Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 13 jan 2021 17:18

Dorpeling schreef:Ik weet het niet hoor. Hoe werkt dat dan in gezinnen, daar waar je 24/7 bij elkaar bent? Weliswaar niet altijd binnen de 1,5 meter, maar toch.
Toch hadden wij binnen het gezin een aantal besmettingen en ondanks dat isolatie geen optie was, zijn we toch niet allemaal ziek geworden.
Ik ben daarom geneigd te zeggen dat je echt wel héél dicht bij elkaar moet zijn om het uberhaupt over te dragen. Dus niet zomaar even van een willekeurige voorbijganger. En ook al ben je langer binnen die zone, dan nog gebeurd het dus gewoon dat de ander niet besmet raakt.
Of het moet zijn dat de ene helft het toch al in het voorjaar gehad heeft, wat steeds mijn vermoeden was.
Test je dan negatief, ook bij eventuele nieuwe besmetting? Weet iemand dat?

Dan test je nu negatief.
Dat sommige gezinsleden ziek worden en anderen niet eens besmet: het verbaast mij ook. Maar dan nog: je hoeft maar 1 verkeerd druppeltje in te ademen om het virus in je lijf te introduceren. Als je het al onder de leden gehad hebt heb je antistoffen, en gebeurt er niks (en test je negatief).
Maar dan was je al immuum.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 13 jan 2021 21:49

lammetje schreef:Dan test je nu inderdaad negatief. Maar ik ken ook best veel mensen waarvan de partner positief is getest en de ander niet. Ook al in het voorjaar. Dan kan 2 dingen betekenen, of ze hebben een ontzettend goede weerstand of de test klopt niet. Ik denk dat van beide partijen er voorbeelden te noemen zijn..


StillAwake schreef:Dan test je nu negatief.
Dat sommige gezinsleden ziek worden en anderen niet eens besmet: het verbaast mij ook. Maar dan nog: je hoeft maar 1 verkeerd druppeltje in te ademen om het virus in je lijf te introduceren. Als je het al onder de leden gehad hebt heb je antistoffen, en gebeurt er niks (en test je negatief).
Maar dan was je al immuum.

Dank, ik blijf het ook merkwaardig vinden. O.a mijn kleinste stuiterbal en wederhelft waren positief en met beiden ben ik in toch wel eigenlijk doorlopend in (heel) nauw contact geweest. De kleinste overigens met alle gezinsleden, daar is geen houden aan. Ook niet apart geslapen oid. En toch zijn de anderen meerdere keren negatief getest, ook na advies van de GGD om nog maar eens extra te testen. Omdat het volgens hun bijna niet anders kon dan dat wij met z'n allen wel besmet waren.
Maar beter, dan ga ik er toch maar van uit we het eerder gehad hebben; dus immuun zijn. Maar dat betekend dan weer dat óf in het voorjaar ook maar de helft ziek geweest is (wat in mijn herinnering ook zo was) óf degenen die nu positief getest zijn, het voor de 2e keer opgelopen hebben.

Overigens geen pretje hoor, zo echt helemaal afgesloten zijn van de buitenwereld voor langere tijd. Je zit veel te lang op elkaars lip, op den duur resulteert dat in wat korte lontjes. Alleen daarom al toch maar zoveel mogelijk buiten de deur proberen te houden dit virus.. :)
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 14 jan 2021 08:18

Je hoort het nog best veel dat maar de helft van een huishouden besmet is. Soms zijn er wel bij iedereen klachten maar geen positieve test. Ik heb op 2 verschillende corona afdelingen waar bijna iedereen van het personeel besmet was én alle bewoners op 2 na. Iets wat ook niet te verklaren was. 1 was bedlegerig en werd ook gewoon door ons verzorgd, nadat we bij corona bewoners binnen waren geweest. Het was niet te coördineren om dit gescheiden te houden ivm de hoge zorgvraag van alle bewoners. Deze vrouw was terminaal maar heeft echt geen corona gehad. Overduidelijk geen symptomen die daarop wezen én meerdere keren negatieve test. Echt zo bijzonder. Eigenlijk onverklaarbaar, vooral als je ziet dat verder iedereen incl personeel, ziek was.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 14 jan 2021 10:09

lammetje schreef:Je hoort het nog best veel dat maar de helft van een huishouden besmet is. Soms zijn er wel bij iedereen klachten maar geen positieve test. Ik heb op 2 verschillende corona afdelingen waar bijna iedereen van het personeel besmet was én alle bewoners op 2 na. Iets wat ook niet te verklaren was. 1 was bedlegerig en werd ook gewoon door ons verzorgd, nadat we bij corona bewoners binnen waren geweest. Het was niet te coördineren om dit gescheiden te houden ivm de hoge zorgvraag van alle bewoners. Deze vrouw was terminaal maar heeft echt geen corona gehad. Overduidelijk geen symptomen die daarop wezen én meerdere keren negatieve test. Echt zo bijzonder. Eigenlijk onverklaarbaar, vooral als je ziet dat verder iedereen incl personeel, ziek was.


Ja er zijn heel veel van die verhalen. Als je een coronapatient opsluit in een ruimte met een paar gezonde mensen is er zeker geen 100% overdrachtskans. Er zijn verschillende redenen te noemen. Allereerst is niet iedereen even besmettelijk. Je hebt mensen die het virus heel makkelijk overdragen (denk aan de Sint die in Belgie kort bij bewoners van een verzorgingstehuis langsging met 57 besmettingen 27 doden als gevolg) en mensen die het minder makkelijk overdragen (combinatie van persoon dus hoe je lichaam met het virus omgaat en in welke mate dat aanwezig is, welke symptomen je hebt, hoe ziek je er zelf van wordt enz) en mensen die dat helemaal niet makkelijk doen en dat is ook weer leeftijdsgebonden. Daarnaast is ook niet iedereen even ontvankelijk, sommige mensen lopen het minder snel op dan anderen, bij sommigen ruimt het lichaam het toch snel en hebben ze nauwelijks klachten. Je ziet dat trouwens ook bij griep en verkoudheidsvirussen, sommige mensen zijn standaard 3x per winter zwaar verkouden en anderen snuiten hooguit 1 dag per jaar een keer wat meer hun neus. Ook al komen ze allemaal in dezelfde mate met dat virus in aanraking. En een laatste optie is nog, er zijn vanuit de eerste golf waarin weinig getest werd en ook nu in de tweede golf vermoedelijk best veel mensen die wel corona hebben gehad maar het niet eens hebben gemerkt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 16 jan 2021 21:05


Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor pindas83 » 17 jan 2021 15:04

‘Het vaccin’ is in Noorwegen al een groot succes. 29 oudere mensen overleden daags na het prikje wat de wereld zou moeten redden. Dan toch maar geen oudere, zwakke mensen inenten maar alleen de jongere, fitte bevolking die er niks aan hebben. :-k

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor pindas83 » 17 jan 2021 15:05

irmo schreef:Die centjes zijn er wel, alleen niet waar het hoort. Er zijn mensen die schandalig hebben verdiend aan die bezuinigingen, wist je dat?


Nee dat wist ik niet maar het verbaast me allerminst.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 17 jan 2021 17:20

pindas83 schreef:‘Het vaccin’ is in Noorwegen al een groot succes. 29 oudere mensen overleden daags na het prikje wat de wereld zou moeten redden. Dan toch maar geen oudere, zwakke mensen inenten maar alleen de jongere, fitte bevolking die er niks aan hebben. :-k


https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210116_96981562

"De vaccins zijn misschien te riskant voor erg oude en terminaal zieke mensen."


Als er niemand doodgaat aan corona omdat al die mensen toch al oud waren of onderliggende aandoeningen hadden, dan gaat er dus ook niemand dood aan het vaccin als ze toch al oud of terminaal ziek waren. :roll: Wat was het argument ook alweer, als je positief getest bent en je valt van een ladder, dan wordt je als coronadode gerekend! (de implicatie is dat dit dus onterecht is). Maar nu ineens wél alles wat er met mensen die gevaccineerd zijn aan het vaccin wijten?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor pindas83 » 17 jan 2021 18:32

Mortlach schreef:https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210116_96981562

"De vaccins zijn misschien te riskant voor erg oude en terminaal zieke mensen."


Als er niemand doodgaat aan corona omdat al die mensen toch al oud waren of onderliggende aandoeningen hadden, dan gaat er dus ook niemand dood aan het vaccin als ze toch al oud of terminaal ziek waren. :roll: Wat was het argument ook alweer, als je positief getest bent en je valt van een ladder, dan wordt je als coronadode gerekend! (de implicatie is dat dit dus onterecht is). Maar nu ineens wél alles wat er met mensen die gevaccineerd zijn aan het vaccin wijten?


Er is dus wel een verband, oud en krakkemikkig icm vaccin is link.
Van een trap af lazeren en Corona hebben lijkt me geen verband hebben.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 17 jan 2021 19:05

pindas83 schreef:Er is dus wel een verband, oud en krakkemikkig icm vaccin is link.
Van een trap af lazeren en Corona hebben lijkt me geen verband hebben.


Nee, want ze stierven vast aan "oud- en krakkemikkigheid"; ook zonder vaccin waren die mensen ongetwijfeld snel overleden. Had niks met dat vaccin te maken.

Sorry, maar dat zijn gewoon de eigen argumenten van de corona-ontkenners.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor pindas83 » 17 jan 2021 20:31

Mortlach schreef:Nee, want ze stierven vast aan "oud- en krakkemikkigheid"; ook zonder vaccin waren die mensen ongetwijfeld snel overleden. Had niks met dat vaccin te maken.

Sorry, maar dat zijn gewoon de eigen argumenten van de corona-ontkenners.


Ja maar jij gelooft niet in dat argument maar nu ineens wel? Ik ontken geen COVID overigens.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 17 jan 2021 20:36

pindas83 schreef:Ja maar jij gelooft niet in dat argument maar nu ineens wel? Ik ontken geen COVID overigens.


Ik weet het niet. Het moet nader worden onderzocht en de kans bestaat dat het inderdaad niks met het vaccin te maken heeft. Post hoc ergo procter hoc, immers. Of wel, en dan moet je het inderdaad niet aan terminale mensen geven.

Het punt is dat corona-ontkenners (sorry dat ik jou in die groep zette) niet direct de conclusie zouden moeten trekken dat het vaccin gevaarlijk is, want dat is dan dus uitermate inconsequent/hypocriet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 17 jan 2021 22:49

pindas83 schreef:‘Het vaccin’ is in Noorwegen al een groot succes. 29 oudere mensen overleden daags na het prikje wat de wereld zou moeten redden. Dan toch maar geen oudere, zwakke mensen inenten maar alleen de jongere, fitte bevolking die er niks aan hebben. :-k


- Het is goed om uit te zoeken wat er aan de hand is. Wel even voor de goede feiten: Noorwegen heeft zo'n 42000 mensen ingeent en zijn bij het inenten begonnen met de kwetsbaarste groepen. Dus 42000 mensen, vooral ouderen en ernstig zieke mensen (en vaak een combinatie) zijn ingeent en een paar weken leven er 29 daarvan niet meer. Als die 42000 corona hadden gekregen was het sterftecijfer veel hoger geweest. Dat even voor de relativering, natuurlijk is het belangrijk om uit te zoeken wat de oorzaak is en of dat verband houdt met het vaccin, of er verschillen zijn tussen die vaccins etecera.

- Als blijkt dat het vaccin te riskant is voor oude zwakke mensen is het natuurlijk nog niet zo dat alleen de groep die er niets aan heeft niet meer ingeënt kan worden. Naast hoeveel last je van het virus hebt (en het is niet zo dat jonge en gezonde mensen er totaal geen last van hebben, genoeg verhalen van jonge en gezonden die er niet aan overlijden maar er wel veel last van hebben en op dat punt inentingen al weinig kosten en veel opleveren) maar het virus heeft ook dragers nodig actief te kunnen blijven. Het wordt dan juist extra belangrijk om de rest in te enten zodat het virus niet constant heel actief is en via anderen ook kwetsbare ouderen bereikt. En dat is de sleutel naar de weg terug naar normaal, naar hoe het een jaar geleden was. Gewoon naar het werk kunnen, naar feestjes, kerk, je dierbaren... fysiek contact, kids naar school. Wat niets afdoet aan dat het treurig is dat er mensen kort nadat ze het vaccin kregen, toch overleden zijn. Ongeacht of het vaccin daar (mede) voor verantwoordelijk is geweest. Maar cynisch afgeven op het vaccin als weg terug naar normaal is te makkelijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 18 jan 2021 13:52

Niet de Britse variant, maar de Zuid-Afrikaanse (of Braziliaanse) variant is waar we ons zorgen over moeten maken. Want deze variant is volgens voorlopig onderzoek in staat om de bestaande vaccins te ontwijken.
Lekker dan: is straks iedereen ingeent, kunnen we weer overnieuw beginnen. :(
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor pindas83 » 18 jan 2021 21:12

Marnix schreef:- Het is goed om uit te zoeken wat er aan de hand is. Wel even voor de goede feiten: Noorwegen heeft zo'n 42000 mensen ingeent en zijn bij het inenten begonnen met de kwetsbaarste groepen. Dus 42000 mensen, vooral ouderen en ernstig zieke mensen (en vaak een combinatie) zijn ingeent en een paar weken leven er 29 daarvan niet meer. Als die 42000 corona hadden gekregen was het sterftecijfer veel hoger geweest. Dat even voor de relativering, natuurlijk is het belangrijk om uit te zoeken wat de oorzaak is en of dat verband houdt met het vaccin, of er verschillen zijn tussen die vaccins etecera.

- Als blijkt dat het vaccin te riskant is voor oude zwakke mensen is het natuurlijk nog niet zo dat alleen de groep die er niets aan heeft niet meer ingeënt kan worden. Naast hoeveel last je van het virus hebt (en het is niet zo dat jonge en gezonde mensen er totaal geen last van hebben, genoeg verhalen van jonge en gezonden die er niet aan overlijden maar er wel veel last van hebben en op dat punt inentingen al weinig kosten en veel opleveren) maar het virus heeft ook dragers nodig actief te kunnen blijven. Het wordt dan juist extra belangrijk om de rest in te enten zodat het virus niet constant heel actief is en via anderen ook kwetsbare ouderen bereikt. En dat is de sleutel naar de weg terug naar normaal, naar hoe het een jaar geleden was. Gewoon naar het werk kunnen, naar feestjes, kerk, je dierbaren... fysiek contact, kids naar school. Wat niets afdoet aan dat het treurig is dat er mensen kort nadat ze het vaccin kregen, toch overleden zijn. Ongeacht of het vaccin daar (mede) voor verantwoordelijk is geweest. Maar cynisch afgeven op het vaccin als weg terug naar normaal is te makkelijk.


Okay... misschien reageer ik te voorbarig maar voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast zeg ik altijd.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten