Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 12 jan 2021 22:18

Mortlach schreef:https://www.worldometers.info/coronavirus/country/ireland/

Moet je de grafiek van Ierland eens zien. Ontzettend zorgwekkend. Ik weet uit ervaring dat de zorg dat onder normale omstandigheden al op het tandvlees liep, dus ik heb werkelijk waar geen idee hoe ze dit gaan aanpakken.

Net uit een lockdown van 6 weken en meteen schiet het aantal besmettingen omhoog. De lockdown is dan ook onmiddellijk weer ingevoerd.


De NHS liep toch ook al op de laatste benen door alle bezuinigingen? Maar als er een pandemie komt mogen ze het wel opvangen, leuk is dat. Net als onze eigen zorg.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor pindas83 » 12 jan 2021 22:37

Het is dat ik een rasoptimist ben anders zou ik vrij zwart gaan denken over wat ons staat te wachten.
Gelukkig is het gratis geld oneindig als het aan Mark en Wobke ligt. Bovendien is dit het het begin van het einde volgens Hugo dus dat stelt mij weer gerust.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor pindas83 » 12 jan 2021 22:39

irmo schreef:De NHS liep toch ook al op de laatste benen door alle bezuinigingen? Maar als er een pandemie komt mogen ze het wel opvangen, leuk is dat. Net als onze eigen zorg.


Misschien kunnen ze de zorg ook wel gratis geld geven voor meer bedjes en opleidingen tot verpleegkundigen... :-k

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 12 jan 2021 22:47

irmo schreef:De NHS liep toch ook al op de laatste benen door alle bezuinigingen? Maar als er een pandemie komt mogen ze het wel opvangen, leuk is dat. Net als onze eigen zorg.


NHS is het VK. Die hebben het nog luxe vergeleken bij het zorgstelsel van de Ierse Republiek. Daar was dagenlang op een brancard in de ziekenhuisgang al heel gewoon. Het is dus niet zo dat er erg veel ruimte was.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 12 jan 2021 23:11

lammetje schreef:Ik vind het vergelijk van verkeersregels en maatregelen tegen corona niet echt op gaan. Verkeersregels zijn er altijd en zullen er ook altijd blijven. Je mag echt niet opeens 100 in de wijken bijvoorbeeld. Deze maatregelen blijven niet. En omdat er iedere keer gezegd wordt dat er mogelijk na 3 weken weer versoepelingen komen maar dan juist weer extra maatregelen, maakt de bereidwilligheid niet heel veel beter. In november werd gezegd: misschien met de kerst, daarna nee toch niet. Geeft het gevoel van uitzichtloosheid. Ik ben zelf gelukkig erg positief ingesteld maar ik ken mensen die het echt zo moeilijk hebben dat ze nu maar iedere dag naar de supermarkt gaan. Vooral ouderen die eigenlijk juist kwetsbaar zijn. Niet essentiële winkels zijn voor sommigen van 'levensbelang' , puur om even eruit te zijn. Ik ken iemand die graag naar een handwerk winkel gaat (zelfstandig met elektrische rolstoel) om spullen te komen. Nu laat ze het wel online komen via familie maar je hebt niet het gevoel dat je weet wat je koopt. Juist als je aan de rolstoel vast zit is handwerken en goede uitlaatklep in haar geval. Niet alles is voor haar geschikt om te gebruiken dus online is echt lastiger. De muren komen in elk geval op haar af.
En wat denk je van kleding/schoenen winkels als je stel op sprong een begrafenis hebt? Niet dat dat het belangrijkste is, maar als je je vader moet begraven wil je toch dat je zelf en je kinderen netjes gekleed gaan toch 8-[ voor je eigen gevoel, als laatste eer....

Boeken, tijdschriften, kleine kadootjes die je even langs kunt brengen bij hen die in quarantaine zitten. Dat kun je nu bij de supermarkt halen. De kleine winkeltjes gaan failliet en je komt extra bij de supermarkt in aanraking met anderen.

Meeste landen om ons heen hebben wel een avondklok, zal mij niks verbazen als wij dat uiteindelijk hier ook gaan krijgen.


Tja niet kunnen winkelen is vervelend maar we kunnen boodschappen doen online winkelen en dan heb je tegenwoordig dingen meestal de volgende dag al in huis. Nee dat is niet ideaal, ik koop kleding ook liever niet online en vaak is het heel handig als je kan zien / voelen wat je koopt. Maar van levensbelang? Dat denk ik niet. En er zijn nog alternatieven. Ga op verkenning in je eigen omgeving voor de beweging en om er even uit te zijn, maak eens een praatje bij mensen in de buurt. En ik hoop dat mensen die niet zo eenzaam zijn ook een beetje op de mensen in hun buurt letten.

Hoe dan ook die kleine winkeltjes zijn denk ik inderdaad het probleem niet maar als de Action, Hema etcetera wel. En je kan lastig zeggen: die mogen niet open maar de kleine winkeltjes wel. Bovendien, doe je dat wel, dan worden die kleine winkeltjes weer heel druk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 13 jan 2021 00:29

Mortlach schreef:NHS is het VK. Die hebben het nog luxe vergeleken bij het zorgstelsel van de Ierse Republiek. Daar was dagenlang op een brancard in de ziekenhuisgang al heel gewoon. Het is dus niet zo dat er erg veel ruimte was.



O dear. Was het Ierse stelsel dan al zo slecht? Dat wist ik niet nee, ik heb alleen ervaring met de NHS en dat was al een bende.

pindas83 schreef:
Misschien kunnen ze de zorg ook wel gratis geld geven voor meer bedjes en opleidingen tot verpleegkundigen... :-k


Die centjes zijn er wel, alleen niet waar het hoort. Er zijn mensen die schandalig hebben verdiend aan die bezuinigingen, wist je dat?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 13 jan 2021 00:42

irmo schreef:O dear. Was het Ierse stelsel dan al zo slecht? Dat wist ik niet nee, ik heb alleen ervaring met de NHS en dat was al een bende.


Mijn vrouw lag drie dagen op de gang voordat er een kamer beschikbaar was. Dus ook dat de dokter langskomt voor onderzoeken en dergelijke. Het is onvoorstelbaar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 13 jan 2021 01:30

Dat meen je niet. Belachelijk.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 13 jan 2021 12:43

Beperking visite nodig, lees ik op nos.
Kijk, dat is nu een maatregel die echt niet leuk is, veel vrijheid afneemt en vooral voor eenzame mensen heel moeilijk is, maar ik kan hem zoveel beter begrijpen dan de winkels dicht.

Waarom? Nou, in de winkel kom je elkaar kort tegen, kun je goed op afstand blijven en kun je vaak goed ventileren. Echt contact heb je niet met je mede-winkelaars. Maak desnoods bezoek op afspraak mogelijk. Voor winkels zoals action is dat niet nodig maar dat zijn dan ook niet de winkels waar ik op doel.

Visite zit vaak een paar uur bij elkaar in 1 (gemiddelde woonkamer) vrij kleine ruimte. Kans op besmetting is dus veel groter. En ik weet niet hoe het met jullie ventilatie zit, maar de meeste huizen hebben in de winter de kachel aan een ramen dicht. De meeste roosters boven de ramen zien er vrij stoffig uit, als ze er al zitten.

Maar goed, handhaven is ook hier erg lastig en de personen die gewoon eigenwijs zijn zullen dat waarschijnlijk ook blijven.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 13 jan 2021 12:46

Zou overigens wel fijn zijn als ze voor bepaalde mensen uitzonderingen kunnen maken als dit echt doorgaat. Onze buren hebben bijvoorbeeld een vader die iedere dag komt eten, ze doen de was voor hem. Zij kunnen dit gewoon zo blijven doen, beide komen verder nergens. Of 1 vaste mantelzorger bij ouderen enzo. Maar goed, eerst maar afwachten wat er gaat komen

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 13 jan 2021 14:12

lammetje schreef:Beperking visite nodig, lees ik op nos.
Kijk, dat is nu een maatregel die echt niet leuk is, veel vrijheid afneemt en vooral voor eenzame mensen heel moeilijk is, maar ik kan hem zoveel beter begrijpen dan de winkels dicht.

Waarom? Nou, in de winkel kom je elkaar kort tegen, kun je goed op afstand blijven en kun je vaak goed ventileren. Echt contact heb je niet met je mede-winkelaars. Maak desnoods bezoek op afspraak mogelijk. Voor winkels zoals action is dat niet nodig maar dat zijn dan ook niet de winkels waar ik op doel.

Visite zit vaak een paar uur bij elkaar in 1 (gemiddelde woonkamer) vrij kleine ruimte. Kans op besmetting is dus veel groter. En ik weet niet hoe het met jullie ventilatie zit, maar de meeste huizen hebben in de winter de kachel aan een ramen dicht. De meeste roosters boven de ramen zien er vrij stoffig uit, als ze er al zitten.

Maar goed, handhaven is ook hier erg lastig en de personen die gewoon eigenwijs zijn zullen dat waarschijnlijk ook blijven.

Ik heb momenteel een probleem met mijn huisinstallatie, en heb materialen besteld bij de afhaalstraat van de bouwmarkt. Zaterdag aan het eind van de middag mag ik het pas ophalen. Bezoek op afspraak is dus ook niet het antwoord voor winkeliers, omdat (als ik het zaterdagse tijdsblok niet zou accepteren) het volgende moment al volgende week donderdag zou zijn.
Blijkbaar is er dus zoveel vraag naar fysieke winkels dat het in de normale tijden niet te doen is.

Als er visite komt is dat redelijk gecontroleerd, en je weet wie je op bezoek krijgt.
In winkels kun je elke malloot tegenkomen (dus ook mensen die in quarantaine hadden moeten zitten). In die zin snap ik de winkelsluiting beter dan de bezoek-afschaling.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 13 jan 2021 15:28

Als jij niet langer dan 15 minuten bij iemand heel dichtbij ben geweest, minder dan 1,5 meter, in een winkel zou besmetting niet mogelijk moeten zijn. Dat is wat de ggd en rivm iig zeggen.

Dus met andere woorden, als je zorgt dat je maximaal 15 minuten binnen bent heb je geen kans op besmetting? :-k hmm vind ik wel een interessante vraag eigenlijk.

Overigens, wij hebben vorige week spullen besteld bij de bouwmarkt en konden dat diezelfde dag ophalen. Ligt er misschien aan wat je nodig hebt hoor, maar ik vond het iig snel en handig.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 13 jan 2021 15:43

lammetje schreef:Als jij niet langer dan 15 minuten bij iemand heel dichtbij ben geweest, minder dan 1,5 meter, in een winkel zou besmetting niet mogelijk moeten zijn. Dat is wat de ggd en rivm iig zeggen.

Dus met andere woorden, als je zorgt dat je maximaal 15 minuten binnen bent heb je geen kans op besmetting? :-k hmm vind ik wel een interessante vraag eigenlijk.
Als je het juiste druppeltje inademt ben je binnen 5 seconden besmet hoor....
lammetje schreef:Overigens, wij hebben vorige week spullen besteld bij de bouwmarkt en konden dat diezelfde dag ophalen. Ligt er misschien aan wat je nodig hebt hoor, maar ik vond het iig snel en handig.

Gewoon de standaard zaken. Maar de Hornbach (toegegeven, ik kom langs drie andere bouwmarkten voordat ik daar ben) werkt nu eenmaal zo.
En aangezien ik goed spul wil hebben (professioneel schakelmateriaal) vallen de andere bouwmarkten af. En dan zit je dus een week op je spullen te wachten...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 13 jan 2021 16:29

lammetje schreef:Als jij niet langer dan 15 minuten bij iemand heel dichtbij ben geweest, minder dan 1,5 meter, in een winkel zou besmetting niet mogelijk moeten zijn. Dat is wat de ggd en rivm iig zeggen.

Dus met andere woorden, als je zorgt dat je maximaal 15 minuten binnen bent heb je geen kans op besmetting? :-k hmm vind ik wel een interessante vraag eigenlijk.


StillAwake schreef:Als je het juiste druppeltje inademt ben je binnen 5 seconden besmet hoor...

Ik weet het niet hoor. Hoe werkt dat dan in gezinnen, daar waar je 24/7 bij elkaar bent? Weliswaar niet altijd binnen de 1,5 meter, maar toch.
Toch hadden wij binnen het gezin een aantal besmettingen en ondanks dat isolatie geen optie was, zijn we toch niet allemaal ziek geworden.
Ik ben daarom geneigd te zeggen dat je echt wel héél dicht bij elkaar moet zijn om het uberhaupt over te dragen. Dus niet zomaar even van een willekeurige voorbijganger. En ook al ben je langer binnen die zone, dan nog gebeurd het dus gewoon dat de ander niet besmet raakt.
Of het moet zijn dat de ene helft het toch al in het voorjaar gehad heeft, wat steeds mijn vermoeden was.
Test je dan negatief, ook bij eventuele nieuwe besmetting? Weet iemand dat?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 13 jan 2021 17:09

Dan test je nu inderdaad negatief. Maar ik ken ook best veel mensen waarvan de partner positief is getest en de ander niet. Ook al in het voorjaar. Dan kan 2 dingen betekenen, of ze hebben een ontzettend goede weerstand of de test klopt niet. Ik denk dat van beide partijen er voorbeelden te noemen zijn.
En je hebt inderdaad maar 1 druppel nodig maar dan wel eentje die echt bij je binnen komt. Op je hand doet niet zoveel als je goede hand hygiëne toepast. Daarom flesje handen alcohol in je auto. Voor je bezoek en na je bezoek gebruiken plus je flesje ontsmetten :mrgreen:

Offtopic, hornbach, daar kom ik niet meer. Vind hun reclames echt niet kunnen.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten