak is. Ik geloof niet in het vaccin, het wordt al langzamerhand spannender of het wel werkt tegen alle varianten. Ik ben ervan overtuigt dat er inderdaad een variant komt die gewoon weer door woekert. Gaan we dan weer massaal thuis zitten? Alles sluiten? Waar zijn we eigenlijk mee bezig :roll: we stellen hoop op het vaccin en gaan vervolgens weer door met ons leven. Tenminste, dat is de bedoeling. Maar horen we de roepstem ook? Wereldwijde pandemie, het is voorzegd en het zal niet ophouden tot de laatste dag.

Abortus en triage is niet met elkaar te vergelijken. Als je dan geen kind wil, zorg ervoor dat je niet zwanger wordt. Sorry maar alles moet kunnen op seksueel gebied. Dan moet je ook de gevolgen maar dragen. En vermoord je geen kind. Ooit gezien hoe een 'vruchtje' tegenwerkt als het weggezogen wordt?
Ook wat dat betreft, de ene zonde zorgt voor de andere.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals verkrachting en geweld maar die zijn heel erg in de minderheid hoor....

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 19 jan 2021 10:09

Mortlach schreef:(...)Als ik het goed begrijp had jij het liever gehad dat we dat moment nooit hadden kunnen verwezenlijken, had mijn vader gewoon 2 jaar eerder moeten opgeven. Ga jij je alsjeblieft even kapotschamen.

Die niet zo opgefokt man. Dat zeg ik toch nergens? Ga je frustraties ergens anders uiten.
Wat doe je een aannames overigens. Weet jij van alle moeilijke ervaringen in míjn leven; misschien wel vergelijkbaar met die van jou hier boven, maar dan zonder de mogelijkheid van kennismaken met het kind? Of van de vele miserabele keuzes in het verdere van mijn leven, en begrijp je waarom ik me kan verwonderen over zo'n standpunt; er zelfs jaloers op kan worden? Zo niet, oordeel dan eens wat minder snel!

lammetje schreef:Mijns inziens geldt dit inderdaad ook voor deze pandemie, gedeeltelijk dan. De ene 80 plusser is de andere niet, maar ik denk dat het inderdaad goed is als iedere oudere en beslissing maakt vóór hij of zij ziek wordt, wat hij wil. Wel of geen opname.

Inderdaad, en dat gebeurd ook wel. Speelt mee dat revalidatie na een IC ontzettend zwaar is, lang niet iedere oudere komt er weer bovenop.

En ja, ik vraag me ook echt af wat de beste aanpak is. Ik geloof niet in het vaccin, het wordt al langzamerhand spannender of het wel werkt tegen alle varianten. Ik ben ervan overtuigt dat er inderdaad een variant komt die gewoon weer door woekert. Gaan we dan weer massaal thuis zitten? Alles sluiten? Waar zijn we eigenlijk mee bezig :roll: we stellen hoop op het vaccin en gaan vervolgens weer door met ons leven. Tenminste, dat is de bedoeling. Maar horen we de roepstem ook? Wereldwijde pandemie, het is voorzegd en het zal niet ophouden tot de laatste dag.

Eens, wat ik hierboven ook zei, 'er zullen pestilentien zijn'.
Hier lost een vaccin niet alles op, al is dat waar nu alle ogen op gericht zijn. Dat gaat ons niet redden.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 19 jan 2021 10:21

irmo schreef:Ik had dat van de week ergens gelezen. Je mag niet kiezen van welke fabrikant je het vaccin wil, en het mag ook niet ergens aangekruist worden want dan begon het teveel op een nationaal systeem te lijken. En dat hebben we nog niet, en kunnen we nog niet, en privacytechnisch moeilijk enzo. Dus ze doen het niet. En de overheid en ICT, dat is een zooitje.

Ik kan helaas ff zo snel geen linkje vinden.


Dat je niet mag kiezen welk vaccin je krijgt lijkt me redelijk logisch on verschillende redenen:

De verschillende leveranciers komen op verschillende momenten met verschillende hoeveelheden vaccins. Als iedereen het zelfde vaccin zou willen zou dat al niet kunnen, simpelweg omdat er te weinig zijn. De mensen die al zijn ingeent zijn dat met Pfizer want die is het eerst geleverd en beschikbaar, daarna komt ook Moderna etc. Los daarvan kunnen er ook andere redenen zijn om bepaalde groepen een bepaald vaccin te geven omdat er vanuit de tests meer bekend is over hoe het vaccin werkt, mogelijke bijwerkingen etcetera. De een lijkt wat beter te werken bij ouderen, de ander niet. De een moet op -70 bewaard worden en kan dus niet overal toegediend worden etcetera. Allemaal redenen waarom je niet zelf je vaccin kan kiezen, net als bij alle inentingen trouwens. Als we het nou gewoon aan de experts durven overlaten (waarom vinden sommigen dat toch zo moeilijk) krijgt iedereen wat voor hem / haar en de grote groep het beste is.

Verder gaan we vast hier en daar wat dingen niet goed in NL maar als ik naar mijn huisarts ga weet die precies wat ik de afgelopen jaren heb gehad, wat voor dingen ik heb gekregen. Ze weten ook precies waar ik tegen ben ingeënt en niet. Dus komt heus wel goed :-)

pindas83 schreef:Dat vernam ik ook van het weekend. Misschien moest er eens nagedacht worden over een oplossing zonder vaccin? :-k
Of is dat te liberaal gedacht?

P.s:Overigens bestaan de meeste vaccins uit meerdere injecties en moet je opletten dat je ze wel allemaal van dezelfde pillendraaier krijgt want een cocktail van vaccins is niet aan te bevelen hoorde ik althans.


Er is geen oplossing behalve heel lang strenge maatregelen en veel zieken en doden totdat het virus een beetje uitgedoofd is... als dat gebeurt. Heel veel ziekten zijn pas echt verdwenen toen er vaccins voor kwamen omdat er geen andere oplossingen voor waren. Denk aan mazelen, pokken etcetera. Allemaal ziekten die heel veel slachtoffers hebben geeist en waar geen andere oplossing voor was, behalve accepteren dat er veel mensen ziek van worden en dood aan gaan. Maar misschien heb jij in tegenstelling tot alle gezondheidsexperts wel een oplossing? Ik denk dat ze dat dan heel graag horen want als er een veel eenvoudiger oplossing is dan de hele wereld vaccineren zou dat heel fijn zijn!

Dorpeling schreef:Ik heb vandaag over dat 'risico' een bewonderswaardig inzicht mogen aanhoren.
Ik sprak een 70plusser die bovendien nog een hoger risico loopt ivm tromboseklachten etc. Hij stond erin als hebbende een heel leven in vrijheid, met de bijbehorende kansen tot elke mogelijke opleiding en keuzevrijheden op veel gebieden achter zich. Hij maakte zich er boos over dat voor het zgn risico voor hem en zijn leeftijdsgenoten, er zoveel kinderen en jongeren al maandenlang degelijk onderwijs moesten missen en zoveel bedrijven en winkels dicht moesten blijven, er zoveel beperkingen opgelegd worden tot achter de voordeur aan toe. Hij had echt de nodige vraagtekens hoe dat moet in de toekomst, en wat is het perspectief voor diegenen wanneer dit (naar zekere verwachting) nog tijden gaat duren. Qua psychische gevolgen voor veel mensen, maar ook qua opleiding, werk, inkomens gaat er zoveel verloren. Misschien de bijkomende effecten die niet direct al te zien zijn op dit moment, maar bepaalde onderzoeken tonen dat echt aan. Volgens hem zou er zoveel bij gebaat zijn wanneer er meer een acceptatie zou komen door de oudere generatie, dat het leven niet eindeloos doorgaat. En wanneer er meer ouderen nu eens zouden aangeven niét koste wat het kost te willen voorkomen dat men hieraan gaat overlijden (wat je overigens niet kunt voorkomen, is het niet hieraan dan (zeer) binnenkort wel aan iets anders) en dus geen ziekenhuisbed in willen nemen en/of geen IC bed, dan zou de hele zorg niet zo overbelast hoeven zijn en de beperkingen veel minder. Want het is gewoon een feit dat het overgrote deel van de ziekenhuisbezetting (hoog)bejaard is, en dat daarom de ziekenhuizen overvol raken. En dat dáár weer om de hele maatschappij platgelegd moet worden.
Maar goed, zie dat maar eens gebeuren. Koste wat het kost moet het leven oneindig vast gehouden worden. En ik begrijp dat ook wel, want het zal je vader of moeder maar zijn, dan zeg je niet zomaar 'hij/zij hoeft dat bed niet'. Dan probeer je wat je kunt om ze langer bij je te houden.
En eerlijk gezegd denk ik ook dat je genade moet kennen om zo 'heilig zorgeloos' in het leven te kunnen staan. Bereid ook om te sterven, omdat een beter vaderland wacht. Daar kun je in het Nederland van nu niet meer mee aankomen.


Dat is inderdaad niet voor iedereen makkelijk en zeker niet voor niet-gelovigen. Het probleem is alleen iets complexer. Ik heb dat hier al heel vaak uitgelegd, zo vaak dat ik me afvraag of ik het weer moet doen want blijkbaar komt de boodschap niet echt over, maar ik ga het toch nog een keer proberen:

Zelfs als iedereen boven de 70 bereid is om hun leven te geven voor de vrijheid van mensen die jonger zijn (zoals je hierboven beschrijft) is dat nog steeds geen optie. Want zoals je weet liggen de ziekenhuizen / IC's nu al behoorlijk vol en zit er in die capactiteit niet zoveel ruimte meer. In die ziekenhuizen liggen trouwens echt niet alleen maar mensen van 70, 80, 90 jaar en mensen die al zware problemen hebben. Er liggen ook best een hoop mensen in de 40, 50, 60. 1 op de 3 coronapatienten in het ziekenhuis was kerngezond, had niet allerlei extra klachten. Die mensen overleven het doorgaans wel omdat ze goede zorg krijgen. Maar ga je alle winkels, restaurants, musea, bedrijven, sportclubs, scholen etcetera weer open gooien, ook al isoleer je dan de ouderen of nemen ze dat risico, dan neemt het aantal besmettingen zo toe dat er veel mensen geen zorg meer kunnen krijgen en dan wordt het een heel ander verhaal. Naast dat je ouderen compleet isoleert of gewoon zegt: Jullie hebben een mooi leven gehad dus ga nu gewoon dood zonder klagen ga je ook anderen verliezen die normaalbest zouden kunnen overleven, omdat er niet meer voldoende zorg kan worden geboden. Daarom is "flatten the curve" de enige oplossing en versoepelingen kunnen alleen worden genomen als de ziekenhuizen dat ook kunnen opvangen.

Je kan dan iedere keer terugkomen op: Het probleem is dat mensen niet bereid zijn om te sterven en dat klopt vast, niemand gaat graag dood. Maar het is, sorry dat ik het zo zeg, ook een beetje een vrome dooddoener. Ik ken genoeg ouderen met een groot geloof die uitzien naar Zijn komst maar toch als ze ziek worden wel passende zorg zouden willen. En los daarvan gelooft het grootste deel van Nederland niet en is "tja had je maar moeten geloven, dan was je niet zo bang geweest voor de dood" ook wat cru.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten