Arie Slob en de reformatorische scholen

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Tante Pollewop » 16 nov 2020 10:10

elbert schreef:Deze discussie gaat niet (meer) over de vraag of ouders gevraagd worden om homoseksualiteit af te keuren. Scholen vragen dat ook niet aan ouders, wel of ze het huwelijk tussen man en vrouw als de aangewezen Bijbelse relatievorm erkennen.
De discussie gaat ondertussen vooral over de vraag of bijzonder onderwijs nog toegestaan mag worden en dus art. 23 van de grondwet afgeschaft moet worden. Want mensen die bijzonder onderwijs altijd al een slecht idee vonden, zien nu hun kans schoon om onderwijs op religieuze basis af te schaffen (of althans daarvoor te pleiten).
Daarvoor worden alle oneigenlijke argumenten van stal gehaald, zoals "kinderen moeten beschermd worden" en dat soort onzin. Want als je vindt dat kinderen op school beschermd moeten worden, dan zeg je eigenlijk dat ouders hun kinderen niet kunnen beschermen en dat ze niet in staat zijn om hun kinderen goed op te voeden. Hun oplossing is dan dat de staat voor die bescherming zorgt door de kinderen een van staatswege goedgekeurde mening in te prenten. Staatspedagogiek dus.
Wie in de vrijheid van ouders gelooft om hun kinderen naar hun inzicht iets mee te geven in de opvoeding, zal zich hiertegen dienen te verzetten.


Ik vind het afschaffen van artikel 23 gevaarlijk, ik denk dat ouders vrijheid moeten hebben om hun kinderen op te voeden zoals zij dat willen.

Die vrijheid mag niet misbruikt worden om kinderen te mishandelen. Ik denk dat niemand opvoeders die hun kinderen dagelijks een pak slaag geven omdat het hun overtuiging is serieus neemt en dit blijft toestaan. Het is dus absoluut geen onzin dat kinderen beschermd moeten worden.

Ik vind daarom ook dat scholen en opvoeders aangesproken moeten worden op hun verantwoordelijkheid om hun eigen lhbti+-kinderen niet op te zadelen met een onveilig klimaat en alle vervelende gevolgen daarvan.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor elbert » 16 nov 2020 10:28

Tante Pollewop schreef:Die vrijheid mag niet misbruikt worden om kinderen te mishandelen. Ik denk dat niemand opvoeders die hun kinderen dagelijks een pak slaag geven omdat het hun overtuiging is serieus neemt en dit blijft toestaan. Het is dus absoluut geen onzin dat kinderen beschermd moeten worden.
Uiteraard. Ik vind alleen wel dat dit argument in deze context een oneigenlijk argument is. Kinderen worden niet mishandeld als ouders het huwelijk tussen man en vrouw als Bijbels erkennen. Het wordt pas onveilig bij negatieve gevolgen (zoals bijv. pesten) voor kinderen die ervoor uitkomen dat ze homo zijn en de school die negatieve gevolgen toelaat.
Als reformatorische school kun je dus heel goed uitdragen dat je alleen het huwelijk tussen man en vrouw als de Bijbelse relatievorm ziet en tegelijkertijd in o.a. het pestprotocol aangeven dat je pestgedrag tegen lhbti+ kinderen niet tolereert.
Tante Pollewop schreef:Ik vind daarom ook dat scholen en opvoeders aangesproken moeten worden op hun verantwoordelijkheid om hun eigen lhbti+-kinderen niet op te zadelen met een onveilig klimaat en alle vervelende gevolgen daarvan.
Dan is wel de vraag of deze kinderen op een reformatorische school slechter af zijn dan op een openbare school. Het antihomogeweld in de grote steden (waar vooral openbare scholen zijn) is over het algemeen een veel groter probleem dan in de bible belt. Dat heeft andere oorzaken dan een verklaring die ouders wel of niet tekenen.
Getekende A4tjes maken scholen over het algemeen niet onveilig, een bepaald klimaat op een school (of de buurt waarin die school staat) wel.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2020 14:46

Mee eens. En naast het niet tolereren van pestgedrag denk ik dat je ook van scholen mag vragen er aandacht aan te besteden en ernaar te streven een veilige plek te zijn, ook als je als jongere tot de ontdekking komt dat je homo bent. Want je kan pestgedrag bestrijden, uitstekend, maar een valkuil van leren dat het huwelijk en dus seks er is tussen man en vrouw en dat de norm is kan zijn dat je je niet veilig voelt als je ontdekt dat je niet aan die normen voldoet. Dat staat natuurlijk los van je visie als school op de praxis.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Tante Pollewop » 16 nov 2020 18:07

elbert schreef:Uiteraard. Ik vind alleen wel dat dit argument in deze context een oneigenlijk argument is. Kinderen worden niet mishandeld als ouders het huwelijk tussen man en vrouw als Bijbels erkennen. Het wordt pas onveilig bij negatieve gevolgen (zoals bijv. pesten) voor kinderen die ervoor uitkomen dat ze homo zijn en de school die negatieve gevolgen toelaat.
Als reformatorische school kun je dus heel goed uitdragen dat je alleen het huwelijk tussen man en vrouw als de Bijbelse relatievorm ziet en tegelijkertijd in o.a. het pestprotocol aangeven dat je pestgedrag tegen lhbti+ kinderen niet tolereert.

Ik denk dat een pestprotocol niet voldoende is om een veilig klimaat te scheppen. Als je opgroeit in een omgeving waar nooit een positief woord valt over LHBTI+ mensen -eerder het tegenovergestelde- en je komt erachter dat je LHBTI+ bent, is dat m.i. onveilig. En ik durf wel te zeggen dat dat nog altijd het klimaat is op scholen en daarbuiten in de gereformeerde gezindte.

elbert schreef:Dan is wel de vraag of deze kinderen op een reformatorische school slechter af zijn dan op een openbare school. Het antihomogeweld in de grote steden (waar vooral openbare scholen zijn) is over het algemeen een veel groter probleem dan in de bible belt. Dat heeft andere oorzaken dan een verklaring die ouders wel of niet tekenen.
Getekende A4tjes maken scholen over het algemeen niet onveilig, een bepaald klimaat op een school (of de buurt waarin die school staat) wel.

Eens met dat laatste, en wat betreft de andere scholen ontslaat dat de refo scholen niet van hun verplichting een veilig leerklimaat te scheppen.

Elketongzalbelijden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jan 2021 19:15

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Elketongzalbelijden » 08 jan 2021 23:31

Ik snap niet echt wat soms zo raar word gedaan over 'onveilig'. Dat mensen een meningsverschil hebben brengt je niet ineens in gevaar ofzo. Tegenwoordig lijkt het net alsof iedereens huid zo dun is dat we overal aan kapot gaan.
Meningsverschillen moeten er kunnen zijn. Als een school een bepaalde visie heeft over het huwelijk en dat is algemeen bekend dan snap ik in de eerste plaats al niet waarom je daarheen zou willen of je kind daarheen zou willen sturen als je het er niet mee eens bent.
En mocht het wel zo zijn dat je daar als kind zit en erachter komt dat je niet hetero bent wil dat niet meteen zeggen dat je ineens onveilig bent. Ja er zijn meningsverschillen. Dat kan. Zolang je er niet om gediscrimineert of mee gepest wordt dan zouden meningsverschillen gewoon moeten kunnen bestaan.
Wanneer pestgedrag of discriminatie ontstaat moet er uiteraard opgetreden worden. Echter zijn deze dingen op openbare scholen zeker even erg zoniet meer aanwezig.
Ook is er een duidelijk verschil tussen homofilie en homosexualiteit. Homo zijn op een refo school moet gewoon kunnen, echter als de school bepaalde regels heeft over dat uitdragen oid moet een ieder zich natuurlijk wel aan die regels houden. Dat is immers een school zijn recht om regels in te stellen op school over gedrag etc.
Een homo mag vinden dat homosekualiteit prima is. Net zoals een christen mag vinden dat dat niet iets moreels goed is vanuit hun religie.
Dat is vrijheid van meningsuiting en die geld voor beide groepen. Zolang er niet gediscrimineert wordt

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Erik1960 » 08 jan 2021 23:46

Het is ook best lastig je een beeld te vormen bij onveiligheid wanneer je zelf tot de groep behoort die niet in het geding is. Vergeet ook niet dat het om kinderen gaat; die hebben wellicht nog niet veel beeld bij het idee van vrijheid van meningsuiting. En ja, het is niet gek wanneer je je aan schoolregels moet houden. Maar het wordt al weer ingewikkelder wanneer die regels specifiek beperkingen opleggen aan jou.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Mortlach » 09 jan 2021 18:56

Elketongzalbelijden schreef:Ik snap niet echt wat soms zo raar word gedaan over 'onveilig'. Dat mensen een meningsverschil hebben brengt je niet ineens in gevaar ofzo. Tegenwoordig lijkt het net alsof iedereens huid zo dun is dat we overal aan kapot gaan.


Jarenlang, dag in, dag uit te horen krijgen van een autoriteit dat je 'fout' bent en niet zou moeten bestaan of niet mag zijn wie je bent tijdens een periode in je leven dat je dit soort dingen net aan het uitvinden bent, ja joh, wat een zielepieten met een dun huidje die daar niet tegen kunnen.

Meningsverschillen moeten er kunnen zijn. Als een school een bepaalde visie heeft over het huwelijk en dat is algemeen bekend dan snap ik in de eerste plaats al niet waarom je daarheen zou willen of je kind daarheen zou willen sturen als je het er niet mee eens bent.


Het kan zijn dat de ouders het er helemaal mee eens zijn maar het kind niet.

En mocht het wel zo zijn dat je daar als kind zit en erachter komt dat je niet hetero bent wil dat niet meteen zeggen dat je ineens onveilig bent. Ja er zijn meningsverschillen. Dat kan. Zolang je er niet om gediscrimineert of mee gepest wordt dan zouden meningsverschillen gewoon moeten kunnen bestaan.


Wanneer heb jij voor het laatste een puber gesproken?

Wanneer pestgedrag of discriminatie ontstaat moet er uiteraard opgetreden worden.


Maar niet te hard want de homo-jongere zit natuurlijk ook gewoon in de fout, nietwaar?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor lammetje » 18 jan 2021 15:36

Lang nagedacht of ik hier op wil reageren. 1 reactie en daar blijft het bij :wink: Er is ooit in een ander topic over dit onderwerp heel veel geschreven en je komt er niet uit. Zolang je namelijk gelooft dat een relatie tussen 2 mannen of 2 vrouwen 'moet kunnen' en andersom, als je gelooft dat dat niet kan, blijf je 2 'kampen' houden.

Wij hebben inderdaad ook getekend voor de schoolregels, dit betekent bij ons dat er geen docenten les mogen geven die samen leven met iemand van hetzelfde geslacht. Ook worden deze relaties tussen leerlingen niet geaccepteerd. Omdat ik geloof dat dat een bijbelse opdracht is, heb ik dit zonder vervelend gevoel kunnen ondertekenen.

Maar ook op onze school lopen jongeren rond met deze gevoelens. En die jongeren worden zeker wel gehoord. Er is zeker wel aandacht voor deze omstandigheden.
En mogelijk worden ze inderdaad ook gepest. Want iedereen die een beetje buiten de boot valt wordt al snel genegeerd of getreiterd. En dat gedrag keuren we als school af. Ongeacht of dit door seksuele gevoelens komt of mogelijk door iets anders (kleding, te dik, te dun)
In elk geval gedrag wat hard aangepakt moet worden als het aan mij ligt. En ik weet dat ze bij ons op school dit ook zeker doen als ze ervan op de hoogte zijn.

Dus deze petitie veroordeeld homo's niet. En daarmee vind ik het dus ook belachelijk dat dit zo hoog is opgepakt. Heel Nederland weet dat in de reformatorische kringen geen homo relaties worden geaccepteerd. En ja, dat is een heel zwaar kruis. Maar nee het is niet onmenselijk of onmogelijk. Zie hart voor homo's voor meer informatie.

Wel pleit ik voor meer openheid en laat het alsjeblieft niet zo hoog oplopen. Onze kinderen worden wat dat betreft ook heel vrij opgevoed. Niet dat alles mogelijk is maar wel dat erover gepraat kan worden en dat je iemand niet mag beoordelen op uiterlijk bijvoorbeeld. Ik hoop dat ze dus ook nooit een klasgenoot zullen uitlachen die anders is, op welk gebied dan ook. Maar groepsdruk is soms best lastig te weerstaan.
Wij hadden ooit 2 buurmannen waarvan 1 mijn collega was. Zij wisten dat ik hun samen leven niet goed keurde in het licht van de bijbel, maar we hadden gewoon goed contact met elkaar. Laten we niet boven iemand gaan staan, wat zijn levensvisie dan ook is.

Het valt mij altijd op dat andersom alles moet kunnen maar als de refo groep iets afkeurd, zij maar begrip moeten hebben voor... Dat vind ik erg jammer. Zie bijvoorbeeld second love borden bij de a15. En beetje nuchter nadenkend persoon vind het echt niet goed als z'n partner met een ander in bed duikt. Laat staan dat het gezond is. En als de sgp dat afwijst moeten ze maar accepteren dat er mensen zijn die dat wel willen. Maar andersom accepteren ze niet er ook een grote groep is die er verdrietig van wordt.

Overigens laatst een aantal colums in een vrouwenblad gelezen over een zoon die gepest werd. Eerst op de basisschool, later 2 verschillende VO scholen. Alle 3 niet christelijk. En bij alle 3 vanwege zijn geaardheid. Dus ik denk niet dat het alleen op refo scholen is.... Ik weet het wel zeker van niet... Maar natuurlijk worden de refo's er weer op aangekeken. Niks nieuws onder de zon hé ](*,)

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Erik1960 » 18 jan 2021 17:15

lammetje schreef:Lang nagedacht of ik hier op wil reageren.


In mijn beleving fijn dat je dat wel gedaan hebt! Je schrijft wijze en warme woorden over dit weerbarstige thema en ook al ben ik het inhoudelijk niet met je eens: dankjewel daarvoor.

Je geeft aan dat je het bij deze ene reactie wilt laten en dat respecteer ik. Daarom zal ik niet inhoudelijk ingaan op jouw bijdrage.
Één uitzondering: die borden langs de A15. Net zoals de plaatsers van die borden vast niet verwachten dat "de refo's" op die aansporing in zullen gaan, moeten "de refo's" wellicht niet verwachten dat hun verdriet aanleiding is om die borden weg te halen. En als ik me goed herinner (het is al een tijd geleden dat ik de A15 afreed op weg naar mijn werk) stonden er toch ook borden aan de A15 waarop "de refo's" van zich lieten horen?
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor lammetje » 18 jan 2021 18:12

Erik1960 schreef:Één uitzondering: die borden langs de A15. Net zoals de plaatsers van die borden vast niet verwachten dat "de refo's" op die aansporing in zullen gaan, moeten "de refo's" wellicht niet verwachten dat hun verdriet aanleiding is om die borden weg te halen. En als ik me goed herinner (het is al een tijd geleden dat ik de A15 afreed op weg naar mijn werk) stonden er toch ook borden aan de A15 waarop "de refo's" van zich lieten horen?


Klopt, die was ik alweer vergeten want die is ondertussen weg, de ander hangt er nog :wink:

En klopt ook dat je elkaar vrij moet laten, maar ik merk wel steeds vaker dat ik bepaalde onderwerpen het van 1 kant moet komen. Christenen zijn overduidelijk in de minderheid en dat merk je in alles. En soms begrijp ik het ook heel goed want er wordt niet altijd gehandeld zoals het moet hé :(

Enne, ik kan goed overweg met homo's, maar eerlijk gezegd kan ik slecht tegen mensen die vreemd gaan. Dat is echt een hele andere discussie. Echt, zoveel leed wat daardoor wordt veroorzaakt, gezinnen die kapot gaan, kinderen die ontsporen... Vandaar dat ik die reclame even aanhaalde in mijn voorbeeld hierboven. Maar das hier eigenlijk offtopic.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Mortlach » 18 jan 2021 18:30

lammetje schreef:Klopt, die was ik alweer vergeten want die is ondertussen weg, de ander hangt er nog :wink:

En klopt ook dat je elkaar vrij moet laten, maar ik merk wel steeds vaker dat ik bepaalde onderwerpen het van 1 kant moet komen. Christenen zijn overduidelijk in de minderheid en dat merk je in alles. En soms begrijp ik het ook heel goed want er wordt niet altijd gehandeld zoals het moet hé :(


Er zijn natuurlijk wel 2 grote verschillen. 1) refo's hoeven zich niet aan te melden voor deze 'dienst'; een kind kan wat minder gemakkelijk een school verlaten.
2) hoewel misschien moreel verwerpelijk (ben ik trouwens helemaal met je eens!), wordt er in het geval van de dienst niet gediscrimineerd en in het geval van de school wel. Ja, er is een hoop over te zeggen dat de school dit 'mag', maar dat zal de gemiddelde Nederlander waarschijnlijk worst wezen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Haaibaai » 01 jul 2021 10:25

Dus ik denk niet dat het alleen op refo scholen is.


Inderdaad, pesten vindt plaats op elke school van wat voor signatuur dan ook en hen die pesten sporen niet wij hebben dat nooit begrepen en als men een persoon gaat pesten om zijn/haar geaardheid is helemaal niet acceptabel.Niemand heeft zich zelf gemaakt .

En dan het onderwijs er is gebleken dat op echt Christelijke en reformatorisch scholen zo ook de echte Katholieke scholen het beste onderwijs wordt gegeven,dus laat men die scholen met rust laten.Een had Nederland had het beste onderwijs ter wereld nu komen er veel van school zonder goed te kunnen lezen en schrijven en geen algemene ontwikkeling, er Arie Slob...........................tja [-(
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Tante Pollewop » 03 jul 2021 06:12

Wat een vreemd standpunt om te zeggen dat scholen die goed presteren met rust moeten worden gelaten.
Ook die scholen moeten aangepakt worden als ze de fout ingaan.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor meribel » 03 jul 2021 16:02

ik ben christen, maar zou het liefst algemene scholen zien. Waar met respect over alle religies en standpunten wordt gesproken, gewoon van alle wereldgodsdiensten de basis wordt uitgelegd.

Zelf heb ik op twee middelbare scholen gezeten, een vrijgemaakte ( ook dat was vroeger erg streng) en een openbare. En op de openbare werd mijn geloof juist veel meer gerespecteerd en ik heb veel geleerd van het moslim en hindoe geloof van klasgenootjes. De eerste godsdienstles vroeg mijn leraar, steek je hand op als je weleens naar de kerk gaat. Ik was net nieuw, vierde klas, en dacht...ja shit, spreek nu of zwijg voor altijd dus echt zenuwachtig stak ik mijn hand op.....nou, helemaal niemand vond het raar, hooguit interessant. Terwijl juist op de vrijgemaakte school je voor paal stond als je nog steeds braaf met je ouders naar de kerk ging en niet rebelleerde.


maar goed over homoseksualiteit...
wat ik het ergste vind is dat mensen christen-zijn associëren met anti-homo, ik wil van de daken roepen dat er gelukkig veel kerken zijn waar je als homostel gewoon mag trouwen en waar het volledig geaccepteerd wordt.
Kinderen op refoscholen hebben thuis niet de kans om te horen dat een relatie man-man ook door genoeg christenen wel geaccepteerd worden, en op een refo-school horen ze dat ook niet. Ik vind dat ze op zijn minst de informatie moeten krijgen dat er genoeg christenen zijn die homoseksualiteit niet afwijzen. Ze hoeven niet te kiezen tussen hun geloof en hun identiteit. Dat geeft ze hopelijk de ruimte om zelf te kiezen hoe ze hun leven inrichten, celibatair of niet.



Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 19 gasten